Proturbo  Autodiagnoosi

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 783520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1650 : 15.05.2020, 10:39:39 »
Kokeilen sitä. Jos niin mikä olisi paras tai hyvä kanava hankkia varaosat?

Osia googlettelin ja joku tarjoaa muutamalla kympillä laakerit, hiilet ja kommutaattorin puhaltimeen. Tässä on 110 sivua materiaalia, olisiko joku kirjoittanut ettei laakerointi onnistu? Uusi paketti sis kaiken maksaa satasia.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1651 : 16.05.2020, 20:06:17 »
Muutama on tässä topicissa onnistunut laakeroimaan
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1652 : 17.05.2020, 09:20:14 »
Muutama on tässä topicissa onnistunut laakeroimaan

Kokeilen, tilasin ebaystä laakerit, kommutaattorin ja hiilet yhdessä paketissa, vajaat 40€. Olen vastaavat vaihtanut Volvon laturiin viime vuonna - edelleen toimii. 8)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1653 : 02.09.2020, 22:27:26 »
Kokeilen, tilasin ebaystä laakerit, kommutaattorin ja hiilet yhdessä paketissa, vajaat 40€. Olen vastaavat vaihtanut Volvon laturiin viime vuonna - edelleen toimii. 8)

Ebay-tilaus vähän kesti, 2½ kk tilauksesta, kirjatun kirjeen kulku Moskovasta Suomeen. Laitoin tänään pelkät laakerit, kommutaattorissa ei ollut lainkaan uraa hiilien kohdalla ja hiilissä oli vielä kulumisvaraa reilusti. Äänet vaimeni ja lämmitin käy. Ei tuo mikään erityisen vaikea ole kokonaisuudessaan, mutta vanhojen laakerien poisto on vähän hankalaa. Akselit on pitkät molempiin suuntiin laakerien ohi. Kokeilin montaa konstia. Lämmitin laakerin niin kuumaksi että käry nousi mutta paikoillaan pysyi. Laakeri hajoaa helposti, vähän puristaa penkissä niin ulkokuori on kappaleina ja kuulat sinkoilevat mutta sisäkehä on kovaa ainetta, siinä on ura (helppo keskittää pora) mutta HSS Cobolt-terällä ei saanut edes jälkeä siihen. Poistin laakerin sisäkehän laittamalla akselin viilapenkkiin ja hioin rälläkällä siitä pintaa ohuemmaksi, lähti lopulta ihan helposti. Uusi laakeri paikoilleen pitkällä 4mm hylsyllä ja vasaralla - pitää olla tarkka, että laakerit tulee samoille kohdille. Ensin vähän ahdisti kun laitoin päädyt kohdilleen, mutta pientä säätöä laakerin paikkaan ja lähti pyörimään hyvin. 

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1654 : 03.09.2020, 07:57:24 »
Hieman työmaalta kuulostaa mutta hienoa että kerroit
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1655 : 03.09.2020, 14:52:45 »
Hieman työmaalta kuulostaa mutta hienoa että kerroit

Vähän syvemmälle saveen joutuu kädet laittamaan kuin vuosipuhdistuksessa mutta sama työ irrotuksessa ja purkamisessa. Minulla on muuten toinen setti uusia laakereita, pari uutta kommutaattoria ja kahdet hiilet jos jollain on tarvetta.

Poissa GoodFella85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1656 : 15.09.2020, 21:24:04 »
Moro! Autona V70 2007 2.4D Classic. Oireena ardicin toimimattumuus, suorakytkennällä paloilmanpuhallin hörähtää 2-3sek ja sitten siirtyy OFF tilaan. Sama homma ajatuksella. Vikakoodina CEM 5F32. Viittaako ardicin termostaattiin? Vinkkejä, varaosanumeroa otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen! Ps. Olen tuon haun kanssa aika tumpelo.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1657 : 16.09.2020, 08:27:03 »
Google sanoo: Coolant Temperature Sensor Short-Circuit To Ground

Description:
    The central electronic module (CEM) checks the communication with the combustion preheater module (CPM). If the Central electronic module (CEM) registers that the circuit for the water temperature sensor is short-circuited to ground, the diagnostic trouble code is generated. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the heater is activated.
Cause:

      -  Short-circuit to ground in the signal cable
       - Damaged engine coolant temperature (ECT) sensor

Kunnon testerillä kuten VIDA:lla voisi antureiden arvoja tutkia mutta johtosarjaa varmaan sitten tutkisin. Ardicissa on lämpöanturi termostaatin lisäksi mun käsittääkseni:


v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1658 : 19.10.2020, 20:52:47 »
Xc90 -03 D5. Lämmitin toimii ihan ok. Pitää kuitenkin verrattain kovaa röpötystä.

Polttopainepumppu nakuttaa ok ja moottori lämpiää. Ei myöskään kerrytä painetta järjestelmään.

Samoin sisätilat ei mielestäni lämpene kunnolla kuten uudemmissa webastokäyttöisissä volvossani?

Mitä osaa lähtisin uusimaan. Ei vikakoodeja.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2020, 21:01:26 kirjoittanut zimppari »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1659 : 19.10.2020, 21:05:14 »
Kova röpötys lienee laakeripuoli poltinyksiköstä eli pöntön sisuskaluista jotka pyörii. Sen saa volvolta talvitarjouksessa yleensä hintaan 299. Itsellä se huusi kuin rälläkkä vuoden hirttämättä kiinni mutta lopulta maltoin uusia sisuskalut. Itse auton lämmittimen kenno voi olla tukossa tai termostaatti jumissa, kokeile kädellä onko tulipellistä läpi menevät 2 letkua molemmat kuumat ja onko ylävesiletku jäähdyttimelle kylmä. Muussa tapauksessa siinä kohtaa voi olla vikakohta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1660 : 19.10.2020, 21:30:24 »
Laakeri homma OK. Hommataan jossain vaiheessa uusi. Kennoa en epäile, koska normaalisti tulee muuten lämpöä kabiiniin ainakin nyt pienillä pakkaskeleillä

Onko tässä vielä joku termari erikseen. Moottorilämmöt nousee ja pysyy n90 asteessa. Lämmintä tulee kyllä räppänöistä, mutta webastot sulatti lasit kyllä.

Tässä jää jotenkin tosi vaimeaksi se puhallus mitä räppänöistä tulee.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1661 : 19.10.2020, 23:26:26 »
Omassa kun on kunnon kelit niin laitan 30min lämmittämään niin ei juuri laseja tarvii kuin korkeintaan paksut lumet pyyhkiä sulan lasin päältä. Nollakeleillä vartin lämmityksellä pärjään. Sisäpuhallus alkaa aika pian kun joku tietty nesteen lämpötila saavutetaan. Lyhensin poltinputkea kestävyyden takia niin ehkä hieman hiipui tämä sulatus. En tiedä vaikuttaako tehoon se että Vidassa on mahdollista säätää Ardicin puhaltimelle eri nopeuksia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1662 : 20.10.2020, 08:07:32 »
Täyden 50 min puhalsi. Vidasta olen säätänyt täysille sen puhalluksen. Pitää varmaan toivoa että tuo laakerin/poltinyksikön vaihto auttaisi tähän.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1663 : 20.10.2020, 11:26:30 »
Vaikuttiko tehoon?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1664 : 20.10.2020, 12:22:27 »
Ei mielestäni. Pitää varmaan odotella kunnon pakkaskelit niin näkee tuon todellisin sisäpuhalluksen tehon. Ensimmäinen auto missä ardic.

Muissa autossani ollut webastot, niin en osaa oikein hahmottaa kuinka tehokas tuo sisäpuhallus pitäisi olla.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron