Futurez  Kulkukoira

Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen

  • 9 Vastauksia
  • 5385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« : 07.09.2016, 08:31:25 »
Tuolla jo muutaman harrastelijan kanssa jutelleena miitissä, niin mikähän se olisi paras vaihtoehto mäntä/kanki setille tuohon tulevaan kyseiseen moottoriin B284T Tehotavoite tulee olemaan 500-600hv bensalla, ja jos edes jonkunlaisen järkevän vetoalueen siihen sais.

Itellä kokemusta yhdestä setistä SPM-männistä ja kangista ja ne hajos mutta ei heikkouttaan vaan virheelliseen säätöön, mikäänhän ei kestä jos säädöt menee persiilleen mutta jostain täältä lukeneena oli haukuttu noita spm mäntiä(vai niiden renkaita) että eivät ole yhtä hyviä kuin esim.wisecolla tai wössnerillä?

Nyt sitten faktaa/kokemuksia kehiin ei kiinnosta ostaa tonnilla kuraa kun voisi sijoittaa rahat paremminkin, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa vaan täytyy ostaa parasta  :P

Miitissä jutelleena tuli kertomus Lankun muistikuvasta että Sebbe ja Reve olisivat ainakin ajaneet spm-männillä, ja itsehän en kyseisiä henkilöitä tunne mutta jätkien tietotaidon tietäen en lähtis ainakaan kyseenalaistamaan etteikö olisi toimivia mäntiä nuokin vai oliko muistikuva väärä?
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #2 : 08.09.2016, 19:20:30 »
Oikein se lankku muistelee. Meidän kone pyörii kiinalaisilla SPM-mukeilla. Taisi tulla kuudes kausi tänä vuonna eikä tota ole kauheasti koskaan säästelty. Perusmoottorille en ole tehnyt muuta kuin vaihtanut viime talvena kiertokangen laakerit. Tuolla lisää niin ei tartte samaa tarinaa kirjoitella joka kerta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68333.msg1061002688#msg1061002688

Mihinkään käyttöautoon mä en tuollaisia laittaisi. Kesäräppäilyvehkeessä tai harrastekilpurissa tuntuu ajavan asiansa. Se noissa on huonoa että renkaat on yhtä paksut kuin orkkismännissä. Korkeelle kiertävässä mosassa sais mun makuun olla vähän kapeammat. Misellä oli kanssa valkoisessa aikanaan SPM-mukit.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #3 : 08.09.2016, 22:14:06 »
No tämäpä selvensi taas lisää thanks ;) taidan siis ostaa noi spm:n romut siihen tulevaankin pannuun, kun kesäräppäilyvehjehän tämä on ja tulee aina olemaan eikä sitä voi enää yli seiskan kierrätääkään kun tulee noin helvatan pitkällä iskullakin  ::)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #4 : 15.01.2017, 19:54:05 »
Jatketaanpa aiheesta jälleen, eli siis tuolla spm:llä on tarjolla 152mm kangella ja 32.5mm puristuskorkeudella olevaa mäntää taikka 155mm kangella ja 30.5mm korkeudella olevaa. Mihinkä kohdin noilla tuo mäntä asettuu yläkuolokohdassa jotta voin laskea minkälaisen kansipahvin laitan jotta saan puristuksen halutuksi, toki yritän tietenkin tehdä mahdollisimman ohuella pahvilla jotta paljealue säilyisi hyvänä.

Spm 8v männässä ainakin oli tuo männän kuoppa 18.7cc ja eikös se 16v kannen palotila ollu jonkun 46.5cc?

Tavoitteena saada johonkin 8.5-9.0 väliin tuo puristus koska ajan bensalla.

Boost/JuhaU yms. jotka noita on jo tehnyt niin minkälaisilla mäntä/kanki kombinaatiolla olette noita rakentanut ja mikä on ollut puristussuhde/mihinkä kohdin tuo mäntä tulee dekkiin nähden ykk:ssa.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #5 : 20.01.2017, 08:25:29 »
Jatkanpa sitten yksin tätä, kertokaa jos ollaan ihan hakoteillä...nyt on laskettu noita korkeuksia dekkitasoon nähden yms...

Tässä olisi resepti
Iskua 94.5mm
Mäntä Virtalalta wisecona 96.5mm pur.kork.32.5mm tässä ongelmana männän tappi 23,55mm joten miten saadaan sovitettua tuohon 23mm yläsilmällä olevaan kankeen?
Mäntään kaivetaan monttu joka on 32cc tilavuudeltaan +venakolot tietenkin

Kanki spm tai joku muu vst. 152mm pitkänä
Cometicin pahvi 0,91mm paksuna

16v palotila on 46cc?? tai ainaki tällä sen laskin täytyy mitata kunhan saan kannen nostettua takas pöydälle jahka pakosarja on kokonaan valmis.

Tässä kombinaatiossa puristussuhde olisi 8,8:1 ja paljealue jäisi alle milliin oliko oikein? Mutta eikös tällä jää sitten paljealue jo liian pieneksi


Tai sitten vaihtamalla kansipahvin 1.29mm paksuiseksi ja tekemällä mäntään vain 30cc montun (jotta puristus pysyy halutussa) niin onko silloin paljealue 0.84mm onko tämä sitten jo riittävä? kun eikös orig.FT:ssä mäntä tule 0,4mm yli tuon dekin.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 09:16:05 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #6 : 20.01.2017, 09:24:35 »
ongelmana männän tappi 23,55mm joten miten saadaan sovitettua tuohon 23mm yläsilmällä olevaan kankeen?
Suurentaa 23mm kiertokangen yläsilmän sopivaksi 23.55mm männäntapille.
Kansipahvin paksuuden mä määrittelisin koekasaamalla kellarin ja katsomalla minkä paksuisen pahvin tarvitsee.
!

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #7 : 20.01.2017, 09:47:17 »

Tai sitten vaihtamalla kansipahvin 1.29mm paksuiseksi ja tekemällä mäntään vain 30cc montun (jotta puristus pysyy halutussa) niin onko silloin paljealue 0.84mm onko tämä sitten jo riittävä? kun eikös orig.FT:ssä mäntä tule 0,4mm yli tuon dekin.

Juuri orkkis B230FT (-97) tutkittu ja mittailtu, mäntä tulee vain 0.15 mm yli dekin.

Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #8 : 20.01.2017, 13:24:25 »
Juuri orkkis B230FT (-97) tutkittu ja mittailtu, mäntä tulee vain 0.15 mm yli dekin.

Jaahas, no sittenhän tämä koko paletti muuttuu jälleen....laskettava uudestaan kaikki.

Suurentaa 23mm kiertokangen yläsilmän sopivaksi 23.55mm männäntapille.
Kansipahvin paksuuden mä määrittelisin koekasaamalla kellarin ja katsomalla minkä paksuisen pahvin tarvitsee.

Joo tuon tiesin että noinhan se yläsilmä on tehtävä, onnistuuko tommonen rojekti miltä koneistamolta tahansa vai onko joku spesiaali homma? Ei ole koskaan tarvinnu tuommosia teetättää niin sillä kyselen?

Sehän tässä on ongelmana kun ei ole mitään mäntiä/kankia ostettu vaan ostan kuhan tiedän millaset pitää ostaa jotta kaikki muuttujat olis otettu huomioon.


Tossa alkuperäisessä laskelmassahan olin laskenut persiilleen tuon männän ylityksen (ja laittanut sen vielä enemmän persiilleen tonne laskuriin piti laittaa ylitystä olin laittanu sen jäävän alle dekkitason)....joten nyt se on varmaan vaan jonkunlainen kompromissi tehtävä kaiken suhteen ja ostettava "jotain"  :D
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 13:30:44 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Mäntä vaihtoehtoja B230-284 koneeseen
« Vastaus #9 : 20.01.2017, 16:48:48 »
Niin männän pitääkin tulla yli dekkitason jos moottori tehdään oikein.
Männiksi JE, Venolia, Omega tai Mahle.
Mahle ei vaan toimita pieniä eriä.
Vissiin 100 kpl pitäisi tilata että alkaisivat urakkaan.
Kiertokangiksi Auto Verdit, Manleyt, PO-Metallit ja vissiin Pauteritkin ihan ok kamaa.
Manleytakin pitäisi tilata isompi erä että tekevät.
Ja vastuu on kuulijalla.
;-D
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 17:01:56 kirjoittanut Eikka »

 

Elekma  Autoracing