Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: JuHaU - 22.01.2011, 21:56:51
-
Tuli mieleen, että tämmöinen ketju voisi olla hyvä, jossa on selkokielisesti selvitetty termejä ja asioita.
Modet ja valvojat voivat kerätä termit ja vastaukset listaksi toiseen vastaukseen.
Kun termejä tulee lisää, niin voidaan jaotella niitä myös omiin osa-alueisiin.
Aloitetaan tällä - erinomainen esimerkki selityksestä.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole on vaan idioottimaisia vastauksia :)
Dumppi = paineventtiili joka aukeaa kun kaasuläppä suljetaan ja päästää autopaineen taivaan tuuliin = pitää ahtimen pyörimässä kun esim vaihdetaan vaihetta ja kun läppä taas aukeaa sulkeutuu venttiili ja ahtimen pyöriessä on koneessa taas ylipainetta.
Mappi = Painetta mittaava anturi joka antaa signaalin ruiskuyksikölle imusarjan paineesta (sekä yli- että alipaineesta) toimii osana seoksen ja sytytyksen säätöä. :)
-
ALS = AntiLagSystem = ”paukku”, jonka tarkoituksena on pitää turboahdinta täydessä vauhdissa vaihteenvaihtohetken yli kun kaasua kevennetään ja näin saadaan turboviivettä lyhennettyä. Järjestelmä voidaan toteuttaa usealla eri tavalla mutta tyypillisin on: syöttää moottorin läpi normaalia suurempi polttoaineannos + myöhäistää sytytystä yli 20° koko kaasuläpän sulkeutumisajan jolloin palaminen tapahtuu vasta pakosarjassa ja turboahdin saa siitä lähes vastuksetonta työntövoimaa kun imupuolella dumppi puhaltaa virtauksen taivaantuuliin. Joissakin järjestelmissä pakosarjaan ohjataan lisäksi palamisilmaa imupuolelta noin 20mm kanavalla, tähän käytetään yleisesti pienenpientä kaasuläppää tai venttiilityyppistä lisäilmaluistia. Järjestelmä ei sovellu katuautoon jatkuvaan käyttöön vaan se pitää voida kytkeä päälle tarvittaessa ja sen käyttö rasittaa turboahdinta normaalia enemmän.
AFR = Air Fuel Ratio = Seossuhde = Kertoo polttoaineen ja ilman suhteesta. Ns täydellinen palamisen seossuhde bensiinillä on AFR 14.7. Turbokoneessa paineella ja voimaa otettaessa seossuhde voi olla esimerkiksi 11 - 12 välillä. Puhutaan myös, että kone käy laihalla tai paksulla. Mitä pienempi luku on sitä enemmän seoksessa on polttoainetta ja mitä isompi luku on sitä vähemmän siinä on polttoainetta. Täydellisen palamisen seossuhdetta merkitään usein lambda-arvolla 1.
Bypass-venttiili = Pyypässi, Pässi = toimii kuin dumppi, mutta päästää ahtopaineet ahtimen imupuolelle eikä taivaan tuuliin
CAI = Cold Air Intake = muokattu imuilmaputkisto jonka tarkoituksena on saattaa koneella mahdollisimman kylmää ilmaa ja yleensä konetilan ulkopuolelta. Nimityksellä voidaan tarkoittaan putkia ilmaputsarin molemmin puolin, mutta ei enää (mahdollisen)turboahtimen jälkeistä osaa.
CLT = coolant temperature sensor
Downpipe = Turbon jälkeen ensimmäinen putken osa ennen varsinaista pakoputkistoa
Dumppi = Dump valve = Blowoff valve = BOV = paineventtiili joka aukeaa kun kaasuläppä suljetaan ja päästää ahtopaineen taivaan tuuliin. Pitää ahtimen pyörimässä kun esimerkiksi vaihdetaan vaihetta ja kun läppä taas aukeaa sulkeutuu venttiili ja ahtimen pyöriessä on koneessa taas ylipainetta.
Hukkaportti = Ahtimessa oleva tai erillinen pakosarjassa oleva venttiili, joka päästää pakokaasua ahtimen ohitse. Hukkaportilla säädetään ahtimen pyörimisnopeutta ja siten ahtopaineen määrää.
IAT = Intake Air Temperature = Imuilman lämpöanturi
Ilmamassamittari = MAF = kuumalankatyyppinen anturi, joka mittaa anturin läpikulkevan ilman.
Ilmamäärämittari = läppätyyppinen mekaaninen mittari, joka mittaa läpimenevän ilman määrää,
Intercooler = Kuuleri = Välijäähdytin, jolla turbon imupuolen jälkeen jäähdytetään turbon lämmittämä imuilma. Viileämmällä ilmalla saadaan parempi täytös, lisää teho ja kestävyyttä.
Lastutus = Lastutuksesta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä Moottorin ohjauksen keskusyksikön ohjelman muutosta, joka tehdään vaihtamalla ko ohjaimessa oleva piiri.
MAP-anturi (Manifold Absolute Pressure) = Mappi = Imusarjan painetta mittaava anturi joka antaa signaalin ruiskuyksikölle imusarjan paineesta (sekä yli- että alipaineesta) toimii osana seoksen ja sytytyksen säätöä.
MAF-anturi = kuumalankatyyppinen anturi joka mittaa anturin läpikulkevan ilman
MAT = Manifold air temperature.. Megasquirt käytössä ainakin tarvitaan.
Plenum = imusarjan painekotelo
Softaus = Softauksella tarkoitetaan yleensä moottorinohjauksen keskusyksikön ohjelman muuttamista ohjelmallisesti esimerkiksi ODB portin kautta.
TPS = Throttle Position Sensor = Kaasuläpän asentotunnistin
-
Erinomainen topikki.
Ekassa viestissä mainittu "mappi" sekoitetaan luvattoman usein "maffiin", joka on taas ilmaMASSAmittari, joka taas sekoitetaan luvattoman usein ilmaMÄÄRÄmittariin, joka on läppätyyppinen, kun taas "maffi" on kuumalankatyyppinen.
Vaikka aihetta olisikin, niin tuota äskeistä lausetta ei sitten sotketa offissa olevaan "kielipoliisi" topikkiin :2funny:
-
Mappi = Painetta mittaava anturi joka antaa signaalin ruiskuyksikölle imusarjan paineesta (sekä yli- että alipaineesta) toimii osana seoksen ja sytytyksen säätöä.
MAP = Manifold Absolute Pressure eli imusarjan absoluuttinen paine.
Pari muuta samasta aihepiiristä...
IAT = Intake Air Temperature eli imuilman lämpöanturi
TPS = Throttle Position Sensor eli kaasuläpän asentotunnistin
Turbomiehillä usein myös
Pässi = Bypass = kuin dumppi, mutta päästää ahtopaineet ahtimen imupuolelle eikä taivaan tuuliin
-
Mittees erroo on Blow off valvella ja dumpilla? onko wastegate sama ku hukkaportti? :-[
-
Downpipe = Turbon jälkeen ensinmäinen putkenosa ennen varsinaista pakoputkistoa
Cooler / intercooler / Kuuleri = Välijäähdytin, jolla turbon imupuolen jälkeen jäähdytetään turbon lämmittämä imuilma, sisältääpi siten enemmän happea ja mahdollistaa paremman täytöksen.
-
Mittees erroo on Blow off valvella ja dumpilla?
Sama asia. Näkyy myös lyhennystä BOV.
onko wastegate sama ku hukkaportti? :-[
On, sanatarkka käännös englanti-suomi.
Näitä samaa tarkoittavia ja erikielisiä nimityksiä kannattaisi varmaan kerätä samaan paikkaan missä sana määritellään.
-
Täällä ei ollenkaan kerrota kerran biltemankin kuvastossa esiintynyttä termiä "turboagregaatti virityskäyttöön"
MAT = Manifold air temperature.. Megasquirt käytössä ainakin tarvitaan.
CLT = coolant temperature sensor
-
No "Slaidi" on sama kuin "Giljotiini" eli läpätön polttoaineseoksen säätelijä joka siis on virtausominaisuuksiltaan parempi kuin perinteinen kaasuläppäsysteemi.
Sitten tulee mieleen "Peitto"= Overlap ,joka on kuvaus imu ja pakoventtiilin yhtäaikaisesta aukiolosta, ilmoitetaan yleensä asteina. Tämä luku määrää hyvin ratkaisevasti nokka-akselin ns luonteen, eli toiminta-alueen.
Tuossa nyt jotain, mitä näin puoliunessa tuli mieleen. :buck2:
-
Squish gap= viskäppi= männän ja kannen väliin jäävä etäisyys. Kaks-tahti piireissä tutumpi käsite, miksi ei myös nelari hommissa.
Edittiä: Juurikin paljealuetta tarkoittaa.
-
Laminointi eli slammaus = kerrospäälystämistä jossa tarkoituksena on aikaansaada mahdollisimman tiivis ja tukeva rakenne liittämällä(liimaamalla) materiaaleja toisiinsa, samalla poistamalla ilmat välikerroksista. Esimerkiksi voileipä voidaan päälystää kinkulla, juustolla ja meetwurstillla. Joissakin tapauksissa myös tomaatilla ja salaatinlehdillä mutta näihin pitää suhtautua varauksella, niiden hyödyistä ei ole tutkittua tietoa.
-
Joku voisi kirjoittaa noita sylinterikansien osista tänne jotain. Esimerkkeinä. Lashcapit tms. Sylinterikannessa on muutenkin aika paljon erilaisia osia ja näiden terminologia tuntuu olevan itse kullakin välillä vähän hakusessa. Tämän viestin voi vaikka poistaa jos joku kirjoittaa termejä tilalle.