Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1125 : 16.11.2014, 17:14:16 »
Tuohon Fusen tarinaan lisättäköön se, että testien valossa kuitenkin kuluneen nastarenkaan ja kuluneen kitkarenkaan ero jäälläkin on olematon. Ehkä TM tuo asiaan uutta valoa myöhemmin, mutta olemassaolevan tiedon valossa näyttää siltä, että nastarenkaan etu peilijäälläkin on vain psykologista, kun kyse on käytetyistä renkaista.

Toki plasebovaikutusta ei pidä vähätellä, kunnon hifimiehethän heittää tonneja kaivoon, että paksut kaapelit ei osu maahan, jotta äänensävy ei muutu kun digitaalinen signaali siirtyy cd-pyörittimeltä vahvistimen dekooderille  :)

Itse koin Oulangan kansallispuiston metsäautoteillä jäisiä kelejä, en liukkaampia luontokelejä osaa kuvitellekaan, ja hyvin pärjäsin. En kokenut, että olisin voinut ajaa nopeampaa tai turvallisemmin nastarenkaillakaan.

Kyse oli kelistä, jossa tamppautunut lumi tiellä suli hieman päivällä, ja auringon laskettua jäätyi, jolloin tienpinta oli liukas ja jäinen kuin luistinrata.

Tämä oma kokemukseni pidosta jäällä on pohjana sille, että uskon hyvillä kitkoilla pärjäävän siinä missä hyvillä nastoillakin, kun kyse ei ole täysin uusista renkaista testiolosuhteissa, tai rallityylin jääpiikkirenkaista. Tätä uskomista tukee myös käytettyjen renkaiden testi Ruotsista.

Ja kuten sanottua, jos tulee uudempia testejä, joissa asiaa käydään läpi, niin mielenkiinnolla ne luen ja otan opikseni :)
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014, 17:18:08 kirjoittanut Rodion »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1126 : 16.11.2014, 18:15:44 »
Tuohon Fusen tarinaan lisättäköön se, että testien valossa kuitenkin kuluneen nastarenkaan ja kuluneen kitkarenkaan ero jäälläkin on olematon. Ehkä TM tuo asiaan uutta valoa myöhemmin, mutta olemassaolevan tiedon valossa näyttää siltä, että nastarenkaan etu peilijäälläkin on vain psykologista, kun kyse on käytetyistä renkaista.

Tuo tarinan esimerkki oli tosielämästä ja (nasta)renkaat vaihtuu henkilöajoneuvokalustossa uusiin joka talvi kyseisessä tapauksessa, että sinällään tuolla kuluneen renkaan pidolla ei ole suurta merkitystä. ;)

Tosin eipä nekään aina auta, tuossa pihassa liukui jäällä pysäköity auto käsijarru päällä autotallin toisesta nosto-ovesta lävitse, vaikka alla oli nastat. ;) En kyllä usko, että kitkarengaskaan olisi tilannetta pelastanut..
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014, 18:18:35 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1127 : 16.11.2014, 18:18:34 »
Jonkin verran nyt kitkoista alkaa kokemusta olemaan. Muulloin voit ajella ihan "huoletta" paitsi jäällä jonka pinnalla on vettä ja lämpötila nollan tuntumassa.
Tuolloin pitoa tuntuu valheellisesti olevan mutta pidon raja on aivan erillainen kuin nastoilla. Kun nasta lakaa tasaisesti luistamaan kitkassa pidon ja sen menetyksen raja on selvästi jyrkempi.
Tuo ominaisuus on selkeästi parempi kuin nastoissa varsinkin jos ajelee reippaammin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1128 : 16.11.2014, 18:33:06 »
Tosin eipä nekään aina auta, tuossa pihassa liukui jäällä pysäköity auto käsijarru päällä autotallin toisesta nosto-ovesta lävitse, vaikka alla oli nastat. ;) En kyllä usko, että kitkarengaskaan olisi tilannetta pelastanut..

Niin, tätä juuri tarkoitin. Jos tuon olisi kokenut kitkoilla, voisi huudella, että nastoilla kyllä olisi pysynyt paikallaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1129 : 16.11.2014, 21:08:49 »
Jonkin verran nyt kitkoista alkaa kokemusta olemaan. Muulloin voit ajella ihan "huoletta" paitsi jäällä jonka pinnalla on vettä ja lämpötila nollan tuntumassa.
Tuolloin pitoa tuntuu valheellisesti olevan mutta pidon raja on aivan erillainen kuin nastoilla. Kun nasta lakaa tasaisesti luistamaan kitkassa pidon ja sen menetyksen raja on selvästi jyrkempi.
Tuo ominaisuus on selkeästi parempi kuin nastoissa varsinkin jos ajelee reippaammin.

Missä tällaista keliä on eniten Suomessa?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1130 : 16.11.2014, 21:11:05 »
Jonkin verran nyt kitkoista alkaa kokemusta olemaan. Muulloin voit ajella ihan "huoletta" paitsi jäällä jonka pinnalla on vettä ja lämpötila nollan tuntumassa.
Tuolloin pitoa tuntuu valheellisesti olevan mutta pidon raja on aivan erillainen kuin nastoilla. Kun nasta lakaa tasaisesti luistamaan kitkassa pidon ja sen menetyksen raja on selvästi jyrkempi.
Tuo ominaisuus on selkeästi parempi kuin nastoissa varsinkin jos ajelee reippaammin.
Olenko nyt jotenkin ulalla kun koen että terävä pidon raja on huono asia kun luisu alkaa terävästi ja pito loppuu kun rengas alkaa luistamaan?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1131 : 16.11.2014, 21:43:42 »
Mää en nyt oikein tajua tätä hifistelyä ja pidon rajamailla keskustelua  ... tai kumpi rengas on huonompi ja missä nasta rengas on parempi.  Todellisuudessa  kun ajat 80-100 kmH talvikelissä ja tuiskussa  molemmat renkaat toimii yhtä hyvin JOS et tee tyhmiä turhia liikkeitä. Joka renkaalla pitää olla ennakoiva asenne ajoon ja ajaa tilanteen mukaan , oli se Nasta , kitka , Tai "vahingossa" tarkoituksella alle jäänyt kesärengas.  Jokainen joka on vähääkään ajanut autoa tuntee sen autosta ja perseellän penkistä milloin auto ei ole pitävällä pohjalla ajettaessa. Etuvedossa ja nelivedossa sivuluisun saa oikastua kun painaa kaasun pohjaan ja takavedossa kytkimen pohjaan. renkailla tässä ei periaatteessa ole mitään merkitystä vaan se vika/ virhe kun se tapahtuu on ratin ja penkin välissä !  se asia on kuitenkin totta että renkaissa on eroa jopa nastoissa ja kitkoissa keskenään verrattaessa.Mutta  jokainen tietää sen kun autolla ajaa miten voit ajaa kun vaan tuntee autonsa.   

Sun kaava saattaa toimia periaatteessa, mutta käytäntö on hieman eri eikä kuski pysty kumoamaan fysiikanlakeja vaikka haluaisi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1132 : 16.11.2014, 21:45:39 »
Mää en nyt oikein tajua tätä hifistelyä ja pidon rajamailla keskustelua  ... tai kumpi rengas on huonompi ja missä nasta rengas on parempi.  Todellisuudessa  kun ajat 80-100 kmH talvikelissä ja tuiskussa  molemmat renkaat toimii yhtä hyvin JOS et tee tyhmiä turhia liikkeitä. Joka renkaalla pitää olla ennakoiva asenne ajoon ja ajaa tilanteen mukaan , oli se Nasta , kitka , Tai "vahingossa" tarkoituksella alle jäänyt kesärengas.  Jokainen joka on vähääkään ajanut autoa tuntee sen autosta ja perseellän penkistä milloin auto ei ole pitävällä pohjalla ajettaessa. Etuvedossa ja nelivedossa sivuluisun saa oikastua kun painaa kaasun pohjaan ja takavedossa kytkimen pohjaan. renkailla tässä ei periaatteessa ole mitään merkitystä vaan se vika/ virhe kun se tapahtuu on ratin ja penkin välissä !  se asia on kuitenkin totta että renkaissa on eroa jopa nastoissa ja kitkoissa keskenään verrattaessa.Mutta  jokainen tietää sen kun autolla ajaa miten voit ajaa kun vaan tuntee autonsa.   
Just näin! O0

Sun kaava saattaa toimia periaatteessa, mutta käytäntö on hieman eri eikä kuski pysty kumoamaan fysiikanlakeja vaikka haluaisi.
-karppa-, kyllä lähes kaikki ajamani etuvedot on oijenneet kaasulla ja takavetoset painamalla kytkimen pohjaan (tosin etuvetoisella voi oikoa myös kytkimellä).

Ainoastaan äitin -89 Opel Corsa Swing ei mennyt mitenkään niinkuin olisi "järjen mukaan pitänyt". Tosin siinä oli taka-akselisto hitsattu päin persettä, varmaan pyöränkulmatkin päin persettä.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1133 : 16.11.2014, 23:22:22 »
Ensimmäiset mustanjään liukastelut liukasteltu R2:lla.
Ihan "loogisilta" tuntuivat, yllättäenhän se pito menetetään yleensä, kun mustaa jäätä on.

Ei tee/tehnyt kuitenkaan mitään äkkinäistä liikettä, vaan rauhallinen oli toiminnaltaan.
Tie kyllä meinasi leveytensä puolesta loppua..

Tähän kyllä oli täysi syy penkin ja ratin välissä, kun ajelee mutkatietä kuin kesäkelillä.

Täytyy vaan toivoa, ettei niitä kauheita loskakelejä tulisi älyttömästi, mikä oli ongelma noiden kanssa.

Jokohan turvaisi oman selustansa ja ottaisi vihdoin viimein kaskon autoon...
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1134 : 17.11.2014, 13:58:08 »
Olenko nyt jotenkin ulalla kun koen että terävä pidon raja on huono asia kun luisu alkaa terävästi ja pito loppuu kun rengas alkaa luistamaan?
Oikeillä jäljillä olet. Toki pito ei tietenkään lopu kokonaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1135 : 17.11.2014, 13:58:48 »
Missä tällaista keliä on eniten Suomessa?
En osaa sanoa missä eniten mutta kaikkialla joskus.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1136 : 17.11.2014, 14:36:55 »
Mää en nyt oikein tajua tätä hifistelyä ja pidon rajamailla keskustelua  ... tai kumpi rengas on huonompi ja missä nasta rengas on parempi. 
Autoni ei luista kesällä ollenkaan. Liukkaalla kelillä sen sijaan tapahtumat luiston rajalla kiinnostavat, koska silloin kun kitkaa on vähän, minä haluan tietää kuinka vähän sitä on. Siksi käytän aivan tarkoituksella kaiken, mitä on tarjolla. Tunnustelen jo lähtökiihdytyksessä maksimipidon kevyesti sutien. Jarruttaessa sama homma, ei tietenkään simona päin seinää, vaan ajoissa niin kova jarrutus kuin keli sallii ja sitten hiippaillaan varovaisemmin pysäkin aiheuttavan kohteen luo. Ja sama peli risteyksiin ja mutkiin kääntäessä. Maksimipito merkitsee aina pientä sortoa luiston rajalla.

Ulkopuolinen ei varmaan huomaa autoni luistavan, koska ESP saa olla päällä ja nastat kynsivät sentin naarmuja jäähän. Etenkin kaarreajossa tuo tarkoittaa reilua turvamarginaalia, koska alkavasta nastojen rapinasta on ainoastaan kaasulla hallittavaan tappisladiin vielä erittäin pitkä matka. Ja niinhän liikenteessä pitää ollakin. Siksi pyrin olemaan edes menemättä näin pitkälle, luiston rajanhan tuntee aivan selvästi, eikä sitä ole tarkoitus ylittää, joten vastaohjaus on tarpeeton:

Etuvedossa ja nelivedossa sivuluisun saa oikastua kun painaa kaasun pohjaan ja takavedossa kytkimen pohjaan.
Mutta tässä kohdassa olen huomannut eron kokeilemissani nasta- ja kitkarenkaissa. Otantani on vailtettavan pieni, koska jostain syystä kaikki eivät halua lainata autoaan kokeillakseni luistaako se oikein.  :nohnoh

Tähän saakka kokeilemani kitka- (viimeksi Mondeo/Michelin) ja nastarenkaat reagoivat eri tavoin noihin yllä mainittuihin toimenpiteisiin, aivan kuten Make jo sanoikin:

Lainaus käyttäjältä: Make
pitoa tuntuu valheellisesti olevan mutta pidon raja on aivan erillainen kuin nastoilla. Kun nasta lakaa tasaisesti luistamaan kitkassa pidon ja sen menetyksen raja on selvästi jyrkempi.
Sama havainto täälläkin.

Tässä on syy, miksi tähän saakka ajamani kitkarenkaat eivät ole minua miellyttäneet. Pitoa kyllä on yleensä ihan hyvin, mutta sivistyneestä Dr. Jekyllistä tulee pidon rajalla häijy Mr. Hyde.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014, 15:15:46 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1137 : 17.11.2014, 15:02:52 »
Koska TM talvirengastestin mukaan autoni mukana riesakseni työnnetyt Michelin X-Ice Northit ottavat kaikessa kesä- ja talviajoon liittyvässä pataan parhailta kitkarenkailta, olin jo ennakkoon nähnyt tämän mahdollisuutenani kokeilla hyviä kitkoja omassa autossani. Järkeilin, että jos pärjään Misukan sohloilla, olisi seuraava talvi vaikkapa Nokian kitkoilla jopa helpompi. Olisi aivan hyvin voinut ollakin?

Mutta sitten luin Autoliiton julkaiseman Moottori-lehden numeron 10/2014 ja kävin mökillä ensimmäisenä oikeasti talvisena viikonloppuna. Automaattivaihteinen Eemeli oli sen verran hempuli ajettava 225-leveillä talvirenkailla, että mielenkiinto kokeiluihin lopahti siihen. En tietenkään voi tietää, kuinka paljon paremmin olisin pärjännyt hyvillä 205-leveillä kitkoilla, mutta uskoisin että syvän lumen osuus olisi mennyt paremmin? Paluumatkan märästä jääpolanteesta en tiedä?

Mutta siihen Moottori-lehden juttuun aiheesta kuluneet renkaat eteen vai taakse. Kaksi koeautoa, VW Golf ja minulle tuttu Mercedes C W204. Koerenkaina Nokian R2 kitkarenkaat. Testissä kokeiltiin aika luontevaa epätasaisesti kulunutta rengasparia asentamalla etuvetoisen taksin taka-akselilla pikakulutetun uudehkon kitkarengasparin kaveriksi toiselle akselille samanlaiset uudet renkaat. Kyse ei siis ollut umpihullusta rengasyhdistelmästä, vaan 3 millin erosta uuden ja uudehkon rengasparin välillä.

Mersun ESP tunnetaan paranoidin yliholhoavana. Ensimmäisen lumihiutaleen pudotessa tielle, lyö Suojelusenkeli kuskille raudat ranteisiin. W204 on jo uudempaa mallia, eikä sen ESP ole sentään ajonesto, vaikka senkin toiminta on kuin englantilaisen miespalvelijan: aina paikalla, aina valmiina, aina korrekti. Ja täysin vailla huumorintajun häivääkään.

Juuri siksi lehden havainnot olivatkin niin yllättäviä. Minulle tutusta autosta, jonka ESP:n toimintaa olen pitänyt poikkeuksellisen huolehtivaisena ja suojelevana löytyi minulle täysin tuntematon pimeä puoli:

"Kun rengasparien paikkaa vaihdetaan (paremmat eteen), muuttuu meno vallan hurjaksi. Olen vähällä menettää auton hallinnan heti ensimmäisessä jyrkässä kaarteessa.
Perä irtoaa pitkään luisuun ja ehdin tehdä korjausliikkeiden sarjan ennen kuin ajonvakautus havahtuu. Auto käväisee 90 asteen kulmassa, ennen kuin ajonvakautus tarttuu tilanteeseen.  Jos tilanne olisi sattunut maantiellä, ei auto olisi mahtunut omalle kaistalle."


Siis mitvit!!! Tämä hirviökö on mukamas se minulle tuttu Cee, joka pitää kuljettajastaan hyvää huolta kaikissa keleissä. Koska Cee oli ensimmäinen ESP autoni, kävin Hailuodon jäätiellä ihan tarkoituksella tutustumassa siihen. Edes tahallani yrittäen en saanut sitä pyörähtämään. Vauhtia 50 - 60, koko tien leveydeltä kieputusta laidasta laitaan ja ennen viimeistä terävintä ratin pyöräytystä hetkeksi kytkin pohjaan...ja kytkin kiinni kertakolauksella samalla kun käännän ratista. Sitten kädet irti ratista enkä tee mitään. 2 sekuntia rapinaa eri nurkilta ja auto rullaa moottorijarrutuksella tähti menosuuntaan.

Lehden jarrutuskoekin oli mielenkiintoinen:
"Huimin on ensijarrutus, kun auto lähtee täysin yllättäen pyörähtämään. Nopeilla ohjausliikkeillä tilanne on pelastettavissa. Mutta kun uusin jarrutuksen ohjaamatta lainkaan, auto tekee lähes tyylipuhtaan 360 asteen käännöksen. Sama toistuu kolme kertaa ja aina eri kohdassa rataa, joten kyseessä ei ole sattuma."

Ennen jutun lukemista olisin väittänyt tuollaista käytöstä Ceelle mahdottomaksi, mutta testikuljettaja on kokenut kilpa-autoilija, joten oletan hänen tiennen mitä on tekemässä.

Ymmärrän, ettei mikään rengas saa välttämättä otetta kiillotetusta jäästä. Tämä on juuri niitä fysiikan lakien rajoja. Mutta vasta 100.000 km tuollaisella Ceella kaikki talvet joka käänteessä vähän luistaen en ole ikinä nähnyt tilannetta, jossa Ceen ESP menettää tilannekuvan niin täysin, ettei se edes yritä. Ja tähän lopahti tällä kertaa minun mielenkiintoni kitkarenkaisiin. Muut ajavat tietenkin sillä, mikä sopivalta tuntuu.

Edelleenkään maksimipito ei ole minulle se juttu, vaan se, mitä pidon rajalla alkaa tapahtua.

P.S. miksi ne huonommat sitten pitäisi laittaa taakse?

Periaatteessa ei miksikään, mutta käytännössä
- Ostatteko etuvetoiseen vain 2 rengasta kerrallaan, aina taakse uudet?
- Missä vaiheessa talvea pitää vaihtaa takavetoisessa enemmän kuluvat takaset eteen?
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014, 15:11:49 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1138 : 17.11.2014, 15:23:38 »
- Missä vaiheessa talvea pitää vaihtaa takavetoisessa enemmän kuluvat takaset eteen?

Kierrätä renkaita

Renkaiden paikkaa edestä taakse ja takaa eteen tulee vaihtaa noin 8000 kilometrin välein. Tämä tulee tehdä sekä turvallisuuden takia että renkaiden kulumisen vähentämiseksi.

"Etuvetoautoissa nastarenkaiden nastaulkonema kasvaa hieman käytössä. Takarenkaissa tämä ulkonema puolestaan pienenee. Jos renkaita ei kierrätä, pitoero kasvaa liian suureksi. Esimerkiksi mutkassa auto voi alkaa yliohjautua, eli auton takapää saattaa lähteä heittelemään", Morri selittää.

Vetotehtävästä johtuen etuvetoautossa eturenkaiden keskialue kuluu hieman olkapääalueita nopeammin. Takarenkaat puolestaan kuluvat yleisesti hieman olkapääalueet edellä. Renkaiden kierrätys tasaa kulutusta, ja näin talvirenkaiden käyttöikä pitenee.


http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vanha-kunnon-kahden-euron-kikka-toimii-5-vinkkia-talviautoilijalle

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1139 : 17.11.2014, 15:27:01 »
Ensimmäiset mustanjään liukastelut liukasteltu R2:lla.
Ihan "loogisilta" tuntuivat, yllättäenhän se pito menetetään yleensä, kun mustaa jäätä on.
Yllättävä pidon menetys olisi tosiaan - yllättävää. Normaalistihan pidon menetys ei yllätä, koska sitä edeltää nastojen rapina ja sortokulman kasvu. Ellei kuljettaja tätä usko, muuttuu ohjaustunto entistä ohuemmaksi ja nastojen rapinaa seuraa selvästi kuuluva ja tuntuva pehmeä luisto nastojen kynsiessä sentin naarmuja jäähän. Vielä tässäkin vaiheessa on hyvin aikaa palata vierintäkitkan ajotilaan.

Ellei niin tee, sitten vain nastojen kynsimät naarmut pitenevät hiljalleen, mutta se ei enää ole mikään yllätys, kun monta kertaa on jo varoitettu.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy