Jatkampa tähän samaan keskusteluun, potilaana 2009 S40 1.6d
Näillä tiedoilla ei oikein ole selvinnyt että mikä tuota vaivaa, niin lienee paras ottaa tuo pöydälle ja katsoa palotilan, sihdin ja hehkun kunto. Yksi mahdollinen vika voisi olla, että palotilan puhallin on lopussa ja viel niin paljon virtaa että ohjainkortti sekoilee tai aiheuttaa jotain sellaista ettei liekki aina syty.
Teitkö A85 koskaan lisäoperaatioita ja selkisikö toiminta?
Itselläni simahti alunperin paloilmapuhallin ja huollossa vaihtoivat puhaltimen, hehkun sukan ja tiivisteet. Tämän jälkeen eberi toimi ihmeellisesti sekoillen vähän joka tavalla antaen vikakoodeiksi 1308 (tuuletin, virheellinen toiminto) ja 1204 (tuuletin, signaali puuttuu). Tästä epäilyt kohdistui ohjainkortin kolvausten tyyppivikaan - ohjainkortti irti ja lähetys huoltoon Sercapille.
Nyt huolletulla ohjainkortilla toimii niin, että satunnaisesti käynnistys onnistuu. Aina epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen savuttaa todella runsaasti mutta onnistuneen polton jälkeen ei savuta yhtään, jos suostuu käynnistymään. Jos jää autoon kuuntelemaan käynnistystä, kun käynnistys menee pieleen, lähtee polttotoimenpiteet normaalisti päälle ja kun eberi alkaa kasvattamaan tehoa ja polttoainepumpun naksunta tihentyy, aina tietyssä kohtaa lopettaakin polton. Itsellä ei ole vikakoodinlukulaitetta, niin ei tarkalleen pääse kiinni mihin poltto katkeaa. Ja tietysti tuon maailman typerimmän automaattikäynistysominaisuuden vuoksi eberi on jatkuvasti käynnistyskertojen puolesta lukossa. Onko näille 2008-2012 vuosimallisille löytynyt lukija, jolla pääsee myös eberiin käsiksi? Onnistuuko edullisemmalla esim. motonetin T75 eberin koodien luku ja kuittailut laisinkaan?
Äskettäin laturin porsimisen yhteydessä oli huollossa ja samalla tutkivat eberin käynnistymistä. Tietysti vikakoodien kuittauksen jälkeen eberi toimi heidän mukaansa täysin normaalisti ja poltto ei keskeytynyt kertaakaan. Edelleen kuitenkin käynnistykset epäonnistuvat. Muistiin ei kuulemma ollut jäänyt mitään eberin toiminnasta, joka vaikuttaa minusta todella merkilliseltä. Huoltoon tuota on turha eberin osalta enää viedä, kun siellä ei saada mitään aikaiseksi ja rahaa palaa aivan käsittämättömästi.
Jäänyt myös askarruttamaan tuo manuaalikäynnistyksen "ON" indikaattori, joka ehkä muistaakseni joskus aiemmin jäi palamaan "ON" asentoon, kun eberi oli käynnistynyt, mutta nykyisin vain vilkuttaa "ON" tilassa. Mitenkä tuo käyttäytyy oikeasti toimivalla eberillä S40/V50:ssä?