Samppasport  Futurez

81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot

  • 20 Vastauksia
  • 10951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #15 : 31.01.2017, 11:12:07 »
Joo kyllä tuommosia vääntöjä ihan hyvin on omissakin fiiliksissä jollain 200 leveällä A048:lla. Nopeudet kuitenkin on pääosin pienimmilläänkin sadan kilsan kieppeillä tai jopa yli ja sekin jo helpottaa. Startti on vaikee, mut sit mennäänkin se ~50 kilsan erä jossa se viivalla sutiminekin näyttele aika pientä osaa. En oo vielä mitään tarkkoja laskelmia vaihdeväleistä tehnyt kun ei oo käyristä mitään tietoa, mutta yleensä 2-3 vaihteilla kierrokset putoaa melko lailla perus pappamallin laatikoilla. Edellisellä vaihteella joutuu saatella aika pitkälti "yli" että seuraavalla vaihteella syödään taas jo joka hampaalla. Tuo nyt mailin kiskojille on ihan perus huttua. Ja tuskin volvonkaan vakioaski on poikkeus ja tuo 4000-7500 alue riittänee kohtalaisen kivasti. Suurimpana lajinomaisena juttuna on kiva varautua siihen että kone "venyis" tarvittaessa. Ei sitä aina niin toki käytetä, mutta kokemus on osoittanut et se 7500rpm rajoitin on liian alhaalla esim ohitustilanteessa. Kokemusta ei vielä ole volvon väleillä, mutta yleensä näin on ollut. Monesti tulee eteen tilannetta joko kilpailullisesti tai ihan vaan radan profiilista johtuen että pitää kelata vaan "tyhmästi" vähän yli. Kokonaisuutena ajo helpottuu ja kello tykkää kun jää se viimeisen 50-100m veto ja kaarteessa/jarruttaessa alasvaihtaminen yms pois kuvioista. Tommosiin juttuihin se joku ylimääräinen reservi on ihan tervetullutta vaikka sielä ei kovin taajaan pyöritäkkään.

Ja niinku kirjotinkin niin ennen sequ/välitettävää askia ei oo mitään järkeä alkaa isommin kierrättää ja hämmentämään millään 2000rpm vetoalueella ja/tai polttaa rengasta. Mut jos on rahaa joskus tommosiin voimansiirtoihin ja ajaa sillä kausi läpi niin kyllä taitaa se autokin sit jo raapia joka kulmasta... :)

Joo ehdottomasti keep it simplellä mennäänkin. Eikai tää takomännät ja h-veivit ja ahdin nyt olekkaan mitenkään avaruusajan juttua... :)
Pyrin vaan kerralla tekeen nyt sellasen paketin et voin jatkossa keskittyä "pariin" muuhunkin juttuun. Autokun on vasta lähtökuopissa kun ekaa kertaa tiputan sen alaas varikolla. Sithän se rakentaminen vasta alkaa.
Akselivälin pidentäminen ja raidevälin leventäminen jne muuta on työn alla myös ettei tuota 500hv/400nm tarvi ihan kokoajan ottaa lämmöksi jarrulevyihin tai ottaa pataan siltä dynolapuilla hävinneeltä M3 bemarilta niinkuin yleensä turboautoille radalla käy....  :D Mitään "kaikki mitä löytyy" huipputehoista konetta ei tosiaan ole tarkoituskaan tehdä, vaan kestävää, kokonaisedullista ja vaparien kanssa kilpailukykyistä perusmottia. Aika näyttää miten tuossa käy mut fiilikset on tässä vaiheessa hyvät... Lisäksi tekniikka tosiaan tulee erimerkkiseen koriin ja siinäkin on ollut jumppaa oikeastaan tämän talven illoiksi. Karpiolan äijien kans jutellu lähiaikoina melki enemmän kuin vaimon kans... :D

Ja vähän asiaakin. JE hintaa ei näy eikä kuulu ja Wössnerpojat ei vastaa yhteydenottoihin.....Onneksi on välitöitä.... :2funny:



-M

Jos haetaan tinafemmasta 500hv viinalla ja etuvetosena niin tiehen saa helposti sen 500-550nm ilman sutimista huonoillakin renkailla. Tää taasen tarkottaa että huipputeho tarvis saada sinne 7000rpm paikkeille ja rajotin riittäs helposti 7500rpm. Tolleen sopivalla ahtimella sais aluetta 4000-7500rpm helposti ja natsais välityksetkin kivasti.
En siis ymmärrä miksi sitä pitäisi väkisin pyörittää jotain 8500rpm koska sillon nokat pitää olla rajut ja ahdin iso tai tulee pakopaineen kanssa ongelmia ja taasen ison ahtimen kanssa syttyminen siirtyy ylemmäksi.

Lisäksi tommonen 500hv @ 7000rpm / 550nm @ 4000rpm e85 setti ei vaadi mitään amerikan temppuja muutakuin oikea turbo ja miedot nokat ja kunnollinen imusarja.
Tolleen tulee ihan vahinkossakin toimiva ja varmasti nopea setti radalla. Ahtimeksi kuorma-auton hx35 54/60/14# pesällä ja ahtoa se 2bar niin se on siinä. ;)

Näissä tinoissa tahtoo tulla isoilla kierrosluvuilla huohotusongelmia ja muuta kivaa niin sekään ei puolla tollasta korkealle kiertävää settiä vaikka kivalle se kuullostaa toki.
Monesti se keep it simple toimii vaan pitkässä juoksussa paremmin ja on huoltovapaampi ku väkisin maksimi syttymis ja korkealle kiertävä pakopaine setti...

Lisätään vielä että turbo moottorissa kun ahdin on valittu sopivasti tehoihin nähden voidaan "jäykillä nokkien säädöillä" saada maksimissaan 3000rpm vetoalue lue esim. 4000-7000rpm jolla vääntö on flätti...
« Viimeksi muokattu: 24.02.2017, 12:25:58 kirjoittanut e0000333 »

Poissa Sadvegas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • 740 T5 -89, 940 Turbo -93, 242 -79
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #16 : 01.02.2017, 17:55:43 »


Paketti sisältää: vm 2000 C70:sen B5204 moottorin, eli valmiiksi RN-lohko kampikammion tuuletuksella ja 81mm poraus. Tehoa tässä "voimapaketissa" 160hp ja hyvä lähtökohta esim. muutoskatsastuksessa tehonsa puolesta.

93.2mm kampparilla, 139.5mm H-profiileilla ja noilla SPM männillä voisi saada mukavan alakerran rakennetuksi ja mikä parasta, niin alkuperäinen 2L moottori stanssaus säilyttäen näyttää päällepäin puhdittomalta orkkis "hiirimoottorilta".

VVT-pyörä täytyisi deletoida tai hankkia uudet säädettävät nokkapyörät

Vähän ehkä aihetta sivuten, mitä eroa on ulkopuolisesti N-sarjan ja RN-sarjan lohkoilla? Omassa RN-sarjan V70 T5 peräisin olevassa b5234t3 lohkossa on pelkkä b5234t merkintä. Mistä katsastusmies tietää että kyseessä on uudempi 250hp versio eikä 225hv? vai saako ne konttorilla moottorin valmistenumerolla selville? Aivan näin niinkun muutoskatsastusta ajatellen.
Ja tuosta VVT-pyörästä, onko kukaan laittanut RN kanteen vaparin kiinteää pakonokkaa? Nostothan siinä on hyvin liki samaa luokkaa kuin turbon nokassa.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #17 : 02.02.2017, 09:46:32 »
Vähän ehkä aihetta sivuten, mitä eroa on ulkopuolisesti N-sarjan ja RN-sarjan lohkoilla? Omassa RN-sarjan V70 T5 peräisin olevassa b5234t3 lohkossa on pelkkä b5234t merkintä. Mistä katsastusmies tietää että kyseessä on uudempi 250hp versio eikä 225hv? vai saako ne konttorilla moottorin valmistenumerolla selville? Aivan näin niinkun muutoskatsastusta ajatellen.
Ja tuosta VVT-pyörästä, onko kukaan laittanut RN kanteen vaparin kiinteää pakonokkaa? Nostothan siinä on hyvin liki samaa luokkaa kuin turbon nokassa.
Itsellä on RN mallin vaparikannessa kaksi vaparin pakonokkaa, mutta ne ajotukset pitää sitten itse katsoa. Ei voi enää alkuperäisiä ajoitusmerkkejä katsoa.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2017, 11:44:18 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #18 : 02.02.2017, 11:02:45 »
Katsastuksessa katsuri ei edes katsonut lohkosta moottorikoodia tai numeroa. Annoin vain rekkarin mistä moottori on otettu. En usko että kovinkaan usein aletaan tutkimaan moottorinumero katsastuksessa.
Katsastajan kuuluu katsoa ja kirjata moottorikoodi ja suurin osa näin tekeekin.

Nyt ollaan harhauduttu jo pois männistä ja lohkoista. Muista tinakoneiden teknisistä ominaisuuksista, yms. voi jatkaa jo olemassaolevissa aiheissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Ökkelö
« Vastaus #19 : 14.02.2017, 08:07:35 »
Onko kellään tietoa mitä tuommosen b5204t matalapaine turbon männät kestää? Onko yhtä vahvoja kun esim.t5:sen männät?
Nämä männät siis s60 2002vm moottorista missä juurikin tuo pitkä kiertokanki.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 81mm tinavitosen mäntäkuviot sekä kuluneet lohkot
« Vastaus #20 : 23.02.2017, 08:40:39 »
Lohko saatu valmiiksi ja parissa reijässä oli tiukkaa saada 81,5mm ylikokoon. Tosi tarkasti piti keskittää että tuli samankeskiseksi kuluneen kohdan kans.
Mutta ihan puhtaat pinnat tuli. Wössneritkin kun on ihan vaihtokelpoiset vakiomäntien kanssa niin seuraavaksi tasapainotusta.
Pääsee viimein kasauspuuhiinkin... ELK

Onko kellään tietoa mitä tuommosen b5204t matalapaine turbon männät kestää? Onko yhtä vahvoja kun esim.t5:sen männät?
Nämä männät siis s60 2002vm moottorista missä juurikin tuo pitkä kiertokanki.


Mulla on tosta moottorista ylimääräsenä T5 mahlet. Niiden kaveriksi kun hommaa lyhet 139,5mm veivit niin kadulle hyvä paketti.
Nakkaa YV:tä jos kiinnostaa...

 

Ateho  Elekma