Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: porko - 09.12.2010, 13:29:55

Otsikko: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: porko - 09.12.2010, 13:29:55
Siirretään tämä museossa aloitettu käyttis prokkis myös tänne. Edellisen 740 TIC:n jälkeen piti saada uusi harrastekäyttis. Eli tarkoitus on pitää kiesi päivittäisessä työmatka käytössä, mutta muutella sitä toimivammaksi ja ennen kaikkea hauskemmaksi !

Kuva viime syksyltä (2010):
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Syyskuu2010.jpg)
Ja kevät 2011 -look
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kevtkuva2.jpg)

Speksit ostohetkellä keväällä 2010:
- Volvo 940 sedan vm. -95, B230FK + M90
- Mittarissa oli ostohetkellä "vasta" 370 tkm
- Helmoja ja spoileria lukuunottamatta voisi sanoa että orkkis. Kylmäkonetta tai muita sähköhömpötyksiä ei ole, ja toisaalta hyvä niin. Kaikki läsnä olevat varusteet toimii moitteetta.
- Täydellinen huoltokirja, ja vähän vielä ylimääräisiäkin herkistyksiä. Kaikista toimista kirjanpito !
- Parit hyvät renkaat aluilla, ja vetokoukku

Ja mitä sitten on jo tehty:

- Normaalit öljyt, tulpat, suodattimet yms. nesteet vaihtui sekä muita pienempiä huoltotöitä + audiolaitteiston päivitys
- Alusta oli melko ”komfort”, joten iskarit / jouset meni ensimmäiseksi vaihtoon. Bilstein kaasut ja Lesjöfors jouset joka nurkkaan. Perä painui näillä romuilla niin alas, että vaihdoin vakijouset taakse takaisin. Nyt on hyvä asento ja ajotuntuma !
- Putkiston tein alusta loppuun 2,5” rännillä, katti unohtui siinä samassa tallin hyllylle…
- Ilmansuodatin kotelosta kaikki reiät auki ja vaahtokumi vaimennin olan yli
- Sitten tehoa. Göranilta Ecomax lastu ja G-valve kotimaasta. Samalla AutoGaugen aina yhtä luotettava ahtopaine mittari kiinni. Paineita hiljalleen ylöspäin, kunnes tikkaus alkoi. EZK:hon lastu Landiasta ja johan kestää nostaa 1,3:een 95E:llä, 98:lla jopa hieman yli tuon.
- Paineiden noston jälkeen alkoi by-pass venttiili vuotamaan. Purku ja jousen kiristys helpotti. Dumppiakin kokeiltiin lähinnä testimielessä. Ei toimi LH-Jetin kanssa !
- Pitovaikeudet alkoi häiritsemään, joten jälleen Landiasta kimppatilauksena Aussie Lockeria tilaamaan. Tämä saatiin vihdoin asennettua ja toimimaan ennen talven tuloa
- Alkutalvesta alkoi pyyhkijämekanismi takkuilemaan. Uusi (vähemmän käytetty) mekanismi hankittu ja vaihdettu. Toimii !
- Vesipumppu vaihtui tarvikkeeksi kun vanha alkoi ääntämään.
- Kardaanin tukilaakeri, kannatinkumi sekä ristikot uusittu
- Molemmat takapyörän laakerit uusittu
- Molemmat raidetangot ja –päät uusittu


Varmaan jotain muutakin pienempää ja vähemmän tärkeää on tehty, mutta yllä merkittävimmät uudistukset tähän mennessä.

”To-do” –lista:

-- Isompaa hyrrää vakio 13C:n tilalle sekä medium size kiinacooleri tarttis laittaa ennen kesän tuloa. Coolerille on hyvin tilaa, kun ei ole ilmastointia eikä laatikon putkia tiellä. Hyrrän valinta on vielä vaiheessa, katsotaan mitä eteen tulee.
- Tuntuu ja kuulostaa siltä, että taka-akselin tuenta vaatii remonttia. Eli puslien vaihto on edessä jossain vaiheessa.
- Myös kytkin epäilyttää, varsinkin kun kevät koittaa ja pito paranee. Tietoa ei ole, milloin tuota olisi rempattu, ja silloinkin varmasti vakio osilla.


Päivitetään listaa sitä mukaa kun lisää tekemistä ilmenee (lista tuskin lyhenee… )

Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 09.12.2010, 14:55:10
Tässä vähän tarkempia tietoja tuosta lukkoperästä. Kyseessä siis ns. ”räikkälukko”, Aussie Locker, eli varsin yksinkertainen kapine joka lukitsee perän 100%:ksi kun veto on päällä ja pyörät pyrkivät pyörimään eri nopeudella. Homma perustuu siihen, että normaalin tasauspyörästön pikkurattaiden tappi pakottaa räikän puoliskot toisiinsa kiinni, jolloin hammastukset lukittuvat. Lukko on sikäli harrastaja ystävällinen, että asennus ei vaadi erikoistyökaluja, eikä hammaskosketuksen säätöä, sillä perämurikka säilyy ennallaan. Ainoastaan tasauspyörästön kannattimen (siis murikka jossa iso lautaspyörä on kiinni) sisuskalut vaihdetaan. Ja toki myös hinta on kohtuullinen, noin 350€.

Muutama linkki tuotteesta, muitakin valmistajia on mutta omassani on juurikin tämä:

http://www.aussielocker.com/ (http://www.aussielocker.com/)
http://www.aussielocker.com/index.php/lockers/aussie-locker-xd-13027.html (http://www.aussielocker.com/index.php/lockers/aussie-locker-xd-13027.html)

Asennusvideo (tosin vähän väärään merkkiin, mutta metodi on sama)
http://www.youtube.com/watch?v=ruklIjF7orA (http://www.youtube.com/watch?v=ruklIjF7orA)


Operaatio oli sinällään helppo: takajarrut pois, vetarit pois, perämurikka pöydälle. Iso lautaspyörä irti, jotta sai naputeltua ristitapin pois. Tämän jälkeen pikkurattaat tipahtikin jo lähes itsestään pöydälle. Sitten vaan sovitteli räikän puolikkaat murikan sisään, ja tapit/ jouset kiristämään räikkää. Lopuksi ristitappi ja lautaspyörä kiinni ja murikka takaisin autoon.

Lautaspyörän pulttien ”lukituslevy” halkaistu
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Suojapeltikatkaistu.jpg)

Nopeustunnistimen kiekkoon piti tehdä reikä että lukkosokan saa pois
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Tapinreikporattu.jpg)

Kasausta
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Lukko2.jpg)

Valmis paketti
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Lukko4.jpg)

Ensimmäisen asennuksen yhteydessä tuli tehtyä hieman huonolla ajatuksella säätö, sillä ohjeen mukaan välykset olisi vähän sinnepäin. Käytännössä välyksen säätö on hyvinkin tarkka, sillä liian suuri välys kiilaa lukon pysyvästi jumiin, eli käyttäytyy kuin Kemppi. Jonkin aikaa ajeltuani (epäilin että olisi vaan uutuuttaan jäykkä) veto loppui kokonaan.

Eli homma alkoi alusta, murikka irti ja tutkimaan. Onni onnettomuudessa, ei mennyt muuta kuin kolme neljästä räikän "tukitapista" poikki ja jouset metallipuruna. Itse räikkä ja rattaat oli ihan ehjät, joten pienellä virittelyllä selvisi. Siihen hätään en alkanut tilaamaan orkkis varaosia, joten hain IKH:lta uudet jouset, joita lyhensin sopivaksi. 6,5mm HSS poranteristä sai tehtyä uudet tapit. Lisää shimmiä väliin ja paketti olikin taas kasassa. Tähän asti on ainakin toiminyt hyvin. Vähän kulmikashan tuo on käytökseltään, mutta kelpaa tällä hetkellä minulle.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: Juzi - 10.12.2010, 19:56:37
Paljonko oli postikulut tolla aussie lockerilla?
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 10.12.2010, 20:01:21
Paljonko oli postikulut tolla aussie lockerilla?

Ihan tarkkaan en tiedä, sillä tilattiin kimpassa AtAi:n kanssa ja hän hoiti tilauksen. Muistaakseni tuo oli jotain 280$ ja siihen rahdit tullit yms. kulut niin kokonaisuudessaan kotimaan MH rahteineen minulle 354€. Pistä AtAi:lle privaa jos haluat tarkempia speksejä firmasta ja tilauksesta.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 15.01.2011, 13:48:49
Pitkästä aika tuli taas vähän rakenneltua. Auto on koko ajan tien päällä, niin jää virittelyt vähemmälle  :'(

Kovemmissa kiihdyttelyissä on kuulunut epämääräisiä ääni voimansiirrosta, ja epäilin niiden tulevan kaksoismassa vauhtipyörästä. Auton alla kömpiessä totesin kuitenkin että kardaanin tukilaakeri ja -kumi oli ihan loppu, joten siitä voisi aloittaa. Viime yönä sitten raapaisin koko kartaanin pöydälle ja vaihdoin sekä kumin että laakerin. Oli yllättävän helppo homma, vaikka olin asennoitunut käyttämään voimaa ja väkivaltaa vanhan irroitukseen. Samalla tuli hypisteltyä noita ristikoita vähän tarkemmin, mutta ne ei vielä vaadi toimenpiteitä.

Pikainen koeajo aamusella antoi hyviä ja huonoja tuloksia: voimansiirron äänet väheni ja ylimääräiset välyksetkin väheni (siis väheni, vielä niitäkin löytyy...). Huonoina puolina tuli lievä tärinä/jyrinä 80-100km/h, eli tukilaakerin asentoa täytyy hieman muokata. Lisäksi aiemmin kiusannut epämääräinen ääni jäi, tosin muutti hieman muotoaan. Varsinkin huomaa 5. vaihteella pitkässä, kovassa kiihdytyksessä, jossain 1 bar paikkeilla hetkellisesti tulee voimakas hakkaava ääni auton keskivaiheilta. Ihan tuntuisi kuin kardaani alkaisi "heilua" ja osua johonkin, mutta en oikein siihen usko. Täytyy tutkia ja shimmata tuota tukilaakeria lisää josko se auttaisi.

Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 21.01.2011, 08:26:45
Eipä taida tuo tukilaakerin asennon muutos auttaa asiaan. Jyrinä/tärinä tuntuu jo hyvinkin pienillä nopeuksilla, vedättäessä ja kaasua nostaessa, joten luulen että ristikoissa on sittenkin vikaa. Välyksiä niissä ei tuntunut, ja varsin tiukat olivat muutenkin. Kannatin kumi oli kuitenkin aivan loppu ja kardaani pyöri aiemmin toista senttiä alempana kuin nyt. Teoriassa siis ristikon kulma on nyt erilainen kuin aiemmin, joten voipi olla että siinä on syy.

Eilen hain uudet ristikot, yritetään ehtiä vaihtamaan ne viikonlopun aikana.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: JuHaU - 21.01.2011, 08:38:07
Eilen hain uudet ristikot, yritetään ehtiä vaihtamaan ne viikonlopun aikana.

Ennen kuin ne "räjähtää"...
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 21.01.2011, 11:14:28
Ennen kuin ne "räjähtää"...

Eilen illalla alkoi jo vähän jännittää kun lähdin ohittamaan rekkaa enkä jaksanut vaihtaa pienemmälle. Vitosella reilun kilon ahdoilla olin jo kuulevinani kardaanin huudon: "mua niin v...tuttaa, mää tuun kohta moikkaamaan sua !" :hello:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: porko - 23.01.2011, 11:40:11
Kohta menee tämä kiesi myyntiin, jos ei tahti muutu ! Vanha sanonta "if it works, don´t fix it" alkaa käydä toteen !

Kardaanin tukilaakerin vaihdon jälkeen alkoi ravistaa kahta kauheammin. Nyt sitten vaihdoin ristikot (tai yritin) ja peli seisoo pukeilla. Etummaisen ristikon vaihto meni "by-the-book". Takimmaisen ristikon ensimmäinen osio myös. Näistä kahdeksasta laakerikupista sitten tottakai viimeisen kupin yksi neula pääsi karkuun, ja valitettavasti huomasin sen vasta prässäyksen loppuvaiheessa, kun ei lukkorengas mahtunutkaan enää paikalleen. Aikani yöllä nivelen kanssa turattuani otin paketin auki ja huomasin vahingon jo tapahtuneen: se karannut neula poikki ja kupissa painaumat. Eli koko paketti roskiin, eikä tietenkään uutta osaa ole juuri nyt saatavilla !

Täytyypä heti huomenna soitella Ko-Met:lle. Saavat vaihtaa tuon nivelen ja tasapainottaa akselin. Tasapainotus olisi ollut hyvin suurella todennäköisellä edessä joka tapauksessa, joten vaihtakoot samalla ristikonkin.

Uskaltaakohan sitä edes öljyjä vaihtaa, kun tuntuu tuo Mr. Murphy olevan jatkuvasti läsnä... :tickedoff:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: rotor3 - 23.01.2011, 16:09:29
hehe .. ei pitäs nauraa mutta täysin samallalailla tein itekki samat ongelmat jopa tuo että yks neula poikittain siellä pohjalla :) ja vaihoin itsekkin eka tukilaakerin ja sen kumin ja sit kummatkin ristikot ja tärinä senkun tuntuu pahentuvan... on ollu kyllä semmonen voittaja viilis noitten remonttejen jälkeen!
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: porko - 25.01.2011, 20:16:44
No nyt on kartaani taas paikallaan. Ja pois en ota ihan heti ! Tai siis ainakaan ennen kytkinremonttia...  ;D

Taas kerran täytyy kehua Ko-Met Oy:n toimintaa. Soitin maanantai aamuna, että saanko tuoda kardaanin hoitoon illalla ja hakea tiistaina pois. Sehän sopi, joten tänään hain putken uudella nivelellä ja tasapainotuksella varustettuna. Olivat tarkastaneet sen minun vaihtaman nivelen ja oli kuulemma ihan ok.  -H-

Lyhyellä koeajolla ei isompia ongelmia ilmennyt. Pientä vapinaa jossain nopeuksissa, mutta nekin saattaa poistua jos viitsisi joskus hieman linjata tarkemmin tukilaakeria. Nyt saa jumppa kardaanin kanssa riittää hetkeksi. Matkahuolto kiikuttaa lähipäivinä kiinteän vauhtipyörän, joten täytynee alkaa suunnittelemaan kytkytin osastoa seuraavaksi. Epäilen nimittäin että suuri osa noista kolinoista ja välyksistä johtuu väsyneestä kaksoismassa vauhtipyörästä.

Ai niin ja takaiskarit pitäisi tilata ja vaihtaa, ja pari muuta juttua, että ei tässä nyt ihan vielä valmista olla. Pitää juottaa jurriin tuo Mr. Murphy ja tuupata se katuojaan niin alkaa hommat taas sujua   :pupu:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: JuHaU - 25.01.2011, 23:30:14
Matkahuolto kiikuttaa lähipäivinä kiinteän vauhtipyörän, joten täytynee alkaa suunnittelemaan kytkytin osastoa seuraavaksi.

Kattelinkin tuota samaa vp:tä tänään eräässä takaluukussa.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: J0NZA - 27.01.2011, 14:35:49
Minkälaisia käyttökokemuksia sulla on tollasesta räikkä lukosta? Pitääkö kovaakin ääntä?
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: porko - 27.01.2011, 20:54:32
Minkälaisia käyttökokemuksia sulla on tollasesta räikkä lukosta? Pitääkö kovaakin ääntä?

No jos tuota asennuksessa sattunutta tuuma/milli tulkintahässäkkää ei lasketa mukaan, niin hyviä kokemuksia. Varsinkin jos suhteuttaa sen hintaan, niin erittäin hyvä. Ääni ei ole ongelma. Jos ei rokki soi kovasti (eli aika harvoin) tiukassa kaarroksessa kuuluu vaimea naksutus sisällä, en tiedä miten kovasti ulkona raikaa. Toisaalta eiköhän tuo pörise jo muutenkin sen verran ettei pienet sivuäänet käännä mummojen päitä.

Jos jotain negatiivista haluaa sanoa, niin onhan tuo toiminnaltaan aika kulmikas. Vedon ja "luiston" raja on mallia on-off. Eli jos hitaassa nopeudessa kaartaa jyrkästi kadunkulmassa, eikä pidä kaasua tasaisesti, niin saattaapi vähän pompottaa. Jos vetää reilusti veto päällä niin toimii kuin kemppi, ja toisaalta jos ajaa ihan tasakaasulla tai kytkin pohjassa, niin räikkä raksuttaa ja tasauspyörästö toimii. Kun tuon kulmikkuuden kanssa on oppinut elämään niin vaistomaisesti lukon toimintaa tulee ohjattua kaasulla mutkissa. Erityisen hauska tuo on näin talvella, kun mutkaan voi mennä sisään aika reippaastikin, eikä lukko ala puskemaan keulaa kohti penkkaa. Ja sitten kun keulan on saanut sopivasti sisään mutkaan, niin pienellä kaasun lisäyksellä perän saa kiinteäksi, jolloin laajaa ja hallittua luistoa voi vetää niin pitkään kuin tehoa riittää.

Tai siis enhän minä tietenkään niin aja, sehän on liikenteen vaarantamista... V:>
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 31.01.2011, 20:04:10
Kusti toi paketin (tai matkahuolto sen kait kiikutti). Voimansiirtoon kiinteää palikkaa, jos vaikka pääsisi joskus tuosta kuminauha efektistä eroon. Tähän päälle M3:sen asetelma ja D24:n massalevy, niin eiköhän pito riitä näille tehoille. Hiukan täytynee sorvia näyttää kun vaikuttaisi saaneen joskus lämpöä...

Äh, turhaa hifistelyä, kiinni vaan ja kovaa ajoa  :3/4 jättää sen:

(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Pottapyr.jpg)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: JuHaU - 31.01.2011, 20:45:33
Saa sille hiukan näyttää sorvia, että se M3 asetelma siihen sopii.

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/pottapyr.jpg)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: porko - 31.01.2011, 20:48:49
No siinähän se samalla kevenee mukavasti  ;D Vielä kun saa tuon sähköflektin asenneltua, niin jonkinlainen kierrosherkkyys voisi olla havaittavissa !

Saas nähdä mitä tästäkin seuraa... :tickedoff:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: AnttiR - 01.02.2011, 02:32:42
Tyhmä kysymys, mutta miks pitää sorvailla joku M3 asetelma sinne kun kerta tuohon saa suoraan sopivan kytkimen mikä varmasti pitää noilla tehoilla?
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" feat. Mr. Murphy
Kirjoitti: porko - 01.02.2011, 07:33:35
Tyhmä kysymys, mutta miks pitää sorvailla joku M3 asetelma sinne kun kerta tuohon saa suoraan sopivan kytkimen mikä varmasti pitää noilla tehoilla?

Tarkoitat että esimerkiksi Sachs SRE ? Ihan totta, mutta kun tuollaisen potan sattui sopivasti saamaan, ja asetelma on odotellut kaverin tallissa jo jonkin aikaa, niin kokeillaan hyödyntää noita jo olemassa olevia osia.

Ei tämä kombinaatio ole vielä kiveen kirjoitettu, mutta onpahan jotain mistä alkaa  ;)

E: Siis varsinaisesti luistamisen takiahan tuota kytkintä ei tarvitsisi alkaa purkamaan. Taustalla on ihan muut syyt  :sundaydriver:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
Kirjoitti: porko - 02.02.2011, 21:00:09
Tuo peräpään kolina alkaa olla siinä pisteessä, että hermo on loppu. Tänään tarttui siispä matkaan uudet takaiskarit.
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/MonroeReflex.jpg)
Toivotaan että kolina todella tulee muutaman tonnin ajetuista Bilstein pampuista, sillä seuraavaksi alkaa ideat loppumaan. Mitään varsinaista välystä en ole perän tuennasta löytänyt, ja kumitkin on silmämääräisesti sekä raudalla vääntämällä kohtuullisessa kunnossa.

Samalla kun kömpii auton alle, niin täytynee kurkistaa banjon sisään. Sieltäkin kuuluu välillä ihme ääniä....alkaa vissiin päästä vippaamaan kun kuulee kaikenlaista :uglystupid2:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
Kirjoitti: JM - 03.02.2011, 21:20:36
Mullakin on kuulunut jonkin aikaa kolinaa oikealta takaa ja iskaria tietty ensin epäilin, mutta kolinan syyksi
paljastui taka-alatukivarren etupusla. Koko peräpää ilmaan nostettuna, kaveri väänteli takarengasta ja ite kyttäsin auton alla
ja tukivarsi pääsi selvästi liikahtamaan. No kestihän se pusla melkein 400tkm.. tässä ootellu että koska toinen puoli alkaa kolista.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
Kirjoitti: porko - 04.02.2011, 07:32:48
Mullakin on kuulunut jonkin aikaa kolinaa oikealta takaa ja iskaria tietty ensin epäilin, mutta kolinan syyksi
paljastui taka-alatukivarren etupusla. Koko peräpää ilmaan nostettuna, kaveri väänteli takarengasta ja ite kyttäsin auton alla
ja tukivarsi pääsi selvästi liikahtamaan. No kestihän se pusla melkein 400tkm.. tässä ootellu että koska toinen puoli alkaa kolista.

Noita akselin puslia mäkin ensin epäilin, mutta kun niitä nosturilla vääntelin renkaat maassa ja renkaat ilmassa, niin mistään en suurempia välyksiä löytänyt. Toki vakio kumipusla aina vähän periksi antaa, mutta silti.

Täytyy tänä iltana vaihtaa noi takaiskarit kokeeksi jos vaikka helpottaisi.

P.S. Tulipas muuten mieleen että onkohan kukaan joutunut vaihtamaan akseliputken ja tukivarren välistä kumilätkää ? Se näyttää ihan roiskeläppäkumilta, ja voisi vanhemmiten antaa niin paljon periksi, että akseliputki pääsisi osumaan tukivarteen. Tuon kumin tarkoitus on kaiketi antaa periksi kun akselin ja korin välinen kulma muuttuu, eli kun vakaajatanko joutuu töihin.

 Varsin erikoinen rakenne tuo "melkeinjäykkä" taka-akseli  *tumppuun->
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , kolinan metsästystä
Kirjoitti: porko - 06.02.2011, 20:49:42
Viikonlopun saldo:

- Aussie Locker siirretty tallin hyllylle, tilalle laitettu perinteinen tasauspyörästö
- Takaiskarit vaihdettiin Monroe Reflex kaasuihin
- Kardaanin tukilaakeria säädeltiin taas
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Kirkkaat vilkut eteen
- Ulkopesu

Alkoi siinä määrin rassaamaan hermoa nuo voimansiirron sekä taka-akselin välykset ja kolinat, että tein radikaalin päätöksen: muutetaan kaikki takaisin orkkiskuosiin ja mietitään sitten lisää. Eli räikkälukko pois, uudet öljyt perään, iskarit uudet ja kardaanin linjaus "ajatuksella". Tuloksena aivan toinen auto !

Pitkään vaivannut kalkatus hävisi iskareiden vaihdolla. Luultavasti Bilsteinit saivat kipeää loppukesän jousikokeiluissa, joten ei ehkä ihan täysin voi syyttää ko. merkkiä. Aussie Locker -lukkoperä taasen toimi aivan kuten pitikin, mutta pitkän päälle normi duunimatka pyörityksessä alkoi lukon välys rassaamaan. Purkaessani mittailin ja tutkiskelin räikän sielun elämää vielä kertaalleen, ja luulen että jos olisi heittänyt asennusohjeet alunperin takkaan, niin homma olisi toiminut paremmin. Kuten aiemminkin totesin, ohjeessa olevat välykset ovat tuumamitoitettuna vähintäänkin ohjeellisia, ja niistä ei kannata välittää. Jos räikän shimmaisi reilusti tiukemmaksi kuin mitä ohje antaa, niin varmaan kokonaisvälys olisi siedettävä. Tähän palataan vielä.

Tänään tehdyn reilumman  koeajon perusteella taka-akseli on lähes äänetön, eli puslaremontti saa odottaa. Pahempia ravistuksiakaan ei tunnu, mutta edelleen epäilen että kytkin/ vauhtipyörä vaatii kohta huomiota. Kokonaisuutena kuitenkin erittäin onnistuneita muutoksia (vaihteeksi) !
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: JuHaU - 07.02.2011, 10:11:27
Taka-akselille seuraavaksi lukoksi Torsen tyyppinen lukko tai vakio Danan kitkalukko. Tuo kitkalukkokin kestää katurenkailla ihan mainiosti.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: porko - 07.02.2011, 11:46:05
Torsen maksaisi about 500 taalaa, joten ei se ihan mahdoton vaihtoehto olisi. Tietysti asennus olisi hieman haastavampi, ja vaatisi ehkäpä jonkun "asiantuntijan" konsultaatiota. Itseni tuntien en kuitenkaan mene siitä aidan matalimmasta kohdasta, vaan luultavasti hakkaan päätä seinään vielä joskus tuon räikän kanssa.

Jälkiviisaana on hyvä todeta, että olisi pitänyt pyöritellä tuota räikkää käsissä vähän pidempään, eikä suoraan lähtenyt asentamaan mukana seuranneiden loistavien ohjeiden perusteella  :knuppel2:

Räikän lukitus hampaiden korkeus on 1,5mm per puoli. Teoriassa siis 3mm kokonais välys riittäisi, jotta hammastukset mahtuisi "hyppäämään" yli kun tasauspyörästö toimii (ohjearvot muistaakseni 3,7-4,3mm). Käytännössä kuitenkaan molemmat puolet ei hypi yhtä aikaa, joten hiuksia halkomalla jopa parin millin välys saattaisi riittää. Tällä tiukemmalla shimmauksella kytkentäpalojen ja ristitapin välys olisi minimissään, ja tuo eniten häirinnyt vedon/jarrutuksen välinen tyhjä liike jäisi pois. Ja tähän jos vielä lisäisi jousitetut shimmit, saisi välykset vedettyä nollaan, toiminnan muuten häiriintymättä.

Eli pientä jatkojalostusta vaaditaan. Kunhan keksin sopivat metodit ja materiaalit, saatan heittää tuon räikän vielä kiinni. Homma alkaa nimittäin sujua sen verran liukkaasta kovasta harjoittelusta johtuen, että operaatioon ei tarvitse varata montaa päivää O0
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: porko - 11.02.2011, 13:10:23
Lupasin etten kardaaniin enää koske, mutta kaipa tämä täytyy paikalleen laittaa kun tuli tänään hankittua. Sama palikka sopii mm. E39 525tds /530i sekä E71 (X6) xDrive50i (408hv!) Biimereihin, joten on tuohonkin hieman varmuuskerrointa laitettu länsinaapurissa.
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kardaanilaippa.jpg)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.02.2011, 17:41:15
Lupasin etten kardaaniin enää koske, mutta kaipa tämä täytyy paikalleen laittaa kun tuli tänään hankittua. Sama palikka sopii mm. E39 525tds /530i sekä E71 (X6) xDrive50i (408hv!) Biimereihin, joten on tuohonkin hieman varmuuskerrointa laitettu länsinaapurissa.
http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kardaanilaippa.jpg

Koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan, itse olen aikoinaan luvannut etten ooppelia osta ja kuinkas kävikään.  :-[ Tosin, se "virhe" ei harmita yhtään...
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: porko - 11.02.2011, 19:01:42
Joo tuo kuuluisa Mr. Murphy saa mielen muuttumaan. Tänä aamuna töihin ajellessa kaikki oli ihan kunnossa. Kärry seisoi päivän niillä sijoillaan, ja kotiin ajellessa alkoi hillitön jyrinä vedättäessä 40-50km/h nopeudesta, vaihteella ei väliä. Ristikot ja tukilaakeri uusittiin muutama viikko sitten, joten niitä en oikein epäile. Vaihtoehdoiksi jää tuo etulaippa tai vauhtipyörä, tai sitten laatikon tukikumi on pettänyt totaalisesti. Toisaalta silloin luulisi oireen tulevan muillakin nopeuksilla.

Hiljalleen alkaa kiinnostamaan paluu etuvetoisiin, ainakin noin käyttöautona... :nohnoh
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , back to basic
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.02.2011, 19:05:17
Hiljalleen alkaa kiinnostamaan paluu etuvetoisiin :nohnoh

Ei saa kiroilla!  :nohnoh
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish"
Kirjoitti: porko - 16.02.2011, 07:54:21
Hip hei ! Lisää osia Motonetistä niin homma rokkaa !

Alkoi siinä määrin viikonloppuna riepomaan tuo jyrinä ja tärinä, että nappasin taas kertaalleen koko kardaanin kannatinrautoineen emännän auton konttiin ja vein Ko-Met:lle. Selitin tilanteen ja pyysin jotain tekemään. Totesin myös, että etummainen ristikko on edelleen mallia motonet, joten pienellä varauksella...

Setä soitti seuraavana aamuna että tule hakemaan putki pois. Oli vaihtanut suosiolla uuden (premium merkkisen) eturistikon, ja tasapainottanut koko putken kannattimineen vielä uudelleen.

Eilen illalla sitten heitin romut takaisin kiinni, ja aamulla tein koeajon duuniin. Ja kas, jyrinä on kadonnut ! Tästä opimme kaksi asiaa: halpoja tarvike osia voi käyttää silloin, kun niiden vaihto uudelleen hetken kuluttua on helppoa. Ja toinen, ensi kerran kun tarvitsee puuhailla kardaanin kanssa, vien sen suoraan Ko-Met Oy:lle.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: silu - 16.02.2011, 16:54:28
Nyt virittämäänB
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: porko - 16.02.2011, 19:09:05
Nyt virittämäänB

Se on käynyt mielessä, että jospa keskittyisikin vaan tehon lisäykseen ja jättäisi tuollaiset pikkuseikat (niinku just huollot ja korjaukset) tekemättä. Onnistuisikohan yhtään paremmin O0

Sitäpaitsi, "jonkun" pitäis käydä hakemassa se penkkilappu, ettei tarvi spekuloida jos viritykset vaikka vahingossa sattuisi tähän punaiseen joskus onnistumaan  P>

Onko aika jo varattu ?  ;D
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: silu - 16.02.2011, 20:43:18
Ei ole eihän toi rytö lähde edes käyntiin katellaan juhannuksena jos se käy silloinkaan
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: porko - 16.02.2011, 20:53:56
Ei ole eihän toi rytö lähde edes käyntiin katellaan juhannuksena jos se käy silloinkaan

Mä teen viikonloppuna jonkun pikku remontin, mikä varmaan menee sitten jotenkin v***tuiksi. Saat sitten ostaa halvalla tämän  :2funny:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: silu - 17.02.2011, 17:28:57
Aijaa ostaa eiköhän nyt ostot vähäksi ostettu.Sitä paitsi toi ois mulle liian hyvä.minähän ostan vaan täyttä p.......kaa.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: AtAi - 17.02.2011, 21:38:19
Mites ne omatekoset lukon tapit on kestäny?

Kattelin, että aussielockerille on tullu tarjolle jousi/tappisarjaa, 20$ + tk.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: porko - 18.02.2011, 18:35:31
Mites ne omatekoset lukon tapit on kestäny?

Kattelin, että aussielockerille on tullu tarjolle jousi/tappisarjaa, 20$ + tk.

Yllättävän hyvin kestivät, vaikka hieman pelottikin tehdä sellainen viritys. Ja myöskin itse tehdyt jouset pysyivät paikallaan, vaikka ne ei ihan samaa halkaisijaa ollut kuin alkuperäiset. Huomasin tuon saman tarvikesarjan, mutta silloin kun sitä olisin tarvinnut niin ei ollut aikaa alkaa tilailemaan.

Itse lukossa näkyi pieniä kulumajälkiä tapin rei'issä, mutta lähinnä kosmeettista. Sen sijaan yllätti, miten paljon ristitapin urat oli kuluneet lukon puolikkaissa. Urathan eivät ole ihan symmetriset vaan hieman "aukeavat", mutta juuri kulmissa mihin tappi suurimman voiman kohdistaa, oli selvät kulumat/painumat. Eipä tosin vaikuta toimintaan, ja jos tuon säätäisi ohjearvoa tiukemmalle, niin jäisi turhat löysät pois eikä pääsisi hakkaamaan laidasta laitaan.

Jos et ole vielä räikkää asentanut, niin suosittelen säätämään aika tiukaksi. Paras tietysti olisi jos heittäisi murikan välillä paikalleen, ja testailisi toimintaa renkaista kääntelemällä. Jotenkin vaan tuntui niin työläältä repiä sitä monta kertaa irti että jäi sitten tekemättä. Toisaalta nyt se on kuitenkin otettu moneen kertaan auki, joten jos olisi ekalla kerralla vähän jumpannut niin tulos olisi ehkä toinen. Täytyy taas joku päivä paneutua aiheeseen kun iskee inspiraatio.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: silu - 19.02.2011, 18:18:22
Loman kunniaksi laitoin sitte rysän käyntiin,no olithan siinä mukana.rasvat vaihdettu kylmä rikastusta laihennettu,jospa seuraavan kerran lähtis -25 asteen pakkasesta käymään.kokeilin vähän kolmosta vasten tallissa nousi paine sittenkin 1,8 bar.ei muuten auennu portti vielä,mihinköhän me se säädettiin oliko se2,0 bar vai 2,2bar.ei kaikkea voi muistaa paperille koneelle en laita.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: porko - 19.02.2011, 21:56:49
Tarjous on voimassa, vaihdetaan päittäin. Mä voin tuoda sen kauan kaivatun penkkilapun sulle sitten näytille (600+ ?)     O0
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: silu - 20.02.2011, 08:38:16
Ei kai me mitään vaihdella,reiluna kaverina voin lainata penkin ajaksi autoa sulle. jos siitä 600 lapun saa.realistinen kuitenkin 186
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , elämä jatkuu
Kirjoitti: porko - 21.03.2011, 09:55:40
Pitkästä aikaa tuli vähän askarreltua. Kärry pitäisi leimata hiljalleen, joten edellisen pakoputkisto muutoksen yhteydessä tallin hyllylle ”unohtunut” katalysaattori löysi jälleen paikkansa auton alta. Samalla korjasin etummaisen kannatin pannan, joka on ollut poikki jo pidemmän aikaa.  Tuo ainoa ruostevaurio eli akkukotelon pohjassa ollut reikä paikkaantui jo aiemmin.

Useassa eri yhteydessä on epäilty, mitä järkeä/hyötyä on jättää katti pois putkistosta. Tulipahan taas todettua, että kyllä sillä todellakin on merkitystä. Enää ei ahdot nouse yhtään niin herkästi kuin ennen, ja sen myötä kulkupuoli huononi selvästi. Pakopainetta on siis selvästi liikaa noin pienelle hyrrälle. Eli eiköhän tuo ahdistin siirry leiman jälkeen tallin hyllylle odottamaan ensi vuotta.

Huomenna menee kärry pajalle takapyörän laakereiden vaihtoon. En viitsinyt niitä alkaa itse turaamaan, kun ei satu tuota prässiä kuulumaan kotitallin varusteisiin. Saa nähdä poistuu ylimääräiset värinät, tärinät ja vonkunat sen myötä.
Jahka leima on paperissa, voi taas keskittyä johonkin muuhun, kuten kesävanteiden ehostukseen.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 22.03.2011, 20:59:53
Takapyörän laakerit vaihdettu. Samalla vaihtui perärasvat vähän oikeamman luokituksen omaaviin. Päästötkin mitattiin tuon katin asennuksen vuoksi, ja hyvältä näytti.

Alku kuulosti ja tuntui hyvältä. Tärinät ja jyrinät oli poissa, mitä nyt tietysti "normaalit" näille kilsoille. Sitten vähän pidempää ajoa reippaalla vauhdilla, niin tärinä alkoi. Talliin ajaessa tuntui myös aika vahva kumin käry.

Eli, olisikohan moottonetin halpa kannatinlaakeri leikannut kiinni ja sulattanut kumin. En edes viitsinyt kumartua tarkemmin tutkimaan. Ajellaan ja katotaan mikä paikka hajoaa, ja korjataan sitten.

Kyllä tää on hieno laji... *tumppuun->
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: Sato| - 22.03.2011, 22:45:51
Sulla nyt tuntuu näitä vastoinkäymisiä tulevan   :o :D
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 23.03.2011, 07:26:57
Joo ja kaikki ongelmat on B-bilarin takapuolella. Olisko kellään antaa uutta jos nopsasti vaihtaisi  :uglystupid2:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.03.2011, 09:13:42
Eli, olisikohan moottonetin halpa kannatinlaakeri leikannut kiinni ja sulattanut kumin. En edes viitsinyt kumartua tarkemmin tutkimaan. Ajellaan ja katotaan mikä paikka hajoaa, ja korjataan sitten.

Kyllä tää on hieno laji... *tumppuun->

Voi hyvinkin olla kannatinlaakeri jumissa. Itsellä oli joskus 242:ssa laakeri jumissa joten se lähti pyörimään ulkokoolista. Edes katsastusmies ei löytänyt siitä mitään vikaa.  :idiot2: Emännän SEAT:in kanssa kävi juurikin noin, ajetaan niin kauan kuin hajoaa. Lopulta matka katkes kun vetonivelestä lähti kaikki kuulat omille teilleen.  :2funny:

Autoilu on hieno laji, koskaan ei voi tietää mitä hajoaa.  :idiot2:  ;D
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: t.eskola - 23.03.2011, 13:50:40
 :hello: Täällä löytys FAG valmistama uusi kannatinlaakeriksi käypänen laakeri. Pitäs olla HIPO ja pienen välyksen laakeri ja ties mitä. Joskus laakerikaupasta hain, kun meni härmot mätänet laatuun. Laita YV jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: TVS - 23.03.2011, 19:03:34
Motonetin laakerissa ei ainakaan ollut kun justjust nimeks rasvaa kun omastani pölysuojaa raotin. Toimi se ihan jees kun lisäsin sinne reteesti skf:n laakerirasvaa sekaan :P
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.03.2011, 19:22:07
:hello: Täällä löytys FAG valmistama uusi kannatinlaakeriksi käypänen laakeri. Pitäs olla HIPO ja pienen välyksen laakeri ja ties mitä. Joskus laakerikaupasta hain, kun meni härmot mätänet laatuun. Laita YV jos kiinnostaa.

Paljonko kardaani ottaa jenkaa? Eli tuli mieleen että täytyykö sinne laittaa C3 välyksen omaava laakeri?
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 23.03.2011, 20:09:02
Paljonko kardaani ottaa jenkaa? Eli tuli mieleen että täytyykö sinne laittaa C3 välyksen omaava laakeri?

Ihan totta, ei se niin paljon rundaa että tarvitsisi sen puolesta käyttää tarkkuus laakereita. Tärkeämpää taitaa olla se voitelu, mitä ei TVS:kään mukaan juuri ollut. Toisaalta hipo mallin laakerissa on luultavasti myös hyvää rasvaa ja sopivasti, sekä materiaali hiukan parempaa, joten senkin puolesta kestoikä on jotain ihan muuta.

Lueskelin erästä tarinaa jostain netin syövereistä (turbobricks?). Kaveri vaihtoi laakerin ja kannattimen, ja totesi ykskantaan että "ne peltilätkät voi heittää olan yli, ei niillä mitään tee" ! Aloin tässä miettimään, että peltilätkän ja pölysuojan etäisyys oli aika tarkka. Jos tuo peltilätkä vähänkin vääntyy asennuksessa (aka. junnumoka), se hiertää hyvin äkkiä pölysuojan puhki ja moska pääsee sisään laakeriin. Ja sehän ei tunnetusti tee hyvää laakerille.

Kunhan saan edes pienen isnpiraation lähteä konttaamaan auton alle, niin katsotaan onko vika siellä vai jossain muualla. Jos syy löytyy laakerista, niin mietitään sitten laittaako hipoa vai halpaa... 
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: TVS - 23.03.2011, 20:28:10
En nyt vannomaan mene, mutta väitänpä silti että C3 on suurivälyksinen laakeri kovaa pyöriviin tai kenties epätasaisella lämpökuormalla pyöriviin sovelluksiin, kuten esimerkiksi latureihin.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: EVO8 - 23.03.2011, 21:41:23
Takapyörän laakerit vaihdettu. Samalla vaihtui perärasvat vähän oikeamman luokituksen omaaviin. Päästötkin mitattiin tuon katin asennuksen vuoksi, ja hyvältä näytti.

Alku kuulosti ja tuntui hyvältä. Tärinät ja jyrinät oli poissa, mitä nyt tietysti "normaalit" näille kilsoille. Sitten vähän pidempää ajoa reippaalla vauhdilla, niin tärinä alkoi. Talliin ajaessa tuntui myös aika vahva kumin käry.

Eli, olisikohan moottonetin halpa kannatinlaakeri leikannut kiinni ja sulattanut kumin. En edes viitsinyt kumartua tarkemmin tutkimaan. Ajellaan ja katotaan mikä paikka hajoaa, ja korjataan sitten.

Kyllä tää on hieno laji... *tumppuun->

Tiedä onko mun jurinat samanlaiset mutta kun voimansiirto lämpenee alkaa jurinat. Vika ei ole pyöränlaakereissa tai kannatinlaakerissa eikä ole tyypillistä kardaanin nivelvaivaa. En ole asiaan tarkemmin ehtinyt perehtyä mutta vaikuttaa jotenkin siltä että vika on perässä pienen vetarin laakeroinnissa/sovituksessa. Tuliko tarkasteltua peräprojektin yhteydessä?

Kumin käry tuli mulla joskus siitä laakerin pölysuojasta joka aikansa sorvasi kannatinkumiin paikkaansa (ScanTech). Tuli sittemmin heivattua se "prikka".   
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 24.03.2011, 20:55:19
Kyllä lämpö noihin voimansiirron sivuääniin tuntuu vaikuttavan aika paljon. Talvella sen huomasi hyvin kun lähti aamulla kotoa lämpimästä tallista ja päivällä töistä pakkasesta. Tuntui että mitä kylmempi niin sen parempi/mukavampi/hiljaisempi ! Volvo-Suunniteltu Pohjoisen Oloihin (heh, slogan)

Olen tuota pinjonin laakeria itsekin epäillyt jo monta kuukautta, mutta kun olen asiaa eri tahoilta kysellyt, niin vastaus on ollut suurinpiirtein "onko siellä laakeri ?" Eli kukaan ei tunnusta sellaista vaihtaneensa ikinä milloinkaan. Toisaalta kun stefa ei vuoda ja hammaskosketus on neitseellinen (ainakin kun viimeksi perää ropasin), niin mikään ei indikoi että ko. laakerissa olisi välystä. Toisaalta eipä siinä välttämättä isoa välystä tarvita, ja silti ääntää.

Myös poskilaakereita olen pitänyt ehdokkaina, sillä onhan tuo murikka ollut irti jo kolmesti viimeisen vuoden aikana. Meinasin ne vaihdattaa jo samalla tuossa vetarin laakereiden yhteydessä, mutta nuukuus iski.

Taidan olla vainoharhainen jo näiden äänien kanssa. Pitää muistaa että kärryllä on takana 16 vuotta ja liki 400 tkm  :facepalm:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: janne81 - 24.03.2011, 21:03:24
Kyllä lämpö noihin voimansiirron sivuääniin tuntuu vaikuttavan aika paljon. Talvella sen huomasi hyvin kun lähti aamulla kotoa lämpimästä tallista ja päivällä töistä pakkasesta. Tuntui että mitä kylmempi niin sen parempi/mukavampi/hiljaisempi ! Volvo-Suunniteltu Pohjoisen Oloihin (heh, slogan)

Olen tuota pinjonin laakeria itsekin epäillyt jo monta kuukautta, mutta kun olen asiaa eri tahoilta kysellyt, niin vastaus on ollut suurinpiirtein "onko siellä laakeri ?" Eli kukaan ei tunnusta sellaista vaihtaneensa ikinä milloinkaan. Toisaalta kun stefa ei vuoda ja hammaskosketus on neitseellinen (ainakin kun viimeksi perää ropasin), niin mikään ei indikoi että ko. laakerissa olisi välystä. Toisaalta eipä siinä välttämättä isoa välystä tarvita, ja silti ääntää.

Myös poskilaakereita olen pitänyt ehdokkaina, sillä onhan tuo murikka ollut irti jo kolmesti viimeisen vuoden aikana. Meinasin ne vaihdattaa jo samalla tuossa vetarin laakereiden yhteydessä, mutta nuukuus iski.

Taidan olla vainoharhainen jo näiden äänien kanssa. Pitää muistaa että kärryllä on takana 16 vuotta ja liki 400 tkm  :facepalm:
Älä suotta oo, mun romulla on takana 19v ja 546tkm ja silti äänetön/jurinaton  ;)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 04.04.2011, 18:26:39
Välillä on ongelmat pienestä kiinni. Nuo jurinat jotka alkoivat saada jo liian suuret mittasuhteet korvien välissä, ratkesi lähes kokonaan viikonloppuna.

Kun tuo kärry pitäisi leimata lähiaikoina, niin ajattelin vaihtaa väljähköt raidetangot ja ulkonivelet. Samalla kun yöllä auton alla jumppasin, niin ihmettelin taas kerran jurinoita. Aiemmin olin jo huomannut, että uusissa kardaanin ristikoissa oli aavistuksen verran välystä sivusuunnassa. Tuuppasin prässillä rasvaa rajusti niveliin, ja välykset luonnollisesti hävisi mutta jurinat ei. Jostain syvältä tuli ajatus mieleen, että olisikohan siellä perämurikassa kuitenkin jotain mätää ?

Ja siitä se ajatus sitten lähti. Taas kerran banjokoppa auki (öljyt otin tällä kertaa talteen, kun vasta joitakin satoja km sitten vaihdettiin). Edelleenkään ei silminnähden tai mekaanisesti vääntelemällä mitään, ei pienintäkään merkkiä laakeriviasta tms. Öljy kirkasta, ja magneetti puhdas. Eipä sitten muuta kuin laakeripukkien pultit sormitiukkuudelle auki, kierittelyä kardaanista molempiin suuntiin, ja takaisin pultit momenttiin. Ja katso, äänet hävisi !

Eli vaikka sanotaan, ettei hammaskosketuksesta tarvitse välittää, jos osia ei vaihdeta, ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kyllä sen näköjään saa poskelleen, kun oikein kovasti yrittää.  V:>
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
Kirjoitti: porko - 06.04.2011, 21:39:17
Käytin rysää tänään konttorilla, eikä neiti katsastusinsinööri löytänyt muuta moitetta kuin toimimattoman sivuvilkun. Eikä kuulemma tarvitse edes käydä uudelleen näyttämässä  :juhau:

Nythän sitä voisi vaikka alkaa virittämään, kiinacooleria, isompaa hyrrää jne jne...

Saas nähdä, oliskohan parempi vaan ajella eikä koskea mihinkään  :sundaydriver:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , BBS vanteet
Kirjoitti: porko - 09.04.2011, 21:01:50
Kevät on tullut ! Kiituri sai "uudet" vanteet alle kesärenkailla varustettuna. Ja pitihän se pestä siinä samalla, kun näytti niin kovin murheelliselta kiiltävine vanteineen. En sitten lopulta puhalluttanut noita BBS:iä, vaan tyydyin kiillottamaan pahimmin kärsineen huulen 3M:n fiiberilaikalla. Menihän siinä jokunen tunti, mutta aika hyvät niistä tuli. Ensin meinasin lakata huulen, mutta totesin että epäonnistuneen tai muuten kärsineen lakkauksen poisto on sama urakka kuin nyt tuli tehtyä, eli jääköön toistaiseksi noin. Kiillotellaan sitten hiontavahalla tai fiiberilaikalla.
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kevtkuva-.jpg)
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Kevtkuva2.jpg)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , BBS vanteet alle
Kirjoitti: Acke - 09.04.2011, 21:28:54
Komeat vanteet, sopii tyyliin  ;)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , Ennakkomyynnissä
Kirjoitti: porko - 15.04.2011, 20:56:42
Jaa-a, niin ne suunnitelmat muuttuu. Nyt kun selvisi uuden käyttökulkineen tilanne, niin voikin sitten haikein mielin luopua tästä käyttis-harraste-projekti-mitälie -autosta.

Eli suomeksi, tämä on myynnissä. Tosin vielä ennakkoon, sillä uusi auto ei ole vielä pihaan saapunut ja vielä on pari pikku juttua mitä tähän pitää tehdä. Mutta siis lähinnä "teaserinä" jos joku tätä räpeltämistä on seuraillut. Koitan tänä viikonloppuna saattaa päätökseen nuo aloitetut puuhat, ja laitan sitten ilmoitusta tuonne kierrätyskeskukseen. Hintaluokka asettuisi näillä näkymin hiukan päälle kolmen donan, vähän riippuen varustuksesta.

Mutta ei kerrota vielä enempää, nyt talliin  :hello:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , MYYDÄÄN
Kirjoitti: porko - 16.04.2011, 13:25:31
Jep, budjetoidut hommat on hoidettu joten virallistetaan myyntiaikeet:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4681.new#new (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4681.new#new)

Viime yön saldo:
- Sytkäosat uutta (jakajan kansi + pyörijä, kaikki johdot, tulpat)
- Aurauskulmien säätö
- Kardaanin linjaus (taas tärinät väheni)
- Pakoputken kannattimen korjaus

Jätin katin vielä paikalleen, jotta on samassa kunnossa (lain mukaan) kuin katsastettaessa. Suosittelen kyllä mahdollista seuraavaa rakentajaa poistamaan sen oikopäätä, kyllä se niin paljon ahdistaa kulkua.
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" , MYYDÄÄN
Kirjoitti: porko - 26.04.2011, 07:51:31
Pitihän sitä taas tehdä vähän remonttia. Imusarjan tiiviste päätti pettää ykkössylinterin kohdalta totaalisesti, kun kiskoin messutarvike kärryä ACS:hun. Olihan se hieman suhissut jo aiemminkin, mutta nyt oli pakko vaihtaa kun käynti ontui pahasti.

Taas kehrää kone komeasti, ja tehoakin tuli lisää kun pysyy seokset kurissa. O0
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish" ,
Kirjoitti: porko - 02.05.2011, 20:19:04
Vapun kunniaksi kiillotin auton oikein huolella. Ensin myllytys Meguiar´s Ultimate Compound:lla, ja sitten saman valmistajan NXT Tech Wax 2.0 vahaa pintaan. Täytyy sanoa että kyllä kannatti, punainen väri on taas punainen  ! :pomo:

(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Vahattu2.jpg)
(http://i1041.photobucket.com/albums/b419/_porko_/Volvo%20940%20Reddish/Vahattu.jpg)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: porko - 18.05.2011, 21:17:17
Tämäkin taru tuli päätökseen. Auto myytiin tänään, joten tämän päiväkirjan pitäminen tämän auton osalta päättyy tähän. Ehkäpä kärry pomppaa jossain vaiheessa takaisin uuden omistajan toimesta.

 :hello: :hello: :hello:
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: Tonskulii - 19.05.2011, 15:52:15
Mitäs tilalle / tilalla?  ::)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: porko - 19.05.2011, 17:39:49
Mitäs tilalle / tilalla?  ::)

Ei tiedä vielä, täytyy visioida  <Kippis>
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2011, 20:27:48
Ei tiedä vielä, täytyy visioida  <Kippis>
Tossa olis yks riiseli volvo....  ::)
Otsikko: Vs: 940 TIC "Reddish", The end of story
Kirjoitti: porko - 19.05.2011, 20:38:02
Tossa olis yks riiseli volvo....  ::)

Thanks but no thanks. Uusi käyttis seisoo pihassa, ja minun harrastepeli ei voi kulkea tupaöljyllä  ;D