Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Nippon50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1215 : 31.12.2014, 00:18:15 »
Omassa ärrässä contin 6 kitkat alla ja täytyy sanoo että pitoa on lumella sekä jäällä! tällä hetkellä perseen alla vuoden vanha seat leon farkku missä uudet nokian nastat. niin on ne hirveet venkulat ajaa, ja meteliäkin pitää niin perkeleesti! pitokin suht paljailla jäisillä teillä aika mielenkiintoinen. en kyllä omaani nastoja laittais. tosin neliveto ärrä muutenkin aivan eri auto ajaa kuin tollanen etuveto siitin mutta eron kyllä huomaa käytöksessä liiankin selvästi. =)
Ex.Volvo v70R vm.2004
Ex.volvo s40 2.0 classic vm.04
Ex.volvo v70 2.5t vm.06
Ex.volvo xc70 2.5t vm.04

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1216 : 31.12.2014, 06:58:33 »
Omassa ärrässä contin 6 kitkat alla ja täytyy sanoo että pitoa on lumella sekä jäällä! tällä hetkellä perseen alla vuoden vanha seat leon farkku missä uudet nokian nastat. niin on ne hirveet venkulat ajaa, ja meteliäkin pitää niin perkeleesti! pitokin suht paljailla jäisillä teillä aika mielenkiintoinen. en kyllä omaani nastoja laittais. tosin neliveto ärrä muutenkin aivan eri auto ajaa kuin tollanen etuveto siitin mutta eron kyllä huomaa käytöksessä liiankin selvästi. =)

Onko nokian hakkapeliitta 8:t jossa nuo uudet nokian nastat? Mä olen kritisoinut noita kaseja siitä, että tuntuvat todella löysiltä rungoltaan eikä noista hakkapeliitta kaseista saa tuntumaa missä menee tuon pidon raja. Hyvänä vertailuna Goodyear:n Ice artic:t joilla tietää missä mennään. Toki pitoa löytyy ja on rauhallinen ja yllätyksetön ajettava, mutta itse kaipaan tuota tietoa missä raja menee. Ajettavuudeltaan hakkapeliitta 7:t oli paremmat joita tuli käytettyä kolme sarjaa. Kummassakaan vertailun autossa ei ole mitään espejä/despejä tai muuta ylimääräistä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Nippon50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1217 : 31.12.2014, 18:01:07 »
Onko nokian hakkapeliitta 8:t jossa nuo uudet nokian nastat? Mä olen kritisoinut noita kaseja siitä, että tuntuvat todella löysiltä rungoltaan eikä noista hakkapeliitta kaseista saa tuntumaa missä menee tuon pidon raja. Hyvänä vertailuna Goodyear:n Ice artic:t joilla tietää missä mennään. Toki pitoa löytyy ja on rauhallinen ja yllätyksetön ajettava, mutta itse kaipaan tuota tietoa missä raja menee. Ajettavuudeltaan hakkapeliitta 7:t oli paremmat joita tuli käytettyä kolme sarjaa. Kummassakaan vertailun autossa ei ole mitään espejä/despejä tai muuta ylimääräistä.

ilmeisestikkin renkaan runkoa ja vallin muotoilua muutettu sen verta että ajettavuus on mennyt juurikin mainitsemaksi tunnottomaksi. Duuni kaveri valitteli samaa tuosta kasista! Kaveri ajaa kuiteski reilu 50tkm/vuodessa ni siinä jo pers tuntumakin auton käytökselle tulee tutuksi. =) omasta mielestäni rengas on suhteellisen kovaääninen ja levoton ajaa. Ainakin tuollasessa vm.2013 seat leon farkussa joka on kylläkin etuveto. =(
Ex.Volvo v70R vm.2004
Ex.volvo s40 2.0 classic vm.04
Ex.volvo v70 2.5t vm.06
Ex.volvo xc70 2.5t vm.04

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1218 : 31.12.2014, 18:21:13 »
ilmeisestikkin renkaan runkoa ja vallin muotoilua muutettu sen verta että ajettavuus on mennyt juurikin mainitsemaksi tunnottomaksi. Duuni kaveri valitteli samaa tuosta kasista! Kaveri ajaa kuiteski reilu 50tkm/vuodessa ni siinä jo pers tuntumakin auton käytökselle tulee tutuksi. =) omasta mielestäni rengas on suhteellisen kovaääninen ja levoton ajaa. Ainakin tuollasessa vm.2013 seat leon farkussa joka on kylläkin etuveto. =(

Mä en ääneen ota kantaa, koska se on mun pisteytyksessä se epäolennainen asia. Ensimmäisenä tulee pito ja turvallisuus  ;). Mutta muuten kirjoitan nuo samat fiilikset alle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa turbozio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1219 : 09.01.2015, 21:58:46 »
Nastoilla !  Täällä syrjä seudulla teitä ei aurata ihan vähäisen lumen vuoksi ja uraisuutta löytyy. Fouva ei luota kitkoihin yhtään :-*
volvo v70 d5 -07    ja  v70-00

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1220 : 27.01.2015, 19:46:21 »
Hyvin toimii edelleen kitkat. Odottelen vielä totuuden silmille tulemista, mutta ei ole vielä tullut... Siis että kitkoilla ei tee mitään.

Ajelin hetken autolla, jossa oli nastat, ja sehän oli taas vallan piristävä kokemus rengasmelujollotuksineen ja renkaiden lipsumiseen kiihdytyksissä paljaalla asvaltilla.

Menisiköhän nämä kitkat vielä ensi talven, eli kolmannen talven. Kilsoja vasta takana vajaa 20 000.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1221 : 27.01.2015, 19:52:10 »
Hyvin toimii edelleen kitkat. Odottelen vielä totuuden silmille tulemista, mutta ei ole vielä tullut... Siis että kitkoilla ei tee mitään.
Tuskin se sieltä odottelemallakaan tulee.  :) Pärjää niillä mutta joutuu asennoitumaan ajamiseen erilailla kuin nastoilla lukuun ottamatta kunnollisia pakkaskelejä lumisilla tiellä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1222 : 27.01.2015, 19:59:46 »
Tuskin se sieltä odottelemallakaan tulee.  :) Pärjää niillä mutta joutuu asennoitumaan ajamiseen erilailla kuin nastoilla lukuun ottamatta kunnollisia pakkaskelejä lumisilla tiellä.

Todellakin joutuu asennoitumaan kitkoihin alla.
Tänä talvena ollut enemmän kuin tarpeeksi vesi-jää kelejä sivuteillä  :buck2:
Nopeus on oltava juuri oikea, jos ojien välissä haluaa pysyä.
Pikkutiet kun on sian selkiä.

Ei tarvi kuin 5kmh olla liikaa, niin menee mutkat pitkiksi ja taas liian hidas nopeus, niin alkaa valumaan sivuttain.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1223 : 27.01.2015, 20:40:49 »
Tänään hommasin uudet kitkat Volvooni ja tietty CVC6 tuli ostettua. Edellisillä CVC5 ajoin 61330 km ja niissä on vielä pintaa jäljellä 3-4 mm ja meinaan ajaa niillä vielä 20000 km kesällä ja sit pintaa on 2 mm jäljellä ja sitten ne saa lähteä sulatukseen. Rengasliikkeessä sanottiin että yhä useampi valitsee renkaiksi nimenomaan kitkat ja ne jotka ovat ajaneet HYVILLÄ kitkoilla, eivät kuulemma vaihda enää nastoihin. Tämä oli suuren rengasliikkeen kokemaa faktaa, kun hehän seuraavat ko. tilannetta aika läheltä, sattuneesta syystä.

Minulle on ihan turhaa sanoa ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, kyllä vaan voi ja on paljon ajettukin ja hyvin toimii. Älkää uskoko niitä autolehtien toimittajia kun ne sanoo että ne sulaa alle...ei ne mitään sula, uskokaa vaan...miksi nämä minulla olleet yli 61 000 km ajetut eivät ole sulaneet alle vaikka niillä ajettiin koko viime kesä ja 6 talvea ennen sitä. Pito oli muuten tähän päivään saakka vähintäänkin kohtuuhyvä ja vieläkään ei ollut mitään ongelmaa missään kelissä, vaikka välillä kelit ovat olleet todella liukkaat. Hyvät kitkat eivät vaan menetä kovin paljon pitoaan vanhetessaan ja kuluessaan kun niillä ajetaan oikein, eli ennakoivalla ajotavalla.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1224 : 27.01.2015, 20:46:50 »
Tänään hommasin uudet kitkat Volvooni ja tietty CVC6 tuli ostettua. Edellisillä CVC5 ajoin 61330 km ja niissä on vielä pintaa jäljellä 3-4 mm ja meinaan ajaa niillä vielä 20000 km kesällä ja sit pintaa on 2 mm jäljellä ja sitten ne saa lähteä sulatukseen. Rengasliikkeessä sanottiin että yhä useampi valitsee renkaiksi nimenomaan kitkat ja ne jotka ovat ajaneet HYVILLÄ kitkoilla, eivät kuulemma vaihda enää nastoihin. Tämä oli suuren rengasliikkeen kokemaa faktaa, kun hehän seuraavat ko. tilannetta aika läheltä, sattuneesta syystä.

Minulle on ihan turhaa sanoa ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, kyllä vaan voi ja on paljon ajettukin ja hyvin toimii. Älkää uskoko niitä autolehtien toimittajia kun ne sanoo että ne sulaa alle...ei ne mitään sula, uskokaa vaan...miksi nämä minulla olleet yli 61 000 km ajetut eivät ole sulaneet alle vaikka niillä ajettiin koko viime kesä ja 6 talvea ennen sitä. Pito oli muuten tähän päivään saakka vähintäänkin kohtuuhyvä ja vieläkään ei ollut mitään ongelmaa missään kelissä, vaikka välillä kelit ovat olleet todella liukkaat. Hyvät kitkat eivät vaan menetä kovin paljon pitoaan vanhetessaan ja kuluessaan kun niillä ajetaan oikein, eli ennakoivalla ajotavalla.
Tottahan kauppiaat puhuu niin kuin se oman toiminnan kannalta on parasta ja luotan paljon enemmän autolehtien toimittajia juuri edellä mainituista syistä

Voihan kesärenkaillakin ajaa talvella mutta se ei ole turvallista eikä järkevää.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 20:49:15 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1225 : 27.01.2015, 20:55:40 »
Tänään hommasin uudet kitkat Volvooni ja tietty CVC6 tuli ostettua. Edellisillä CVC5 ajoin 61330 km ja niissä on vielä pintaa jäljellä 3-4 mm ja meinaan ajaa niillä vielä 20000 km kesällä ja sit pintaa on 2 mm jäljellä ja sitten ne saa lähteä sulatukseen. Rengasliikkeessä sanottiin että yhä useampi valitsee renkaiksi nimenomaan kitkat ja ne jotka ovat ajaneet HYVILLÄ kitkoilla, eivät kuulemma vaihda enää nastoihin. Tämä oli suuren rengasliikkeen kokemaa faktaa, kun hehän seuraavat ko. tilannetta aika läheltä, sattuneesta syystä.

Minulle on ihan turhaa sanoa ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, kyllä vaan voi ja on paljon ajettukin ja hyvin toimii. Älkää uskoko niitä autolehtien toimittajia kun ne sanoo että ne sulaa alle...ei ne mitään sula, uskokaa vaan...miksi nämä minulla olleet yli 61 000 km ajetut eivät ole sulaneet alle vaikka niillä ajettiin koko viime kesä ja 6 talvea ennen sitä. Pito oli muuten tähän päivään saakka vähintäänkin kohtuuhyvä ja vieläkään ei ollut mitään ongelmaa missään kelissä, vaikka välillä kelit ovat olleet todella liukkaat. Hyvät kitkat eivät vaan menetä kovin paljon pitoaan vanhetessaan ja kuluessaan kun niillä ajetaan oikein, eli ennakoivalla ajotavalla.

Tähän totean, että höpöhöpö. Mutua eikä mitään mitattua faktaa.

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2014/10/09/Talvirenkaat%20ovat%20suomalaisille%20kuskia%20t%C3%A4rke%C3%A4mpi%20turvatekij%C3%A4/20143801/4

"Neljä kymmenestä kyselyyn vastanneesta aikoo ajaa tulevana talvena korkeintaan kaksi vuotta vanhoilla talvirenkailla ja joka kymmenes aikoo ostaa kokonaan uudet renkaat"
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1226 : 27.01.2015, 21:37:03 »
Tottahan kauppiaat puhuu niin kuin se oman toiminnan kannalta on parasta ja luotan paljon enemmän autolehtien toimittajia juuri edellä mainituista syistä

Voihan kesärenkaillakin ajaa talvella mutta se ei ole turvallista eikä järkevää.

Miksi kauppiaat puhuisivat kitkojen tai nastojen puolesta, hehän saavat joka tapauksessa myytyä jommat kummat ja kate osataan laittaa molemmissa sellaiseksi kun halutaan? Muutama rengaskauppias on sanonutkin että on todella vaikeaa saada ihmiset vakuuttuneiksi kitkojen paremmuudesta kun lehdistö on aivopessyt asiakkaan niin mitä siinä teet, uskotaan painettua sanaa enemmän kun monen rengaskaupassa käyvän asiakkaan omaan kokemukseen (esim. taksikuskit ja muut paljon ajavat).

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1227 : 27.01.2015, 22:18:46 »
Edelleen se kitkojen sulaminen riippuu ihan kilometreistä. Isällä syksyllä uutena ostetut kitkat (tilanne, mikä ei ole toteutunut enään 10 vuoteen) ovat olleet yleensä noin 6-7mm pintaisia keväällä maalis-/toukokuussa. Juhannuksena paistaa kankaat.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1228 : 27.01.2015, 22:54:41 »
Miksi kauppiaat puhuisivat kitkojen tai nastojen puolesta, hehän saavat joka tapauksessa myytyä jommat kummat ja kate osataan laittaa molemmissa sellaiseksi kun halutaan? Muutama rengaskauppias on sanonutkin että on todella vaikeaa saada ihmiset vakuuttuneiksi kitkojen paremmuudesta kun lehdistö on aivopessyt asiakkaan niin mitä siinä teet, uskotaan painettua sanaa enemmän kun monen rengaskaupassa käyvän asiakkaan omaan kokemukseen (esim. taksikuskit ja muut paljon ajavat).
No, onneksi me tiedämme että rengasmyyjän puheet on parempia totuuksia kun lehtien kohtuullisen hyvissä testioloissa kohtuullisen hyvillä mittalaitteilla tehdyt mittaukset.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3986
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1229 : 27.01.2015, 23:07:44 »
Edelleen se kitkojen sulaminen riippuu ihan kilometreistä. Isällä syksyllä uutena ostetut kitkat (tilanne, mikä ei ole toteutunut enään 10 vuoteen) ovat olleet yleensä noin 6-7mm pintaisia keväällä maalis-/toukokuussa. Juhannuksena paistaa kankaat.

Tietysti johtuu kilometreistä.

Tulee kankaat esiin kesärenkaistakin jos ajaa esim Helsinki - Oulu välin joka päivä,niin kuin Mäkisen 245 diesel aikoinaan ajoi Hesareita sinne.

(Täällähän näkee melko usein myytävänä renkaitakin,joilla ajaa vielä kaksi - kolme kesää.

Yleensähän kilometrit kuluttaa renkaita eikä kesät.)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo