Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1185 : 24.11.2014, 11:09:57 »
Vakuutusyhtiö Folksam on tullut tutkimuksissaan tällaisiin tuloksiin. Toki tutkimukset on tehty ruotsin olosuhteissa.

https://www.folksam.fi/fi/talvirenkaiden-valinta

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1186 : 24.11.2014, 16:49:55 »
Ihme olisi, jos tekisi, kun ei tehnyt uutenakaan. Michelin X-Ice North on TM talvirengastestin testihäviäjä, joka on kunnon kitkarengasta huonompi kaikissa olosuhteissa. Vaihdoin juuri omastani pois vuoden vanhoilla paistoleimoilla olleet yli 9-milliset heti ensimmäisen talvisen viikonlopun jälkeen.

Seuraavan kerran Sitikkamieheltä autoa ostaessa ymmärrän ottaa puuttuven renkaiden hinnan pois, kun alla pyörii kuitenkin jotkut normaaliin autoon sopimattomat Misukat. Kesärenkaat ovat onneksi melkein lopussa, ja on niistä uratutkista jo riittävästi kärsittykin.
Tosiaan nuo minun rakkulat eivät ole Northit, vaan x-ice xi3:t. Silloin kun ostin nuo niin olivat aika hyvin kärkikahinoissa TM:n (17/12) kitkojen vertailussa, eli jaettu kolmas sija ja 0,2 pistettä kärjestä:http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/tekniikan-maailma-talvirengastesti-2012

Edit: Niin joo, pitihän tähän vielä sanoa että olen kyllä ollut tyytyväinen. Mutta kaksi talvea ja palttiarallaa 40tkm tekevät varmaan tehtävänsä. Samanlaiset olisin voinut ostaa nyttenkin mutta en ole bongannut hyviä tarjouksia tälle talvelle. Valitettavasti tässä rahatilanteessa on oikaistava hieman tässä(kin) asiassa.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2014, 16:54:24 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1187 : 24.11.2014, 20:57:19 »
Nastoista ja kitkarenkaista pätee myös aika hyvin vanha viisaus: taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei kitkarenkailla edes joudu.
Toinen vanha viisaus tietää, ettei rispektiä voi ostaa, vaan se pitää ansaita (ajoipa millä renkailla tahansa).
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1188 : 26.11.2014, 22:04:45 »
Ostan huomenna kitkat...
Sittenpä taas saa faktaa, eikä mututopikkia... :2funny:
En vielä merkkiä tiedä, mutta katsotaan...
« Viimeksi muokattu: 26.11.2014, 22:06:52 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1189 : 26.11.2014, 22:32:26 »
Eräällä toisella palstalla sanottuna, muotoilin nasta-kitka -keskusteluun sopivaksi:

"Laitoin kerran volvon alle kitkarenkaat. No sitten yhtäkkiä tuli vesijääkeli ja sillon lähti. Auto oli tasaisella parkkipaikalla ja lähti yhtäkkiä ilmeisesti huonon pidon vuoksi itsestään liikkumaan vaikka oli käsijarru ja vaihde päällä auto sammuksissa ja lukossa. Renkaat piirsivät mustaa ja autoa en löytänyt enää koskaan. En uskalla enää ostaa kuin nastarenkaita ettei sama vaan toistu."



Sanottakoon että minulle on aivan sama millä kukakin ajaa, nastoilla tai nastattomilla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1190 : 26.11.2014, 22:44:17 »
"Renkaat piirsivät mustaa ja autoa en löytänyt enää koskaan."


 :D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1191 : 27.11.2014, 09:25:27 »
Nastoista ja kitkarenkaista pätee myös aika hyvin vanha viisaus: taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei kitkarenkailla edes joudu.

Olet käsittänyt väärin: taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei kitkarenkailla edes PÄÄSE  ;D

Lassi

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1192 : 27.11.2014, 21:15:19 »

Juurikin näin!   :2funny: :2funny:

Sieltä minne nelikollä jää kiinni, pääsee pois vinsillä tai telaketjuilla!  ;D
Pääseekö takavedolla pois sitten jotenkin paremmin?
Enpä ole tuolla omalla nelivedolla koskaan jäänyt kiinni vaikka tulee ajettua päivittäin säällä kuin säällä noita metsäautoteitä pitkin töihin. Ei haittaa vaikka olisi satanut 15 senttiä lunta tai tie olisi ihan peilijäässä. Aina olen päässyt perille. Ja ajan vielä kitkarenkailla. Monesta paikasta selviää kun vain osaa ajaa oikein.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1193 : 28.11.2014, 06:22:50 »
Jos nelikossa on talvella kesäpyörät alla ja 2wd ssä lukko ja talvirenkaat, niin ainoastaan siinä tapauksessa 2wd etenee paremmin, on koitettu, moneen kertaan...
2wd menee kyllä lukon kanssa ihan riittävän pahoihin paikkoihin.... Sekin on koitettu, moneen kertaan...  :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1194 : 28.11.2014, 11:35:14 »
Tuolla alempana kommentoidaan että tuossa on yleisesti käytetty kikkaa; autoista joiden ei haluta näyttävän hyvältä k.o. testissä otetaan ESP pois päältä.
Tulos: renkaat pyörii villisti eikä auto liiku.
Muutenkin joissakin noissa 'lukkojen' tms. järjestelmien aktivoituminen vaatii reilua kaasunkäyttöä.

Valmistaja kommentoi Audin tapauksessa, että ei toimi kun ei ole kitkaa riittävästi eli todellisuudessa videon kaltaista tilannetta ei tule. Edelleen paras neliveto on minun mielestä Hondan SH-AWD mikä mahdollistaa mm. vaikka 100% tehoa yhteen takapyörään tarvittaessa. Tuo neliveto on siis eri kuin CR-V:n AWD mikä nyt on sama kuin muissakin suveissa.

Renkailla on todellisuudessa se suurin merkitys ja sen vuoksi kummassakin autossa on kitkat. Toivottavasti Ruotsin malli toteutuu myös Suomessa eli jossain kohtaa nastat kielletään. Olen viimeiset 15 vuotta ajanut kitkoilla talvet ja en edelleenkään näe syytä miksi ajaa nastoilla. Ajan kuitenkin Suomessa etelästä pohjoiseen n. 60tkm vuosi eli tien päällä viihdytään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1195 : 29.11.2014, 12:38:53 »
Ihan yhtä helppo temppu se on lukolliselle kontillekkin yli 40km/h nopeudessa!  :2funny:
Mitä voimme tästä päätellä? Merikontti on edelleen autojen ylijumala! :pomo:

Ja ettei menisi topickin ohi, niin nuo vuoden 1998 Nokian Hakkapeliitta 1:set pitävät aivan helvetin paljon paremmin kuin ne -90 Michelin x:t. Lumella ja nuoska/loskapinnalla todella hyvin "raapii", jäällä/kuuralla aika onneton pito jo, mutta näillä mennään. :)

Ihmeellisintä on se, että kumi on vielä selvästi pehmeämpää kuin isäukon -07 Gislavedit. Joko Gislavedit on säilötty väärin ja Nokianit oikein, tai sitten kumiseostuksessa on jotain selvää eroa.

Michelinit oli kovemmat kuin kesärenkaat. :2funny:

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
« Viimeksi muokattu: 23.12.2014, 06:16:18 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa tommil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • D5
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1197 : 23.12.2014, 06:45:18 »
Nykyään on alla nokian hakkapeliitta 7 nastarengas, seuraavat on kitkat,ovat paljon hiljasemmat ja nään suomen talvet näyttää olevan aika vetisiä.
Edellinen auto oli audin quattro ja hyvin pärjäs kitkoilla.
Nelivetosella pääsee kyllä sellaisiin paikkoihin mihin taka-  ja etuvetonen jää välille.
Voima ei tule tyhjästä


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1199 : 23.12.2014, 08:53:09 »
Sinne uppos .
(Kuva poistettu lainauksesta.)
kitkoilla.
 ;)
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/turun-seudulla-useita-peltikolareita/4633698

Nastoilla olisi pysähtynyt  ;).

Miten se menikään. Kummat kädessä tiput avantoon näppylähanskat vai naskalit  ;D

Nykyään on alla nokian hakkapeliitta 7 nastarengas, seuraavat on kitkat,ovat paljon hiljasemmat ja nään suomen talvet näyttää olevan aika vetisiä.
Edellinen auto oli audin quattro ja hyvin pärjäs kitkoilla.
Nelivetosella pääsee kyllä sellaisiin paikkoihin mihin taka-  ja etuvetonen jää välille.

Nelivetokaan ei kumoa fysiikanlakeja ja sillä kun mennään metsään, niin mennään ja syvälle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Ateho  Elekma