Carcom Oy  Ateho

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 781251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #195 : 08.09.2012, 12:17:31 »
Jep, olen kyllä itsekin kokeillut miltä näyttää kun auton edessä näkyy sellainen valaistu seinä. Ei siinä tee enää vakiopitkilläkään yhtään mitään.

855_T5R

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #196 : 08.09.2012, 15:47:47 »
Itellä hellan 3003 umpiot ja niissä 55w xenonit... on ne kyllä melkoset vastaantulijan silmänraiskaajat, mutta valoa on! Umpioissa valokuvia mulavan laaja ja näyttää pitkälle.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #197 : 08.09.2012, 15:57:23 »
Pimeänä talviyönä sakeassa lumi sateessa on ihan kiva karsia valoja pois..
Niin on. Kiva kun omassa rakkineessa ei oo sumuvaloja, lyhkäsillä ei näe mitään eikä pitkillä sitäkään vähää kun kaikki heijastuu lumisateesta takasin.
Jäitä housuun!

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #198 : 10.09.2012, 21:58:59 »
Semmonen järjetön kysymys että saako noihin 940 xenon umpiota ja jos saa niin mistä ja mitä maksaa? Tuskin olen itele laittamassa mutta oli kaverin kanssa jotaki juttua noista.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #199 : 10.09.2012, 22:03:20 »
Semmonen järjetön kysymys että saako noihin 940 xenon umpiota ja jos saa niin mistä ja mitä maksaa? Tuskin olen itele laittamassa mutta oli kaverin kanssa jotaki juttua noista.

Eipä ole 940:stä tullu tehtaaltakaan xenon valoilla. Että ei niitä ole.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #200 : 23.09.2012, 12:24:01 »
Ihan johtoja ajattelin käyttää. Kyseessä siis lisäpitkät jotka tulis Bi-zenoneille kaveriksi. Olisin vain tosiaan tiedustellut, että jos joku olis tehnyt saman operaation omaan V50:seen, niin olis varmaan osannut kertoo, et mistä esim otti herätteen valolle, laittoiko kytkimen jne.

No sullakin vakio valot on hyvät, lakiakin kieltäis valot ref puolesta. Itsellä on jatkuva virta katkaisija hytissä, voi sitten perustella työvaloiksi. ;) (työvalotkin laittomat ha) Valoa ei ole koskaan liikaa kun syrjäteillä ajelee kotiin, pari peura kolaria välttänyt kun näki eteensä.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2012, 12:58:08 kirjoittanut shift-up »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #201 : 23.09.2012, 12:29:30 »
No sullakin vakio valot on hyvät, lakiakin kieltäis valot ref puolesta. Itsellä on jatkuva virta katkaisija hytissä, voi sitten perustella työvaloiksi. ;)

V50:ssä omista valoista tulee ref.luvuksi 100? ???
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Enigma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #202 : 27.09.2012, 13:41:07 »
V50:ssä omista valoista tulee ref.luvuksi 100? ???


Jos autossa on alkuperäiset bi-xenon ajovalot niin lisävaloja ei periaatteessa saisi laittaa koska autossa on vakiona jo tupla pitkät. Näin olen asian itse ymmärtänyt mutta korjatkaa toki jos olen väärässä.

Mutta kaikista lakipykälistä huolimatta itse tuli juuri asennettua omaan V50:n lisäpitkät vaikka autossa on jo bi-xenon umpiot.


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #203 : 27.09.2012, 13:52:28 »

Jos autossa on alkuperäiset bi-xenon ajovalot niin lisävaloja ei periaatteessa saisi laittaa koska autossa on vakiona jo tupla pitkät. Näin olen asian itse ymmärtänyt mutta korjatkaa toki jos olen väärässä.

Mutta kaikista lakipykälistä huolimatta itse tuli juuri asennettua omaan V50:n lisäpitkät vaikka autossa on jo bi-xenon umpiot.

Onko siinä umpiossa kahta erillistä referenssilukua? Voi olla ettei sitä ylöspäin nousevaa lähivaloa lueta kaukovaloksi ja lähivalo saa aina palaa pitkien kanssa yhdessä.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #204 : 27.09.2012, 14:13:46 »

Jos autossa on alkuperäiset bi-xenon ajovalot niin lisävaloja ei periaatteessa saisi laittaa koska autossa on vakiona jo tupla pitkät. Näin olen asian itse ymmärtänyt mutta korjatkaa toki jos olen väärässä.

Mutta kaikista lakipykälistä huolimatta itse tuli juuri asennettua omaan V50:n lisäpitkät vaikka autossa on jo bi-xenon umpiot.

Eli sulla pitäs olla 3 valoa per puoli...

Onko siinä umpiossa kahta erillistä referenssilukua? Voi olla ettei sitä ylöspäin nousevaa lähivaloa lueta kaukovaloksi ja lähivalo saa aina palaa pitkien kanssa yhdessä.

Näin minustaki tuntuu.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Enigma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #205 : 27.09.2012, 14:52:28 »
Eli sulla pitäs olla 3 valoa per puoli...

Näin minustaki tuntuu.

Kysäsin piruuttaan asiaa konttorilta jossa sanottiin näin:
Jos autossa on Bi-xenon valot, "muuttuva" xenon valo + halogen niin autossa on silloin ns. nelivalo järjestelmä ja näin ollen lisäpitkiä ei saisi autoon kytkeä koska Suomen lain mukaan autossa saa pitkiä valoja olla määrällisesti 2 tai 4. Autossa ei tarvitse olla 3 valoa/puoli, 2 riittää. Juurikin tuo nouseva lähivalo (xenon) + halogen. Nouseva xenonvalo luetaan pitkäksi ajovaloksi. Näin kerrottiin siis katsastus konttorilta.

Edit:

Tutkisin umpioista tuota ref.lukua: Lähivaloilla valon ref.luku on 25/umpio ja pitkillä ref.luku on 37,5/umpio.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2012, 15:00:56 kirjoittanut Enigma »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #206 : 27.09.2012, 14:59:02 »
Kysäsin piruuttaan asiaa konttorilta jossa sanottiin näin:
Jos autossa on Bi-xenon valot, "muuttuva" xenon valo + halogen niin autossa on silloin ns. nelivalo järjestelmä ja näin ollen lisäpitkiä ei saisi autoon kytkeä koska Suomen lain mukaan autossa saa pitkiä valoja olla määrällisesti 2 tai 4. Autossa ei tarvitse olla 3 valoa/puoli, 2 riittää. Juurikin tuo nouseva lähivalo (xenon) + halogen. Nouseva xenonvalo luetaan pitkäksi ajovaloksi. Näin kerrottiin siis katsastus konttorilta.

Tuon mukaan mullakaan ei sais nuita lisäpitkiä olla..

Otat omista valoista nuo halogeenit pois käytöstä niin sitten saat laillisesti laittaa erilliset lisäpitkät.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Enigma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #207 : 27.09.2012, 15:12:49 »
Tuon mukaan mullakaan ei sais nuita lisäpitkiä olla..

Otat omista valoista nuo halogeenit pois käytöstä niin sitten saat laillisesti laittaa erilliset lisäpitkät.

Joo silloinhan ne saa olla laillisesti jos ottaa halogeenin pois, mutta mutta... se ei kuitenkaan muuta omien valojen ref.lukua pienemmäksi. Eli tällöin lisävalojen ref.luku jää melko pieneksi.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #208 : 27.09.2012, 15:14:37 »
Joo silloinhan ne saa olla laillisesti jos ottaa halogeenin pois, mutta mutta... se ei kuitenkaan muuta omien valojen ref.lukua pienemmäksi. Eli tällöin lisävalojen ref.luku jää melko pieneksi.

Paljon siellä sitten on ref.luku on?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Enigma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #209 : 27.09.2012, 15:17:49 »
Paljon siellä sitten on ref.luku on?

Heitin edittiä tuohon omaan aikaisempaan postaukseen; Lähivaloilla valon ref.luku on 25/umpio ja pitkillä ref.luku on 37,5/umpio. Toistetaan vielä itse itseäni eli kyseessä siis V50 bi-xenon ajovalot.

 

Carcom Oy  Ateho