Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882948 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1095 : 12.11.2014, 08:03:08 »
Tuossa eilen naapurin kanssa juteltiin, niin sen parissa työkalussa (Transit) Continentaleista on yhden talven aikana nastat lähtenyt aika huolella.
Rengasliikkeeseen on reklamoitu ja kuulema Contin nastarenkaissa on ollut painavemmissa vehkeissä ongelmia.
Samaisen kaverin siiviili Bemarin X5 on Contin 5 nastat uponnut ekan talven jälkeen aivan sisään.
Kehui, että ei taida seuraavaksi tulla Conteja, kun nen Sprintterissä on Hakkapeliitat kestänyt jo useamman talven :pomo:

Hakkapeliittojakin on moneen lähtöön, niin nastattomia kuin nastallisia.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1096 : 12.11.2014, 08:18:45 »
Hakkapeliittojakin on moneen lähtöön, niin nastattomia kuin nastallisia.
Kitkoja ei kuulema tule, mutta Contit on sellaisiksi muuttuneet :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1097 : 12.11.2014, 08:26:44 »
Täälläkin tainnut joku samaa tuumailla...

...että onko tuo yleistä, että uuden rengasmallin tullessa markkinoille on paljon nastaongelmia? Meinaan lähes joka kerta kun tulee ainakin nokianilta uusi nastarengasmalli, on nastaongelmia?

Omissa Michelin X:ssä on vielä 85% nastoista tallella. Ovat vaan melko pyöreitä jo ja heiluvat pesissään. ::)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1098 : 12.11.2014, 11:02:26 »
Mua naurattaa, että tuo muutaman metrin voi kompensoida ajotavalla. Kun ajan pääkaupunkiseudulla olen huomannut, että siellä noiden muuttuvien tekijöiden kompensoiminen on huomattavasti hankalampaa, kuin esimerkiksi Lapissa.

Vartti pois omasta nopeudesta ja jarrutusmatka puolittuu.

Ei se niin vaikeaa ole.

Tämä siis tilanteissa, joissa on kitkoilla heikompi pito, eli nollan tuntumassa oleva jääkeli. Aina muulloin "voi ajella kuten muutkin", jos siltä tuntuu. Itse harvemmin ajan kuin muut, kun muut tuntuvat ajavan kuin pullopersesiat mistään välittämättä. Ei se elämä esimerkiksi siihen kaadu, että tasa-arvoiseen risteykseen hidastaa selvästi. Tai päästää jalankulkijan tien yli suojatietä pitkin.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2014, 11:04:57 kirjoittanut Rodion »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1099 : 12.11.2014, 16:19:56 »
Täälläkin tainnut joku samaa tuumailla...

...että onko tuo yleistä, että uuden rengasmallin tullessa markkinoille on paljon nastaongelmia? Meinaan lähes joka kerta kun tulee ainakin nokianilta uusi nastarengasmalli, on nastaongelmia?

Omissa Michelin X:ssä on vielä 85% nastoista tallella. Ovat vaan melko pyöreitä jo ja heiluvat pesissään. ::)

Nyt Foliohattu päähän. Vitosissa ja seiskoissa ei ole ollut mitään vikaa (Hakkapeliitta), Nelosissa ja kaseissa on ollut. Tarkoittaa siis sitä, että parittomat on parempia???

Tulee mieleen eilinen renkaanpotkija, joka totes että hakkapeliitoissa Venäjällä tehdyissä talvirenkaissa kumit kovettuvat nopeampaa, kuin Suomalaisissa. Kysyin että mihin tämä fakta perustuu. Oli kuullut kummin kaiman tuttavalta. Ei kuulemma itsellä ollut nokialaisia, mutta oli kuullut joltain muulta  ;D ;D ;D  :idiot2:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1100 : 12.11.2014, 16:22:26 »
Ajatko useastikkin 40km/h rajoituksella esimerkiksi 25km/h tunnissa? Tarkoituksella provosoiva esimerkki sillä, kun sinua väkisillä ohitetaan, joka mahdollisessa ja mahdottomassa tilanteessa ei ainakaan paranna sinunkaan turvallisuutta.

Toki paperilla esimerkkisi on totta.

Vartti pois omasta nopeudesta ja jarrutusmatka puolittuu.

Ei se niin vaikeaa ole.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1101 : 12.11.2014, 16:23:04 »
Nyt Foliohattu päähän. Vitosissa ja seiskoissa ei ole ollut mitään vikaa (Hakkapeliitta), Nelosissa ja kaseissa on ollut. Tarkoittaa siis sitä, että parittomat on parempia???
Huh huh, sehä o ku vintossi! :D

Tulee mieleen eilinen renkaanpotkija, joka totes että hakkapeliitoissa Venäjällä tehdyissä talvirenkaissa kumit kovettuvat nopeampaa, kuin Suomalaisissa. Kysyin että mihin tämä fakta perustuu. Oli kuullut kummin kaiman tuttavalta. Ei kuulemma itsellä ollut nokialaisia, mutta oli kuullut joltain muulta  ;D ;D ;D  :idiot2:
Aika perinteinen "fakta"... :2funny:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1102 : 12.11.2014, 18:35:35 »
Ajatko useastikkin 40km/h rajoituksella esimerkiksi 25km/h tunnissa? Tarkoituksella provosoiva esimerkki sillä, kun sinua väkisillä ohitetaan, joka mahdollisessa ja mahdottomassa tilanteessa ei ainakaan paranna sinunkaan turvallisuutta.

Toki paperilla esimerkkisi on totta.

Vartti pois 40:stä tarkoittaa 30 nopeutta. Vartti tarkoittaa siis neljännestä eikä viittätoista.

Aika usein ajan jopa alle tuon, kun ollaan paikassa, jossa ärsykkeitä on liikaa turvalliseen nopeampaan ajoon. Esimerkiksi keskustassa siis.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1103 : 12.11.2014, 19:05:35 »
Ajatko useastikkin 40km/h rajoituksella esimerkiksi 25km/h tunnissa? Tarkoituksella provosoiva esimerkki sillä, kun sinua väkisillä ohitetaan, joka mahdollisessa ja mahdottomassa tilanteessa ei ainakaan paranna sinunkaan turvallisuutta.

Toki paperilla esimerkkisi on totta.
Aika harva ajaa oikeasti 40 alueella sitä 40kmh vauhtia.

Nyt tarvitaan perusteluja miksi ainoastaan paperilla on totta se että vartti nopeutta pois niin jarrutusmatka puoliintuu?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1104 : 12.11.2014, 22:15:09 »
Jos joku vilttihattu ajaa yleisellä maantiellä 40 alueella 30 tai 60 alueella 50 täräytän Sprintterillä surutta ohi . mikään ... ei siis mikään ota päähän kun alinopeutta ajavat tollerot , kieli keskellä suuta ja kädet ratissa " kymmenen yli kaksi" .....  moottoritiellä ymmärrän alinopeuden kun pääsee ohikin mutta en taajama alueella enkä missään maantiellä . paitsi tottakai olosuhteet noudattaen keskellä kaupunkia jossa ihmisiä pomppii eteen milloin mistäkin pyöräilijöistä puhumattakaan .

miten hemmetissä tämä liittyy mitenkään Kitkat vs Nastat keskusteluun ?
Nii´ìn  ::)
 Laskeppas kuinka pitän matkan tarvitset noihin ohituksiisi, surutta, kuinka suuri riskin kasvu onnettomuuksiin  on tuolla taajamassa tuolla jopa sekuntteja perilläoloajassa  säästävässä ajaotyyliissä on..
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1105 : 12.11.2014, 23:43:28 »
minä ainakin olen ajanut aina tilanteen mukaan. en koskaan nopeusrajoitusten mukaan ja vähän alle.

En silti usko, että sinäkään osaat joka paikassa valita sen oikean tilannenopeuden. Valtaosa autoilijoista ei osaa sitä ainakaan yhtään. Parempi siis vaan seurata niitä rajoitusmerkkejä, usein niille on ainakin joku peruste kuitenkin, vaikkei aina siltä näytäkään.

Esimerkkinä meidän asuinalueen kokoojakadulla rajoitus on 30. Äkkiseltään vaikuttaa hieman alhaiselta, hyvät näkymät leveine viheralueine ja kevyenliikenteenväylineen. Melko suora tie. Ja sen mukaan siellä sitten mm. eri kiinteistöhuoltojen pakettiraketit vetelee tilanteen mukaisesti seitsemääkymppiä. Vauhdin huumassa on vaikeampi huomata, että se kadun eniten käytetty suojatie on mutkassa, sisäkaarteen puolella, reunustettu toiselta puolelta hienolla kallioleikkauksella ja toiselta tiheäkasvuisella puustolla. Jos seisoo alle metrin päässä ajoradan reunasta, näkyy kyllä hyvin, muuten ei. Kun kerran esim. lähiseudun osittaisella inkkarimiehityksellä seilaava alakouluikäinen päätti työntää tuolta katveesta hidastamatta pyörällään suojatielle, oli ihan kiva, että ajelin sitä kolmeakymppiä. Jäi jopa pari metriä pelivaraa.

Ihan hyvä, jos kaiken tuon osaa satunnainenkin kävijä huomioida. Kokemuksen mukaan edes paikallisista yli 80% ei ajotavan perusteella tajua tuosta mitään. Siksi olen vaan hieman skeptinen...

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4089
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1106 : 13.11.2014, 09:17:07 »
kieli keskellä suuta ja kädet ratissa " kymmenen yli kaksi"

miten hemmetissä tämä liittyy mitenkään Kitkat vs Nastat keskusteluun ?

Samaa mietin sen lisäksi että mikähän ote tuossa onkaan kyseessä, alkava tempaus vasemmalle ??? :pomo: :juhau: ;D
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1107 : 13.11.2014, 12:11:01 »
miten hemmetissä tämä liittyy mitenkään Kitkat vs Nastat keskusteluun ?


karppa: Mua naurattaa, että tuo muutaman metrin voi kompensoida ajotavalla. Kun ajan pääkaupunkiseudulla olen huomannut, että siellä noiden muuttuvien tekijöiden kompensoiminen on huomattavasti hankalampaa, kuin esimerkiksi Lapissa.

Jos on "se keli, kun kitkan pito on heikompi kuin nastan" ei ole varmasti vaikeaa ajaa tämä huomioiden? Esimerkkini koski sitä faktaa, että neljännes nopeudesta pois ja jarrutusmatka puolittuu. Tuollain toimiminenkin liioiteltua, koska ei ero ole noin suuri. Riittää siis kun "hieman" pudottaa nopeuttaan tavanomaisesta.

Ja jos huomioidaan, että jopa jääpinnalla pysähtyy kulunut kitka nopeammin kuin kulunut nasta, niin siinähän kuluneella nastarenkaalla ajavan pitäisi enemmän nopeuttaan hidastaa. Vaan tuskin niin tekee, koska "nasta on aina nasta" :D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1108 : 13.11.2014, 16:18:29 »
Tässä ne lupaamani lähikuvat nastarenkaasta ja kitkarenkaasta. Ainoa ero on vain nastat?  ::)









Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1109 : 13.11.2014, 16:20:15 »
Niin ja se että kitka on paljon pehmeämpi kuin tuo nastarengas sekä lamelleja on tiheämmässä kitkassa. ::)
Tuo erikseen kiinnitettävä muottiin valettu nasta on mahdollistanut pehmeämmän seoksen nastarenkaaseen mutta silti kitka on edelleen pehmeämpi. Näin ollen joissain tilanteissa parempi pito. Esim lumella ja asfaltilla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Samppasport  Futurez