Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa

  • 71 Vastauksia
  • 33378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #30 : 17.01.2018, 21:22:43 »


Ensi viikolla sitten purkamaan eberiä. Katsoin muuten että uusiakin saisi Suomesta 750eurolla ja Saksasta 300-500e. Ei vain ihan mallimerkinnät osu, itsellä D5WS 252270 ja esim Ebaysta tulee ensimmäisenä 252091 tai 252164. Mitä lie eroa laitteilla?

Tuo 252164 on MB oe lämmitin ja jälkimmäinen taas VW oe lämmitin.

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #31 : 01.11.2018, 18:59:59 »
Niinhän siinä sitten kävi, että pakkaset tuli ja eeperi sippas. Kesällä käytin vähintään kerran kuukaudessa yli puoli tuntia, että pysyy polttoaine hyvänä ja varmasti palaa välillä karstat pois. Nyt kun tuli pakkaset, niin eipä vaan toimikaan.

Hankin tuollaisen iCarsoft 906 -vikakoodin lukijan ja nollasin vikakoodit, mutta ei lähde käyntiin. Antaa herjan "CPM-1001 Combustion fan. Signal too high". Olen suorittanut vikakoodin nollaamisen ja käynnistysyrityksen parikymmentä kertaa tuloksetta. Osaako joku sanoa mistä tuo vikakoodi kertoo? Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa, mutta mitään spesifistä ei tahdo löytyä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #32 : 01.11.2018, 19:36:59 »
Vikakoodi viittaa paloilmapuhaltimeen. Voi olla vikaa puhaltimessa tai ohjainyksikössä. Liittimien ja johtosarjan kunto kannattaa tarkastaa ensin ennen isompia remontteja. Hakukoneeseen "eberspächer hydronic d5ws repair manual" niin löytyy jotain tietoa toimintaperiaatteesta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #33 : 01.11.2018, 20:30:33 »
Liittimiä hinkkasin auki ja kiinni ja näyttäisi ihan puhtailta liittimien johtimet. Sähköjohdoista nyt ei tietenkään mittaamatta osaa sanoa mitään varmaksi, mutta kun kesällä on toiminut ihan ok, niin ei luulisi niistä jäävän kiinni. Eikä mitään ulkoista nirhaumaa tms. näyttäisi olevan.

Eikait siinä auta kuin alkaa purkamaan koko romu. Viime vuonna sen tein ja ajattelin varmistaa (käyttämällä vähintään kerran kuussa), että tänä syksynä sitä ei tarvitse tehdä... toisin kävi. Surkeintahan tuossa on se, ettei viitsisi osa kerrallaan kokeilla mikä on rikki.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #34 : 01.11.2018, 21:19:19 »
Ebereissä on ollu vikoja paloilmapuhaltimissa että menee laakeri hajalle kun imuilmasta tulee siihen likaa ja pyörintänopeus ei ole enää sitä mitä pitäisi. Silloin se kyllä koittaa käynnistää ja puhallin ensin pyörii mutta sitten sammuu. Mutta oisko tässä kuitenkin joku sähkövika?

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #35 : 01.11.2018, 21:52:33 »
Ebereissä on ollu vikoja paloilmapuhaltimissa että menee laakeri hajalle kun imuilmasta tulee siihen likaa ja pyörintänopeus ei ole enää sitä mitä pitäisi. Silloin se kyllä koittaa käynnistää ja puhallin ensin pyörii mutta sitten sammuu. Mutta oisko tässä kuitenkin joku sähkövika?
Ohjainyksikkö voisi olla yksi mahdollinen syyllinen. Kun koittaa käynnistää, niin kuuluu ihan pieni naksaus ja sen jälkeen ei yhtään mitään.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #36 : 01.11.2018, 22:02:03 »
Ohjainyksikkö voisi olla yksi mahdollinen syyllinen. Kun koittaa käynnistää, niin kuuluu ihan pieni naksaus ja sen jälkeen ei yhtään mitään.

Mietin että jos paloilmapuhaltimen pyörintänopeusmittari ei antaisi mitään signaalia niin ehkä se ei pyöräytä sitä silloin ollenkaan. Mutulla mittapää rikki tai johdoissa jotain?

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #37 : 15.01.2019, 19:22:35 »
Mulla ongelmia saada Eberiä käyntiin välillä, etenkin ajastettuna. Toimimattomuus on satunnaista, mutta monesti kun alkaa kiukuttelemaan niin tekee sitä sitten jonkin aikaa.

Eli viiksestä kun heittää eberin päälle, alkaa se tekemään normi alkutoimet, kuten palotilan tuuletus -> hehkutus -> polttoaineen syöttö ja lopulta puhaltimen nopeus ja polttoaineen syötön nopeus kasvaa. Yleensä se eka kerta menee aina pieleen eli syöttää täysillä polttoainetta ja puhallin huutaa täysillä mutta ei syty. Eka yritys ei yleensä hirveämmin savuta, mutta selkeästi puskee valkoista savua. Tämän jälkeen eberi aloittaa uuden yrityksen, jolloin liekki syttyy melkein heti ja savua ei enää muodostu.

MUTTA, kun tuo toinenkin yritys menee joskus pieleen, niin eberiä ei saa enää viiksestä ON -asentoon, vaan "ON" vilkkuu pari kertaa ja vaihtuu "OFF". Ilmeisesti tämä sama kahden yrityksen homma tapahtuu ajastimellakin.

Sulakkeen käyttämällä irti saa eberin taas yrittämään käynnistystä ja tässäkin yleensä sillä toisella yrityksellä lähtee sitten lopulta. Mutta tämän jälkeen savua tulee aivan älyttömästi ja sillä saakin parkkipaikan tyynellä kelillä savua täyteen. Kuitenkin jo 5min jälkeen savutus lakkaa.

Menneellä viikolla tuo taas toimi joka päivä, aamuin illoin mukisematta, mutta nyt taas aloitti kettuilun. Delphin testerillä olen vikakoodeja lukenut mutta ainoa vikakoodi jonka sieltä löydän, on ettei auto ole saanut yhteyttä eberiin. Veikkaan että tuo on kuitenkin tullut siitä kun olen sulaketta irroitellut.

Lisäksi katselin dataa eberiltä kun se koittaa käynnistyä. Liekkivahdin lämpötila nousee hehkutettaessa 70C ja tämän ylemmäs se ei taida noustakkaan? Ekalla yrityksellä ei kuitenkaan liekki vielä syttynyt. Toisella kertaa liekki syttyi jo 60C lämpötilassa. Täysi toimintalämpötila näytti olevan 280C palotilassa.

Näillä tiedoilla ei oikein ole selvinnyt että mikä tuota vaivaa, niin lienee paras ottaa tuo pöydälle ja katsoa palotilan, sihdin ja hehkun kunto. Yksi mahdollinen vika voisi olla, että palotilan puhallin on lopussa ja viel niin paljon virtaa että ohjainkortti sekoilee tai aiheuttaa jotain sellaista ettei liekki aina syty.

Poissa Vallasika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #38 : 16.01.2019, 08:37:44 »
Itselläni toimi eber jonkin aikaa palopesän putsailun ja sihdin vaihdon jälkeen, mutta puolen vuoden päästä taas oli samat oireet, eli hirveä savutus käynnistyessä ja aina ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Kyllästyin ongelmiin ja kävin viime talvena vaihdattamassa uuden eberin. Hinta oli Eberihin erikoistuneessa korjaamossa Kouvolassa töineen 800 eur (+ohjainkortti siniseltä n. 400 eur) ja jos toimii yhtä hyvin kuin edellinen, niin ei 6-7 vuoteen tarvitse murehtia eber-vaivoista sitten. Ohjainkortti piti tilata merkkiliikkeestä, sitä ei saa muualta. Sanoivat merkkiliikkeessä, että ohjainkortti pitää vielä käydä koodaamassa heillä, kun se on asennettu paikoilleen, mutta tätä toimenpidettä ei kuitenkaan tarvittu.
XC60 D5 AWD man. vm. 2010, ex. V50 1.6 dRIVE man. vm 2010.

Poissa Meikämandoliino

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #39 : 24.01.2019, 17:03:54 »
Mulla ongelmia saada Eberiä käyntiin välillä, etenkin ajastettuna. Toimimattomuus on satunnaista, mutta monesti kun alkaa kiukuttelemaan niin tekee sitä sitten jonkin aikaa.

Vika on 80% varmuudella ohjausyksikössä. On tyyppivika ja oireilee juuri tuolla paloilmapuhaltimella. Itse puhlatimesi on tedennäköisesti kunnossa, mutta saa virheellistä tietoa ohjurista. Irroita ohajusyksikkö, korjaa tinaukset tai laita huoltoon. Netissä on useampi firma ja palvelua mainostetaan ainakin keisarinleikkauksena. Hinta 50-100€.

Poissa Ronksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • Volvo is a lifestyle
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #40 : 31.01.2019, 17:17:51 »
Mites kun auto on C30 2011 D3 moottorilla ja ajattelin irrottaa eberistä ohjainlaitteen ja lähettää sen korjaukseen. Onko pelkkä ohjainlaite helppo irroittaa vai pitääkö repiä koko eber irti? Entä voiko autolla silti ajaa ilman ohjainlaitetta?
Volvo S80 D5 -07
Ex Volvo 460 1.7 -91
Ex Volvo V40 T4 -99
Ex Volvo S40 T4 -00 -> http://www.x40fin.com/index.php?topic=21931.0

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #41 : 31.01.2019, 20:00:12 »
Koko laite irti.

Jos ohitat vesikierron.

Poissa Larson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #42 : 10.11.2019, 15:23:11 »
Jatkampa tähän samaan keskusteluun, potilaana 2009 S40 1.6d

Näillä tiedoilla ei oikein ole selvinnyt että mikä tuota vaivaa, niin lienee paras ottaa tuo pöydälle ja katsoa palotilan, sihdin ja hehkun kunto. Yksi mahdollinen vika voisi olla, että palotilan puhallin on lopussa ja viel niin paljon virtaa että ohjainkortti sekoilee tai aiheuttaa jotain sellaista ettei liekki aina syty.

Teitkö A85 koskaan lisäoperaatioita ja selkisikö toiminta?

Itselläni simahti alunperin paloilmapuhallin ja huollossa vaihtoivat puhaltimen, hehkun sukan ja tiivisteet. Tämän jälkeen eberi toimi ihmeellisesti sekoillen vähän joka tavalla antaen vikakoodeiksi 1308 (tuuletin, virheellinen toiminto) ja 1204 (tuuletin, signaali puuttuu). Tästä epäilyt kohdistui ohjainkortin kolvausten tyyppivikaan - ohjainkortti irti ja lähetys huoltoon Sercapille.
Nyt huolletulla ohjainkortilla toimii niin, että satunnaisesti käynnistys onnistuu. Aina epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen savuttaa todella runsaasti mutta onnistuneen polton jälkeen ei savuta yhtään, jos suostuu käynnistymään. Jos jää autoon kuuntelemaan käynnistystä, kun käynnistys menee pieleen, lähtee polttotoimenpiteet normaalisti päälle ja kun eberi alkaa kasvattamaan tehoa ja polttoainepumpun naksunta tihentyy, aina tietyssä kohtaa lopettaakin polton. Itsellä ei ole vikakoodinlukulaitetta, niin ei tarkalleen pääse kiinni mihin poltto katkeaa. Ja tietysti tuon maailman typerimmän automaattikäynistysominaisuuden vuoksi eberi on jatkuvasti käynnistyskertojen puolesta lukossa. Onko näille 2008-2012 vuosimallisille löytynyt lukija, jolla pääsee myös eberiin käsiksi? Onnistuuko edullisemmalla esim. motonetin T75 eberin koodien luku ja kuittailut laisinkaan?

Äskettäin laturin porsimisen yhteydessä oli huollossa ja samalla tutkivat eberin käynnistymistä. Tietysti vikakoodien kuittauksen jälkeen eberi toimi heidän mukaansa täysin normaalisti ja poltto ei keskeytynyt kertaakaan. Edelleen kuitenkin käynnistykset epäonnistuvat. Muistiin ei kuulemma ollut jäänyt mitään eberin toiminnasta, joka vaikuttaa minusta todella merkilliseltä. Huoltoon tuota on turha eberin osalta enää viedä, kun siellä ei saada mitään aikaiseksi ja rahaa palaa aivan käsittämättömästi.

Jäänyt myös askarruttamaan tuo manuaalikäynnistyksen "ON" indikaattori, joka ehkä muistaakseni joskus aiemmin jäi palamaan "ON" asentoon, kun eberi oli käynnistynyt, mutta nykyisin vain vilkuttaa "ON" tilassa. Mitenkä tuo käyttäytyy oikeasti toimivalla eberillä S40/V50:ssä?

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #43 : 11.11.2019, 14:19:30 »
Jäänyt myös askarruttamaan tuo manuaalikäynnistyksen "ON" indikaattori, joka ehkä muistaakseni joskus aiemmin jäi palamaan "ON" asentoon, kun eberi oli käynnistynyt, mutta nykyisin vain vilkuttaa "ON" tilassa. Mitenkä tuo käyttäytyy oikeasti toimivalla eberillä S40/V50:ssä?
2012 V50:ssä vilkkuu ON, kun laite on päällä. Ei siis koskaan jää palamaan.
Volvo V50 D3 -12

Poissa Larson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #44 : 26.01.2020, 13:37:00 »
Nyt on eberin toimintaa testailtu lisää ja oireet on hyvinkin samanlaiset, kuin tuossa A85 postauksessa

Eli viiksestä kun heittää eberin päälle, alkaa se tekemään normi alkutoimet, kuten palotilan tuuletus -> hehkutus -> polttoaineen syöttö ja lopulta puhaltimen nopeus ja polttoaineen syötön nopeus kasvaa. Yleensä se eka kerta menee aina pieleen eli syöttää täysillä polttoainetta ja puhallin huutaa täysillä mutta ei syty. Eka yritys ei yleensä hirveämmin savuta, mutta selkeästi puskee valkoista savua. Tämän jälkeen eberi aloittaa uuden yrityksen, jolloin liekki syttyy melkein heti ja savua ei enää muodostu.

Muuten toimii samalla tavalla, paitsi että jos laite on sillä päällä ettei halua syttyä ensimmäiselläkään yrityskerralla, niin ei yleensä sytytä toisellakaan.

Sytytysongelmien ratkomiseksi tein eberin kanssa testiajoja niin, että laite oli piuhoistaan (CAN-väylä + pa-pumpun piuha) kiinni autossa, mutta vesiletkut ohitettuna ja polttoaineen syöttöletku ohjattuna astiaan. Eberistä oli hehkutulppa johtoihin kytkettynä laitteen ulkopuolella ja yleismittari kytkettynä hehkuun. Testiajoissa polttoainetta tulee joka kerta korjausmanuaalin mukainen n. 8,5 cm3 / 90 s syöttöjakso käynnistyssekvenssissä. Hehkun toimii silminnähden, eli hehkuu selkeästi, mutta hehkun jännite ropeltaa 5V tuntumassa sahaten 4,8 - 6 V välillä... Manuaalin mukaan hehkun jännite tulisi olla 8V ja tästä herää nyt kysymys jääkö syttyminen tapahtumatta liian pienen hehkutustehon vuoksi? Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta hehkun/ohjausyksikön ongelmasta, vai onko tämä nyt vain mittaussetupin aiheuttama vääristymä?

Lyhyt video hehkun jännitteen ropeltamisesta löytyy ohesta: https://www.dropbox.com/s/utlheomemj8syeo/Eberi_testiajo.mov?dl=0

 

Futurez  Kulkukoira