Autoracing  KL-varaosat

-530 vs -531

  • 156 Vastauksia
  • 91127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #45 : 11.03.2013, 12:14:53 »
Ja vain kansi vaihtui välissä? Mikä mosa?

kansi vain vaihtu. toyotan 2T

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #46 : 11.03.2013, 12:50:04 »
kansi vain vaihtu. toyotan 2T

Okei, siinä tapauksessa jätän tuon  omaan arvoonsa. Morgo osaa aivan varmasti tehdä kannen hemineloseen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2013, 12:51:43 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #47 : 13.03.2013, 19:43:44 »
Mahtaakohan olla enää mitään tavaraa vesikanavan ja palotilan välissä... :o
Ei meinaan ihan millitolkulla kestä madaltaa, on se tiivisteen liekkirengas ainoota kiinteää materiaalia nesteen ja palotilan välissä silloin.
Kattokaapa pienivesikanavaista kantta ja kuvitelkaa vaikka 3mm silpasevanne siitä pois, miten suhtautuu vesikanavan muoto siihen?
No, ehkä vähän enemmän vara vetää mutta jos olis isoilla vesikanavilla niin 1 millikin on liikaa höylätä.

no mulla on tuossa kovapuristeisessa vaparissa laskettu kantta (530) 3-4mm yhteensä kokeilujen saatossa. poksahdusta odotellessa :2funny:. enemmän huolettaa pitääkö vesipumpun tiiviste :o
« Viimeksi muokattu: 13.03.2013, 19:45:20 kirjoittanut s40racing »

Poissa 00JONE00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #48 : 15.03.2013, 16:00:52 »
no mulla on tuossa kovapuristeisessa vaparissa laskettu kantta (530) 3-4mm yhteensä kokeilujen saatossa. poksahdusta odotellessa :2funny:. enemmän huolettaa pitääkö vesipumpun tiiviste :o

Oon kanssa höylänny noista pien vesikanavaisista kansista pois milli tolkulla, vähän alakerran ja halutun puristusuhteen mukaan. Kovapuristus? yli 13.5 puristusuhteella kestää viel vakio romut komeesti, pensalta kysyyki sit vähän enemmän ;) kun kummasti kilistää perus 95 eellä . ;D

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #49 : 15.03.2013, 20:30:04 »
pensalta kysyyki sit vähän enemmän ;) kun kummasti kilistää perus 95 eellä . ;D
Eihän tuo 95E (E10) kelpaa kun pensseleiden putsaamiseen :) Rehellisesti täytyy myöntää että ikinä en ole tuota litkua tankannut...enkä tankkaa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #50 : 08.07.2013, 07:50:08 »
Mites näiden 531 ja 530 kansien erot käytännössä ihan perus arkikäytössä vaparimoottorissa? Onko nokka-akseleissa eroa ja jos on niin minkälaista?

Minulla itselläni on vuoden 1991 940 ja B230FB, eli 130hv versio (kannessa koodi 1000531). Eikös tämän nokka nyt ole vx3?
Kuullut aika paljon juttua, että 530:llä kannella ei ole huipputehoa niin paljoa, mutta moottorin käyttöalue on huomattavasti laajempi ja kulutus vastaavasti pienempi. Kaverit pääsee B230FD:llä matkassa sinne 7,8-8,5l/100km tuntumaan, kun omani ei mene alle 9l/100km millään. :D

Kyllähän sen eron huomaa, omani herää kunnolla vasta noin 4000rpm kohdalla ja vetää aika siististi sinne 6000rpm asti, kun taas kaverin B230FD alkaa vääntämään jo jostain ~2000rpm tietämiltä, mutta veto alkaa hyytymään 5000rpm jälkeen. Erään kuulemani mukaan näissä on eri bensalastukin. :o

Mielessäni kävi, että jos on nokka-akseleissa eroa, voisiko tulla hyvä käyttömoottori halvalla jos laittaisi 1000530 +vx3?

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #51 : 08.07.2013, 09:25:50 »
531 kansi on juurikin se parempi kansi. En lähtisi sitä missään nimessä vaihtamaan 530 kanteen. Nokka-akseli selviää vain kurkkaamalla mikä siellä on. Itse kansi ei kerro mikä nokka sielä majailee.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #52 : 08.07.2013, 09:53:43 »
Mites näiden 531 ja 530 kansien erot käytännössä ihan perus arkikäytössä vaparimoottorissa? Onko nokka-akseleissa eroa ja jos on niin minkälaista?

Minulla itselläni on vuoden 1991 940 ja B230FB, eli 130hv versio (kannessa koodi 1000531). Eikös tämän nokka nyt ole vx3?
Kuullut aika paljon juttua, että 530:llä kannella ei ole huipputehoa niin paljoa, mutta moottorin käyttöalue on huomattavasti laajempi ja kulutus vastaavasti pienempi. Kaverit pääsee B230FD:llä matkassa sinne 7,8-8,5l/100km tuntumaan, kun omani ei mene alle 9l/100km millään. :D

Kyllähän sen eron huomaa, omani herää kunnolla vasta noin 4000rpm kohdalla ja vetää aika siististi sinne 6000rpm asti, kun taas kaverin B230FD alkaa vääntämään jo jostain ~2000rpm tietämiltä, mutta veto alkaa hyytymään 5000rpm jälkeen. Erään kuulemani mukaan näissä on eri bensalastukin. :o

Mielessäni kävi, että jos on nokka-akseleissa eroa, voisiko tulla hyvä käyttömoottori halvalla jos laittaisi 1000530 +vx3?
Jossain muualla vikaa jos ei mee alle 9 edes matkassa yrittämällä. Pakovuotoja ennen lambdaa? Syttyosat missä kunnossa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #53 : 08.07.2013, 10:01:13 »
531 kansi on juurikin se parempi kansi. En lähtisi sitä missään nimessä vaihtamaan 530 kanteen. Nokka-akseli selviää vain kurkkaamalla mikä siellä on. Itse kansi ei kerro mikä nokka sielä majailee.

Perusteella? Muutama moottori "velho" jo sanonut tuon 530:sen olevan parempi, mikäli ei hae pelkkää huipputehoa ylärekisteriin, vaan käytettävää tehoa ja laaajaaaa käyttöaluetta.

Mm. erään ratakilpurin moottorina toimii 2.0 volvon motti vapaasti henittävänä, kantena portattu 530 (kuulemma parempi aihiona kuin 531). Tehoja en muista, yli 200 reilusti...

Jossain muualla vikaa jos ei mee alle 9 edes matkassa yrittämällä. Pakovuotoja ennen lambdaa? Syttyosat missä kunnossa?
Pitänee nuo katsella, mutta ei sotketa nyt vikoja tähän, ettei mene ketju piloille. Lähinnä mielessä käynyt tuo kansien ja nokkien erot ja mahdolliset vaikutukset moottorin toimintaan tuommoisessa isossa perhelossissa.

Onko kukaan muu huomannut käytännön kulutus/toiminta eroja B230FB vs. B230FD? (kannet 1000531 vs. 1000530)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #54 : 08.07.2013, 12:57:33 »
Mulla ois ylimääräsenä 530 kansi. Oon niin reilulla tuulella että voin jopa suostua antamaan tuon paremman kannen vaihdossa ilman välirahaa.

Onhan tuossa 531 paremmat / isommat kanavat jne. Ei tuota 530 kantta saa virtaamaan samaa vertaa edes välttämättä kittailu/täyttö kötöstyksillä. Oisko ollu niin että 530 kannessa isommat vesikanavat eli imu/pakokanavia ei saa tehtyä niin isoiksi/hyvänmuotoisiksi vaikka mitä tekisi. 530 on vaan aihiona monin kertasesti halvempi joten se on varmaan syy miksi se olisi parempi aihio jonkunmielestä? Noita 531 kansiahan noi on saanut virtaamaan jotain 260-270hp kunnolla tehtynä..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #55 : 08.07.2013, 13:16:41 »
vakio kansista jos puhutaan niin 531 virtaa reilusti enemmän. pienillä kierroksilla  530 saattas olla parempi. mutta vakio autossa en vaihtais 531:tä pois. vakio autossa nokka vaikuttaa käytettävyyteen paljonkin

530 kannen saa virtaamaan 230hv niin että se toimii kilpurissa kunnolla koko alueen. 2l moottoreissa aivan riittävä kansi.
531 kannen saa virtaamaan 250- . riippuen paljonko rahaa haluaa tuhlata. isompiin koneisiin tai jos 2l halutaan pyörittää vain ylä kierroksilla. nokka aika ratkaisevassa osassa.

kansiahan saa virtaamaan todella koviakin lukemia mutta niillä olisi kiva myös pystyä ajamaan :hello:

halpaa näistä ei tule rupeaa tekemään mistä vain.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2013, 13:19:44 kirjoittanut s40racing »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #56 : 08.07.2013, 13:20:51 »
Mulla ois ylimääräsenä 530 kansi. Oon niin reilulla tuulella että voin jopa suostua antamaan tuon paremman kannen vaihdossa ilman välirahaa.

Onhan tuossa 531 paremmat / isommat kanavat jne. Ei tuota 530 kantta saa virtaamaan samaa vertaa edes välttämättä kittailu/täyttö kötöstyksillä. Oisko ollu niin että 530 kannessa isommat vesikanavat eli imu/pakokanavia ei saa tehtyä niin isoiksi/hyvänmuotoisiksi vaikka mitä tekisi. 530 on vaan aihiona monin kertasesti halvempi joten se on varmaan syy miksi se olisi parempi aihio jonkunmielestä? Noita 531 kansiahan noi on saanut virtaamaan jotain 260-270hp kunnolla tehtynä..
Vaihdossa mihin? En minä nyt sulle 531:stä anna vaihdossa 530 vastaan. :2funny:

Tutulla on ennen on ollut ratakäytössä 531, mutta piikittävä teho ei innostanut. Siksi nyt 530. Vanha 531 taisi virrata yli 300hp.

Mutta katsellaan. Vähän "sohaisin murkkupesää" kun on niin montaa jyrkästi toisistaan eriävää koulukuntaa tästäkin asiasta. Varmaan kannen paremmuus riippuu mitä autolta hakee. Jos haluaa julmetusti tehoa, niin silloin tietysti reilumpi kanavakoko ja ahdinta perään. Jos haluaa sitten semmoisen "sähkömoottorin", niin pienempi kanavahan virtaa paremmin pienillä kierroksilla, mutta tehoa ei sitten saakkaan irti niin julmetusti.


EDIT: S40Racing esittikin asian jo pähkinän kuoressa.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #57 : 08.07.2013, 17:24:13 »
Vaihdossa mihin? En minä nyt sulle 531:stä anna vaihdossa 530 vastaan. :2funny:

Miksi et vaihtaisi paskaa 531 kun saat ilman välirahaa 530 kannen :idiot2:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #58 : 08.07.2013, 22:14:39 »
Miksi et vaihtaisi paskaa 531 kun saat ilman välirahaa 530 kannen :idiot2:

En käsittääkseni ole kumpaakaan kantta sanonut paskaksi, vaan kysellyt muiden tietämystä kuulemieni juttujen perusteella. ;) Ja satun kyllä tietämään, että 531 on "arvossaan" verrattuna 530:seen.

En minä tuosta minun puhelimestakaan (xcover), mutten sitä kyllä iliman vaihda vanhaan nokiaan.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #59 : 04.10.2013, 18:06:46 »
Tuli vastaan kun näiden kansien eroja hain, tällainen tietopaketti:

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Head/cylinder_head_531_530.htm


Eli siis onhan niissä eroja aikalailla...

e. siis mm. sytytystulpan kulma ja palotila, sekä paksummat seinämät kanavissa.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2013, 19:07:46 kirjoittanut Juike »

 

Samppasport  Futurez