Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1080 : 10.11.2014, 18:03:55 »
Jatkamme urheilua/pelleilyä/perseilyä nykyrenkailla  :-\

Rengasliikkeet nostaa käpälät pystyyn, renkaissa itsessään ei ole mitään vikaa, muutakun ovat liian leveät.
225 on kapein mitä saa, pl keskieurooppa mallit.

En nyt lähde kokeilu rumbaan, ainakaan omalla lompakolla, halvimmat merkki/testien yläpään renkaat kustantaa 880€ ja siitä ylöspäin.
Entä jos laittaisit talveksi 17" alle niin valinnan varaa olisi paremmin ja siedettävämmillä hinnoilla? Itsellä on 205/50-17, tosin nekin ottavat kiinni mutta tuo mun auto taitaa olla jonkun verran alempana kuin sulla. Ja offset 49 pilaa istuvuuden muutenkin eli spaserit pitää hankkia myös eteen.

V40 T2 -17
Kuvat

DuudX

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1081 : 10.11.2014, 18:05:09 »
Hiljaisemmilta noi alle laitetut ContiIceContact:t vaikuttaa kuin mitä Pilot Exaltot oli :o
Ja tuntuvat rullaavakin herkemmin. Leveys tosin putosi 195 -> 185.
Viime talvella alla olleisiin Hakkapeliitta 4:siin verrattuna on huikea ero äänessä ja ominaisuuksissa ihan kuivalla asvaltilla.
Itsellä siirtyi vanhat Hakka 5:t syrjään Goodyearin ultragrip Ice 2 tieltä ja varsin samoilla tuntemuksilla mennään. O0
on muuten hiljasemmat kun kesärenkaina toimivat misukan energy saverit! ???

Misukat 205/55/16 ja goodyearit 195/65/15
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 18:07:57 kirjoittanut DuudX »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1082 : 10.11.2014, 20:36:07 »
Entä jos laittaisit talveksi 17" alle niin valinnan varaa olisi paremmin ja siedettävämmillä hinnoilla? Itsellä on 205/50-17, tosin nekin ottavat kiinni mutta tuo mun auto taitaa olla jonkun verran alempana kuin sulla. Ja offset 49 pilaa istuvuuden muutenkin eli spaserit pitää hankkia myös eteen.

17 on vaan aika hankala koko.
Kun ei vanteita ole liikaa tarjolla.
Orkkiksista ainoat käypäset on pegasukset. Ei edes replicat mene.
Jotkut oz taitaa mennä,  hinnat vaan on....
Ja liian pieni tuo koko, kun oisin halunnut 205/50-18  :juhau:
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 20:38:15 kirjoittanut sjos »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1083 : 10.11.2014, 22:03:39 »
" Tuossa kuva 6-7000 km ajetuista Nokian 8 nastoista. Vika on kuulemma käyttäjässä. 2-3000 oli ajettu, niin oli jo puolet lähtenyt. Uuteen Vw Caddyyn eturenkaat kyseessä. Rauhallista ajoa."

Täähän menee ku Windousseissa. Joka toinen on huono. Vitosissa katkeili nastoja oikein urakalla, seiskat oli ok. Seuraava sitten taas parempi?

Mihinkähän nämä väitteet perustuu? Ei ainakaan olemassaoleviin testeihin.

Mitäs faktoista, kun markkinamies puhuu. Tuo meluhomma on niin selvää pas**njauhantaa, että sen huomaa ihan selvästi omallakin korvalla jopa ilman niitä testejä. Kaikki nykynastat meluaa enemmän kuin vastaavat kesärenkaat ja kitkat on vielä niitä kesäkumejakin hiljaisempia.

Kuten jo todettiin, ajo-olosuhteet vaikuttaa nastan/kitkan paremmuuteen, mutta niin vaikuttaa kuskikin. Tuo väite, että pk-seudulla nasta on ehdottomasti parempi vaihtelevien keliolojen vuoksi on täyttä tuubaa sekin. Jos kuski ei ole matkustaja, kuten tänä päivänä moni tuntuu olevan, kitka on juuri pk-seudulla parempi - ja paljon. Olen täysin valmis ne muutamat kerrat talvessa ajamaan varovasti, kun yli 90% ajasta saa nauttia hiljaisuudesta ja silti hyvästä pidosta. Jäällä olen ajanut kitkoilla varovasti, niin vaikeaa se on. Hyvissä kitkoissa on jäälläkin yllättävän hyvä pito, joten ne ei ole vesijäälläkään mitään kesärenkaita ja heti jumissa.

Mutta noi jutut on noita koko kansan väitteitä, kuten paremmat renkaat aina taakse, ettei tule ruumiita, kun Uimaharjun mummo lähtee torille. Järkeä voi yhä käyttää, jos osaa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1084 : 10.11.2014, 22:12:58 »
Neloset oli sudet. Vitosia kaksi sarjaa ilman ongelmia ja seiskoja kolme sarjaa. Kaseja yksi sarja ja oli viimeiset.

Mutta jos turvallisuus on joillekkin hiljaisuutta, niin minä kärsin nastojen ropinasta ja se on minun turvallisuutta. Elämä on täynnä valintoja. Tai sitten vain ostaa tarpeeksi hiljaisen auton tai käyttää pari vuorokautta auton vaimentamiseen aikaa. Sekin lisää ajomukavuutta.

Täähän menee ku Windousseissa. Joka toinen on huono. Vitosissa katkeili nastoja oikein urakalla, seiskat oli ok. Seuraava sitten taas parempi?

Kuten jo todettiin, ajo-olosuhteet vaikuttaa nastan/kitkan paremmuuteen, mutta niin vaikuttaa kuskikin. Tuo väite, että pk-seudulla nasta on ehdottomasti parempi vaihtelevien keliolojen vuoksi on täyttä tuubaa sekin. Jos kuski ei ole matkustaja, kuten tänä päivänä moni tuntuu olevan, kitka on juuri pk-seudulla parempi - ja paljon. Olen täysin valmis ne muutamat kerrat talvessa ajamaan varovasti, kun yli 90% ajasta saa nauttia hiljaisuudesta ja silti hyvästä pidosta. Jäällä olen ajanut kitkoilla varovasti, niin vaikeaa se on. Hyvissä kitkoissa on jäälläkin yllättävän hyvä pito, joten ne ei ole vesijäälläkään mitään kesärenkaita ja heti jumissa.

Mutta noi jutut on noita koko kansan väitteitä, kuten paremmat renkaat aina taakse, ettei tule ruumiita, kun Uimaharjun mummo lähtee torille. Järkeä voi yhä käyttää, jos osaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1085 : 10.11.2014, 23:28:07 »

Mitäs faktoista, kun markkinamies puhuu.

Mutta noi jutut on noita koko kansan väitteitä, kuten paremmat renkaat aina taakse, ettei tule ruumiita, kun Uimaharjun mummo lähtee torille. Järkeä voi yhä käyttää, jos osaa.

Mutta miten journalistisissa julkaisuissa mennään vielä tuollaiseen paskanjauhantaan? Nauratti myös Teknavi-ohjelmassa Alénin perustelut nastarenkaille: "kyllä nastat on aina nastat". Joo, niin on. Mitäs siitä sit sen enempää. Fiksua.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1086 : 11.11.2014, 06:12:51 »
Nauratti myös Teknavi-ohjelmassa Alénin perustelut nastarenkaille: "kyllä nastat on aina nastat". Joo, niin on. Mitäs siitä sit sen enempää. Fiksua.

Ja netissä joku nevahööd kumoaa ne olan kohautuksella  ;)?

http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/testaus/fastest-on-ice/
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 06:15:26 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1087 : 11.11.2014, 06:52:45 »
Jatkamme urheilua/pelleilyä/perseilyä nykyrenkailla  :-\

Rengasliikkeet nostaa käpälät pystyyn, renkaissa itsessään ei ole mitään vikaa, muutakun ovat liian leveät.
225 on kapein mitä saa, pl keskieurooppa mallit.

En nyt lähde kokeilu rumbaan, ainakaan omalla lompakolla, halvimmat merkki/testien yläpään renkaat kustantaa 880€ ja siitä ylöspäin.

225/40/18 koossa ContiWiking5 toimi ihan hienosti AWD:n alla talvella. :)
Ei tosiaan sieltä talvirenkaiden edullisemmasta päästä.
Fiesta -no- boost

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1088 : 11.11.2014, 08:45:23 »
Ja netissä joku nevahööd kumoaa ne olan kohautuksella  ;)?

http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/testaus/fastest-on-ice/

Faktat, testit ja tutkimustulokset (VTT) osoittaa, että ei se ero enää niin suuri ole. Ja jossain -10 asteessa jäällä pito on yhtä hyvä. -20 asteessa kitka voi olla jäälläkin paree.

Sitä vaan, että ei asiat ole aina niin kuin yleinen uskomus kertoo.

Jos kokonaisvaltaisesti, eli holistisesti, miettii, onko nastarenkaatkaan niin turvalliset? Onko syvät kulumisurat turvallisia? Kun siellä on 10 mm tai enemmän vettä urassa ja siihen "putoaa" vanhalla autolla ja vanhoilla renkailla, on auto pian ojassa katollaan.

Kummasti nytkin on paljon taas ollut outoja ojaan suistumisia ihan uutisissa asti.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1089 : 11.11.2014, 09:25:15 »
Mutta miten journalistisissa julkaisuissa mennään vielä tuollaiseen paskanjauhantaan?
IL ja IS ovatkin ne parhaat ja luotettavimmat journalistiset julkaisut ::) Joka juttuun pitää saada repäisevä otsikko ja lähteitä mainitaan harvemmin...

Molemmilla renkailla pärjää ihan hyvin pk-seudulla, uusilla yleensä paremmin kuin vanhoilla. Eroa nastan ja kitkan välillä huomaa (huonossa kelissä) mielestäni vähemmän uudemmalla, apujärjestelmillä varustetulla autolla kuin vanhalla romulla. Vanha romu liikkui kyllä (jopa huonoilla) kitkarenkailla suhteellisen sujuvasti.

Urat johtavat harvemmin pois tieltä, siinä vaaditaan jo kuljettajalta ylimääräisiä korjausliikkeitä.

ymmärsit varmaan kuitenkin pointin miksi vesiliirto on vaarallinen asia liikenteessä?
Jep.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 12:47:56 kirjoittanut Acke »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1090 : 11.11.2014, 12:28:00 »
IL ja IS ovatkin ne parhaat ja luotettavimmat journalistiset julkaisut ::) Joka juttuun pitää saada repäisevä otsikko ja lähteitä mainitaan harvemmin...


No tänne niiden juttuja linkkaillaan ja perään todetaan tyyliin: M.O.T.


Lainaus
Molemmilla renkailla pärjää ihan hyvin pk-seudulla, uusilla yleensä paremmin kuin vanhoilla. Eroa nastan ja kitkan välillä huomaa (huonossa kelissä) mielestäni vähemmän uudemmalla, apujärjestelmillä varustetulla autolla kuin vanhalla romulla. Vanha romu liikkui kyllä (jopa huonoilla) kitkarenkailla suhteellisen sujuvasti.

Totta.

Lainaus
Urat johtavat harvemmin pois tieltä, siinä vaaditaan jo kuljettajalta ylimääräisiä korjausliikkeitä.

Mutkassa kun nousee vesipatjalle, lähtee auto tangentin suuntaan... ymmärsit varmaan kuitenkin pointin miksi vesiliirto on vaarallinen asia liikenteessä? Vai mielestäsikö turhaan urapaikkauksia tehdään ja uutta asvalttia laitetaan vanhan päälle?

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1091 : 11.11.2014, 22:36:07 »
Niistä voi lähteä nastat aivan liian helposti irti.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1092 : 11.11.2014, 23:27:36 »
Tai sitten vain ostaa tarpeeksi hiljaisen auton tai käyttää pari vuorokautta auton vaimentamiseen aikaa.

Ja silti sekin auto on edelleen selvästi hiljaisempi kitkoilla...

En tietääkseni sanonut, että hiljaisuus tuo turvallisuutta, vaikka saattaa se toki siihenkin vaikuttaa, kun kuskia ei melu rasita. Mutta sen muutaman metrin pidemmän jarrutusmatkan jääkelillä voi kompensoida täysin ajotavalla. Ja jos tuota vaativia ajokertoja on muutama talvessa, se on todella pieni vaiva sen jatkuvan hiljaisuuden menettämisen rinnalla. Näin on pk-seudulla. Väite nastojen ehdottomasta paremmuudesta juuri pk-seudulla kumottu. Next?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1093 : 12.11.2014, 06:28:46 »
Mua naurattaa, että tuo muutaman metrin voi kompensoida ajotavalla. Kun ajan pääkaupunkiseudulla olen huomannut, että siellä noiden muuttuvien tekijöiden kompensoiminen on huomattavasti hankalampaa, kuin esimerkiksi Lapissa.

http://www.youtube.com/watch?v=L0LIHuVFOa8

Argumenttisi eivät vakuuttaneet. 

En tietääkseni sanonut, että hiljaisuus tuo turvallisuutta, vaikka saattaa se toki siihenkin vaikuttaa, kun kuskia ei melu rasita. Mutta sen muutaman metrin pidemmän jarrutusmatkan jääkelillä voi kompensoida täysin ajotavalla. Ja jos tuota vaativia ajokertoja on muutama talvessa, se on todella pieni vaiva sen jatkuvan hiljaisuuden menettämisen rinnalla. Näin on pk-seudulla. Väite nastojen ehdottomasta paremmuudesta juuri pk-seudulla kumottu. Next?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1094 : 12.11.2014, 07:30:26 »
Tuossa eilen naapurin kanssa juteltiin, niin sen parissa työkalussa (Transit) Continentaleista on yhden talven aikana nastat lähtenyt aika huolella.
Rengasliikkeeseen on reklamoitu ja kuulema Contin nastarenkaissa on ollut painavemmissa vehkeissä ongelmia.
Samaisen kaverin siiviili Bemarin X5 on Contin 5 nastat uponnut ekan talven jälkeen aivan sisään.
Kehui, että ei taida seuraavaksi tulla Conteja, kun nen Sprintterissä on Hakkapeliitat kestänyt jo useamman talven :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Ateho  Elekma