Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: jake74 - 13.11.2013, 19:12:38
-
saako toimimaa perinteisellä tavalla D5252T moottorin turboa eli ilman mitää elektroniikkaa? hukkaportiin ilmeisesti tulee moleminpuolin kalvoa paine ja toiselta puolen vähennetään ku ahtopaine nousee vaaditulle tasolle?
riitääkö ohjauspaine kompuran pesältä ja jousta tiukennetaan että paineet nousee?
-
miulla on omassa veeseittukympissä silleen jotta säätösolenoidilta oleva letku poistettu kellosta kokonaan ja kompurakotelolta tulevassa putkessa on "bleedi" jolla saa paineen rajattua sopivaks , ei oo jousia eikä muita kilkkeitä vaiheltu
-
Minkälaisia paineita oot tuolla saanu? Ei nimittäin omassa toiminu alakuunkaan.
-
Evry llä syöttö täysillä.hiipii noin puoleentoista ,seki tapahtuu vasta viitosella ja yli 150km nopeuksissa.
Tuolleen ollu kesästä asti ja takasi en sähköjä laita.
-
Hukkikselta letku irti ni itellää oli 0,6kiloo ja letku suoraa imusarjaa ni 2 kiloo ahto.
-
Taittaa olla meleko yksilöitä nämä sekarotuset :D
-
Hukkikselta letku irti ni itellää oli 0,6kiloo ja letku suoraa imusarjaa ni 2 kiloo ahto.
hukkis pitäis olla kokonaan auki ilman sitä letkua eli paine max.0,7. Eli sulla toimii oikein. Mikä moottorinohjaus joonalla on? Eihä näissä kyllä tältä osin tietääkseni pitäis olla eroa.. Itellä on msa 15.8.
-
Kun nyt en muista sitä tyyppiä , mutta sillä rotanlitsku mittarilla on jokatapauksessa.
Silleen se pelaa ja tyytyväinen oon kyllä toimintaan, ahto nousee räväkästi reiluun kiloon ja siitä sitte sinne mihin bleedi antaa , vakio syötöllä ahtaa tasan kilon.
-
Kun nyt en muista sitä tyyppiä , mutta sillä rotanlitsku mittarilla on jokatapauksessa.
Silleen se pelaa ja tyytyväinen oon kyllä toimintaan, ahto nousee räväkästi reiluun kiloon ja siitä sitte sinne mihin bleedi antaa , vakio syötöllä ahtaa tasan kilon.
läppämallin ilmanmäärämittari? Se on msa 15.7.. Onhan sulla avarrettu putkisto? Niin ja alkuperäseen kysymykseen, helpoimmat tavat nostaa ahtoja on ahtomodi tai bleedi map-anturin letkuun joka tekee käytännössä saman ku ahtomodi. 2.5tdi-virityskeskustelussa on ohje bleedin tekemiseen, evrymod-topicissa ahtomodin tekemiseen. Mun mielestä tän vois siirtää 2.5tdi-virityskeskustelun jatkoksi. :)
-
Jeap , savukaasun poistolaitteisto koostuu 3" putkesta ilman katalyyttilaitetta.
Joop ja just se on se moottorinohjaus...
-
testailin toisessa turbossa olevaa hukkaporttia paineilmalla. mittari on vähä epätarkka ku puotin paineenalennusventiilillä letkunpainetta. letkunpaine oli alle 0.5bar ja hukkaportti aukeaa niillä paineilla.
laittoin teollisuusmittarin ahtorikastimen letkuun T haaralla ja kävin tien päällä ajelemassa. paineet nousee 0.5-0.6 asti.
-
Metka juttu , mutta miulla se tosiaan pelaa hyvin jus silleen että sähkösolenoidin letku irti kellosta ja sitte se kompura kopasta tuleva metallinen putki on bleedattu , senki tein gielä silleen jotta otin kellon puolen päästä banjopultin irti ja siihe hurautin 1mm terällä kannasta läpireijjän .
-
voiko hukkaporttia ohjata esim rajapaine kytkimellä eli ohjaus kalvon puolelle missä on jousi eli kiinnipitopaine. kytkin alentaa kiinnipitopainetta ku ahtopaine nousee vaaditulle tasolle?
-
Sillä hukkaportilla on suht toimiva ohjaus, eikai sitä kannata alkaa rassaamaan :) map-anturilta menee tieto eculle siitä millasta painetta solenoidi vois tavotella niin sitä kannattaa ennemmin rassailla. Syystä että vakio map menee 1,5 barin jälkee vikatilaan ja auto on nilikuta kottiin-tilassa. Mutta jos mappia höynäytetään esim ahtomodilla tai bleedillä luulemaan että paine on vaikkapa 0,3 bar matalampi niin auton ecu pyytää sillon solenoidilta pitempää kiinnioloaikaa että päästään tavoteltuun paineeseen eikä hukkaportti aukea. Ja tätä kai alunperin haettiin?
-
Sillä hukkaportilla on suht toimiva ohjaus, eikai sitä kannata alkaa rassaamaan :) map-anturilta menee tieto eculle siitä millasta painetta solenoidi vois tavotella niin sitä kannattaa ennemmin rassailla. Syystä että vakio map menee 1,5 barin jälkee vikatilaan ja auto on nilikuta kottiin-tilassa. Mutta jos mappia höynäytetään esim ahtomodilla tai bleedillä luulemaan että paine on vaikkapa 0,3 bar matalampi niin auton ecu pyytää sillon solenoidilta pitempää kiinnioloaikaa että päästään tavoteltuun paineeseen eikä hukkaportti aukea. Ja tätä kai alunperin haettiin?
nyt on kysymys että miten sen saa toimimaan ilman mitää elektroniikkaa niiku eka kysymyksessä lukee? ei mun autossa ole map antureita ja eikä moottorin ohjaus ecuja.
-
Sori, vika mun luetunymmärtämisessä :-[ mä laittasin imusarjalta suoraan paineen siihen letkulähtöön ja rajapaineventtiili/bleedi väliin. Aattelisin että sillon paine pysyis tasasesti halutulla tasolla kun hukkaportille imusarjalta tuleva paine määrittää raja-arvon ja imusiiveltä tuleva paine pyrkii painamaan portin auki eli raja-arvon ylittävä paine menis hukkiksesta sillon pihalle.