Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ikävä Saabia (?)

  • 27 Vastauksia
  • 1116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Ikävä Saabia (?)
« : 31.03.2024, 01:31:18 »
Tuleeko ikinä sellainen olo että olisipa Saab vielä toiminnassa? Voisi olla mielenkiintoista.
Minulla oli aikanaan Saab 900i vuodelta 1986 mutta ehkä kaipaan Saabia koska vuosituhannen alkuvuosina ajoin monella uudella Saabilla autoesittelyihin.
Kaverin isä oli Saab liikkeessä töissä ja kuljetettiin pienemmille paikkakunnille uusia Saabeja esittelyihin. Kivoja laitteita, joku jännä kiintymys jäänyt päälle.
Ja olihan Saab Volvon ”tallikaveri” autovalmistaja.
No, onneksi niitä 20 vuotta sitten uusia Saabeja saa nykyään vähän edullisemmin jos tulee ihan hurja tarve saada sellainen. =)
Ainiin, lopuksi pakko mainita että isällä oli valkoinen Saab 96 kun olin ihan juniori....
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1959
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #1 : 31.03.2024, 08:32:59 »
Vieläkin muistan kun pääsin kokeilemaan kaverin 99 Turboa, se kokemus kun polkaisi kaasua oli turbopotkuineen samanlainen kuin lentokoneen ilmaanlähdössä koettu kiihtyvyys. Selkä painui penkkiin ja sitten mentiin.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Kaide69

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #2 : 31.03.2024, 11:05:48 »

Itsellä ollu aikoinaan 9000 Saab, ihan kiva peli oli ja parhaiten jäi mieleen takaiskareiden yläkiinnityksen hajoaminen, siinä sai tovin tehdä töitä että sai uudestaan kiinnityksen kasaan :D
Nykyinen kulkupeli V70 -03
Seisonnassa S60 -07

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #3 : 31.03.2024, 11:25:03 »
Ei ole
Kaverilla oli joku 99 malli. Olin joskus sillä kuskina ja unohti talvella kertoo että käsijarru ottaa etupyöriin. :idiot2:
Hirven kanssakin hierottiin läheistä tuttavuutta. Siis vaan hierottiin. Meinas tulla kiire kun hirvi tuli viistosti oikeelta ja väistön jälkeen pysähdyttiin tutkiin vaurioita kun oikeet sivulasit meni hetkeks hämäräks kun oli mullikka melko lähellä.
Mitään ei onneks hajonnu, karvoja vaan oli kylkilistan alla. :D

Aikanaan oli mullakin fordissa takalasitarra: Saabismi on pahin sairaus. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #4 : 31.03.2024, 13:10:16 »
Saab oli innovatiivinen edelläkävijä. ”Sähkötuoli”, silmänpesimet, viikset, raitisilmasuodatin.. mitähän vielä? Kiinteät niskatuetkin taisivat olla ensin Saabissa? Ja tietenkin turbo. Ja jos hirven kanssa törmää, Saabin insinöörit olivat varautuneet siihenkin muita paremmin.

Kehitys laantui, kun GM pisti tuotekehityksen jäihin. No, alkoi Opel sentään menestymään talvitesteissä ;).

Siihen aikaan Fordeissa pesunestettä pumpattiin lasille jalkapumpulla. Eikä käsijarru yleensä vaikuttanut mihinkään pyörään :).

Poissa danbomp

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • https://www.instagram.com/classicvolvo_lover/
    • pd.kuvat.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #5 : 31.03.2024, 16:06:45 »
Kyllä Saab olis hyvä vaihtoehto klassikko harrasteeksi. 99:sin etenimiskyky talvella oli ilmiömäinen ja olihan se lämmin autokin, 900:nen oli mukava auto tiellä ja nyt puhon OG Saabeista, GM Saabit jää mun harrastusten ulkopuolelle. Ekat 9000CC mallit oli kanssa mukavia, mutta se ruoste niissä ....
Neljä Saabia omistanuty, kolme ysiysiä ja yksi 900 GLi automaatti. Volvon ruostepaikat vaan helpompia korjata, Saabeissa ne paikat on kinkkisemmät ja niitä riittää. Kaksi ysiysiä parsineena tiedän. Se 99 EMS jonka kasasin kasaan uudelleen oli kyllä napakka peli, tykkäsin vähän jäykemmästä alustasta ja nopeammasta ohjauksesta.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!

Paikalla Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #6 : 31.03.2024, 17:43:21 »
Jep, vuodesta 1995 alkaen olen omistanut Saabin ja tälläkin hetkellä löytyy pari 9-3sta ja pojan tallista 99 ja Aero tonnari sekä pihasta kolme purkusaappia yms.

Sikäli en ole ollenkaan varma olisiko saappi pärjännyt millään tavalla nykyisessä autobisneksessä. On täydellinen arvoitus millainen sähköauto olisi saatu aikaiseksi ns. nollabudjetilla.

GM-vaihe oli omanlaisensa alamäki, jossa oli vielä paljon hyvääkin. GM ei suostunut tekemään saapista premium-merkkiä, kuten olisi pitänyt, vaan piti sitkeästi Opelin rinnalla. Insignian platform olisi pitänyt esitellä saabina ja malleja kehittää nopeammin...

Kuitenkin Saab 9-3 oli todella hyvä auto omassa luokassaan vielä 2010-luvullakin. Itse ajan omalla tuplaturbodieselillä vieläkin paljon mielummin, kuin vaikkapa uudehkolla korollalla ;D


Ikävän karkoitukseen sopii hyvin myös kuvan 24 vuotias kesäauto, joka pitäisi pian taas saada liikenteeseen...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4089
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #7 : 31.03.2024, 18:33:01 »


Aikanaan oli mullakin fordissa takalasitarra: Saabismi on pahin sairaus. :2funny:

Mulla oli 80-luvun alussa sama tarra takapuskurissa...


Siihen aikaan Fordeissa pesunestettä pumpattiin lasille jalkapumpulla. Eikä käsijarru yleensä vaikuttanut mihinkään pyörään :).

... ja autona oli -78 Corolla KE20 :2funny:
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #8 : 31.03.2024, 19:32:56 »
On täydellinen arvoitus millainen sähköauto olisi saatu aikaiseksi ns. nollabudjetilla.

No, NEWS Emily GT antaa siitä osviittaa :). Vähän eri luokkaa, kuin Volvon ensimmäiset tekeleet.

No, ei riitä pienten rahkeet enää massatuotantoon, ja kiinalaiset keräävät hillot.

Paikalla Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #9 : 31.03.2024, 20:49:47 »
Jep, joku kiinalainen patteriauto saapistakin olisi joktap tullut olipa omistaja kuka tahansa...

Itse ainakin olen päättänyt, että en tarvitse mitään kiinalaista autoa niin kauan kuin on vielä jotain muita vaihtoehtoja tarjolla. Ihan sama onko kiinan tuotteessa Saabin tai Volvon logo, niin ei kelpaa minulle  :nohnoh

Tiedän, että Volvon omistaa kiinalainen Geely, mutta oma V60 on kuitenkin made in Sweden  8)
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • www.vrcf.fi
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #10 : 31.03.2024, 21:09:17 »
Tiedän, että Volvon omistaa kiinalainen Geely, mutta oma V60 on kuitenkin made in Sweden  8)
Eikös tuon ikäiset fordilaiset tehty Belgiassa, Ruotsin tehtaan linjoilla syntyi uusia SPA-alustaisia. Näin muistelen..

Vaikka samapa tuo, missä maassa ne jugoslaavit ja romanialaiset ruuveja kiristelevät :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #11 : 02.04.2024, 21:34:12 »
Tuli oltua 9000 CS myynnin jälkeen melkein 4kk ilman saabia niin hommasin sitten jo seuraavan.
Harmittaa kyllä kun loppui uusien mallien suunnittelu ja valmistus.

Ajanut useasti jo nuoruudessa 96, ja 99, omistanut useita og900, yhden ng900, useita 9000 ja nyt tämän og9-5. Neuvojen ja osien saanti ollut aina klubin kautta helppoa ja tutustunut moniin mukaviin ihmisiin niin hyvä on pitää edelleen saabeja.käytössä.

Jostain syystä samanlaista intohimoa en volvoihin koe vaikka noitakin sukulaisilla esim amazon ja 242 ollut sekä kuskina kavereilla kasari-ysäri vuosimallien eri vehkeillä jonkn verran olen ajellut. On volvoja pihalla nytkin ja on ihan ok autoja mielestäni mutta ei vain tunnu samalta.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5109
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #12 : 02.04.2024, 21:40:18 »
Ensimmäinen auto oli -82 Saab 99 petro, mistä purettu petro-osat pois kun mulle tuli.
Sillä tuli ajettua 150 tkm ja muutaman vuoden se kulki turbotettuna ennen kuin lähti vaihtoon.

Jos hyvä 99-yksilö tulis vastaan niin voisin mahdollisesti suunnitella ostamista..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #13 : 02.04.2024, 21:44:03 »
Ei varmaan tunnu samalta kun ihan eri vehkeitä ovat. Siis Volvon kanssa.
Saab mainosti niillä hävittäjillä autoa mainoksissa. Top gearissa eivät löytäneet mitään hävittäjään viittaavaa kuin osittain mittariston pimeä moodin.

Onhan tietysti muita erikoisuuksia jos tykkää siitä seinästä kuskin edessä, siis mittaristo ja virta-avaimen outo sijoitus. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Ikävä Saabia (?)
« Vastaus #14 : 02.04.2024, 23:04:56 »
Noista omista suurimmassa osassa ollut virtalukko kyllä ohjauspylväässä  ;)
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Ateho  Elekma