Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: volvo_love - 07.08.2015, 11:57:01

Otsikko: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 07.08.2015, 11:57:01
elikkäs tälläinen projekti tullut aloiteltua, pikkuhiljaa etenen, tavoite olisi saada valmiiks ennen 2016 elokuuta. Eli volvo 244 koppa

Tekniikka:

moottori: volvo 950 t5 (225hp) ajettu 265tkm
vaihteisto: volvo 960 m90ajettu 320 tkm
perä: volvo 960 g80 ajettu ~500tkm :D
kytkin: ?, ehdoteltaa kestäviä kytkimiä ~300e, joka menisi m90 lähes suoraan.


moottori, vaihtesto ja perä jo hankittuna, puuttuu viellä ainakin vetarit ja kytkin.

Alusta

jarrut, iskarit yms volvo 850, kuinka suoraan saisi menemään nuille 960 vetareille?

Budjetti pyörii siinä 7000e kohdalla, saako sillä mitään aikaan? teho tavoite olisi 350hp ja olisi tarkoitus tehdä katu'laillinen' peli, eli muutoskatsastaa kone omavalmiste moottorina ja penkkilappuna joku 120hp, jotta mahdollisimman halvat vakuutukset. moottori olis tarkoitus kunnostaa, eli väh venat ja männänrenkaat + kannen  koneistus. olisi tarkoitus teettää tai tehdä itse myös pakosarja + joku holset 35. paljonko tuo m90 kestää? kestääkö kuinka kauvan tuota 350hp jos välillä vähän polkeekin?  8) Öljypohjaakin täytyy vissiin muokata vai? kardaania lyhentää ja mahdollisesti vetareita? ja kardaanitunnelia korottaa/leventää?


myös tarkoitus laittaa850 koko nahkapenkit ja maalata auto siniseksi

Laittelen kuvia myöhemmin kopasta ja tekniikasta, vanha b200k+m45 tekniikka tulee jossain vaiheessa myyntiin, samoin kun 850 loput osat, kuten manuaali loota

Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Yrsin - 07.08.2015, 14:28:49
Tämähän vaikuttaa kiinnostavalta  :) laitetaas seurantaan. Pakko jo tässä vaiheessa kysäistä mitä kaikkea 850 T5 palikkaa sulla olis myyntiin tulossa? Pelkkiä tekniikan osia vai ihan korin osia myös?
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 07.08.2015, 16:51:56
850 on kokonainen auto, josta otan koneen, sähkösarjan, bensatankin, nahkapenkit ja alusta ja jarrut omaan käyttöön, kaikki muu on myynnissä ja kori menee paalii jossei joku sitä halua, löytyy toinen t5 kone, mutta kiertokanki päätti kurkistaa miltä ulkona näyttää, joten en tiedä mitä on ehjää, varmaan kannen otan siitä omaan käyttöö
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Yrsin - 07.08.2015, 17:39:17
Tekniikka mulla pelaa moitteettomasti joten siltä puolelta en palikkaa edes tarvitse, jos takalippa yms korin osaa löytyy niin sellainen kelpaa, laittele vaikka yv mitä löytys ku oot tarpees saanu siitä autosta, ostelen pois sit kun rahaa jos jtn kivaa löytyy  :D
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: 460GLE - 08.08.2015, 08:41:57
240 retkuperällä, tämähän mielenkiintosta. :)
Ei muutaku paljon rakenteluintoa, paketti kuullostaa varsin toimivalta.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 08.08.2015, 13:46:18
laittelen yv:tä jossain vaiheessa


Tekniikka mulla pelaa moitteettomasti joten siltä puolelta en palikkaa edes tarvitse, jos takalippa yms korin osaa löytyy niin sellainen kelpaa, laittele vaikka yv mitä löytys ku oot tarpees saanu siitä autosta, ostelen pois sit kun rahaa jos jtn kivaa löytyy  :D
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: razori - 11.08.2015, 15:40:54
Muista tämä;

Voipi olla hivenen hankala juttu repiä T5 motista 120hp jotta olisi "laillinen"

Selitystä miksi; Katastusmies itselle selvittänyt että jos valmista turbomosaa aliviritetään niin min.ahtopaineet on oltava 0.6bar (koska kukaan virkamies ei ikinä usko auton "laillisuutta" jos urpo kovin paljon pöhisee ahtojen ollessa alle tuon 0.6bar) ja vaikeus voi tulla siinä että T5 motissa on ahdot n.0.7bar

Mutta tuo on ratkaistavissa sillä että lyö kurin ahtoputkeen, jolloin ahtoja voi nostaa hyvällä kusetuksen maulla vaikka 1.5bariin hevosten ollessa sopivat vakuutusten kannalta  ;)

Ei mulla muuta, jatkakaa  :hello:
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Neverbe4 - 11.08.2015, 20:38:31
Tulkintaohje kieltää tehojen laskun moottorissa. Omavalmiste kone eri asia sitten.
Ja mennäänkö virallisesti vai kerrotaanko katsurille "politiikkaa".

Mutta kyssäri sivusta.

Netissä ollut puhetta fhran ja trafin yhteistyöstä, koekappaleena mazdan mx5 muistaakseni mihin asennetaan gm ls3 v8 kone muistaakseni. Tuossa liitossa paukkuu kaikki rajaarvot yli niin että saappi rämisee.
Jos tuo menee läpi uudessä järjestelmässä niin eikös tämä poista nämä ongelmat koskien volvon konetehoja. S*
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: razori - 11.08.2015, 20:51:26
Tulkintaohje kieltää tehojen laskun moottorissa. Omavalmiste kone eri asia sitten.
Ja mennäänkö virallisesti vai kerrotaanko katsurille "politiikkaa".

No mitähän sontaa mulle on sitten syötetty  :idiot2:

Juurikin nimenomaan oli omaan kiesiin suunnitteilla tällainen samantyyppinen modifio ja aika ahkerasti kyselin katsurilta kaikki jarrun/tehon/korinmuutokset sun muut läpi. Voin kyllä jakaakin saamiani tietoja pyydettäessä  ::)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Neverbe4 - 11.08.2015, 22:12:03
Itse kysynyt yli viideltä konttorilta nyt ja kaik väittää samaa. Koneen alkuperäistä kirjattua tehoa ei saa alentaa, piste. Nostaa kyllä.

Itsellä jäi kiinni noin kymmenestä hepasta.

Noin 190 heppaa oli muistaakseni koneessa. Ja mitä tuohon 242 seen nyt saikaan pistää.

No ruotsalaine italialaisittain oliski ollu vähä liikaa ;)

16 v kone isolla sekottimella menis kyllä läpi. :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Juusoo - 11.08.2015, 23:20:09
Katsurille voi aina keksiä listan muutoksista joita muka tehty, jotta saa leimattua omavalmistemoottorina, oli turbo tai vaparikone.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: razori - 11.08.2015, 23:47:00
Teoriassahan riittää vain pakosarjan vaihto niin kone on silloin omavalmiste, jolloin saa laittaa teholappuun melkeinpä mitä vaan  ::)

Hullua nämä säädökset kun noin pienellä vaivalla saa kierrettyä  :idiot2: :2funny:
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Chall - 12.08.2015, 00:10:14
ei tarvitse mitään vaihtaa, sanot vain että omavalmiste.
sanot vaikka että vaparista tehty ahdetuksi, ei sen ihmeellisempää tarvitse. tietenkin dynosta laput
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Neverbe4 - 12.08.2015, 06:35:59
Mitäs jos katsuri katsoo koneen tyyppitiedot tai vaatii ostokuitin? Kuten itsellä kävi.
Sääntökirjan mukaan kannen tehot vaikuttaa seuraavaksi omavalmistekoneessa.

Niinkuin sanoin jos toimitaan rehellisesti 8)

Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: sjos - 12.08.2015, 10:45:11
Eiköhän nämä katsastus spekuloinnit riitä tältä erää!

Seurataan projektin edistymistä.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 20.08.2015, 21:35:51
Noniin, eli sain tuon 850senkin hurahtamaan käymään, kun vaihdoin siihen koneen kun oli tullut kanki ulos (ostin sellaisena sen). tuli varmistettu koneen toimivuus, joten alkaa 850sen purku, joten jos on tarvetta osille niin täältä hakemaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67871.msg1060967301#msg1060967301

tässä viellä muutama kuva luovutusautosta, nahkapenkit siis tulossa 240seen....  8) tänään tulee myös myöhemmin b200k +m45 myyntiin jos jotain kiinnostaa...




(http://s10.postimg.org/eqvb4tdet/DSC06190.jpg) (http://postimg.org/image/eqvb4tdet/)

(http://s10.postimg.org/a7j2javj9/DSC06191.jpg) (http://postimg.org/image/a7j2javj9/)

(http://s10.postimg.org/s6ibu9lwl/DSC06192.jpg) (http://postimg.org/image/s6ibu9lwl/)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: vaneju2 - 21.08.2015, 10:19:25
Öljypohja kannattaa muokata 960 kutoskoneen pohjasta lyhentämällä. Menee vaikeaksi alkaa tuota 850 pohjaa sorvaamaan takavetoon. Myös koneen korvakkeet menevät kyseisistä moteista melko vaivatta.  :)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 21.08.2015, 16:27:23
Kiitos tiedosta, tänään kun oli vapaa päivä niin nostin koneen ylös, kun eilen testasin sen toimivuuden, huomenna tapahdu projektille mitään, Mutta sunnuntaina täytyy valmistella t5 240see..

Öljypohja kannattaa muokata 960 kutoskoneen pohjasta lyhentämällä. Menee vaikeaksi alkaa tuota 850 pohjaa sorvaamaan takavetoon. Myös koneen korvakkeet menevät kyseisistä moteista melko vaivatta.  :)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Kisko - 21.08.2015, 19:18:20
Tuossa atan kirjoittama erinomainen tietopaketti aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.msg1060948295#msg1060948295 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.msg1060948295#msg1060948295)

Ja tuosta topicistahan löytyy kaikenlaista muutakin hyödyllistä tietoa. Minäkin muuttelin T5-moottorin takavetoon sopivaksi joskus 4-5 vuotta sitten, se vaan ei ole vieläkään löytänyt tietään auton keulalle :D Kone ja auto olis valmiina, pitäisi vaan olla aikaa ja innostusta aloittaa projekti
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 22.08.2015, 11:02:02
Jos jollain myydä 960 öljypohjaa, kytkintä, vetareita, moottorin kiinnikkeitä ottakee yhteyttä yyveellä tai tänne! KIIRE!
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 03.09.2015, 07:31:43
Olisko jollain myydä tuollaista RN moottorin imusarjaa?
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: ata - 06.09.2015, 20:40:44
Olisko jollain myydä tuollaista RN moottorin imusarjaa?
Mulla ois yks :hello: Laita YV:tä jos vielä tarviit.


Lainaus
kytkin: ?, ehdoteltaa kestäviä kytkimiä ~300e, joka menisi m90 lähes suoraan.
Itsellä on käytössä 850:n oma kytkin ja kiinteä vauhtipyörä, kun en viitsinyt tehdä muutoksia toimivaan systeemiin. Kardaanitunnelia ei tarvitse muokata, mutta  itse löin kumivasaralla pienen kolon niin on helpompi vaihtaa asentotunnistin tarvittaessa.

Lainaus
Budjetti pyörii siinä 7000e kohdalla, saako sillä mitään aikaan?
Sillähän tekee osaava kaveri vaikka mitä. Ei muuta kuin rakentamaan!
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 06.09.2015, 21:11:40
Mahtuuko m90 muka suoraan sinne? näyttää tila ainakin nii perkeleen pieneltä  :D Öljypohjakin hankittu viikonlopun aikana, joudoin ostamaan koko koneen sen takia, loput osat mitä jäi niin laitoin myytiin foorumille...

Mulla ois yks :hello: Laita YV:tä jos vielä tarviit.

Itsellä on käytössä 850:n oma kytkin ja kiinteä vauhtipyörä, kun en viitsinyt tehdä muutoksia toimivaan systeemiin. Kardaanitunnelia ei tarvitse muokata, mutta  itse löin kumivasaralla pienen kolon niin on helpompi vaihtaa asentotunnistin tarvittaessa.
Sillähän tekee osaava kaveri vaikka mitä. Ei muuta kuin rakentamaan!
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 01.11.2015, 18:21:07
Missäs perkeleessä vois teettää ton öljypohjan lyhennyksen 960 öljypohjasta? Millä kannattais lyhentää? Ei varmaan itse kannata ruveta silppomaan
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Juusoo - 01.11.2015, 19:51:40
Kyllä moni noita rälläkällä lyhentää, sit vaan asiansa osaavalle hitsarille.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Brick - 02.11.2015, 13:47:22
Kyllä moni noita rälläkällä lyhentää, sit vaan asiansa osaavalle hitsarille.

Tussilla suorat viivat oikeisiin paikkoihin ja rälläkällä poikki. Sitten ruuvaa sen siihen korsettiin ja palat yhdistää wurtin rakanneliimalla kunnon saumalla.
Kuulostaa hullulta, mutta niin se vain toimii.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 02.11.2015, 20:27:55
Ehkä ei kuitenkaan, vien asian osaalle tig hitsarille ni ei tarvii pelätä että öljyt häviää

Tussilla suorat viivat oikeisiin paikkoihin ja rälläkällä poikki. Sitten ruuvaa sen siihen korsettiin ja palat yhdistää wurtin rakanneliimalla kunnon saumalla.
Kuulostaa hullulta, mutta niin se vain toimii.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 24.11.2015, 20:01:39
Nyt on öljypohja ja imuputki lyhennetty, öljypohja lähtee hitsaukseen tällä viikolla ni pääsee sovittelemaan konetta, myös imusarja vaihtui. Amis tekee parhaillaan kaasuläpälle laippoja että saa 960 kaasuläpän haluttuun suuntaan käännettyä

Tuli myös mieleen että pitäiskö aluks leimata vapari tina vitoseks, ni olis laillinen (tietenkin sama kone mutta turbo hilut poies ja öljynpaluun tukkii jollain ja sitte käy penkissä jollain 180hp papereilla ni sittenhän olis lailline nii kauva ku nuo tehot pysyy (oikeasti heti penkin jälkeen kuristukset poies)


Pari kuvaa viellä


(http://s15.postimg.org/pa4wn88sn/DSC_0400.jpg) (http://postimg.org/image/pa4wn88sn/)

Öljypohjan päädyin katkomaan rautasahalla, laitan kiinnitys reikiin pultit missä ei ole kierteitä koko matkalla ja rautasaha tappeja vasten sahasin

(http://s30.postimg.org/69m906oj1/DSC_0397.jpg) (http://postimg.org/image/69m906oj1/)

On paljon veikeemmän näkönen kone tuolla imusarjalla

(http://s2.postimg.org/bcf5sfaol/DSC_0383.jpg) (http://postimg.org/image/bcf5sfaol/)

Siinä vähän ilta lukemista
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Keme - 25.11.2015, 14:23:51
Tuli myös mieleen että pitäiskö aluks leimata vapari tina vitoseks, ni olis laillinen (tietenkin sama kone mutta turbo hilut poies ja öljynpaluun tukkii jollain ja sitte käy penkissä jollain 180hp papereilla ni sittenhän olis lailline nii kauva ku nuo tehot pysyy (oikeasti heti penkin jälkeen kuristukset poies)
Ei.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 25.11.2015, 14:25:32
Perustele?  Siinä ei ainakaan joutuisi paperi sotaa käymään käymään, niin kuin suoraan tuolle moottorille leimattaessa.

Ei.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Huikkoster - 25.11.2015, 14:55:14
Suoraan vaan. Uusien määräysten mukaan moottorin tehoa saa myös alentaa.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 25.11.2015, 14:56:31
No se onki sitte helppo homma

Suoraan vaan. Uusien määräysten mukaan moottorin tehoa saa myös alentaa.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Brick - 25.11.2015, 17:28:53
Suoraan vaan. Uusien määräysten mukaan moottorin tehoa saa myös alentaa.

Missä kohtaa sitä rakentelusääntöä tämä lukee?
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Huikkoster - 25.11.2015, 18:11:36
Trafin perustelumuistiosta
Kohta 2.1.e
Kumottavan  rakennemuutospäätöksen  sanamuoto  "tehoa  lisääviä muutoksia"  on  muutettu  muotoon  "tehoon  vaikuttavia muutoksia",  jolloin myös tehon pienentäminen on sallittua.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.11.2015, 19:09:20
Mahtuuko m90 muka suoraan sinne? näyttää tila ainakin nii perkeleen pieneltä  :D

Mahtuu.

Oma esimerkki on vinokoneen kanssa, mutta samat linjaukset pätee myös muiden moottoreiden kanssa. Tilaa ei ole kuin juuri sen verran, että se laatikko mahtuu sinne.  :)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: jusbe - 25.11.2015, 22:16:45
Trafin perustelumuistiosta
Kohta 2.1.e
Kumottavan  rakennemuutospäätöksen  sanamuoto  "tehoa  lisääviä muutoksia"  on  muutettu  muotoon  "tehoon  vaikuttavia muutoksia",  jolloin myös tehon pienentäminen on sallittua.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).

Trafin soveltamisohjeesta.

Vieläkö oot sitä mieltä että onnistuu?
Ja ei ollu tarkoitus aloittaa mitään paskamyrskyä vaan infota ettei tule turhia yllätyksiä jälkikäteen  :)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: TVS - 25.11.2015, 22:20:31
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).

Trafin soveltamisohjeesta.

Vieläkö oot sitä mieltä että onnistuu?
Vaparikoneestahan tämä on tehty, eikös niin  ::) ???.

Ja jos leimaat ilman ahdinta ensin, niin saat joo sitten ajella sillä vitoskoneisena. Sitten kun haluat ahtimen papereihin niin taas mennään penkkiin ja muutoskatsiin, eikö se nyt menisi kerralla ahdetuksi samalla vaivaa?
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Pekko-poika - 25.11.2015, 22:23:59
...katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa...
Jos käytetty sylinterikansi onkin vaikka 140hp version...  ::)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Juuso.T - 26.11.2015, 00:14:33
Vaparikoneestahan tämä on tehty, eikös niin  ::) ???.

Ja jos leimaat ilman ahdinta ensin, niin saat joo sitten ajella sillä vitoskoneisena. Sitten kun haluat ahtimen papereihin niin taas mennään penkkiin ja muutoskatsiin, eikö se nyt menisi kerralla ahdetuksi samalla vaivaa?

Mietin kanssa ite samaa,että eiköhä se menis samalla vaivalla ahdettuna?,itellä samanlaine projekti työnalla 242 koriin.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: visa - 26.11.2015, 00:59:23
Luulisin, että paperisotaa on lähes saman verran molemmissa... suoraan vaan ahdetuksi.
Se riippuu usein konttorista voi mennä helposti tai sitten vähän vaikeammin, itse olen asiasta soittanut 3 eri konttoriin ja jokaisella ollut jonkin verran eri vastauksia.

Itsellä on myös samanlainen projekti :D
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: puliukk0 - 26.11.2015, 03:21:02
Tuo kansi juttu on kyllä todella tyhmä.

Esim. B230FT "vaihdetulla" vaparin kannella = 165hp -> 115hp  :D
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: volvo_love - 26.11.2015, 19:29:58
Nyt on öljypohja haettu hitsauksesta, voipi alkaa sommittelemaan konetta ja suunnittelemaan korvakkeita viikonloppuna.

Pitäis huomenna saada amiksesta laipat imusarjalle ja kaasuläpälle ni saa imusarjanki täyteen iskuun. Pakopuolen teen vasta sitten kun projekti on loppu vaiheilla, kun en viitti ostaa uutta turboa viellä ennen kun kone laulaa

Tässä öljypohjasta kuvaa, aika hyvä sauma tuli, kiitos Jari Soinille Tarvasjoelta, joka oli ainoa joka suostui hitsaamaan öljypohjan (isoja firmoja ei kiinnostanut yhtään)


(http://s23.postimg.org/tbutc6qkn/DSC_0406.jpg) (http://postimg.org/image/tbutc6qkn/)
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: ata - 26.11.2015, 20:12:07
Kannattaa vielä hioa tuo imuputken kiinnityspaikka pois (lähellä etupalkkia). Madalsin myös nuo poikittaiset vahvikevalut alle 5mm korkuisiksi, että tuli hammastangon väliin lisätilaa. Myös suoruus on hyvä tarkistaa kun väliin ei ole tarkoitettu tiivistettä. Voinee laittaa kuitenkin? Omasta vääntyi ja piti ottaa toista milliä pois, vaikka hitsattiin siinä runkolaakeripukissa kiinni.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Brick - 28.11.2015, 10:47:56
Trafin perustelumuistiosta
Kohta 2.1.e
Kumottavan  rakennemuutospäätöksen  sanamuoto  "tehoa  lisääviä muutoksia"  on  muutettu  muotoon  "tehoon  vaikuttavia muutoksia",  jolloin myös tehon pienentäminen on sallittua.

Jälkiahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Joten voiko tämän kääntää niin, että vakio moottorin tehoa voidaan alentaa turbolla?
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: razori - 28.11.2015, 10:56:02
Jälkiahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Joten voiko tämän kääntää niin, että vakio moottorin tehoa voidaan alentaa turbolla?

Voi :) esim. kuri ahtoputkeen
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: JuHaU - 28.11.2015, 12:40:04
Voi :) esim. kuri ahtoputkeen

Ei voi....

Lainaus
Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
merkittävästi alkuperäistä tehoa
.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Brick - 28.11.2015, 20:18:33
Ei voi....

Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
merkittävästi alkuperäistä tehoa.

Eli ahdetun moottorin tehoa ei voi alentaa ilman ahtimen poistoa.
Otsikko: Vs: 240 T5
Kirjoitti: Juusoo - 29.11.2015, 10:53:45
Eiköhän tässäkin tapauksessa olis helpoin sanoa leimalla että moottori on alunperin vapari, ja jälkiahdettu, menee näin omavalmistemoottorina ja tehot ei tarvi olla samat kuin t5 koneessa vakiona.