Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1110 : 13.11.2014, 16:35:18 »
Niin ja se että kitka on paljon pehmeämpi kuin tuo nastarengas sekä lamelleja on tiheämmässä kitkassa. ::)
Tuo erikseen kiinnitettävä muottiin valettu nasta on mahdollistanut pehmeämmän seoksen nastarenkaaseen mutta silti kitka on edelleen pehmeämpi. Näin ollen joissain tilanteissa parempi pito. Esim lumella ja asfaltilla.

Lisäksi kitkassa on enemmän "teknologiaa", ulkoreunassa paloissa on tuollaisia "tyhjiä" imukuppeja, joiden ympärillä on tiheä viivoitus. Samoin palojen koko ja muoto on eri ja on enemmän "kynsiä" palojen reunoissa.

Eroja siis kyllä on :)

Poissa Sutku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1112 : 13.11.2014, 17:33:13 »
Tässä ne lupaamani lähikuvat nastarenkaasta ja kitkarenkaasta. Ainoa ero on vain nastat?  ::)


(Kuva poistettu lainauksesta.)





(Kuva poistettu lainauksesta.)
Edelleen samat erot uusissa renkaissa kuin mitä joskus 7 vuotta sitten ihmettelin. Kitkassa lamellit ovat "ohuemmat" (=niitä on enemmän), lamellien "leikkaus" menee kuviopalan läpi (nastassa näyttäisi päättyvän ennen palan reunaa), kuvio on "hienompi" ja reunoilla terävämpi.

Ja tosiaan, -10°C jo huomaa nasta vs. kitka kumiseoksen eron. Uusi kitkarengas on semmonen purukumi, nastapyörä vain kumi.


Minun näkökanta:
Edelleen, jos varaa olisi niin uudet kitkat tulisi autoon aina kun edelliset on loppu. Käytettyjä kitkoja perin hankala löytää, koska ovat usein "ajettu loppuun" ja hyvät "viedään käsistä". Tästä syystä on molemmissa autoissa nastat, toisessa -07/-08 ja toisessa -90.

Ja nyt jos huomasi tuon "-90", niin aika varma olen että liki kaikki ~2000 luvun puolella tehdyt talvirenkaat pitävät nuita vuoden 1990 Michelin X:iä paremmin. Ne ei pidä ilmaa, eikä tietä. Viikko sitten kun tuli jyväskylässä kaksi vuorokautta lunta ja tiet meni jäähän, vähän jännitti lähteä yleensä edes liikenteeseen. Kyllä niilläkin silti "pärjäsi" kun tiesi mitä tekee. Ihan muun liikenteen rytmissä pääsi etenemään, isommalla turvavälillä vain.
Yksi "hiihtojarrutus" sattui alamäkeen, kun oli tulossa kävelijöitä yli. Jyrkkä alamäki ja täysin kiillottuneet ajourat = ei sitten yhtään mitään pitoa. Ohjasin uralta pois ja tunnustellen jarrutin, jolloin sain pysähtymään vielä reilulla marginaalilla ennen suojatietä (ei olisi onnistunut esim. Volvolla, siinä ei ole yhtä tunnokkaat jarrut). Mielenkiintoista oli, että takanani tullut taksi meinasi oikeasti ajaa perseeseen (ajoi sitten rinnalle). Seuraavissa valoissa huomasin, että ainakin tuoreemmat nastarenkaat oli taksissa alla (se turvaväli...).

Ja tuon ikäiset renkaat eivät ole millään muotoa ennakoitavat. Lähinnä kun se vähäinenkin pito lähtee, lähtee sitten kunnolla. Onneksi tuo pikkukippo mahtuu omalle kaistalleen vaikka poikittain ja toinen samanlainen vielä vierelle, mutta silti...

...todellakaan, siis TODELLAKAAN en suosittele kenellekkään tämmöisiä "ikäloppuja" renkaita. Kuten joku (olikohan -karppa-) jo totesikin, rengasliikkeen jätelavaltakin löytäisi jo parempia. Koko on vain semmoinen, ettei löydä (155/75R13). Paremmat, tämän vuosituhannen renkaat on jo tiedossa, muttei isoveljen prkl jaksa vastata puhelimeen (ovat hänen varastollaan). Nyt vain vältetään ihan kaikkea "hupiajoa", koska jos yksikin rengas räjähtää (kahdessa halkeamia), voi tulla minullekkin hiki ratin takana vaikka tie olisi tyhjä. Ennen seuraavia renkaita vältetään viimeiseen asti yli 60km/h teitä.

Kyllä, vituttaa olla köyhä, mutta sekin on täysin oma vika. >:(

Ja tottahan se on, jos äkkitilanne tulee eteen niin vähissä on neuvot. Ei paljoa kannata jarrutella, ennemmin ajaa ojaan ja vahingoittaa vain itseään.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1113 : 13.11.2014, 22:45:26 »


Ja tottahan se on, jos äkkitilanne tulee eteen niin vähissä on neuvot. Ei paljoa kannata jarrutella, ennemmin ajaa ojaan ja vahingoittaa vain itseään.
Se äkkitilanne kun tulee vaan eteen niin nopeasti, että täytyy oikeasti olla selkärangassa mitä tekee, ei siinä ehdi miettiä. Ensimmäinen reaktio kaikilla normijampoilla on keskimmäinen pedaali lattiaan, ja kun pito irtoo niin on jo matkustaja siinä vaiheessa, ei siinä enää mihinkään ojaan käännetä, vaikka kuinka etukäteen niin ajattelisikin..

Volvo PV&Duett

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1114 : 13.11.2014, 23:02:17 »
Se äkkitilanne kun tulee vaan eteen niin nopeasti, että täytyy oikeasti olla selkärangassa mitä tekee, ei siinä ehdi miettiä. Ensimmäinen reaktio kaikilla normijampoilla on keskimmäinen pedaali lattiaan, ja kun pito irtoo niin on jo matkustaja siinä vaiheessa, ei siinä enää mihinkään ojaan käännetä, vaikka kuinka etukäteen niin ajattelisikin..
Minulla onneksi ei ole selkärangassa "keskimmäinen pedaali lattiaan" vaan väistö. Tämä on jo 4-5 kertaa tullut todettua.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1115 : 14.11.2014, 11:09:45 »
Se äkkitilanne kun tulee vaan eteen niin nopeasti, että täytyy oikeasti olla selkärangassa mitä tekee, ei siinä ehdi miettiä.
Tuo on muuten aika jännä homma kun vasta tilanteen jälkeen huomaa mitä tuli tehtyä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1116 : 15.11.2014, 05:16:42 »
Tässä ne lupaamani lähikuvat nastarenkaasta ja kitkarenkaasta. Ainoa ero on vain nastat?  ::)


(Kuva poistettu lainauksesta.)





(Kuva poistettu lainauksesta.)

Noi on sitten vertailukelpoisista renkaista? Kokeile hakea vastaavat vaikkapa Contin uusimmista eikä mistään vietkongnastoista vs. noksukitkoista...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1117 : 15.11.2014, 07:02:52 »
Eikä lueta niitä lehtiä, vaan koitetaan itse, tyyli on toiminut erittäin hyvin, omalla kohdallani, mutta esim. rouvan mielestä, se tulee liian kalliiksi  :2funny:
Eli, "kirkollepäin" mennessä, uudet kitkat alla, Biimeri "valui" kohti ojaa peilijäällä ja takaisinpäin tullessa, uudet, pinnatut nastat alla, ilmiö ojaanvaluminen oli kadonnut, ja nopeutta pystyi nostamaan parillakympillä edelliseen matkaan verrattuna.
Jotenkin vaan en tarvitse muunlaisia todisteita siitä,minkälaiset töppöset seuraavan kerran alle laitan. ;)
Ja muutamille, joilla on ilmeisesti varaa ajaa jokatalvi uusilla "hipo" renkailla, tiedoksi, että nyt puhutaan sitten renkaista, jotka ei maksa "puolenkuuntiliä".  :2funny:
Just nyt kyllä kelpais hyvät kitkatkin, kun tuossa AWDssä on mallia "kaikkinastatpoikki" Nokialaiset ja ei pitoa... heh!
250km/pv työmatka-ajoa tällähetkellä kuitenkin...

« Viimeksi muokattu: 15.11.2014, 07:09:57 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1118 : 15.11.2014, 10:27:00 »
Noi on sitten vertailukelpoisista renkaista? Kokeile hakea vastaavat vaikkapa Contin uusimmista eikä mistään vietkongnastoista vs. noksukitkoista...

Voi kuule, siinä oli Hakkapeliitta 8 ja Hakkapeliitta R2. Kaching!

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1119 : 15.11.2014, 14:55:26 »
Enpä olekaan ennen laittanut 9 - 9.5 millisiä viime kesän paistoleimoilla olevia nastarenkaita kierrätykseen, vaan nyt tuli sekin tehdyksi. TM testin mukaan Michelin on kaukana nastarenkaiden kärjestä ja 225 tuntuu liian leveältä. Kavensin 205 kokoiseen Nokian Kasiin. Mökkinaapurin katumaasturi kuulemma vedettiin pihasta oikealla maasturilla, kun eivät pystyneet seuraamaan jo poistuneen Mersun jälkiä. Mutta omakin lähtö oli mielestäni liikaa rämpimistä ja vaati sitäpaitsi muutaman metrin kiitoradan lapioinnin, joten eteneminen ei täyttänyt omia vaatimuksiani.

Nokian poisti talviajon ongelmat, koska pahaa keliä ei ole niiden hankinnan jälkeen näkynyt. Märässä soseessa varmaan juuri renkaan kavennus tuntuu edukseen.

TM kehui Micheliniä hiljaisimmaksi nastarenkaaksi, mutta tämäkin tuntuu riippuvan jonkin verran autosta ja arvioijasta. Nastan ääni ei Michelinistä kuulu, mutta joillain nopeuksilla sen sijaan lamellirenkaan ulvonta. Nyt kun Noksun nastaääni alkaa ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen vaimeta, minusta 205/60/16 Noksu kuulostaa jo miellyttävämmältä kuin 225/55/16 Michelin. Vai oliko se nyt Rossignol? Joku ranskalaissuksi kuitenkin.

Alun perin olin suunnitellut vaihtavani Michelinit hyviin kitkoihin, jotka testin mukaan pitävät jopa tylsäkanttista Rossignolia paremmin. Mutta kun mökiltä paluumatka ajettiin vesisateessa kiiltävällä jääpolanteella, jätin sitten kokeilut sikseen ja ostin testivoittajan. Ainoa mietityttämään jäänyt juttu on tuo kaventuneen renkaan korkeamman profiilin pehmeys. ContiIce olisi ehkä hieman vakaampi ja sen olen huomannut toimivan takavetoisessa oikein hyvin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014, 15:06:14 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1120 : 15.11.2014, 22:03:58 »
Nii´ìn  ::)
 Laskeppas kuinka pitän matkan tarvitset noihin ohituksiisi, surutta, kuinka suuri riskin kasvu onnettomuuksiin  on tuolla taajamassa tuolla jopa sekuntteja perilläoloajassa  säästävässä ajaotyyliissä on..

Miksi edelleen on vallalla se käsitys, että jokainen ohittaa edellä hitaammin ajavan ajansäästöllisistä syistä? Itse ohitan ihan sen takia, koska matkanopeus jolla lähestyn edellä ajavaa on suurempi. Yksinkertaista.

Enkä edelleenkään ymmärrä, miksi täällä jotkut yleistää kitkojen sopivuuden koko maahan, jos oma käyttöalue on pääasiassa kaupungin hoitama tiestö, esikaupungissa postimerkin kokoisella tontilla, mistä ajetaan aamulla ja illalla sen 20km suuntaansa töihin jotain pk-seudun sisäänmenoväylää. Se on hieman eri asia kuin jos sulla on yli 500ha omia maita ympärillä, tienhoito omalla kalustolla kunnan maille, tai sovitulle tienhoitokunnan jakoalueelle asti ja se oma pihakin mihin sen auton pysäköi on yhden-kahden Espoolaisen ok-tontin kokoinen kenttä, mikä saattaa suurimman osan talvea olla jopa jäässä, siitä pihasta lähtevästä 10km hiekkatiestä puhumattakaan..  ::) Hirvien, peurojen ja kauriiden esiintymistiheydestä ei tarvinne sanoa.

Edelleen ne olosuhteet, moni vertailee täällä appelsiineja ja omenoita keskenään.

Seuraavat renkaani on aika varmasti kitkat, koska ajo-olosuhteeni ovat tällähetkellä lähempänä ensiksi mainittua pääasiassa. Tiedostan silti sen asian varsin hyvin, että näitä muunlaisiakin olosuhteita löytyy helvetin paljon, joissa ostaisin ne nastat ihmeempiä miettimättä..
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014, 22:24:39 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1121 : 15.11.2014, 22:14:06 »
Kyllä täytyy sanoo että oon todella pettyny Contin nastan käytökseen. Laitoin V40:een sellaset alle. Ero alla olleisiin keskieurooppa kitkoihin on järkyttävä, jopa elämänsä ehtoopuolella oleviin hakka greeneihin tod paljon. Ja mitä on muita contin kitkojakin ollu niin sata kertaa paremmat käytökseltään, niin 3:nen kun 5:nenkin. Esim noksun nastat ei ole ikinä käyttäytyny noin.
Noi contin nastat hakee pienimmätkin epätasaisuudet jotka on kiihdytys kaistoilla kun on uuttaa pinnotetta. Täytyy oikein pitää kiihdyttäessä ratista kiinni. Ja tuntuu niinkuin olis kuula laakereilla.
Kai noihinkin tottuu.  :(

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1122 : 15.11.2014, 23:36:23 »
Miksi edelleen on vallalla se käsitys, että jokainen ohittaa edellä hitaammin ajavan ajansäästöllisistä syistä? Itse ohitan ihan sen takia, koska matkanopeus jolla lähestyn edellä ajavaa on suurempi. Yksinkertaista.
Peukkua tälle, missä on tykkää -nappi?

Ohituksen motiivilla tai ohituksen uhriksi joutuneen mielipiteellä ohituksen tarpeellisuudesta ei ole mitään merkitystä. Vain ohituksen turvallisella suorituksella on.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1123 : 15.11.2014, 23:40:48 »
Noi contin nastat hakee pienimmätkin epätasaisuudet jotka on kiihdytys kaistoilla kun on uuttaa pinnotetta. Täytyy oikein pitää kiihdyttäessä ratista kiinni. Ja tuntuu niinkuin olis kuula laakereilla.
En väitä vastaan, mutta hämmästyttävää kuulla tuollaista kokemusta ContiIcecontactista?

Etuvetoisessa en ole ajanut Kontiaisia, mutta oma kokemukseni Ceen alla vahvistaa TM rengastestin arvion vakaasta ja rauhallisesta nastarenkaasta.

Vetovoimaa on sen verran, että maine menee, kun epäkohteliaasti ampaisee mökiltä perheen kanssa mäkeen tajuamatta naapurin lasten olevan isin etuvetoisen luisupulkan vankina mökissä, jonka pihasta ei pääse ajamalla pois. Menin vielä tietämättäni kääntämään veistä haavassa, kun illalla ihmettelin ääneen aurakuskia meidän pihalla, kun ei ole mitään aurattavaakaan, vain pari tuumaa kirkasta jäätä. Oli kuulemma hiekottamaan tilattu. Mistä minä sen tiesin, että sillä kelillä pitää hiekottaa?

CR-V:lla ajava työkaveri ei kysynyt, vaan kyydissä hetken istuttuaan suoraan totesi, että "ajat sitten kitkarenkailla". No ei, vaan Kontiaisilla. Ihan uutena ne tosin ovat kovin meluisat, mutta se kyllä asettuu aika pian.

Mutta uskon jos niin sanot. Juuri itse huomasin, etteivät Michelinit sovi takavetoiseen ollenkaan, ehkä Conti on päinvastainen tapaus? Nokian kesä- ja talvirengas on minusta toiminut hyvin sekä V70 että Ceen alla.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014, 23:46:00 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1124 : 16.11.2014, 08:16:35 »
Miksi edelleen on vallalla se käsitys, että jokainen ohittaa edellä hitaammin ajavan ajansäästöllisistä syistä? Itse ohitan ihan sen takia, koska matkanopeus jolla lähestyn edellä ajavaa on suurempi. Yksinkertaista.

Enkä edelleenkään ymmärrä, miksi täällä jotkut yleistää kitkojen sopivuuden koko maahan, jos oma käyttöalue on pääasiassa kaupungin hoitama tiestö, esikaupungissa postimerkin kokoisella tontilla, mistä ajetaan aamulla ja illalla sen 20km suuntaansa töihin jotain pk-seudun sisäänmenoväylää. Se on hieman eri asia kuin jos sulla on yli 500ha omia maita ympärillä, tienhoito omalla kalustolla kunnan maille, tai sovitulle tienhoitokunnan jakoalueelle asti ja se oma pihakin mihin sen auton pysäköi on yhden-kahden Espoolaisen ok-tontin kokoinen kenttä, mikä saattaa suurimman osan talvea olla jopa jäässä, siitä pihasta lähtevästä 10km hiekkatiestä puhumattakaan..  ::) Hirvien, peurojen ja kauriiden esiintymistiheydestä ei tarvinne sanoa.

Edelleen ne olosuhteet, moni vertailee täällä appelsiineja ja omenoita keskenään.

Seuraavat renkaani on aika varmasti kitkat, koska ajo-olosuhteeni ovat tällähetkellä lähempänä ensiksi mainittua pääasiassa. Tiedostan silti sen asian varsin hyvin, että näitä muunlaisiakin olosuhteita löytyy helvetin paljon, joissa ostaisin ne nastat ihmeempiä miettimättä..

Joku sentään tajuaa jotain... ;)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

 

Ateho  Elekma