Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: -late - 11.04.2019, 08:11:03

Otsikko: 240 T6
Kirjoitti: -late - 11.04.2019, 08:11:03
Esittelyssä vuoden -87 240 GL. Hankin auton itselleni kesällä 2015. Hyväkuntoinen aihio sinkityllä kopalla ja ei-vähäpäästöisen papereilla oli ollut hakusessa vuodenpäivät.

Auto oli varustettu tehtaalta B200E + M47 tekniikalla. Moottori oli korvattu aikanaan B230ET- lohkoon perustuvalla turbotekniikalla. Samalla oli asennettu iso perä 1031. Alustassa oli perustemput katkottuja kuormajousia myöten.

Ajelin pari vuotta sellaisenaan, kunnes männänhelmojen kolkotus rupesi kyllästyttämään. Syksyllä 2016 huomasin Savossa olevan myynnissä 740:n, missä oli houkutteleva tekniikka - B6284T + M90. Myyjä kertoi vieläpä auton olevan ajokuntoinen joskin säätöjen pielessä. Haparoivin mielin käytiin projekti hakemassa kotiin. Ostokrapula oli melkoinen. Nyttemmin tosin jo helpottanut.

2017 touko-kesäkuussa tehtiin tekniikkaswappi. Vinokone nostettiin vaihdelaatikkoineen pois ja tilalle meni tinakuusi + M90. Tinakone oli purettu välissä osiin H-profiiliveivien asentamiseksi. Samalla oli tarkoituksena uusia laakerit ja tiivisteet. Lohko ja kansi toimitettiin Lahteen tasohiontaan. Kansi tarkastettiin samalla. Suurin osa pakovenoista oli kieroja, joten kansi remontoitiin samalla kuntoon.

Tekniikka saatiin muutoskatsastettua hetimiten penkkireissun jälkeen. Katsastuslappusten lisäksi penkitettiin ratasäädöt. Tuloksena 1,3bar paineella 455Hp/680Nm. Polttoaineena 98E. Tulos oli linjassa ja odotettu.

Syksyllä 2017 pääsin mailille Lappeenrannan lentokentälle. Vartissa tuhraantui noin 14sek ja mailin päässä nopeutta oli 252km/h. M90 oli kovilla.

Myöhemmin samana syksynä M90 korvautui GS6-53DZ- askilla. Asetelmana pysyi sama Sachs 765 ja levyksi tuli originaali jousitettu massalevy. Samalla perämurikka varustettiin Torsen 588:lla. Alustaksi valikoitui BC-Racingin säädettävä. Samalla konehuoneeseen asiallisempi poikkituki iskaritolppien välille. R-sport jäykkärit autosta löytyikin.

Keväällä 2018 hankin vanteiksi kiinalaiset MIM Juventus- kopiot; Ocean Classic 17x8,5" ET10. Renkaat on jokanurkassa koossa 225/45R17. Taka-akselilla molemmin puolin 15mm limput. Uusi ajokorko vaati säädettävät panhard- ja ylätukivarret. Peräkin taisi siirtyä hieman keulaa kohti samoja aikoja.

Alkukesästä kävin taas Lappeenrannan lentokentällä maililla. Vartti parantui aikaan 12,7sek ja samoilla huipuilla; 252km/h. Kytkin tuntui luistavan vaihteilla 5 ja 6.

Kesällä 2018 kytkinlevy vaihtui BMW:n originaaliin jousittamattomaan massalevyyn. Vanha levy otti kyttyrää väkivaltaisen tuntuisessa kuminpoltossa jarrua vasten. Luisti kyllä kentällä vauhdissakin. Syksyllä ennen talviunia jarrut remontoitiin uusilla satuloilla, levyillä ja paloilla. Levyiksi eteen EBC:n rei'itet ja uritetut. Taakse perusversiot. Paloina jokanurkassa muistaakseni Yellow Stuffit. Vaikutus oli huomattava.

Kesän 2019 päivitykset rajoittuu Momon R-sport look- rattiin. Ratin lisäksi vanhan repaleisen putken tilalle asennettu Marteliuksen mallikohtainen 3" catback.

(https://i.imgur.com/hgpfpsH.jpg)

(https://i.imgur.com/irzokmt.jpg)

Kevät 2020:
(https://i.imgur.com/2KrCJbE.jpg)

(https://i.imgur.com/il8Ou4l.jpg)

(https://i.imgur.com/9PjKaGa.jpg)

(https://i.imgur.com/2B645hm.jpg)

(https://i.imgur.com/G1baXik.jpg)

(https://i.imgur.com/u6DhMcZ.jpg)

Video Lpr:n lentokentältä 8/18:
https://imgur.com/BzNyXdl

Speksit:

Moottori tinakuusi
   • Maxspeedingrods H-profiilikanget
   • 850 kova vauhtipyörä
   • Jonkun itsetekemä pakosarja
   • 3,5" HST DP, 3" Martiliuksen cat-back kahdella vaimentimella
   • Holset HX40, pako 18
   • Bilteman 50mm hukkaportti
   • Kiinalainen dumppi
   • Sähköflekti
   • 940 syyläri
   • Iso Kiinan välijäähdytin
   • K&N kartiosuodatin

ECU:
   • Maxxecu Race
      ○ Sähkökaasu
      ○ Sähköiset paineanturit; polttoaine ja öljy
      ○ Nakutusanturit

Polttoainelinja:
   • Flexfuel sensori   
   • D1 Spec bensanpaineensäädin
   • Walbro Hellcat 525Lph bensapumppu tankin sisällä
   • Nuke polttoainetukki
   • Suuttimet EV14 1200cc
   • 1/2" polttoainelinja tankilta tukille ja takaisin

Voimansiirto:
   • Vaihteisto BMW ZF GS6-53DZ
   • Sachs SRE 765 kytkinasetelma
   • Tenaci 6- lapainen jousitettu sintteri
   • Nestekytkin
   • Originaali kardaani katkaistuna
   • Perä
      ○ 1031 1:3,31
      ○ Torsen 588
Alusta:
   • BC-Racing coiloverit joka nurkassa
   • Kaplhenke Quicksteer /roll correction kit
   • Retro Turbo säädettävät taka ylätukivarret uretaanipäillä
   • Retro Turbo säädettävä panhard-tanko uretaanipäillä
   • Uretaanipuslat

Jarrut:
   • Originaalit satulat edessä ja takana
   • Edessä EBC uritetut ja rei'itetyt levyt, takana perus
   • EBC Yellowstuff palat

Vanteet/Renkaat:
   • Ocean Classic 17x8,5" ET10
   • 15mm spacerit takana
   • Dunlop Sport Maxx 225/45R17

Kori:
   • Kirkkaat vilkut
   • Hälytin
   • Kauko-ohjattu keskuslukko

Sisusta:
   • 850 etupenkit
   • Lisämittarit
   • MaxxECU Mdash bluetoothilla
   • Sähköikkunat x4
   • Sähköpeilit
   • Momo 70023 nahkaratti
   • PLX laajakaista

Musat:
   • Soitin Alpine UTE-92BT
   • Erillissarja edessä
   • 4-kanavainen vahvari Alpine MRV-F300
   • Subi 10" Alpine


15/5/19 Muok. Pakoputki päivittyi
7/9/20 Muok. Kytkinlevy sintteriksi ja musat
3/5/21 Muok. ECU ja polttoainesysteemi
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: remes - 11.04.2019, 16:15:28
Tyylikäs sleeperi! Melkein yhteneväinen alustan osien kannalta mun ikuisuusprojektin kanssa, paitsi jotkut näitä näköjään tekee ihan ajoon asti  :D
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: TVS - 11.04.2019, 20:14:52
Kaikenkaikkiaan upean mahtava lookki, yhdistelmä alkuperäistä ja pikkudetailiparannuksia muttei yhtään mautonta lippavinotuunausta. 6/5  S*. Moottoriperheestä mulla on tietty voimakas mielipide, mutta se ei näytä tätä rakentelua haittaavan mitenkään  :D
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 12.04.2019, 07:59:31
Kaikenkaikkiaan upean mahtava lookki, yhdistelmä alkuperäistä ja pikkudetailiparannuksia muttei yhtään mautonta lippavinotuunausta. 6/5  S*. Moottoriperheestä mulla on tietty voimakas mielipide, mutta se ei näytä tätä rakentelua haittaavan mitenkään  :D

Kiitos kommenteista! Olihan siinä vinokoneessa parempi alavääntö ;)

Tyylikäs sleeperi! Melkein yhteneväinen alustan osien kannalta mun ikuisuusprojektin kanssa, paitsi jotkut näitä näköjään tekee ihan ajoon asti  :D

Kiitti! Taisinkin bongata Peten tukivarret alunperin siun projektista. Ne onkin ollu projektissa eniten vastustanut hankinta :D Teräksiset unibalit on sittemmin vaihtunut uretaanisiin. Ei ole tiloja säilöä projektikuntoisena, niin pyritään pitämään tiellä.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Kalamies - 12.04.2019, 10:34:19
Tämä tulikin bongattua Lappeenrannan ilmailupäiviltä viimekesänä. Kaikinpuolin maukas laite myös livenä. :)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 15.05.2019, 13:50:01
Vanhan hapristuneen Simonsin tilalle asennettiin Marteliuksen melkein bolt-on putki. Ensimmäisen änkkärin jälkeinen mutka piti vaihtaa, mutta muuten oli ok. Äänet ei juuri kabiiniin lisääntyneet, mutta ulos jonkun verran. 2,5" turbon loppuputkella ei kuulunut juuri muuta kuin matalaa huminaa.
Muutoksen myötä ahdot karkasi sen verta että pääsi naulaamaan kiihdytyksessä. Otin kiihdytyksen vielä uusiksi kun ihmettelin että mikä sivuääni. Kierroksen verran hukkaportin ruuvia löysäämällä päästiin vanhaan tilanteeseen. Vaikuttaisin menevän myös hieman paksummalla. Ennen matka-ajon seoslukemat laajakaistan näytöstä luettuna 15,5 tuntumassa, niin muutoksen myötä 14,5. Vaatinee optimointia  :)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 27.05.2019, 10:15:00
Tuli käytyä ilmailupäivän ajoissa eilen Lappeenrannan lentokentällä. Sää oli pilvinen ja kolea, lämpötila aamusta reilu 10 astetta. Tuuliolosuhde oli suotuisa, koska oli pääosin myötäinen.

Räpsy katsastuksesta ennen kentälle pääsyä:
(https://i.imgur.com/tUcorTI.jpg)

Otin kaksi vetoa, loppunopeuden osalta yllätys oli positiivinen:

(https://i.imgur.com/u6DhMcZ.jpg)

Nopeampi vartti jäi vuodentakaisesta reilun kymmenyksen. Race chronon perusteella nopeus vartin kohdalla oli 188km/h. Muuta lisäinfoa en apista juuri pihalle saanut. Alla incar- pätkä ensimmäisestä vedosta, missä loppunopeus 262km/h:

https://i.imgur.com/S0lc4Ff.mp4

Toiseen vetoon kiristin puoli kierrosta hukkiksen ruuvia, koska ahdot ensimmäisessä vedossa oli mittarin mukaan 1,1bar systeemit kun on säädetty 1,3bar mukaan. Sain ahdot 1,2bariin. Loppunopeus hieman parani ja taisi mennä rajoittimeen juuri tutkan kohdalla eli 264km/h. Ainakin tuntui siltä. ??? Positiivista oli myös ettei kytkin luistellut, niinkun on tapana ollut vitosella ja kutosella.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Lankku - 27.05.2019, 18:17:47
Aika hyvät taisi olla tosiaan olosuhteet kun noin paljon parantui aiemmasta. Lisää painetta vaan niin pääsee ens kerralla uusille kymmenluvuille.

Saapa nähdä milloin saa ite aikaiseksi käydä uudestaan.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 28.05.2019, 07:52:04
Suurimpana tekijänä parannukseen oli varmaankin kytkin, mikä ei luistanut yhtään. Toki korin muotoilun puolesta myötäinen tuuli on parempi.

Nykyisellä setupilla taidetaan olla tapissaan ahtojen puolesta. Seuraavaksi pitäisi siirtyä pois massalevystä ehkäpä sintteriin mikä ei oikein houkuta. Kilsoja tulee vuoteen lähemmäs 10k, joten saisi olla järkevä ratkaisu. Huonoja puolia nykyisellä joustamattomalla levyllä resonoiva aski, joten siltä osin ei varmaankaan tulisi huononnusta :D Suunta kuitenkin pidettävä uusilla kymmenluvuilla.

Kovaa ajaminen on ihan hauskaa puuhaa, vaikkei olisi massiivisia muutoksia vauhtipuolelle tehnytkään. :P
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 26.03.2020, 11:19:51
Edellisestä postauksesta onkin yli 180 päivää. Vähillä päivityksillä on menty, jotain kuitenkin. Konehuoneen puolelle huohotinpönttö, turbolle huppu, sinisiä letkuja vaihdettu mustiksi, konehuoneesta pisteosien mustaamista ja kabiiniin kisaisempi ratti sekä kangasmatot. Myös musiikkilaitteisto on tullut päivitettyä jossain vaiheessa; erillissarja edessä, 12" subi ja vahvistin kontissa.

Hain auton lankomiehen navetan ylisiltä viime perjantaina. Akun miinusnapa kiinni ja avaimesta käyntiin. Pari päivää tuli ajeltua hurmoksessa nautiskellen tehontunteesta - kylmä imuilma ja pölyiset tienpinnat. Sitten laitteet talliin ja perusteellinen siivous.

Parin vuoden pesunaarmut tuli poistettua rotaryllä, IPA- puhdistus ja päälle KC High Gloss Red- vaha. Hyvin kiiltää kyllä. Kun purkki on tyhjä, niin palaan kuitekin Fussoon. Mielestäni kiilto sama, mutta pysyy paremmin pinnassa. Ulkoisiin muoviosiin Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer. Toimivuutta ei voi hehkuttaa liikaa. Puree hyvin myös ovien alareunojen listoihin, missä sävy alkaa taittua harmaasta jo vaalean ruskeaan.

Samalla tuli tehtyä perusteellinen siivous myös sisälle. Etupenkkeihin, rattiin ja ovien keinonahkapinnoille laitoin Furniture Clinicin nahanhoitotuotteita. Suosittelen. Pinta jää mataksi ja näyttä paikotellen uudelta. Bonuksena hyvä tuoksu.

Tekniikka pelittää edelleen hienosti. Vaihdelaatikko tihmii jostain hieman öljyä. Hankin kaikki läpivientien stefat varmuuden vuoksi. Fiksaus lähiaikoina. Talven jäljiltä kuskin puolen sähkölasi ei halunnut nousta. Korjaantui kytkimen puhdistamisella. Takavalojen kanssa yhteiselo on ollut hankalaa; vesi ja pöly pääsee valojen sisään ja jopa kontin puolelle. Onko kaikki tarjolla olevat valkoisella vilkun lasilla varustetut valot samanlaista kuraa? Viime kesänä tilasin uudet muistaakseni Skruvatilta, mutta palautin koska yhtä seulat oli nekin.

Pari fotoa nykykuosista:

(https://i.imgur.com/vlivxbj.jpg)

(https://i.imgur.com/G1baXik.jpg)

(https://i.imgur.com/2KrCJbE.jpg)

(https://i.imgur.com/il8Ou4l.jpg)

(https://i.imgur.com/9PjKaGa.jpg)

(https://i.imgur.com/2B645hm.jpg)

(https://i.imgur.com/9g9PEAb.jpg)

Muok. Moottorin kuva lisätty
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: jar-ii - 26.03.2020, 12:04:37
Tämä hipoo aikalailla täydellisyyttä tuon tekniikan kanssa :) Passaa nuo pätkän etupenkitkin todella hyvin ja harvinaisen siistitkin. Vaihdekepin pussukka kun olisi musta tai tumman sininen, niin sisustakin olisi tämmöiselle pussihousulle 5/5  O0

Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 26.03.2020, 13:06:50
Kiitokset! Etupenkit oli karuhkossa kunnossa kun ne hommasin, mutta Kärcherin märkäimurilla sain kangasosat hyviksi kun tarpeeksi monta kertaa jaksoi pestä. Kuivaneet ja halkeilleet nahat sai elvytettyä nahkamaalilla ja Furniture Clinicin hoitoaineella. Vaihdekepin pussukkaan on ollu kangastarpeet hommattuna, mutta homma ei ole ottanut eskaloituakseen. Se jää seuraavaan päivitykseen.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: remes - 26.03.2020, 17:18:12
Aika täydellinen sliipperi ja hienossa kondiksessa  8)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: puppet - 26.03.2020, 18:03:26
Nätti sleeper  8)

Mun puna-valkoset takavalot on vuotaneet alusta asti, tilasin ne 2009 hova.comista. Kahteen kertaan on saanut jo vetää punalakan ja kirkasta päälle. Jossain välissä tuli pistettyä silikonilla lasit uudelleen kiinni, mutta ei ne siitä paljon parantuneet, kun kaikkia en saanut särkymisen pelossa edes irti ::)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 27.03.2020, 11:50:01
Tavoitteena että auto olisi joka kevät aina paremmassa kunnossa edelliseen verrattuna. Periaate pätee toki käyttiksiinkin :idiot2: Jatkuvasti kun yrittää saada jotain parannettua, niin jossain vaiheessa vissiin on valmista  :-*

Viime keväänä tilkitsin takavalojen ruutuja uudestaan, mutta en kaikkia kun uskallus loppui juurikin särkymisen pelossa. Kävi mielessä hommailla alkuperäiset valot, mihin vaihtaisi nykyisistä valoista valkoisen ruudun. Onko kokemuksia?
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: jar-ii - 27.03.2020, 13:55:09
Tavoitteena että auto olisi joka kevät aina paremmassa kunnossa edelliseen verrattuna. Periaate pätee toki käyttiksiinkin :idiot2: Jatkuvasti kun yrittää saada jotain parannettua, niin jossain vaiheessa vissiin on valmista  :-*

Viime keväänä tilkitsin takavalojen ruutuja uudestaan, mutta en kaikkia kun uskallus loppui juurikin särkymisen pelossa. Kävi mielessä hommailla alkuperäiset valot, mihin vaihtaisi nykyisistä valoista valkoisen ruudun. Onko kokemuksia?
Mulla yhdet tommoiset valot, missä vaihdettu vaan se vilkkuruutu. Ei istu ihan 100% nätisti, kun tarvikeruudut ei ole alkuperäisiä vastaavia. Muutenkin kyllä liimasotkuinen. Vedet kyllä pitää ulkopuolella.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 31.03.2020, 14:32:54
Viikonloppuna oli ohjelmassa pientä näpräystä kabiinin puolella. M90 vaihdekepinnuppi oli hieroitunut aikojen saatossa kiiltäväksi ja pehmeäksi. Se ei oikein miellyttänyt alunperinkään kuluneisuuden takia, mutta toimivana sai toimittaa tehtävää toistaiseksi. Toisaalta en oikein osannut päättää mitä tilalle. Mietin josko hommaisi ihan originaalin, mutta saatavuus ainakin netin kautta oli huono. Olihan sille hintakin keksitty. Askimuutoksen myötä myös vaihdekaavio muuttui, niin päädyin lopulta räikeään aftermarket- ratkaisuun.

(https://i.imgur.com/qv6KdQu.jpg)

M90- nuppi ei irronnut ilman silmitöntä väkivaltaa. Nuppi lähti muutamassa osassa irti, rippeet sai sijottaa operaation päätteeksi sekajäteastiaan. Kepissä on nyt M12x1.25 kierre, niin voi vaihtaa helposti nuppia jos nykyinen ei niin alkuperäishenkinen nuppi käy kyllästyttämään.

Sovittelin hyllystä aiemmin hankkimaani kankaista pussukkaa paikalleen, mutta se oikein näyttänyt hyvältä. Muistin että olin jemmannut tulevaisuuden varalle M47- aikaisen nahkadamaskin. Sehän sopi paikalleen varsin mukavasti. Näyttääkin alkuperäishenkiseltä ja hyvältä. Kepin teräksiseen varteen piti keksiä mustaa väriä ja paksunnusta. Se hoitui muutamalla kerroksella liimallista kutistesukkaa ja siihen lisäksi kartion muotoinen muovinen prikka. Pussukka pysyy ylhäällä ja lopputulos ihan siisti.

Seuraavaksi hyppäsi silmille kulahtanut ratti. Hommasin Furniture Clinicin ratinkorjaussarjan. Lopputuloksesta tuli yllättävän hyvä lähtökohtiin verrattuna. Klo.12 kohtaan jäi vähän röpöä, kun en uskaltanut hioa naarmua tasaiseksi. Kohta korostuu kuvissa enemmän, mitä luonnossa. Lopputulokseen olen varsin tyytyväinen.

(https://i.imgur.com/82CKob8.jpg)

Samoilla lämmöillä fiksasin aiemmin hommaamani projektikuntoisen R-sport- ratin. Siitä tuli parempi, vaikka lähtökohta oli karumpi. Ratin pinta oli täynnä pikkuhalkeamia ja värit oli osaksi karisseet. Halkeamat peittyikin oikein hyvin. Värikin tasainen. Odotan maalin kuivamista vielä muutaman päivän ennen hoitoaineella käsittelemistä. Sen jälkeen voisi laittaa paikalleen.

(https://i.imgur.com/6NEfpxC.jpg)

Ehostusaika per ratti oli noin 2h. Kestosta en toki osaa sanoa mitään vielä tässä vaiheessa, mutta visuaalinen muutos erittäin jeppis. Tuntuukin kädessä paremmalle, kun karkeaksi kulunut pinta.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 03.06.2020, 13:44:42
Meinasin tehdä päivityksen turbon öljynpaluuseen. Nykyisin 21mm teräsputki lohkolle saakka, missä yhtyy holkkiin mikä hakattu lohkoon etummaiseen öljynpaluuseen. Pitkillä moottorijarruilla savuaa ja takalistossa pienenpieniä mustia pilkkuja. Tuumasin josko turbo tulvisi.

Ajatuksena ollut päivittää poistolinja jo jonkun aikaa. Olisiko tolkkua toteuttaa se seuraavasti:

(https://i.ibb.co/pw6yhmh/Turbon-ljynpaluu.jpg) (https://ibb.co/pw6yhmh)

Ajatuksena valjastaa se toinenkin läpivienti käyttöön lohkosta. Meneekö liiotteluksi?

Hommahan lähti siitä, että paisarin korkki alkoi pihisemään ja neste sieltä katoamaan. Tänä aamuna huomasin reilun pakokaasun. Nostattaa kannen pöydälle.

Samaan syssyyn tekisi mieli käsitellä venakoppa jotenkin muuten kuin spraymaalilla, mikä ei pysy pakopuolella. Tekeekö Suomessa mikään firma metallin ns. mustausta? En muista käsittelyn nimeä, mutta esim tussarit on käsitelty sillä tavalla. Toisaalta en edes tiedä soveltuisiko edes alumiinille.

Niin ja olisiko kellään nurkissa vaparin (S80 2.9) pakonokkaa? Vaihtuisi samalla jumiin hitsatun T6 kepin tilalle.

Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: tanskude - 03.06.2020, 14:47:47
Tuli mieleen mustapassivointi tuosta kuvauksesta mutta en nyt muista että oliko se pelkästään teräkselle soveltuva toimenpide vai onnistuuko alumiinillekin. Eloksointi/anodoisointihan nyt on perinteisempi alumiinin värjäyskeino.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: TJA - 03.06.2020, 19:08:12
Minkäslainen homma on ollut sovittaa nuo 850 penkit paikalleen?
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 03.06.2020, 20:06:09
Helppo homma oli. Ostin valmiit itsetehdyt adapterit foorumin kautta ja muutamat pultit löyty käsivarastosta. Poistin 850 penkeistä pohjassa olleet iskarit/pumput, mitkä helpottaa alunperin penkin korkeudensäätöä. Oli muistaakseni jotenki edessä kakslankussa. Nyt keskikonsolin puolella olevista namiskoista ei kande vetää ku jakkara ei nouse ylös ilman voimankäyttöä. Ei ole ollut kyllä säädön tarvettakaan. Vanhassa mallissa turvavyön pistokkeet kun on keskikonsolissa niin niistäkään ei tarvinnu huolia. Apparin turvavyöräikkä jäi pois kun näissä jakkaroissa ei rautalankoja pohjassa ole. Senkin asian kanssa on pystynyt elämään varsinkin kun kuskin räikkä on vielä pelissä  :P
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Lankku - 03.06.2020, 23:13:16
Olen käyttänyt englantilaisessakin T6 lohko taaempaa öljynpaluureikää. Oiskohan lohkossa olevan letkukaran sisäreikä 16mm, enintään 18.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: puppet - 04.06.2020, 22:18:24
Helppo homma oli. Ostin valmiit itsetehdyt adapterit foorumin kautta ja muutamat pultit löyty käsivarastosta. Poistin 850 penkeistä pohjassa olleet iskarit/pumput, mitkä helpottaa alunperin penkin korkeudensäätöä. Oli muistaakseni jotenki edessä kakslankussa. Nyt keskikonsolin puolella olevista namiskoista ei kande vetää ku jakkara ei nouse ylös ilman voimankäyttöä. Ei ole ollut kyllä säädön tarvettakaan. Vanhassa mallissa turvavyön pistokkeet kun on keskikonsolissa niin niistäkään ei tarvinnu huolia. Apparin turvavyöräikkä jäi pois kun näissä jakkaroissa ei rautalankoja pohjassa ole. Senkin asian kanssa on pystynyt elämään varsinkin kun kuskin räikkä on vielä pelissä  :P

Laitoin omaan ne pumput paikoilleen, tämmöselle persjalkaselle ajokorkeus on kohallaan, mutta jos haluaa penkin lattiiaan ja istuimen takaosan ihan alas, niin se ei onnistu niitten pumppujen kanssa. Päivitin omaani 850 kangasjakkarat puolinahkaisiin mk1 V70 penkkeihin niin tuli aika bueno sivuttaistuenkin osalta :)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 06.06.2020, 02:09:26
Sylinteriputki oli halki vitosmukista yläpäästä about sentin alaspäin keulan puolelta. Kerettiin paineistaa sylkät ja mittailla, kunnes mikrometri näytti sylkän yläosan olevan pari kymppiä plussalla. Sitä ihmetellessä lopulta halkeamakin löytyi. Pahvi oli kaput nelosen ja vitosen välistä. Olisko saanu hittiä vuosi takaperin kun alle meni 3" hormi ja ajatuksissaan tuli nautiskelua suorituskyvystä kunnes kuulu naulaamisen ääni. Taisi keretä tehdä tuhon. Noh leuka rintaan ja korvaavan alakerran metsästykseen. Saa tarjota!
Otsikko: Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
Kirjoitti: Tico - 06.06.2020, 11:46:49
Oliks sulla pyttyjen väleissä rakotulkit?
Otsikko: Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
Kirjoitti: -late - 06.06.2020, 12:16:21
Ei ollu. Seuraavassa setupissa sellaset tulee olemaan.
Otsikko: Vs: 240 T6 - Lohko kaput, B6284T hakusessa
Kirjoitti: -late - 08.06.2020, 08:46:48
Pari fotoa tuhoista alla:

(https://i.imgur.com/pjVrtnV.jpg)

(https://i.imgur.com/Fy8Vysw.jpg)

Kuvissa 5. sylinteri ja mäntä.

Tilanne edennyt sen verran, että kaupat sovittu uudesta motista.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Huikkoster - 08.06.2020, 10:33:50
Onko juuri tuon estäminen niiden rakotulkkien idea?
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Lankku - 08.06.2020, 11:08:06
Onko juuri tuon estäminen niiden rakotulkkien idea?
On. Putkilla on vähiten tukea tuolla kohdalla ja varsinkin häiriötilanteessa voi tulla ongelmia. Kuitenkin vakioissa takavetokutosissakin ollut pyttyjä halki kun kone on ajettu niin reilusti kuumaksi.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 29.07.2020, 10:37:40
Lohko ja kansi kävi koneistuksessa ja uuden motin kasaaminen käynnissä. Siitä johtuukin mieleen josko laittaisin viileämmän termarin nykyisen 90 asteisen tilalle. Löytyykö -99 T6 lohkoon valmista ratkaisua? Vanhempaan lohkoon tuntuisi löytyvän 70 ja 80 asteisia, mutta osanumerot erit niin tuskin käy.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 17.08.2020, 15:48:44
Hommat edenneet hitaasti mutta epävarmasti. Motti alkas olla kasassa:

(https://i.imgur.com/4F9VaE0.jpg)

(https://i.imgur.com/rKAqq50.jpg)

Pari kyssäriä:

Onko Bilteman 50mm porttiin saatavissa ulosmenolaippaan tiivistettä mistään?

Riittääkö 2mm rappu 850 vauhtipyörään kun käytössä Sachs 765- asetelma ja jousitettu sintteri, minkä paksuus ~8mm. Vanha massalevy oli 9 ja vähän päälle samalla pyörällä. Ei tullut mitattua koskaan puristusvoimia, mutta luisteli kyllä. Vääntöä vauhtipyörältä ~680Nm.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Lankku - 17.08.2020, 18:31:46
Minusta 2mm upotus asetelmalle on sopiva. Voisi silti tarkastaa millä kohtaa on eniten puristusta.

En tiedä mistä saa portinlaippaan tiivisteitä, liimalla tai pakoputkitahnalla on tullut laitettua ja on kestänyt. Kunhan laippa on suora.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 07.09.2020, 14:03:54
Laitteet ois taas ajossa. Voi tätä ilon ja onnen päivää  8)

(https://i.imgur.com/hgpfpsH.jpg)

Parannuksia ei juurikaan nyt tullut, mutta jotain kuitenkin:

Kytkinlevy vaihtui jousittamattomasta bemmin originaalista jousitettuun 6- lapaiseen Tenacin sintteriin. Maantienopeuksissa kutosella ylämäissä vaivannut resonointi ja tärinä hävisivät. Tarraa asiallisesti kiinni ja käyttö on helppoa. Helppouteen vaikuttanee lyhyt ykkösvaihteen välitys. Ei tartte luistattaa. Onko kestävyydestä tietoa? Uskaltaako potkia lisävauhtia?

Sylinteriputkien väliin tuli naputeltua shimmit:

(https://i.imgur.com/BILvbLm.jpg)

Ahtimen öljynpaluu päivittyi. AN16 nipat on nyt hitsattuna lohkoon, mihin ruuvattu prässätyt teräspunosletkut, missä haitariteflon sisällä. Putket yhdistyy turbon alla kollektoriin, mikä taas hitsattuna suoraan paluun laippaan. Pitkien moottorijarrujen savutusongelma hävisi. Sama vaikutus olisi voinut olla sillä, että olisi laittanut paluun taaempaan paikkaan. Ennen oli edessä eikä toiminut, vaikka putken halkaisija oli riittävän suuri. Pakosarjaan tuli käärästyä termotekkiä kriittisille alueille. Alunperin on kyllä käsitelty jollain marteliuksen maalilla, mutta veikkaisin, että teflon olisi sulanut. Kuva on otettu suoraan turbon alapuolelta:

(https://i.imgur.com/jPeJxne.jpg)

Lisäksi vanha kovettuneilla lähdöillä oleva syyläri vaihtui 240:n kapeesta Nissensin uuteen 940:n leveempään. Asennus oli ihan bolt-on. Nykyinen tuulitunneli on sivuista auki. Oisko kellään leveempää ylimääräsenä?

Lohkohan vaihtui 2000 vuotisesta -99- malliseen. Jakopää oli erilainen ja varsinkin kiristäjän hinta yllätti. Uudempi rullatyyppinen ratkaisu oli paljon halvempi. Nykyisessä vanhemmassa lohkossa valurautainen tanko. Muutama reikä lohkossa piti kierteyttää koneenkannakkeita varten. Öljysumuissa on lohkon ulkopinnassa luukut. Etummaiseen öljynpaluuseen piti hitsata pätkä putkea että sai AN- liittimen mahtumaan. Kanneksi tuli edellisestä tekniikasta 2000 mallinen, mikä siis kovilla nostajilla.

Ohjainlaitteen päivittäminen ollut ajatuksissa. Kaipaisin suosituksia. Ajatuksissa saada seuraavat ominaisuudet: VVT, nakuanturit, flexfuel, android- tuki, sähköinen MAC- venttiili ahtopaineiden säätöön ja cruise. Flexfuel vaatinee nykyisten suuttimien päivittämisen johonkin tonnisiin. Cruise olisi varmaan helpoin toteuttaa sähköisellä kaasuläpällä ja sille sopivalla pedaalilla.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Eikka57 - 05.10.2020, 21:49:04
Moro! Kuinka olet toteuttanu lämppärin letkut
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 06.10.2020, 08:12:17
Lämppärin letkut on silkoniletkulla. Pari ysikympin kulmaakin taisi olla, mutten nyt muista oliko moottorin vai tulipellin puolella. Ahdasta on, mutta mahtuu.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 12.03.2021, 18:30:17
Tuli laitettua tilaukseen MaxxECU Race Premium tykötarpeineen. Tavoitteena välttää vastaavat moottoririkot jatkossa.
Jos saisi auton omaan talliin pääsiäisen alusviikolla, niin ottaisi alkutöikseen nykyisen MS2 2.2 pois ja alkaisi sovitella korvaavaa tilalle. Nykyiset suuttimet korvautuu uusilla 1200cc. Tarkotus laittaa nyt flexfueliksi. Samalla jää yli 960 kaasuläppä sähköisen tieltä. Megasta ja sen setupista alustavasti kaupat sovittu.
Päivittämisellä tarkotus saada uusia omituisuuksia, kuten moottorin turvatoiminnot, lisää jerkkua, hallittu tyhjäkäynti, cruise ja motorsport- toiminnot. Myös bluetooth- mittaristo kiinnostaa. Analogisen korvaaminen ei oikein sovi auton ajanhenkeen, joten jäänee optioksi/lisämausteeksi.

Muok. Vanhoista kamoista kaupat sovittu.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 01.05.2021, 12:46:44
Uusi moottorinohjaus on nyt saatu asennettua ja auto käy. Koeajotkin jo tehty. Olipas urakka. Alotin hommat viikkoa ennen pääsiäistä ja savut saatiin toissapäivänä. Matkalla oli jos jonkinnäköistä kommellusta. Alla päivitykset:

   • Maxxecu race
      ○ Sähköinen kaasuläppä
      ○ Flexfuel anturi
      ○ Sähköinen polttoaineenpaineanturi
      ○ Sähköinen öljynpaineanturi
      ○ MAC- ahtopaineen säätöventtiili
      ○ Cruise
      ○ AN8- kokoinen polttoainelinja Nuken tukilla ja suodatin pumpun viereen
      ○ 1200cc suuttimet
      ○ Nakutusanturit

Homma alkoi vanhan MS2:n ja polttoainesysteemien poistamisella. Aloitin Maxxecun johdottamisella ja samalla hankin uuteen kaasuläppään laipan ja 90 asteisen- mutkan, mikä hitsattiin imusarjaan. Johtosarjan tekeminen oli niin iso urakka noviisille, etten suosittele sitä varauksetta kellekkään varsinkaan jos on pieniä lapsia. Toisaalta halusin varmistaa suoraviivaisen asennuksen, niin tilasin koko paketin yhdestä puljusta. En olisi halunnut perehtyä pinnien, silikonitulppien ja liittimien sielunelämään tällä tarkkuudella. Ajatusmaailma ei ihan toiminut. Johtosarjassa esim 12V johdot on paljonkin paksummat, mitä esim ohjaukseen käytetyt johdot. Sain kuitenkin setissä kamat noihin ohuimpiin johtoihin. Siinä riitti näpertelyä, kun paremmasta ei tiennyt. Tuskailun lomassa tuli tilattua oikeankokoisen liittimet ja silikonituplat. Homma ei ollutkaan ihan mahdoton. Tulipa todistettua, että asioihin täytyy aina perehtyä eikä oikoteitä yleensä ole. Johdotus oli melko suoraviivaista touhua, mutta vaati oman aikansa. Toisaalta kytkentöjen kanssa piti tehdä paljohkosti googlettelua. Tämä kostautui myöhemmin. Imasin Maxxecun sivuilta T6- kiukaan ohjelman ja latasin sen ECUun. Homma tuntui toimivan.

Polttoainelinja koostuu nyt AN8- kokoisista teflon letkuista konehuoneessa ja samankokoisesta alumiiniputkista auton alla. Putkien tekeminen oli helppoa, letkjen ei. Letkuliitokset tuli tehtyä vähintään kaksi kertaa jokainen. Samassa tuli huomattua, että tiiveys olisi hyvä saada varmistettua ennen bensapumpun käynnistämistä. Silmällähän asian pystyi toteamaan, kun homman ymmärsi sitten loppujenlopuksi. Liittimet on Spd:n tekeleitä eli kai ihan hyviä.

Käynnistymisen esteenä oli muutama asia; Nokan anturi ei antanut tolkullista tietoa. Johdot oli väärin. Oikea Järjestys löytyi autodatan kautta. Siitäkin kiitoset kaverille, kellä softa kulkee taskussa. Sama ongelma oli puolissa. Olin laittanut ne ohjeiden mukaan "VAG short"- tyyppisesti ja se oli väärin. Oikea kytkentä löytyi niin ikään Autodatasta. Olihan siinä muutakin äksää, kun olin johtosarjan ulkonäöstä kriittinen ja halusin tehdä sen verkkotyyppisellä sukalla, mistä punoksen välistä pujottelin johdot ennen liittämistä. Näytti hienolta, mutta maapiuhojen kanssa oli käynyt perinteiset, ne oli hullunkierrolla. Olin toki käyttänyt samaa piuhaa kummassakin puolien maajohtosarjassa. Mittaamalla ongelma selvisi. Ettei olisi liian helppoa, niin olin unohtanut sytytyksen piuhan jatkuvaan virtaan ja yön yli käsittelyllä kolme puolaa luovutti. Loppujen lopuksi kipinäkin löytyi. Onneksi käsivarastossa oli tarvittava määrä uusia sytytyspuolia. Sittenhän se hörähtikin tulille. Kaasuläpän kalibointi oli tupellaan, niin tyhjäkäynti oli luokkaa 3500rpm. Uusintakalibroinnilla saatiin tavoiteltuun.

Koeajolle päästiin ja uusi kaasupedaali sai polven remontin partaalle, vaikkei ajoa kovin paljon tullutkaan. Originaaliin verrattuna sähköinen pedaali oli paljon pidempi ja jäi jarrupedaalin tasalle tai jopa hieman lähemmäksi kuskin jakkaraa. Laikkasin pedaalin varresta poikki ja liitin siihen 240 originaalin poljinpinnan. Nyt polven mielestä hyvä, mutta liikerata arvaten varsin lyhyt. Voi olla että sitä saa ohjelmallisesti paremmaksi. Kierrosluku mittarikin heräsi vuosien unilta. Tällä kertaa kytkentä oli maallikolle tarpeeksi helppo, yksi johto kiinni mittariston taakse ja mittari toimii vieläpä ihan oikein. Ongelmana olisi voinut tapauksessa olla, että varvikello neljämukisen ja kone kutonen.

Normaaliajoon vaikuttavat säädöt tuntuu jo tässä vaiheessa paremmalta, mitä edellisellä ECUlla. Kierrokset nousee ja palaa alas jouhevasti ja tyhjäkäyntikin on nyt hansikkaassa. MAC, VVT, nakuanturit ja flexfuel on vielä disabled- tilassa. Viikon päästä pääsee penkkiin, niin josko samalla saisi ne käyttöön. Cruisen kytkin päälle, mutta napeista ei tapahtu mitään. Selvinnee myöhemmin.

Loppuun vielä muutama asia, mitkä tekisin toisin noviisi- harrastelijana. Ensinnäkin katsoisin Maxxecun sivuilta kaikki laitteet, mitä laitteella haluaa ohjata. Sitten tilaisin ne. Esim kaasuläppä ja pedaali. Kytkikset löytyisi näin ollen suoraan eikä tarvitsisi ihmetellä, kysyä jeesiä, odotella malttamattomana, erehtyä ja onnistua sitten myöhemmin. Bolt on- settejä ei taida olla tarjolla, joten jonkin verran vaatii jokatapauksessa soveltamista. AN- liittimet kasaisin ja purkaisin tarkastamista ajatellen. Vuotavat liitokset johtui siitä, että sisäletku ei ollut ihan perillä liitintä vasten. Kasaamisen kun toisti n- kertaa, niin letkun sai kyllä perille ja homma toimii. Sen lisäksi hommaisin AN- liittimille tarkoitetut avaimet. Korjausrumbassa ulkonäkö hieman kärsi normaaleilla pihdeillä operoidessa. Työkalulistaan lisäisin vielä hyvän kolvin ja hyvät liitinpihdit.

Alla kuva uudesta setupista:
(https://i.imgur.com/irzokmt.jpg)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: R70AWD - 01.05.2021, 13:19:43
Mielestäni erittäin tyylikäs ja onnistunut konehuone, voisi olla vaikka tehtaan tekemä, juuri tälläisestä pidän   8)
Ei sinisiä silicon letkuja ja kiiltäviä putkenpätkiä, yms tuning roinaa sikin sokin roiskittuna ja joka osa eriväriseksi töhittynä. Tyylikäs hillitty musta väri ja osien järkevä sijoittelu, siinä se.
Yksiosainen ylävesiletku ja musta akku Volvo tekstein niin olisi aikas täydellinen  :)
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 03.05.2021, 12:18:16
Tavoitteena on ollut tehdaslinja. Vielä ei ole valmista, mutta kun pikkuhiljaa tekee niin jossain vaiheessa on. Muokkasin aloituspostauksen vastaamaan tätä hetkeä.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 10.05.2021, 10:20:07
Lauantaina oli säätöpäivä Ruuvauspajan penkissä Porvoossa. Dynossa oli tarkoitus ottaa käyttöön ECUsta halutut toiminnot sekä säätää kartat bensalle ja etanolille. Ensimmäinen ihmetys liittyi VVT:hen. Käyttöönottamisen yhteydessä tuli vikakoodia ja todettiin, että solenoidi oli jumissa. Olisi kannattanut ponnistaa kotona eikä mennä Porvooseen toteamaan tilanne. Toisaalta Maxxecun ohjeissa oli maininta, että älä tee VVT:lle mitään jos yhtään epäilyttää. Jäi tekemättä. Paikallisesta varaosaputkasta ei uutta solenoidia löytynyt ja koska sellainen löytyi huokeasti kotikonnuilta, niin päädyin että annetaan olla ja katsellaan asiaa myöhemmin. Säätäminen alkoi 98:lla ja jatkuikin aikansa, kunnes jokin alkoi rajottaa. Polttoainepaineanturi kertoi, että kakku loppui 5000rpm jälkeen. Tässä vaiheessa ahdot oli vasta 1,1bar ja lukemat 460hp/599Nm. Numerot jäi voimaan, koska etanolilla tilanne olisi ollut vielä huonompi.

Alkuperäinen sulakerasia on joskus aiheuttanut ongelmia, joten tuli veisteltyä rullilla hetipitipatenttina uusi sulakkeen pidin lattasulakeella. Ei auttanut. Olisiko sitten jompi kumpi pumppu väsynyt. Edellisellä dynoreissulla oli orkkis bensalinja eikä bensan loppumisesta ollut havaintoa. Numerot oli silloin mielekkäämmät (455/680).

Kotona VVT- solenoidin todettiin olevan mykkä. Tilalle toinen ja homma toimi. Käyttöönotto olisi vielä tehtävä Maxxecun puolella. Kaverilla on käsivarastossa uusi Walbron Hellcat. Suunnitelmissa asentaa se tankin sisään orkkiksen tilalle ja poistaa ulkoinen Bosch samalla. Näiden jälkeen uusi yritys dynossa.

Kruisekin jäi toimimattomaksi. Hyvin pian selvisi, että VSS- nopeustieto puuttui. En ollut sitä kytkenyt tietämättömyyttäni. Tiedon voisi saada orkkis nopeusanturilta perästä. Täytyy tutustua aiheeseen.

Dynoon oli varattuna kontissa 40L etanolia. Ei viitsinyt ajella ne kontissa kotiin niin kaadettiin tankkiin. Ohjelmasta vaan polttoaineeksi E85, niin hyvin toimii. Vaihteella ei uskalla toki vedättää, kun menisi laihalle ylhäällä. Positivista se että ECUn asennustyöt oli onnistuneet, vehkeet on ehjänä ja ongelmapaikka tiedossa.

Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 13.06.2021, 19:11:33
Eilen käytiin Porvoossa Ruuvauspajan rullilla säätöhommissa. Edellinen setti oli 8.5. Homma tyssäsi silloin polttoaineensaantiongelmaan. Sitä ennen tuli todettua, että VVT- solenoidi ei ota käskyjä vastaan. Mentiin ilman VVT:tä. Bensa loppui 1.1bar kohdalla 5krpm jälkeen. Lääkkeeksi laitoin tankkiin Walbron Hellcatin. Nyt ei jäänyt polttoaineesta kiinni. Ohitin orkkissulakerasian ja vedin pumpulle virrat suoraan akulta. Sulake löytyy nykyisin edelleen orkkispaikasta, joskin erillisenä. Samalla vaihdoin uuden VVT- solenoidin ja sain sen pelittämään ohjelmasta.

Kovin odotuksin aamusta kohti Porvoota. Homma alkoi VVT:n käyttöönottamisella ja aikalailla karttojen ajamisella uudestaan. Viritys ei ollut onnistunut, koska VVT:n kanssa jäätiin montakymmentä tehoyksikköä edelliskerrasta. Säätäjä epäili, että olisi tarve säätää nokkaa juuri päinvastaiseen suuntaan, mihin pakonokka kääntyi. Aikalailla pikaisesti päädyttiin disabloimaan taas VVT ja hommaa jatkettiin siitä mihin edelliskerralla päästiin. 1.3barin kohdalla 5krpm jälkeen ahtopaine ei meinannut pysyä pyydetyssä. Mahdollinen ongelmakohta olisi pakopaine. Epäröin asiaa, koska mekaanisella portin säädöllä siinä ei ollut ongelmaa. Toisaalta ei ollut todisteita, mutta vahvasti tuntui siltä että ongelma jossain muualla. Tässä vaiheessa etanolilla huideltiin +500hp lukemissa, joka oli lähtökohtaisesti tavoite. Päädyttiin jäämään 1.3bariin. Etanolit kuluteltiin loppuun keskialueen hieromisessa ja cruisen asentamisyrityksessä. Sitten E95 tankkiin ja sille vedot. Yllättävän vähän oli lapulla eroa numeroissa. Lapussa toiseksi paras käppyrä. Katkoviivalla aiempi reissu, jolloin oli tankissa E98 ja ahdot 1.1bar. Nopeustiedon sain nopeusmittarilta, mutta olin kytkenyt cruisen viiksen hitoilleen, joten se ei alkanut pelittämään, mutta ohjelmasta voitiin varmistua että liittimien paikkojen vaihtamisella homma kyllä onnistuu.

(https://i.imgur.com/XuqZpHr.jpg)

Ahtopaineongelman syyllinen taisi löytyä kotimatkalla. Jalkatilasta kuului suhinaa maksimiahdoilla. Vuotokohtaa ei meinannut löytyä. Juuri ennen kaasuläppää olevissa ahtoputkissa ei ollut klenssejä (vai mitä ne nyt on), niin niiden tarkalla ihmettelyllä saattoi huomata yhden silikonin hieman karanneen. Sen korjaamisella suhina loppui. Voi olla että olisi saanut enemmänkin numeroita lappuseen.

Ihan ok fiilis, mutta VVT jäi kyllä närästämään. Nokkahihnaa asennettaessa homma tuli varmistettua useasta lähteestä ja uskoisin sen olevan ok. Säätöä yritettiin Maxxecun oletussoftan mukaisella VVT- kartalla. Sivuilta saa oletusasetukset juuri tähän moottoriin, millä muilta osin moottori toimi hienosti. Tässä ns oletuskartassa MAPin keskialueella (80-140kPa) eniten pyyntöä. Alle 80 ja yli 160kPa noin 10%. Mitä vähemmän pyyntiä laittoi, niin oli parempi.

Homma ei siis tullut valmiiksi, vaikkakin auto toimii hienosti ja sillä kerkeää hyvin. Onko kellään ymmärrystä VVT- asiasta?
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Juho_ - 13.06.2021, 20:19:23
Oliko VVT pyörä ajoitettu ennen kuin pultti vedetty momenttiin? Ja samalla toki nokat lukittuna takapäästä.
Tässäkin kun ilmeisesti on jousikuormitteinen tms. tuo VVT pyörä - toisin kun 4syl ainakin niissä mitä itellä vastaan tullu, on ollut jo kiinteä pyörä mikä ei vaadi mitään varsinaista ajoitusta itsessään.

VVT on aika monissa autoissa, varsinkin vanhemmissa joissa vaan joko imu- tai pakonokalla VVT pyörä, tarkoitettu päästöjen ja/tai kulutuksen pienentämiseen.

Usein pakonokkaa käännetään myöhäiselle, kun auto on liikkeellä ja kuorma on sopivalla alueella, jotta saadaan 'egr efektiä' aikaan.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 13.06.2021, 23:01:40
Nokkien takapäässä oli työkalut paikallaan ja ajoitus tehtiin ohjekirjan mukaan. On jousikuormitteinen. Edellisestä nokasta tehtiin solidi eli poistettiin sisusta. Pakonokan ajoittamisessa taisi olla kyllä pään raapimista, joten aina mahdollista että tullut joku aivopieru.

Lueskelin kansainvälisiltä foorumeilta kirjotuksia, niin siellä parikin tyyppiä maininnut ettei pakonokan säädöllä saada voimaa. Että enempi päästöjuttuja.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Juho_ - 13.06.2021, 23:35:30
Juu, luultavasti tässäkin tarkoituksena kääntää vaan myöhäisemmälle päästöjen vuoksi - ja säästytty samalla egr asennukselta em. syystä.

Imunokan VVT pyörällä saadaan merkittävämpää muutosta aikaan tehokäppyrässä.. ja myös kulutukseen suurempi vaikutus mitä pakopuolen VVT:llä.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 23.07.2021, 08:55:03
Akku meni viimein vaihtoon kun virta loppui paikallisen LVI- putkan pihaan. Hain Biltemasta SFM 60Ah- version. Sopii hyvin konehuoneeseen fyysisesti ja ulkonäöllisesti. Potkua luulisi piisaavan kesäkäyttöön.

Kolmella ensimmäisellä vaihteella on alkanut kuulumaan sivuääni jostain voimalinjasta. Sen kuulee kun ikkunat on levällään. Ääni on verrattavissa pakittamisesta syntyvään ääneen, mutta vaimeampi. Tämä alkoi vaivaamaan ja kävin nosturilla tarkastamassa voimalinjan. Löysiä pultteja/liitoksia ei löytynyt. Äänilähdettä koitettiin metsästää nostamalla perä ylös ja renkaat pyörimään. Ääntä ei tietysti renkaat ilmassa kuulunut.

Valuteltiin vaihteistosta vuoden vanhat AMSOIL synchromesh- ölpät pois. Öljy oli metallihohtoista, mutta ei löytyny isompia sattumia. Astian pohjalle oli laskeutunut kahden käsin sormin laskettava määrä kullan hohtoisia sormella tuntuvia partikkeleita. Olisikohan synkroista?

Ison ZF:n meluisuus on ollut harmina koko sen ajan, mitä se on autossa ollut. Varsinkin tyhjäkäynnillä kolina on melkoinen. Googletin asiaa ja huomasin, etten ole asian kanssa yksin. Kansainvälisellä foorumilla asiaa oli käsitelty ja sieltä löytyvän linkin (http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm) kautta päädyin laittamaan askiin sekoituksen Redline 75W140NS- ja D4 Synthetic ATF- öljyä. Tällä konstilla laatikosta on saatu vähemmän meluisia. Ehkä se vähän hiljeni, mutta sivuääneen vaikutusta ei ollut. Tuli mieleen josko askin laakerit olisi väsyneet muutaman kesän rallatteluun ja kolinaan. Toisaalta sivuääni muistuttaa ehkä enempi hammaskosketuksesta syntyvää ääntä. Täytyy seurailla tilannetta.

Muuten vehkeet pelittää kuten kuuluu. Keväisen ECUn päivitysremontin jäljiltä on havaittavissa pitovaikeuksia. Entisellä setupilla kolmosella ei päässyt yllättämään hyvällä alustalla, mutta nyt pito karkaa.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: R70AWD - 23.07.2021, 13:42:28
Kolmella ensimmäisellä vaihteella on alkanut kuulumaan sivuääni jostain voimalinjasta. Sen kuulee kun ikkunat on levällään. Ääni on verrattavissa pakittamisesta syntyvään ääneen, mutta vaimeampi.

Valuteltiin vaihteistosta vuoden vanhat AMSOIL synchromesh- ölpät pois. Öljy oli metallihohtoista, mutta ei löytyny isompia sattumia. Astian pohjalle oli laskeutunut kahden käsin sormin laskettava määrä kullan hohtoisia sormella tuntuvia partikkeleita. Olisikohan synkroista?

Tuli mieleen josko askin laakerit olisi väsyneet muutaman kesän rallatteluun ja kolinaan. Toisaalta sivuääni muistuttaa ehkä enempi hammaskosketuksesta syntyvää ääntä. Täytyy seurailla tilannetta.

Kuulostaa vähän siltä että ryhmäpyörän laakeri tai laakerit antautuneet. Kun voima kulkee ryhmäpyörän kautta 1 - 3 vaihteilla niin tulee ääntä johtuen väärästä hammaskosketuksesta, koska r-pyörä on liian alhaalla. Kun suora vaihde, niin voima ei kulje sen kautta, ei tule ääntäkään. Pitäisi kyllä metelöidä ylivaihteellakin, ehkä se ei kuulu tai sitten laakeri on ylivaihteen päässä on vielä paremmassa kunnossa kun pienten vaihteiden päässä.
Messinkihituset varmaankin synkroista.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: HenkkaJ - 23.07.2021, 17:07:52
Mulla pitää oma 53DZ-aski samantapaista ääntä kaikilla muilla vaihteilla paitsi vitosella eli suoralla. Alkoi aika nopeaan sen jälkeen kun kardaani ampui askin päästä irti ja jysäytti pohjaan komeat jäljet.

Yritin aikoinani selvittää BMW:n ja ZF:n kautta varaosia tuohon lodjuun mutta kaikki myyvät eioota. Ilmeisesti taustalla on BMW:n ja ZF:n sopimus tjsp. siitä että vaihdelaatikkoja ei korjata vaan BMW myy sitten kokonaan uuden/tehdaskunnostetun vaihdelaatikon tilalle, ja hintahan on tottakai sitten sen mukainen.

Todennäkösestihän laakerit ovat ihan SKF:n katalogista löytyviä, tai ainakaan itse en jaksa uskoa että tuonne mitään kovin uniikkeja lakruja olisi laitettu. Varmaa tietoahan tämä toki ei ole. Jos ääni itsellä vielä tuosta pahenee kun auton kohtapuolin saanee ajoon niin tekisi kyllä mieli leväyttää talvella osiksi ja katsoa miltä sisällä näyttää.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: TVS - 23.07.2021, 22:56:02
Askiosuuden suhteen liityn kerhoon, mun 53DZ on nyt härnätty reiluhkolla väännöllä varsinkin kolmosta aika pieni määrä kilsoja, mutta jonkunlainen määrä takarenkaita, eli kuormaa askilla on ollut, ja tottakai jousittamaton sintteri ja kova vauhtis. Tyhjäkäyntikolkotus on aika raju, ja kyllä se ääntää minusta koko lailla kaikki vaihteet paitsi vitonen, mutta 1-3 erityisesti. Mulla noin 700 vääntöä, ajomäärä mun aikana (amsoil öljyt) joku parisen tuhatta km, mutta tosiaan kuormaa on ollut ja toisaalta kadulla ajellessa koneen vetoalue kannustaa sieluttomaan vedättämiseen kun kutosella 1200rpm se vaan menis. Oon silti pyrkinyt että aina olis yli 1500rpm kun kytkin on ylhäällä...
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Juho_ - 24.07.2021, 20:11:21
Todennäkösestihän laakerit ovat ihan SKF:n katalogista löytyviä, tai ainakaan itse en jaksa uskoa että tuonne mitään kovin uniikkeja lakruja olisi laitettu. Varmaa tietoahan tämä toki ei ole. Jos ääni itsellä vielä tuosta pahenee kun auton kohtapuolin saanee ajoon niin tekisi kyllä mieli leväyttää talvella osiksi ja katsoa miltä sisällä näyttää.
Saattaa hyvin olla niin, että on ihan omilla mitoillaan laakerit.
Ainakin uudemmissa BMW:n tasauspyörästöissä esimerkiksi on näin kuulemma ettei mitään laakereita saa edes mittojen mukaan.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: HenkkaJ - 25.07.2021, 11:22:11
Saattaa hyvin olla niin, että on ihan omilla mitoillaan laakerit.
Ainakin uudemmissa BMW:n tasauspyörästöissä esimerkiksi on näin kuulemma ettei mitään laakereita saa edes mittojen mukaan.

Sitten vissiin koneistetaan akseleita tai laakeripesiä niin että vakiomitan laakerit sopii  :D
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 26.07.2021, 10:06:45
Vaikuttaa siltä, että lootan varaosista voisi alkaa järkkäämään kimppatilausta :D Nostin tyhjäkäynnin vähän tonnin yläpuolelle, niin tyhjäkäynnin kolkotus loppui. Helistää toki ajossa alle 1500rpm, mutta ei kuulosta niin häijyltä. Jututin eilen Motoparkissa erästä 740 kuskia, kuka ajoi matalia 10 aikoja, niin kertoili että useampi iso ZF ollut kiinni ja kaikki on ääntäneet viimeistään hetken autossa kiinni oltuaan.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: Lankku - 26.07.2021, 17:17:45
Eiköhän ääntely johdu vain siitä, että laatikko on tehty kaksoismassavauhtipyörän perään joka vaimentaa moottorin värinöitä enemmän. En ole sen enempää viitsinyt kiinnittää huomiota meteliin. Nyt kun tekniikka siirtyi Englantilaisesta valkeaan vähentyi metelikin normaalissa ajossa koska kierrokset nousi eri perävälityksellä ja koppa keventyi.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 11.10.2021, 11:01:36
Askin toiminta Redlinen öljyillä ei ole ihan yhtä hyvä mitä Amsoilin litkulla, mutta kelpaa. Uskaltaisin kuitenkin epäillä että Redlinet vaimensi kolinoita, mikä oli tarkoituskin. Sen lisäksi tyhjäkäyntikiekat kun on 1000rpm, niin auto kuulostaa ehjältä. Kaivattu parannus.

Syksyn myötä kun lämpötilat on painuneet alas, niin aftermarket ECU:n harmit on olleet käsillä. Kylmäkäynnistysrikastuksien kanssa on saanut rimpuilla. Niihin ei ollutkaan kajottu. Muita tekemättömiä hommia ECU:n kanssa vielä cruise. Vaatii nopeustiedon ja kun varastin sen perän nopeusanturilta, niin nopeusmittarin viisari tipahtaa kun ECU haluaa tiedon. Jotain pitää kehittää siihen.

Loppukesästä tuli osallistuttua Kymiringillä ajelupäivään. Toisella kierroksella räjähti silikonimutka juuri välijäähdyttäjän edestä. Onneksi porukassa oli harrikkakuski, kellä oli neulontatarpeet huoltopussukassa :D

(https://i.imgur.com/4AHq70Q.jpg)

Ajattelin ajella loppupäivän ns touhuun tutustuen pintakaasulla, mutta heti seuraavaksi sitten atf:t suihkusi ympäri konehuonetta tehostajan säiliön korkin välistä. Kuudesta slotista taisin ajaa puolet. Huutavalla tehostajlla linkuttaen lähimmälle huoltamolle ja lientä järjestelmään. Vehkeet kuitenkin ajaen kotiin.

Silkkarikurvin vaihdolla tuli ahtolinja kuntoon. Kyseinen kampe on ottamassa vastaan vääntöjä, niin vanhuuttaan murtunut, kun ahdin liikkuu ja IC pysyy paikallaan. Pitäisi varmaan olla hyllyssä kun kyseessä ei niin yleinen; 90 asteinen suppari, missä toinen reikä 2,5" ja toinen 3.
Ohjaustehostinongelma on edelleen validi. Asian korjaamiseksi hankin originaalin 240:n muovisen säiliön kun tuumasin josko paikallaan oleva japanialainen olisi jotenkin huono. Testaan ensin uudella säiliöllä ja katsellaan muuttuuko meno. Saattaahan siellä jotain muutakin olla. Mielestäni ohjaus ei ole ollut koskaan tarpeeksi kevyt. Ensi kauden juttuja, kun arkikäytössä ei ole ongelmaa.

Hinkkasin männä viikonloppuna pinnat kuntoon ulkoa, konepellin alta ja sisältä. On sitten mukavampi kääntää avaimesta talven jälkeen.

(https://i.imgur.com/eC5CJGK.jpg)

(https://i.imgur.com/q1BKILW.jpg)

Ohjelmassa huomenna muutoskatsastus etanolikäyttöiseksi ja hakemus muuntotuesta sisään. Traficomilta pitäisi saada hommaan vielä tukea ensi kuun loppuun. Samalla yritetään selvittää määräaikaiskatsastus. Sitten joutaakin huilaamaan.

Pikkusen jäi kalvamaan mieltä tuo rata-ajelu. Teknisten harmien ratkaisemisen lisäksi huutaisi melkein tukevampia jakkaroita, nelipistevöitä, isompia jarruja ja semiä alle, että saisi hommelista mielekkään. En ole ihan varma haluanko viedä laitetta siihen rakentelusuuntaan, koska nykyisellään arkikäyttöön mahtikampe. Ehkä joku välimallin ratkaisu olisi vaihtoehto, kuten isommat jarrut ja esim kuppijakkaran pulttaaminen paikalleen aina ratailuun.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 23.05.2023, 13:50:01
Kakkosnelonen tuli otettua pääsiäisenä ajoon. Akun navat oli jääneet kiinni, niin ei muuta kun avaimesta käyntiin. Kaikki toimii niinkun seisontaan vietäessäkin. Tallissa pölyjen pyyhintä ja arkiajoon. Nuorempi tyttö saa kuulemma lankun isona :D

(https://i.imgur.com/FLaRE2u.jpg)

Tuli käytyä helatorstaina Kymiringillä kesän ensimmäisellä rata-päivällä. Paras kellotettu kierros oli noin 2min27sek. Hankin eteen Nankangin semislicksit kun tuli sopivasti tarjolle. Ero normaaliin renkaaseen verrattuna on todella suuri radalla. Katuajossa ei tokikaan niin mukava, mutta etuna se, että rattiin ei ainakaan nukahda uraisella tieosuudella :D Semissä sama koko 225/45R17 mitä katurenkaassa, mutta profiili on paljon pulskempi. Nostin keulaa vähän ja koputtelin kaaria varovasti sisään.

Rata-ajossa samoja haasteita, mitä aiemminkin; ohjaustehostimen nesteen suihkuaa pitkin konehuonetta. Vaihdoin säiliön orginelliin 240- malliin. Se ei ollut syypää, koska ongelma jatkuu. Joko jokin letku on rikki tai suihku tulee ohjausvaihteesta. Arkiajossa öljy pysyy linjan sisällä. En ole päässyt vielä tutkimaan paremmin.

Myös jäähdytysneste ruiskii korkin välistä. Saattaa tehdä jotain ilmalukkoa, kun huomasin että syyläriltä paisarille tuleva letku oli hieman notkahtanut keskeltä linjaa. Samaa vaivaa ollut tekniikan vaihtamisen jälkeen, mutta kadulla minimaalista.

Päivityksenä vuosi sitten laitoin evomitsun Recarot. Ne tuli orkkis kannakkeille. Mieluusti istuisin hieman alempana, mutta veikkaisin että korkeuden puolesta ollaan lähellä linttaan istuttujen vakiopenkkien korkoa. Menettelee näin.

Rata-ajoon kaipasin hieman rauhallisempaa suorituskykyä ja sain väsättyä maxxecun näytölle napin, mistä saa ahtopaineet alas. Hukkaportin jousi tarjoilee 0.7bar, mikä tuntui olevan ihan sopiva. Samassa rytäkässä sain vihdoin cruisen toimimaan. Perän nopeusanturi toimii ihan hyvin eikä nopeusmittarikaan tipahtele. Maxxecusta löytyi jokin valinta, millä neula alkoi pysymään ylhäällä. Toleranssi on vielä aika suuri cruisella ajettaessa - pahoittelut puskurissa roikkujille.

Ilmastoinnin kompuran paikalle hankin speedingin kautta kannakkeen, jolloin laturin saa pyörimään oikeaan suuntaan ja voi käyttää orginellia hihnaa. Nämä vielä laittamatta.

Nykyiset jarrut on auttamatta pienet - Takasuoran lopussa 220-70kmh jarrutuksessa jarrut voi hyvästellä jos ei alottele himmailemaan hyvissä ajoin. Ajatuksena ollut päivittää ärrän satulat eteen. Onko tarvikemallit ihan ok? Kustannus olisi varsin maltillinen. Minkä pituinen letku kannattaa valita? 310mm ja 440mm tarjolla speedingillä. Tässä optiossa saattaa toki olla se, että pitäisi laittaa 18" vanteet. Ne on mielestäni liian suuret 240 koppaan. Täytyy kollata jarrukeskusteluja läpi.
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: razori - 23.05.2023, 16:28:14
Onko sulla ohjaustehostajalla jäähdytintä? Jotenkin kuulostaisi siltä, että öljyt kuumenee ja haluaa pois säiliöstä  ???

R jarrut on yliarvostettuja, mulla oli projekti 240:pissa XC90 336mm jarrut, joita saa pilkkahinnalla vrt R.

Tästä adapterit; https://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapter-xc90-bromsar-pa-200.html
Otsikko: Vs: 240 T6
Kirjoitti: -late - 24.05.2023, 15:35:53
Ei ole jäähdytintä. Onko normaalisti? Ohjaustehostus koostuu 240 ohjausvaihteesta ja säiliöstä, 740 paluuletkusta ja S80 ohjaustehostimen pumpusta. Säiliöstä pumpulla lyhyt kumilinja. Muistaakseni 240:n paluulinjassa oli joku kiehkura jäähdytystä ajatellen. Tässä ei sellaista hässäkkää ole, vaikka taitaa siellä joku kupariputken pätkä olla. Ei kuitenkaan niin iso kun 240:ssä. Lauhdutinta voisi kyllä testata.

Hyvä pointti nuo XC90 jarrut. Satulat taitaa olla aikalailla samaa hintaluokkaa jos uudet tarvikemalliset hankkisi. Aiemmin kun ärrän tarvikkeita ei ollut tarjolla, niin tuo oli suunnitelmissa ykkösenä. Eilen mittailin nykyistä setuppia ja on tuntuma, että ärrän jarrut ei nykyisissä mieleisissä vanteissa mahdu olemaan. Vanteiden vaihto ei oikein nappaa, kun nykyiset miellyttää. Ehkä jotkut 17" RS:t voisin laittaa, mutta ne on harvinaisia kun kanan hampaat. Tuskin niissäkään sen parempi tilanne tilan suhteen olisi.