Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 257083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #645 : 31.03.2015, 20:38:46 »
Lainaus
Kirjoittanut: Sawo
« : tänään kello 19:57:28 »

    Lisää lainaus


Ööööö? Kuinka niin? Muunmerkkisiin autoihin ja muihin korkeussäädettäviin kun lyhyempää jousta laittaa niin kyllähän se laskee? Miksi Volvossa tilanne ois toinen? Kun eihän iskarista ole jousto lopussa vaan tolpan pohja ottaa alkuperäsen tolpan tynkään kiinni.

Samaanhan kaikki madallussarjat perustuu että lyhkäsempää vieteriä ja auto tippuu?

Vai meneekö mulla nyt jotain suuresti ohi ja lujaa

No näin minäkin kuvittelin mutta, nyt kun säätö on pohjassa ja jousi on jännityksellä niin vaimmennin on pisimmillään eikö?.
Nyt kun jousen vaihtaa lyhyempään ja ruuvaa taas jännitykselle niin edelleen se vaimennin tulee yhtäpaljon ulos kun pidemmällä jousella ja se tolpan kokonaispituus ei muutu mikskään. Ite tuli kokeiltua tämä BC:n kanssa ihan käytännössä. Eli vaimentimen pitäis olla lyhyempi jolloin ulosjousto rajoittuu ja koko tolppa lyhenee eli auton saa matalammaks.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #646 : 31.03.2015, 20:47:30 »
No näin minäkin kuvittelin mutta, nyt kun säätö on pohjassa ja jousi on jännityksellä niin vaimmennin on pisimmillään eikö?.
Nyt kun jousen vaihtaa lyhyempään ja ruuvaa taas jännitykselle niin edelleen se vaimennin tulee yhtäpaljon ulos kun pidemmällä jousella ja se tolpan kokonaispituus ei muutu mikskään. Ite tuli kokeiltua tämä BC:n kanssa ihan käytännössä. Eli vaimentimen pitäis olla lyhyempi jolloin ulosjousto rajoittuu ja koko tolppa lyhenee eli auton saa matalammaks.

Eikös BC:ssä nimenomaan säädy auton korkeus säätämällä tolpan alapäätä ylös tai alas? Ei se iskarin liike muutu siitä mihinkään.

Ottaako siellä nyt tolpan alapää kiinni jousen esijännityksen säätölautaseen vai tuleeko itse kiinnikkeessä pohja vastaan kierteissä? :o
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #647 : 31.03.2015, 21:04:45 »
Kyllä, näiden sisään tulee tuo tolppa. Korkeus sitten säädetään kiertämällä tuota tolppaa tuonne alapään sisään jos halutaan mennä alaspäin. Tuo tolppa siis ottaa kiinni auton olka-akselissa olevaan alkuperäiseen tolpan nysään joka sinne ohjeiden mukaan kuuluu jäädä 50mm.

Kierrettä on jousen jännityksen säädön lautasen ja tuon alapään välillä vielä n.5-6cm.

Tuleeko se probleema nyt tuossa tolpan "pohjaamisessa" ettei jousen vaihtokaan auta? Mikäli asia näin oikeasti on, niin on kyllä vuoden turhake ainakin madallukseen tämä alusta :D

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #648 : 31.03.2015, 21:16:06 »
Joo säätyy, mutta kun toi korkeussäätö on matalimmillaan niin auto on tässätapauksessa liian korkea (itsellä sama tilanne).
Kyse on nyt siitä että toi tolppa on tietyn pitunen ku jousi on esijännityksellä ja iskari on pisimmillään, niin jos jousen vaihtaa lyhyemmäks ja ruuvaa taas esijännitykselle, niin edelleen se iskari joustaa yhtäpaljon ulos ku ennen eli tolppa on saman pitunen kun aikasemmin.

edit.

Kato sitä tolppaa hetki ja mieti, ni ehkä ymmärrät sitten mitä tarkotan. :)

Ja ei tällä BC:llä kyllä autoa madallettua niin vaan saa.

Kyllä itelläki meni sormi suuhun kun 900e alusta ja silti joutuu kikkaileen kaikkee et saa matalaks :D

« Viimeksi muokattu: 31.03.2015, 21:20:39 kirjoittanut Pate »
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #649 : 31.03.2015, 21:27:33 »
Joo, kyllä mä tajusinkin kun rupesin saunan päälle Sakun kanssa tilannetta miettimään ajatuksen kanssa.

Kerrohan lisää noista kikoista millä oot saanu omaas maatakohden? Vai täytyykö tässä vaan viimeset sentit nipistää halppistyyliin esijännityksen kustannuksella?

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #650 : 31.03.2015, 22:25:34 »
No mulla on tällähetkellä ruuvattu ne esijännitykset vaan löysälle, eli jouset pyörii vapaana ku nostaa auton ylös.
Tarkotus olis hankkia lyhyemmät iskarit ,jos niitä BC:ltä saa.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #651 : 01.04.2015, 14:46:57 »
Joo, täytyy itekkin ensihätään madaltaa väärin ja rueta taistelemaan Mamasanin kanssa että kuinka tehdään.

Brembon etulevytkii tuli, täytyy huomenna käydä vaihtamassa mikäli vaan sattu oikeenlaiset tulemaan :D

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #652 : 01.04.2015, 16:20:03 »
Etujouset on 200mm pitkät ja 10kg/mm jäykkyydeltään. Sarjan alkuperäset ois ollu 5kg/mm.


Tuossa on osasyyllinen minkätakia et saa autoa aivan niin lähelle maata.
Ja kerran kaaresta napaan alkaa olemaan 30cm luokkaa niin maavarahan alkaa olemaan lähellä 8-10cm luokkaa ja vakio tukivarretkin sellaisessa kulmassa että ei paljoa alemmas kannata mennä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #653 : 01.04.2015, 17:28:44 »
Laikkajousilla maavaraa oli noin 6-6.5cm ja navasta kaareen mitta muistaakseni 28-29cm luokkaa. Tukivarret on joo kohtuu nätisti yläviistoon mutta ei oo mun elämään suuremmin vaikutusta ollu ::)

Tuosta tartteis saada pari senttiä alaspäin niin häviää wheelgäppi edestä. Säädettävä alusta siksi, koska kyllästyin jokavuotiseen jousenvaihtorumba.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2015, 17:30:22 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #654 : 04.04.2015, 12:32:55 »

Jätetään tämä tähän hautumaan ja katellaan lisää jorinoita kunhan tietokoneen ääreen eksyy pääsiäisen jälkeen.

Nyt on korkeus ja esijännitys minimissään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #655 : 04.04.2015, 12:43:02 »
Kuinka lähellä tuo sitten on maata matalimmalta kohdalta?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #656 : 04.04.2015, 13:36:56 »
Apurunko taitaa olla matalin kohta. Tuossa on lattiassa kallistus kaivolle joten absoluuttista totuutta ei pysty sanomaan, mutta noin 3-3,5cm on ilmaa välissä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #657 : 04.04.2015, 13:51:18 »
No huh huh ja helma on edelleen 10cm lattiasta.  :2funny:

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #658 : 04.04.2015, 13:58:21 »
Joo, helmasta on about 15cm maahan :D Tunkkauskorvakoista on sitten sen verran että tuommonen mätänetin halppistunkki jää jumiin, oisko 12cm. Eli ei se kovin matalalta näytä kuin suoraan edestä katottuna :D

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #659 : 06.04.2015, 20:24:31 »
Lisää kuvasaastetta torstailta.

Brembot paikoillaan.






Seuraavaks sitten takapäähän BC:n iskarit ja kattoo "säädetäänkö" sieltä vielä alaspäin vai jääkö se tolle korkeudelle.
Edestä täytyy kääntää camberia miinukselle ja vähän ehkä antaa kaarille hellyyttä että mahtuu kääntymään kunnolla.

Ja jospa seuraavaks sais raahattua tuon auton pihalle tuolta kunnon kuvia varten. Viimestään vapuksi ajoon! :P

 

Carcom Oy  Elekma