Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1230 : 27.01.2015, 23:21:30 »
Pari talvea menty kirkoilla
+ hiljainen rengas melu verrattuna nastaan.
+ pitää lumella yllättävän hyvin.
+ taloudellisempi kulutus

- jäisillä teillä täytyy varoa enemmän kun verrattuna nastoihin ja tietyissä paikoissa loppuu pito, esim pihassa oleva mäki jos ei saa vauhtia.

Et saa nähdä pysyykö kitkat vai ens talveks nastat.

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1231 : 28.01.2015, 06:33:39 »
Tietysti johtuu kilometreistä.

Tulee kankaat esiin kesärenkaistakin jos ajaa esim Helsinki - Oulu välin joka päivä,niin kuin Mäkisen 245 diesel aikoinaan ajoi Hesareita sinne.

(Täällähän näkee melko usein myytävänä renkaitakin,joilla ajaa vielä kaksi - kolme kesää.

Yleensähän kilometrit kuluttaa renkaita eikä kesät.)
Minä vähän uattelinkin että tulee "kaikki kuluuu" kommentti.

Siis joo, tottakai kuluu, mutta ei isällänikään kesäpyörät ihan tuota tahtia kulu mitä kitkat. Nastat kuluvat nypittyinä kans kesäpyörää nopeammin kesäkelillä.

Kerran muistan kun pidemmän motaripunoituksen jälkeen pysähdyttiin huoltoasemalle. Eturenkaasta lähti semmosia peukalon kokoisia riekaleita ja kumi oli ihan kuin sinitarraa. Lämpötila oli jotain +20°C, vuosi oli jotain 2003 ja kitkat oli Continentaalit.


Ja eilen näin kovan kitkarenkaan. Naapurin auton kohtuu kuluneita kitoja kävin sormella painamassa, olivat kovemmat kuin minun -07 nastat. Tosin niin kuluneetkin ettei lamelleja enään ole.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1232 : 28.01.2015, 12:15:25 »
Tuskin se sieltä odottelemallakaan tulee.  :) Pärjää niillä mutta joutuu asennoitumaan ajamiseen erilailla kuin nastoilla lukuun ottamatta kunnollisia pakkaskelejä lumisilla tiellä.

Ehkä oma asenteeni oli jo kunnossa ennen renkaiden vaihtumista ??? Kun en ole sen kummemmin mitään muuttanut ajotavassani.

No, ehkä joskus tulee sulalla kelillä ajettua lujempaa mutkiin ja kiihdyteltyä reippaammin, kun ei tarvitse "harmitella nastojen menettämistä".

Ja olen ajanut niillä jäisillä sivuteillä esimerkiksi Oulangan seutuvilla (täällä niitä ei oikein ole), ja sielläkin pääsi mäet ylös ja mutkista ulos muutenkin kuin tangentin suuntaan.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1233 : 28.01.2015, 15:14:36 »
Ehkä oma asenteeni oli jo kunnossa ennen renkaiden vaihtumista ??? Kun en ole sen kummemmin mitään muuttanut ajotavassani.

No, ehkä joskus tulee sulalla kelillä ajettua lujempaa mutkiin ja kiihdyteltyä reippaammin, kun ei tarvitse "harmitella nastojen menettämistä".

Ja olen ajanut niillä jäisillä sivuteillä esimerkiksi Oulangan seutuvilla (täällä niitä ei oikein ole), ja sielläkin pääsi mäet ylös ja mutkista ulos muutenkin kuin tangentin suuntaan.
Tarkoitan tuolla asennoitumisella että nastoihin pystyi luottamaan erilailla. Tuntuma liukkaalla kitkoilla on vähän petollinen että pitoa on ja sitten kun luisutaan pitoa ei olekaan niin paljoa. Vähän hankala selittää mutta nastoilla pystyit ajamaan ns perstuntumalla ja kitkoilla ajelet vähän kokeilemalla ja hakemalla pidon rajaa että missäs kohdin alkaa luistaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1234 : 28.01.2015, 17:04:59 »
Hyvin toimii edelleen kitkat. Odottelen vielä totuuden silmille tulemista, mutta ei ole vielä tullut... Siis että kitkoilla ei tee mitään.

Ajelin hetken autolla, jossa oli nastat, ja sehän oli taas vallan piristävä kokemus rengasmelujollotuksineen ja renkaiden lipsumiseen kiihdytyksissä paljaalla asvaltilla.

Menisiköhän nämä kitkat vielä ensi talven, eli kolmannen talven. Kilsoja vasta takana vajaa 20 000.
Myös nastoilla pitää osata ajaa! Kuten esim. liikennevaloista ei kannata lähteä nilkkasuorana kiihdyttelemään, jos autossa ei ole luistonestoa!
Oikealla jalalla pystyy yllättävän hyvin säätelemään tuota voiman siirtoa tiehen ;)
En kitkojen kestävyydestä tiedä, mutta mulla on tuossa V70 Hakkapeliitan 5 alla, jotka on valmistettu 2007 ja joilla on ajettu yli 50tkm, niin pito on hämmästyttävän hyvä :o
Syksyllä laittaessa alle, niin mittasin noin 6mm urasyvyyden, ja olin vähän huolissani, että kuinkahan on pidon kanssa?
Tuossa liukkailla oli pakko käydä kokeilemassa, kun emäntä niillä joutuu ajamaan, että minkälaiset ne on.
Hämmästys oli suuri, kun pitoa on jopa enemmän, kuin omissa 8tkm ajetuissa olevissa Michelin Latitude xin2
Hyvät renkaat Nokian on todellakin tehnyt! Harmittaa vaan, kun tuota HKP 8 SUV ei vielä silloin saanut!
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1235 : 28.01.2015, 17:16:06 »
Tarkoitan tuolla asennoitumisella että nastoihin pystyi luottamaan erilailla. Tuntuma liukkaalla kitkoilla on vähän petollinen että pitoa on ja sitten kun luisutaan pitoa ei olekaan niin paljoa. Vähän hankala selittää mutta nastoilla pystyit ajamaan ns perstuntumalla ja kitkoilla ajelet vähän kokeilemalla ja hakemalla pidon rajaa että missäs kohdin alkaa luistaa.

Kitkoilla pito loppuu yks kaks, varoittamatta.
Nastoilla taas tuntee pientä varoitusta ja etenkin äänestä kuule, koska alkaa pito olemaan rajoilla.

Ja nastoilla saa pitoja takaisin, tekemättä mitään, toisin kuin kitkoilla.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1236 : 28.01.2015, 17:55:31 »
Ihan ristiriitaiset havainnot porukalla omieni kanssa.... ???

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1237 : 28.01.2015, 18:54:30 »
Ihan ristiriitaiset havainnot porukalla omieni kanssa.... ???

Niin minustakin ??? Mitä nyt ollut kotvan aikaa ajossa nuo ekat kitkat auton alla, niin tuntunut tosi loivalta tuo pidon menetys, verrattuna siihen mitä nastakumeja aiemmin ollut.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1238 : 28.01.2015, 19:03:28 »
Myönnettävä että olen "muun porukan" kanssa samoilla linjoilla ainakin osittain. Nastoilla on luiston aikainen pito tahmeampaa. Kitkoilla alkanutta luistoa on paljon vaikeampi lopettaa kun kelluu vaan pinnalla. Tämä siis kovalla lumella eli melkein jäällä. Jäisellä tiellä on nastoja ikävä mutta ei nekään ihmeitä tee.

Pehmeämmällä lumella ja suolatulla tiellä taas pisteet menee kitkoille, jolloin on juurikin noin että kitkat on tahmeamman oloiset. Meidän volvolla kun ajetaan pitkää matkaa paljaalla asfaltilla niin kitka on parempi.

Vaan nykyään alkaa rengastekniikka muuttumaan. Ennen nastat olivat rengasseokseltaan kovemmat, ja ovat edelleenkin mutta ero pienenee. Nasta voidaan kiinnittää kovempaan kumiseokseen joka sulatetaan pehmeämpään jolloin saadaan hyvin kiinni pysyvät nastat ja pehmeän kumin tahmeus.


Ei tää niin musta-valkoista ole :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1239 : 28.01.2015, 19:32:35 »
Vaan nykyään alkaa rengastekniikka muuttumaan. Ennen nastat olivat rengasseokseltaan kovemmat, ja ovat edelleenkin mutta ero pienenee. Nasta voidaan kiinnittää kovempaan kumiseokseen joka sulatetaan pehmeämpään jolloin saadaan hyvin kiinni pysyvät nastat ja pehmeän kumin tahmeus.

Kun näin olisi esimerkiksi hakkapeliitta 8:n kohdalla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1240 : 28.01.2015, 22:06:49 »
Niin minustakin ??? Mitä nyt ollut kotvan aikaa ajossa nuo ekat kitkat auton alla, niin tuntunut tosi loivalta tuo pidon menetys, verrattuna siihen mitä nastakumeja aiemmin ollut.

Itsellä ei nyt enää tänä talvena ole kitkoja ollut, että vähän voi aika kullata muistoja, mutta ei minullakaan kitkoissa mitään äkkinäistä pidon menetystä juuri tapahtunut. Varmasti renkaissakin eroja, omat oli Michelin X-ice (joku uusin malli silloin 4 v sitten). Joissain tilanteissa pahasti kiillotetuissa paikoissa, jos kuvitteli aivan liikoja pidosta, tuntui yllättävältä. Mutta pidon rajoilla rauhallisesti ajellen käytös ei todellakaan ollut kulmikasta, vaan jopa vesijäällä yllättävän pehmeää ja pitävää. Luulen että nuokin muutamat yllärit tuntuivat vaan pahemmilta, koska kitka on niin hiljainen, eikä nastojen rapina varoita yhtään. Samalla tavalla sitä nastoillakin liukkausaste joskus yllättää, mutta noiden ropinahel**tissä jotenkin vaan mikään ei hätkäytä. Meno on aina yhtä epävarmaa vaapuntaa.

(Hyviin Nokian) Nastoihin paluu ei ole muuttanut käsitystä yhtään. Pk-seudulla kitka on aivoilla varustetulle autoilijalle erinomainen valinta. Näissä jatkuvissa vesi-/kurakeleissä on kyllä mutkissa ja käännöksissä kitkoja ikävä. Hemmetin sortuvat ja rapisevat nastanmollukat...

Se täytyy kyllä myöntää, että tänä talvena on ollut jonkun verran kelejä, jolloin pitoa on ollut paremmin. Ainakin todennäköisesti. Vähän vaikea verrata uusia nastoja kolmevuotiaisiin kitkoihin. Ja autokin sekoittaa, nykyinen on todella pitävä ja vakaa ajettava kelillä kuin kelillä renkaista riippumatta.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1241 : 29.01.2015, 07:14:13 »
On noissa nastarenkaissakin eroja.
Mutsin kulkuneuvoon (Opel B-vectra farkku) vaihdatin pari viikkoo sitten eteen uudet nastarenkaat.
Edelliset oli Goodyearit, nyt Nokialaiset, vaikka noi "hyvävuotiset" ei ollut ees kovin vanhat
niin siitä huolimatta kotterossa sisään tuleva rengasmelu vaimeni ihan todella huomattavasti
samoin pito muuttui ihan eri täysin eri tasolle, edelliset ei pitänyt musta alkuunkaan yhtä hyvin, edes uutena kun nää "Noksut".

Itse olen omakohtaisilla kokemuksilla sitä mieltä, että renkaiden toimivuus on ihan auton merkki ja mallikohtaista
jotkut renkaat saattaa toimia jossain autossa kuin junan vessa, toisessa ne ei taas toimi lähes ollenkaan.
Kitkoja en ole omistanut, olen aikalailla vannoutunut nastojen kannattaja, mutta en panis vastaan mahdollista kitkojenkaan kokeilua.
Lompsa vaan ei suostu ko. renkaiden hankintaan vaan kokeilu mielessä, eli on mulle liian iso investointi
jos kitkat osottautuisikin pettymykseksi jostain syystä.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1242 : 29.01.2015, 08:55:18 »

Itse olen omakohtaisilla kokemuksilla sitä mieltä, että renkaiden toimivuus on ihan auton merkki ja mallikohtaista
jotkut renkaat saattaa toimia jossain autossa kuin junan vessa, toisessa ne ei taas toimi lähes ollenkaan.
Kitkoja en ole omistanut, olen aikalailla vannoutunut nastojen kannattaja, mutta en panis vastaan mahdollista kitkojenkaan kokeilua.
Lompsa vaan ei suostu ko. renkaiden hankintaan vaan kokeilu mielessä, eli on mulle liian iso investointi
jos kitkat osottautuisikin pettymykseksi jostain syystä.
Varmasti tässä on perää. Jos vaikka joku rengas toimii hyvin jäykkä-akselisessa 9xx Volvossa niin se välttämättä ole paras vaikka uudempaan V70:een
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1243 : 29.01.2015, 08:59:37 »
Ihmetyttää että millaisilla "pahvilaatikoilla " ajelee ne kitka "fanit" jotka tartuvat nastojen aiheuttamaan ääneen ensimmäisenä ja pitävät sitä ärsyttävänä suorastaan helvetillisena. Ehkä se on ominaisuus minkä huomaa heikompi tasoinen kuljettaja kun ei muuta eroa löydä ominaisuuksista. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1244 : 29.01.2015, 09:04:17 »
Ihmetyttää että millaisilla "pahvilaatikoilla " ajelee ne kitka "fanit" jotka tartuvat nastojen aiheuttamaan ääneen ensimmäisenä ja pitävät sitä ärsyttävänä suorastaan helvetillisena. Ehkä se on ominaisuus minkä huomaa heikompi tasoinen kuljettaja kun ei muuta eroa löydä ominaisuuksista. ;)

Edelliset nastarengasajoni ovat olleet:

BMW 5-srj, uusi
BMW 3-srj, uusi
BMW 1-srj, kaksi eri, uusia
Audi A6, käytetty
VW New Beetle, uudehko
Volvo XC60, uusi


Kitkoilla oman auton lisäksi:

Ford Kuga, uusi
VW Golf, uusi

 

Ateho  Elekma