Autodiagnoosi  Carcom Oy

imusarjan rakentamisesta kysymystä

  • 7 Vastauksia
  • 5765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juha-vallin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
imusarjan rakentamisesta kysymystä
« : 31.10.2016, 19:08:04 »
Olen tekemässä imusarjaa läppärungoille vaparikoneeseen rautaputkesta, mitä kaikkea kannattaa huomioida imusarjan tekemisessä putkien pituus, Muoto?
« Viimeksi muokattu: 31.10.2016, 19:10:17 kirjoittanut juha-vallin »

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #1 : 10.01.2017, 02:12:27 »
mitäs luulet, että tarttisko motin spekseistäkin tietää jotain? toiv. en pilannu mitään...

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #2 : 10.01.2017, 15:18:38 »
Olen tekemässä imusarjaa läppärungoille vaparikoneeseen rautaputkesta, mitä kaikkea kannattaa huomioida imusarjan tekemisessä putkien pituus, Muoto?
mulla kanssa jossain vaiheessa läppiksien sarjan teko edessä ja teen sarjan niin että putket ovat samassa linjassa kanavan katon kanssa, sekä suuttimet mahdollisimman lähellä kantta. Eli jos sulla on läppikset missä suuttimien paikat, en tekisi imusarjaa kovin pitkillä putkilla. Torvet vois ehkä olla vaikka 100mm pitkät.

Tää nyt ei välttämättä oo se paras ohje, eli jos jollain on käytännön kokemusta niin saa korjata.

Niin ja millasta konetta oot tekemässä?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa juha-vallin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #3 : 13.01.2017, 15:56:28 »
Se on tollanen toyotan 1.6 16v 4a-fe moottori. Imusarjan putkien mitaks oon aatellu sellasta 80mm. Suuttimet on läppärungoissa. Joskus oon lukenu et putket pitäs olla 3astetta kartiot. Onko kovin merkittävä? Helposti saan kyl sellaseks tehtyä..

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #4 : 13.01.2017, 16:31:37 »
Se on tollanen toyotan 1.6 16v 4a-fe moottori. Imusarjan putkien mitaks oon aatellu sellasta 80mm. Suuttimet on läppärungoissa. Joskus oon lukenu et putket pitäs olla 3astetta kartiot. Onko kovin merkittävä? Helposti saan kyl sellaseks tehtyä..

GEN1 vai GEN2 moottori? GEN2 on parempi viritys aihiona. sais olla pitempi imusarja tai site pitemät imutorvet.

Poissa juha-vallin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #5 : 13.01.2017, 22:10:10 »
Gen 2 tuo on.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #6 : 13.01.2017, 23:05:26 »
http://racehead.com.au/designing-performance/what-size-itb-should-i-use/

---

Imukanavan pituus (imupuolella) on yksi kriittisimmistä muutoksista, etenkin kun alkaa hakemaan yli 100% volymetristä hyötysuhdetta.
Yleensä imukanavan pituus lasketaan toiselle tai kolmannelle paluuaallolle (pääosin vaikuttaa nokan aukioloajat, kuutiotilavuus ja kierrosluku), ja imukanavan runnerien (erillisten läppärunkojen/kaasuttimien) pinta-alaan vaikuttaa useimmiten haluttu huipputehon kierrosluku , kuutiotilavuus , volymetrinen hyötysuhde... mutta se ei ole kovinkaan kriittinen arvo imukanavassa - kunhan ei ole aivan liian ylimitoitettu.

Jos on viitseliäisyyttä testata käytännössä, niin voi aloittaa vaikkapa 300mm imukanavan pituudesta ja lyhentää siitä 10..15mm kerrallaan ja testaa jne.
Ellei ole käytettävissä esim. Pipemaxia , tai laske itse (tälleen saanee tarkemman lähtökohdan).

Suuttimien etäisyys venttiililtä.. tähän en ole itekkään keksinyt tai löytänyt mitään järkevää vastausta, miten "sopivan" etäisyyden määrittää (laskemalla).
Sitä on myöskin melkoisen hankala testata... ehkei se myöskään ole niin tarkka siitä.

Kuitenkin; mitä korkeammalle kiertävä moottori, sen etemmäs suuttimet yleensä sijoitetaan venttiililtä mitattuna.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: imusarjan rakentamisesta kysymystä
« Vastaus #7 : 25.01.2017, 09:29:28 »
Vääntöö saa lisää pidemmällä imusarjalla. Riippuu ihan koneen käyttötarkotuksesta. Hyvinhän tuo tojon kone kiertää ja luotettava. Alavääntö on se heikkous. Imutorvilla voi kans pelata jonkin verran.
V70 TDI

 

RallyBaron  Samppasport