Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: juha-vallin - 31.10.2016, 19:08:04

Otsikko: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: juha-vallin - 31.10.2016, 19:08:04
Olen tekemässä imusarjaa läppärungoille vaparikoneeseen rautaputkesta, mitä kaikkea kannattaa huomioida imusarjan tekemisessä putkien pituus, Muoto?
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 10.01.2017, 02:12:27
mitäs luulet, että tarttisko motin spekseistäkin tietää jotain? toiv. en pilannu mitään...
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: exclusive - 10.01.2017, 15:18:38
Olen tekemässä imusarjaa läppärungoille vaparikoneeseen rautaputkesta, mitä kaikkea kannattaa huomioida imusarjan tekemisessä putkien pituus, Muoto?
mulla kanssa jossain vaiheessa läppiksien sarjan teko edessä ja teen sarjan niin että putket ovat samassa linjassa kanavan katon kanssa, sekä suuttimet mahdollisimman lähellä kantta. Eli jos sulla on läppikset missä suuttimien paikat, en tekisi imusarjaa kovin pitkillä putkilla. Torvet vois ehkä olla vaikka 100mm pitkät.

Tää nyt ei välttämättä oo se paras ohje, eli jos jollain on käytännön kokemusta niin saa korjata.

Niin ja millasta konetta oot tekemässä?
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: juha-vallin - 13.01.2017, 15:56:28
Se on tollanen toyotan 1.6 16v 4a-fe moottori. Imusarjan putkien mitaks oon aatellu sellasta 80mm. Suuttimet on läppärungoissa. Joskus oon lukenu et putket pitäs olla 3astetta kartiot. Onko kovin merkittävä? Helposti saan kyl sellaseks tehtyä..
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: jake74 - 13.01.2017, 16:31:37
Se on tollanen toyotan 1.6 16v 4a-fe moottori. Imusarjan putkien mitaks oon aatellu sellasta 80mm. Suuttimet on läppärungoissa. Joskus oon lukenu et putket pitäs olla 3astetta kartiot. Onko kovin merkittävä? Helposti saan kyl sellaseks tehtyä..

GEN1 vai GEN2 moottori? GEN2 on parempi viritys aihiona. sais olla pitempi imusarja tai site pitemät imutorvet.
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: juha-vallin - 13.01.2017, 22:10:10
Gen 2 tuo on.
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: Juho_ - 13.01.2017, 23:05:26
http://racehead.com.au/designing-performance/what-size-itb-should-i-use/

---

Imukanavan pituus (imupuolella) on yksi kriittisimmistä muutoksista, etenkin kun alkaa hakemaan yli 100% volymetristä hyötysuhdetta.
Yleensä imukanavan pituus lasketaan toiselle tai kolmannelle paluuaallolle (pääosin vaikuttaa nokan aukioloajat, kuutiotilavuus ja kierrosluku), ja imukanavan runnerien (erillisten läppärunkojen/kaasuttimien) pinta-alaan vaikuttaa useimmiten haluttu huipputehon kierrosluku , kuutiotilavuus , volymetrinen hyötysuhde... mutta se ei ole kovinkaan kriittinen arvo imukanavassa - kunhan ei ole aivan liian ylimitoitettu.

Jos on viitseliäisyyttä testata käytännössä, niin voi aloittaa vaikkapa 300mm imukanavan pituudesta ja lyhentää siitä 10..15mm kerrallaan ja testaa jne.
Ellei ole käytettävissä esim. Pipemaxia , tai laske itse (tälleen saanee tarkemman lähtökohdan).

Suuttimien etäisyys venttiililtä.. tähän en ole itekkään keksinyt tai löytänyt mitään järkevää vastausta, miten "sopivan" etäisyyden määrittää (laskemalla).
Sitä on myöskin melkoisen hankala testata... ehkei se myöskään ole niin tarkka siitä.

Kuitenkin; mitä korkeammalle kiertävä moottori, sen etemmäs suuttimet yleensä sijoitetaan venttiililtä mitattuna.
Otsikko: Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
Kirjoitti: lassii - 25.01.2017, 09:29:28
Vääntöö saa lisää pidemmällä imusarjalla. Riippuu ihan koneen käyttötarkotuksesta. Hyvinhän tuo tojon kone kiertää ja luotettava. Alavääntö on se heikkous. Imutorvilla voi kans pelata jonkin verran.