Futurez  Kulkukoira

V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa

  • 71 Vastauksia
  • 33419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #60 : 21.03.2020, 00:03:40 »
Toki jos tää ei vedä itteään lukkoon 3 epäonnistuneen käynnistys yrityksen jälkeen niin sitten mä veikkaan että vika on ohjainlaitteessa.
V50 d5 -10

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #61 : 30.03.2020, 20:17:35 »
Ei korjaantunut paloilmanpuhaltimen vaihdolla >:( .Näkyy tiputtavan polttoainetta pakoputkesta kun aikansa käynnistelee. Ja kun aukasin tuon keksinnön niin olihan tuota löpöä aika reilusti palopesässäkin. Oisko hyviä ehdotuksia, että mitä vaihdetaan seuraavaksi? Koko autoko ::) Vai onko sittekin menny vituiks tuo ohjainlaitteen korjaus?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #62 : 30.03.2020, 21:57:55 »
Ei korjaantunut paloilmanpuhaltimen vaihdolla >:( .Näkyy tiputtavan polttoainetta pakoputkesta kun aikansa käynnistelee. Ja kun aukasin tuon keksinnön niin olihan tuota löpöä aika reilusti palopesässäkin. Oisko hyviä ehdotuksia, että mitä vaihdetaan seuraavaksi? Koko autoko ::) Vai onko sittekin menny vituiks tuo ohjainlaitteen korjaus?
Jopas nyt koettelee. Ei sinne palopesään pitäisi polttoainetta kertyä missään oloissa. Kokeilitko antaa sähköä hehkutulpalle? Sen pitäisi muuttua heti punahehkuiseksi koko pituudeltaan. Keraaminen tulppa on kestävä, mutta joskus se ei lämpene muuta kuin juuresta, mikä voisi selittää palamattoman dieselin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #63 : 30.03.2020, 22:17:39 »
Jopas nyt koettelee. Ei sinne palopesään pitäisi polttoainetta kertyä missään oloissa. Kokeilitko antaa sähköä hehkutulpalle? Sen pitäisi muuttua heti punahehkuiseksi koko pituudeltaan. Keraaminen tulppa on kestävä, mutta joskus se ei lämpene muuta kuin juuresta, mikä voisi selittää palamattoman dieselin.
En tiedä pitääkö kokeilla sitten tuota paloilmanpuhaltimen miinus johtoa tinata kiinni tuohon hehkun miinukseen. Tuollakin tuntuu olevan ongelmia ratkaistu jos vika onkin edelleen tuossa ohjainlaitteessa? Kun se nytkin lähti käymään kyllä, mutta tuntuu että jokin katkaisee tuon puhaltimen toiminnan kun meinaa kunnolla lähteä käyntiin. Hehkua en kyllä testannut sähköllä, mutta eikö noiden luulis kestävän? Kalliita nuo ei toki ole verrattuna uuteen ohjainlaitteeseen. Onko noita nuissa miten mahtanut mennä rikki?

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #64 : 02.04.2020, 15:51:57 »
Oisko mitään vinkkiä miten ja mihin tuo puhallinmoottorin miinus kannattaa golvata tuohon hehkun miinukseen? Ja onko kokemuksia täällä onko auttanut "aivo" ongelmaan? Muualta luin, että olisi auttanut... ja ei kait tuo ainakaan haitaks ole vaikka kokeilee?

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #65 : 02.04.2020, 20:01:55 »
Onko tästä luettu vikakoodeja?
V50 d5 -10

Poissa jms1601

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #66 : 03.04.2020, 19:29:10 »
On luettu. Ei auttanut tinailu. Lähtee aivot vaihtoon seuraavaksi. Jos ei auta nii paaliin koko Vulva :idiot2:
Vaan eihän tuo auton vika ole 8)
« Viimeksi muokattu: 03.04.2020, 20:31:18 kirjoittanut jms1601 »

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Sherwoodin iloinen veikko.
    • Jotain mun entisiä Volvoja, muttei läheskään kaikki.
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #67 : 27.04.2020, 16:00:30 »
Koko laite irti.

Jos ohitat vesikierron.

Mitäs vikakoodeja tuo aiheuttaa. Potilaana 2012 V50 1,6Drive Eberi vielä viikko sitten toimi loistavasti, nyt ei käynnisty enää.
No tunnit kai kaikelle tulee täyteen jossainvaiheessa.
Ajattelin ottaa Eberin pöydälle, laittaa putken sen tilalle, että vesi kiertää.
Sitten viikon parin päästä, kun on huollettuna, niin laittaa takasin. Töissäkin kun pitää käydä ja varaosat tuohon hankkia.
Ei vain viitsi etukäteen varaosia arvailla. Kuitenkin jää ylimääräsiä, tai jotain puuttuu.

-Stade-
V40XC D2 2017

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Sherwoodin iloinen veikko.
    • Jotain mun entisiä Volvoja, muttei läheskään kaikki.
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #68 : 27.04.2020, 16:12:34 »
On luettu. Ei auttanut tinailu. Lähtee aivot vaihtoon seuraavaksi. Jos ei auta nii paaliin koko Vulva :idiot2:
Vaan eihän tuo auton vika ole 8)

Jonku ohjainlaitteen mä pari vuotta sitten yhdestä irti kaivoin, mut ei sitä voinu tinailla? Se oli valettu täyteen hartsia tms. Onko noitakin sitten erilaisia?

-Stade-
V40XC D2 2017

Poissa AvoVolle

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Aloitteleva volvisti
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #69 : 20.09.2022, 20:13:18 »
Kiitos Vallasialle varsin seikkaperäisistä ohjeista, ja muille täydentävistä vinkeistä. Niiden avulla uskalsin ryhtyä Eberin irrotus- ja huoltohommiin. Tilasin ennakkoon tiivistesarjan, sihdin sekä varmuuden vuoksi myöskin palopesän.

Potilas on siis Hydronic D5WS, joka oli pultattuna kiinni vm. 2012 C70:een D3-koneella. Oireet olivat tutut, eli pikku hiljaa Eberiin alkoi tulla käynnistysvaikeuksia valkoisella savulla ja se meni jo kertaalleen lukkoonkin epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen.

Mulla on myös tuo iCarsoftin i906, mutta tässä autossa sillä ei pääse käsiksi lämppäriin, joten jouduin alkuvuodesta käymään lähipajalla avaamassa laitteen lukituksen. Tuon operaation jälkeen lämppäri mystisesti toimi vielä noin kuukauden, kunnes temppuilu taas alkoi. Poistin silloin lisälämmittimen sulakkeen, jotta ei menisi uudelleen lukkoon.

No tuumasta toimeen. Ensimmäinen irrotusyritys parisen viikkoa sitten oli jokseenkin haastava. D3:n konehuoneessa on Vallasian kuvista päätellen huomattavasti vähemmän tilaa kuin 1.6/D2-tapauksessa. Eipä siinä. Kädet verillä ja käsivarret mustelmilla sain lämmittimen viimein irti. Mutta! Se vaalea johto jäi kanittamaan ja tuossa D3:ssa kulkee niin paljon kaikennäköistä putkea koneen ja palopellin välissä, ettei johdon määränpäätä edes nähnyt millään, saati sitten, että olisi päässyt liittimen irrottamaan. Ja tietenkin olin ajanut auton katokseen siten, etten päässyt tilannetta altapäin tarkastelemaan. Myöskin putkien irrottaminen yläkautta näytti toivottomalta. Elikäs kamat takaisin kiinni ja uudelleen suunnittelupöydälle.

Viime viikolla sitten haavojen parannuttua ja itseluottamuksen vahvistuttua ensimmäisestä rutistuksesta tunkkasin auton ylös ja oikean pyöränkotelon kautta lähdin selvittelemään vaalean johdon mysteeriä. Löytyihän se liitin sitten sieltä, ilmeisesti Eberin vesipumpun kyljestä. Eikä ollut edes erityisen pahassa paikassa, tosin ei sitä nähnyt ilman että heittäytyi auton alle makuulle. Liitin irti ja pyörä takaisin paikoilleen. Nyt sitten viikonloppuna uudelleen Eberin irrotukseen. Tällä kertaa laitos lähti kokemuksella irti alle puolessa tunnissa. Ja nyt sen myöskin sai ihan ulos asti sijainnistaan, kun mikään johto ei enää harannut vastaan.

Eberi pöydälle ja halkaisemaan. Tämä oli rehellisesti sanottuna aika helppo ja suoraviivainen homma. Terällä loput liimautuneet tiivisteet irti, sihti ja palopesä pois sekä pientä putsailua. Vanha palopesä ei itse asiassa ollut hassummassa kunnossa, ihan olematon halkeama oli pesän pohjalla. Vaihdoin joka tapauksessa uuden, kun sellainen oli valmiina. Oikeastaan mikään ei näyttänyt pahalta ollenkaan, mutta todennäköisesti sihti oli kuitenkin sen verran tukossa, että se esti kunnollisen käytön. Oma veikkaukseni on, että tällä autolla ei ole liiemmin ajettu talvella sen aikaisemmassa elämässä (avoauto kun on), mutta toki ajoittaista pätkälämmitystä lienee tapahtunut ajojen yhteydessä.

Lämmitin kasaan ja kohti autoa. Takaisin asentaminen oli luonnollisesti ärsyttävän haasteellista, helpommin nää laitteet aina irti saa. Ei kunnolla näe mihin kohtaan lämmittimen pitäisi asettua eikä käsikopelokaan hirvittävästi auta, kun tilaa ei ole. No, sinne se lopulta muljahti, varmaan tuurilla suurelta osin. Pakoputki meni pari viikkoa aikaisemmin lähes itsestään paikalleen, mutta nytpä sen kanssa sai tapella ihan tosissaan. Kauhea sotku sekä irrotettaessa että asentaessa jäähdytysnesteen kanssa, vaikka kuinka yritin varoa ja tulpata. Ja ensimmäisellä yrityksellä olin jotenkin saanut Eberin läpipultin kierteet jotenkin vinksalleen - lämmitin ei ilmeisesti ollut takaisin kiinnittäessä ollut ihan justiinsa kohdillaan. No, pultin sai vielä pelikuntoiseksi eikä uutta tarvinnut lähteä hankkimaan. Letkut ja piuhat kiinni, vaalean johdon liitin paikoilleen, sulake takaisin ja Eberi tulille. Ja voilá, sehän toimii! Kauhea savutus varmaan 10 minuuttia, mutta sitten alkoi ilma kirkastua. Pitää vielä tsekata pakoputken kiinnitys, että menikö kunnolla paikoilleen, kun lämmittimenkin tienoilta tuli aika paksua savua - tai sitten se oli muuta käryä tai höyryä laitteen lämmetessä.

Toivotaan, että tällä huollolla lämmitin jaksaa taas palvella vuosia eteenpäin!
« Viimeksi muokattu: 20.09.2022, 20:19:24 kirjoittanut AvoVolle »
Volvo V90 T8 TwE AWD Inscription aut MY20Late (Osmium Grey)
Volvo C70 D3 Momentum Geartronic MY12 (Passion Red)
Renault Laguna III Sport Tourer 1.5 dCi Dynamique MY12 (Pearl Black)

Poissa Miika Salonen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #70 : 23.09.2022, 13:11:26 »
Itsellä kanssa tommosen V50 1.6 sdtive kanssa eberi ongelmaa. Mitään muita koodeja ei tule kuin 4001 Auxiliary heater ja sen perässä 4101 too many mislocks. Savutteli aikansa silloin käynnistyi mutta nyt käynnistyy vain hetkeksi. Aloin seurailla sitten reaaliaikatietoja kun sen laittoi käynnistymään ja siellä oli volttiraja 11.3, jokna jälkeen sammuttaa eberin. No joka kerran kun sammuin niin näytti reaaliaika virran sisääntuloksi 10,9-10,7 volttia. Akku testattu ja testerit antaa tulokseksi hyvä. Tosiasia on, että en oo kyllä tommoseen agm-akku testeriin törmänny ja normi käytössä tommonen akku menee pitkään mutta eberin kanssa tarvii pitää ändinsä. Akku siis 6 vuotta vanha jo. Ihan sillä tän kirjoittelen, että se ei aina ole välttämättä mekaaninen vika eikä anna virran vähyydestä viestiä mikäli sammuu kesken. Viesti tulee vain jos aloittaessa ei ole tarpeeksi virtaa. Lähtis tästä akkukauppaan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V50 1.6 DRIVe vm 2010 Eber savuttaa
« Vastaus #71 : 23.09.2022, 15:06:10 »
Itsellä kanssa tommosen V50 1.6 sdtive kanssa eberi ongelmaa. Mitään muita koodeja ei tule kuin 4001 Auxiliary heater ja sen perässä 4101 too many mislocks. Savutteli aikansa silloin käynnistyi mutta nyt käynnistyy vain hetkeksi. Aloin seurailla sitten reaaliaikatietoja kun sen laittoi käynnistymään ja siellä oli volttiraja 11.3, jokna jälkeen sammuttaa eberin. No joka kerran kun sammuin niin näytti reaaliaika virran sisääntuloksi 10,9-10,7 volttia. Akku testattu ja testerit antaa tulokseksi hyvä. Tosiasia on, että en oo kyllä tommoseen agm-akku testeriin törmänny ja normi käytössä tommonen akku menee pitkään mutta eberin kanssa tarvii pitää ändinsä. Akku siis 6 vuotta vanha jo. Ihan sillä tän kirjoittelen, että se ei aina ole välttämättä mekaaninen vika eikä anna virran vähyydestä viestiä mikäli sammuu kesken. Viesti tulee vain jos aloittaessa ei ole tarpeeksi virtaa. Lähtis tästä akkukauppaan.
Kokeile ensin laturin kanssa, että käynnistyykö lämmitin? Alhainen jännite voi olla seurausta myös huonosta kontaktista piirilevyllä. Jotkut ovat kolvanneet noita aivoja uusiksi ja saaneet siten toimimaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

RallyBaron  Samppasport