Futurez  Kulkukoira

Motronicin antureiden ja imm arvoja

  • 3 Vastauksia
  • 10187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Motronicin antureiden ja imm arvoja
« : 17.11.2010, 13:55:14 »
Vauhtipyörän antureiden vastukset on noin 1000 ohmia.

Moottorin lämpötila-anturi,10astetta= 3900-4100 ohmia,20astetta 2280-2720 ohmia,40astetta 1000-1100 ohmia.

Imuilman lämpöanturi immussa, navat 6 ja 22= 20astetta 2280-2720 ohmia ja 50 asteessa 760-910 ohmia.           

Ahtoilman lämpöanturi ennen kaasuläppää= 20astetta 985-1015 ja 40astetta 1018-1110
ohmia.                                                                 

Immu läppä paikallaan 500-1100 ohmia ,6 ja 9 navat ja kun liikuttaa läppää 8-200 ohmia,navat 6 ja 7.
Yleisesti vanhoissa ja toimivissa immuissa nuo 6-7 arvot ovat noin 30- 200ohm. Jos tuo alkuarvo on jossain 50 ohm paikkeilla, voidaan varmaan vielä katsoa toimivaksi. Ei kyllä mikään uudenveroinen mutta käyntihäikkää ei pitäisi sen takia olla.


« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 13:01:04 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Laitetaanpa perusteellisempi mittausprosedyyri tuolle IMM:lle, se kun ei joissakin versioissa toteuta lähellekään nuita vastusarvoja vaikka toimiikin hienosti. Mulla on toimiva mittari ja koko alueella arvot ovat 1kohm yläpuolella, keskivaiheilla mennään 2.5kohm luokassa.

Jos ei toimimattomassa immussa mekaanisesti ota se läppä vielä koteloon kiinni niin se kannattaa avata, tuo vastusmittaus ei sinällään kerro vielä mitään varmaa. Tuo on jännitteenjako-tyyppinen potikka ja vieläpä jollakin tasolla logaritminen, juuri tein omaani remonttia tuon immun kanssa, oireina nyhtäminen monilla kuormitusalueilla ja humppaava tyhjäkäynti joskus.

Laahainosan puhdistus, tee vain jos tälle on tarvetta!
Ota se musta kansi irti immusta ja katsele silmämääräisesti sen laahainliuskan kunto, jos siinä ei ole oikeasti pahoja uria niin verme luultavasti on kunnostuskelpoinen. Tämän jälkeen tarkista että läppä on varmasti täysin kiinni ja tukevasti sitä stopparia vasten, piirrä tussilla merkki siitä laahainliuskasta piirilevyyn siten, että pystyt kohdistamaan ne aivan tarkasti toisiinsa kun kohta irrotat tuon laahaimen. Sitten sen laahainosan nivelpisteen tienoolla oleva liimamöykyssä majaileva ruuvi irti, sen muovisen liitinrungon 4 ruuvia auki ja käännät sitä liitinrunkoa vähän sivuun ja taiteilet tuon laahainosan irti läppäakselista. Nyt pääset putsaamaan kunnolla ne laahaimen kärjet ja myös sen laahauspinnan. Tämän jälkeen laahain takasin akselille, kannattaa tarkkailla kuinka aikaisin nuo laahaimen kärjet koskettavat sitä levyä, joku 3-4mm "esijännitys" vaikutti olevan riittävä. Sitten vaan asettelet laahaimen akseliinsa pohjaan ja käännät tekemiisi tussimerkkeihin ja kiristät säätöruuvin, ja nyt voitkin koeponnistaa mittarin 12V jännitelähteellä ja yleismittarilla.

Koeponnistusprosedyyri lyhyesti
: Kytke laahainliuskan eri päihin meneviin nastoihin 6 ja 9 jännitelähteestä 12V siten, että kytket nollan nastaan 6 ja plussan napaan 9, ja sitten yleismittarilla mittaat  liittimestä 7 jännitettä kun liikutat hyvin hyvin hitaasti läppää koko matkan. Alussa ollaan luokkaa 0.2V, josta jännite nousee hitaasti ja tasaisesti johonkin 2V tienoolle jolloin läppä on jo aika lähellä täysin auki-asentoa, ja sitten loppumetreillä jännite nousee varsin nopeasti sinne 10V huiteille. Mikäli jännite muuttuu koko matkan tasaisesti eikä välissä pompi mihinkään suuntaan, voitaneen olettaa että mittari toimii. Mulla autooi tuo laahaimen puhdistus saamaan tasaisen seoksen, vielä tarttis koko aluetta rikastaa aivan hitusen kun saisin laajakaistan takaisin lainasta.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2013, 01:52:03 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Motronicin antureiden ja imm arvoja
« Vastaus #2 : 23.04.2013, 12:04:29 »
Laitetaanpa perusteellisempi mittausprosedyyri tuolle IMM:lle, se kun ei joissakin versioissa toteuta lähellekään nuita vastusarvoja vaikka toimiikin hienosti. Mulla on toimiva mittari ja koko alueella arvot ovat 1kohm yläpuolella, keskivaiheilla mennään 2.5kohm luokassa.
Kun nyt olet joutunut perehtymään tuohon niin mitkä ne versiot ovat joissa imm ei toteuta noita arvoja?
Kun puhutaan 740/760 turboista?
Vai tarkoitat että toimii noitten ulkopuolellakin? Voi olla, kirjoittelin aikanaan noita ohjeita vaan noin viiden immun mittausten perusteella. Sitten kun immu sekosi, arvot oli yli noiden, varmaan vaikuttaa kaikkien arvojen välinen suhdekin..?
Itse en tuota tietoa tarvitse mutta jos vaikka joku?

Niin muuten, itse avasin immun jossa läppä raapi kotelon runkoa ja korjasin sen. Ei ollut ihme temppu.
Immusta vaan pohja raakasti vääntäen auki niin sitten näkeekin sen laakerointisysteemin(helppo shimmata).
Rojut kasaan ja pohja liimaten vaikka sikapaskalla kiinni. Taas mennään.

Niin ja tuossa laahaimen puhdistuksessa kannattaa katsoa sen levyn kunto mihin ne nastat laahaa. Turha sitä on putsailla jos se tumma pinta on kulunut puhki, silloin avataan sen levyn kiinnittäviä ruuveja ja siirretään sitä levyä ihan aavistuksen verran että laahainnastat osuu ehjään pintaan taas kerran..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Motronicin antureiden ja imm arvoja
« Vastaus #3 : 24.04.2013, 00:09:30 »
Kun nyt olet joutunut perehtymään tuohon niin mitkä ne versiot ovat joissa imm ei toteuta noita arvoja?
Kun puhutaan 740/760 turboista?
Vai tarkoitat että toimii noitten ulkopuolellakin? Voi olla, kirjoittelin aikanaan noita ohjeita vaan noin viiden immun mittausten perusteella. Sitten kun immu sekosi, arvot oli yli noiden, varmaan vaikuttaa kaikkien arvojen välinen suhdekin..?
Itse en tuota tietoa tarvitse mutta jos vaikka joku?

Niin muuten, itse avasin immun jossa läppä raapi kotelon runkoa ja korjasin sen. Ei ollut ihme temppu.
Immusta vaan pohja raakasti vääntäen auki niin sitten näkeekin sen laakerointisysteemin(helppo shimmata).
Rojut kasaan ja pohja liimaten vaikka sikapaskalla kiinni. Taas mennään.

Niin ja tuossa laahaimen puhdistuksessa kannattaa katsoa sen levyn kunto mihin ne nastat laahaa. Turha sitä on putsailla jos se tumma pinta on kulunut puhki, silloin avataan sen levyn kiinnittäviä ruuveja ja siirretään sitä levyä ihan aavistuksen verran että laahainnastat osuu ehjään pintaan taas kerran..
En tiedä, olisiko kyseessä vuosimallierot vai mitkä. Mun molemmat mittarit antaa huikeasti yli tuon "ohjearvon" jos mittaa ihan suoraan mittarin kärki siitä mustalta laahauspinnalta tai sitten nastoista, eli eliminoin mahdollisuuden tuon laahaimen huonoon kosketukseen ja silti jo läppä kiinni-kohdasta mitaten ollaan yli 1kohm. Molemmat toimii, toinen tosin takeltaa tyhjäkäynnin tuntumassa kun läppä haroo kiinni koteloon. Tuon toimintaperiaate on jännitteenjako, jolloinka tuo vastusarvo sinällään ei ole merkityksellinen vaan tuo selostamani jännitteen tasainen ja jatkuva muutos ilman hyppimistä tai muuta häiriötä.

Hauskana kuriositeettina todettakoon, että tuossa paremmin toimivassa immusa se laahainpinta on kulunut puhki. Molemmissa on vaan ne levyä pitävät ruuvit niin tiukassa ettei mitään toivoa saada auki. Sensijaan tuo koteloon harovan aukominen tarttisi tehdä joskus kun uskaltaa tarjota tarpeeks väkivaltaa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi