Proturbo  Autodiagnoosi

Lämmityslaite 945 vm 1997

  • 27 Vastauksia
  • 7984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fanders

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Lämmityslaite 945 vm 1997
« : 27.11.2013, 17:12:47 »

Auto on B230 FT koneella ja automaatti ilmastoinnilla. Mistä tietää onko lämmityslaite kunnossa?

En tiedä onko ongelma, mutta jos lämmityslaitteen säädin on kohdassa 24 ei tule muuta kuin haaleta ilmaa. Heti kun säätimen kääntää kohtaan 26 tulee jo aika lämmintä ilmaa. Jos vielä laittaa säätimen maksimi-asentoon tulee jo lämmintä ilmaa. Mutta, ei tule yhtä lämmintä ilmaa kuin toisesta omasta autosta, 245 vm -88 johon teen tämän mutu vertauksen. Tästä 245:sta tulee ihan oikeasti lämmintä ilmaa. Molemmissa on jäähdytysnestettä maksimi kohdassa.

Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #1 : 27.11.2013, 17:17:00 »
Ei näitä ilmastoituja voi edes verrata nuihin ilmastoimattomiin. Itelläki päivittäin kokemusta 940 B230FT jossa ilmastointi, tarkenee. Sitten kun hyppää toisen 940 puikkoihin, jossa ei ole ilmastointia, vaan perus vaijerilämppäri, niin johan on sauna.

e. Niin että ilmeisesti ihan ominaisuus, lämmitysteho paljon huonompi näissä joissa on kylmästöinti.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #2 : 27.11.2013, 17:21:39 »
No siis. Lähdetäänhän nyt ensinnäkin siitä että autossa on ECC, joka pitää lämpötilan vakiona. Eli jos laitat sen siihen 24 asteeseen, niin se yrittää pitää auton sisälämpötilan siinä 24:ssä. Jos autossa on jäätävää -> puhaltaa kuumaa ja tasaa sitten sitämukaa kun auto lämpenee, että myös vice versa.

Se ääriasento (punanen ja sininen täplä) taas merkaa sitä että joko maksimikylmää tai kuumaa antaa mitä vaan lämmityslaitteesta irtoaa.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #3 : 27.11.2013, 17:24:50 »
Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
IR-lämpömittarilla saat suuntaa antavia tuloksia mitattua

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #4 : 27.11.2013, 18:43:49 »
Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
Sen kun työnnät puhaltimen suulakkeesta johdollisen lämpömittarin anturin sisään ja seuraat lukemia.
Voisin vaikka omastakin mitata tuon, niin olisi verrannolinen.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #5 : 27.11.2013, 20:36:49 »
Sekä tuli tuossa mieleen, että ECC myös kun haluaa lämmittää auton nopeasti, niin automatiikka tekee sen, että puhaltaa ison osan ilmasta jalkoihin. Ellei sitten käsin väännä puhallusta sinne minne haluaa (jos ei ole alipainevuotoja) :D

Poissa Fanders

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #6 : 27.11.2013, 22:50:48 »

Kiitoksia vastauksista.

Molemmat autot on aktiivisesti käytössä, ja aina vaihdon yhteydessä huomaa tämän eron selvästi. Molemmisa tarkenee hyvin, siinä ei ole ongelmaa. Mutta jostain syystä ajattelin että 945:ssa olisi tehokkaampi lämmityslaite. Pitänee katsoa järjestelmää läpi kun saan auton talliin pidemmäksi aikaa, ettei ole mitään vuotoa tai vastaavaa.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #7 : 28.11.2013, 05:26:35 »
Itellä on vähän samat fiilikset että ECC ois viileämpi kuin MCC puhumattakaan ilmastoimattomasta, mutta tuo että se osaa pitää lämpötilan saattaa kyllä hämätä. Omassa nykyisessä on ECC ja ainakin muistaakseni aikaisemmat "hinnatalkaen" mallit on puhkunneet kuumempaa.

Täytyy vaihtaa termari ja tsekata perusjutut ennenkuin löydään lukkoon.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #8 : 28.11.2013, 06:47:24 »
Auto on B230 FT koneella ja automaatti ilmastoinnilla. Mistä tietää onko lämmityslaite kunnossa?

En tiedä onko ongelma, mutta jos lämmityslaitteen säädin on kohdassa 24 ei tule muuta kuin haaleta ilmaa. Heti kun säätimen kääntää kohtaan 26 tulee jo aika lämmintä ilmaa. Jos vielä laittaa säätimen maksimi-asentoon tulee jo lämmintä ilmaa. Mutta, ei tule yhtä lämmintä ilmaa kuin toisesta omasta autosta, 245 vm -88 johon teen tämän mutu vertauksen. Tästä 245:sta tulee ihan oikeasti lämmintä ilmaa. Molemmissa on jäähdytysnestettä maksimi kohdassa.

Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
Emännän auto on juuri vastaavanlainen, mutta manuaali ilmastointi. Tuntuu ainakin olevan todella lämmin auto. Ja nopea lämpeneminen ihmetyttää. Nollakelissä ei tarvitse ajaa kuin 3-4 km niin moottori alkaa oleen normaalilämmössä. V40:ssä pitää ajaa ainakin kymmenen. 945:sta voisi sanoa oikeaksi talviautoksi :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #9 : 29.11.2013, 01:03:54 »
Sen kun työnnät puhaltimen suulakkeesta johdollisen lämpömittarin anturin sisään ja seuraat lukemia.
Voisin vaikka omastakin mitata tuon, niin olisi verrannolinen.
Nyt on mitattua dataatm

Omassa ysissä ECC puhaltaa kuumimassa asennossa, 2 nopeudella ja kasvoille suunnattuna +70°C (loppu mittausalue mittarista  :facepalm:)
Ja myös +70°C tuli kun asetin puhalluksen kokoalueelle.

Anturi oli n.5-10cm työnnettynä sisään suulakkeesta.

Olisi pitänyt vielä kokeilla 1. nopeudella jos sillä olisi pysynyt rajoissa. :D

 
No siis. Lähdetäänhän nyt ensinnäkin siitä että autossa on ECC, joka pitää lämpötilan vakiona. Eli jos laitat sen siihen 24 asteeseen, niin se yrittää pitää auton sisälämpötilan siinä 24:ssä. Jos autossa on jäätävää -> puhaltaa kuumaa ja tasaa sitten sitämukaa kun auto lämpenee, että myös vice versa.
Nimenomaan.

Pihasta kun lähdin ja asetukset olivat aut+aut+22°C, ja kun rupesi kone lämpeemään niin korkein lämpötila oli n.48°C ja sen jälkeen tippui sinne 30°C tuntumaan.

Ulkolämpötila oli testin aikana n.4°C asetetta.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #10 : 29.11.2013, 10:18:59 »
Kannattaa tosiaan uusia termostaatti,kuluva osa sekin on.Auton oma lämpömittari taitaa olla enemmänkin ns. suuntaa antava,eli pienet lämpövajaukset ei siinä välttämättä näy.Olen itse myös tuskaillut oman autom.ilmastoidun viileyden kanssa.Ero 1990 mallin seiskasatkuun on kyllä melkoinen,se lämpeni jo parin kilsan ajolla ja oli tarvittaessa hyvä saunan korvike.

Puhdistin alkusyksyllä tuosta omasta otsikkoa vastaavasta Volvostani lämppärin kennon huuhtelemalla.Tein pieneen kanisteriin sitruunahappoliuoksen kuumaan veteen,jota sitten ajelin porakonepumpulla molempiin suuntiin hyvän aikaa.Jotain mujua sieltä kyllä tarttui mukaan ja myös yksi todella kiinnostava muovinpala,jota epäilen joskus muinoin hajonneen lämppärinhanan läpän palaseksi! Pala oli vähän 5 centin kolikkoa pienempi,eikä enää tasaisesti pyöreä.Aika tehokkaan virtausvastuksen se oli kennoon joutuessaan ilmeisesti muodostanut,koska aikaisemmin "lämmin" puhallus muuttui aina tyhjäkäynnillä viileäksi.Nyt lämppäristä tulee pidemmän ajon jälkeen melkein jo sitä kuuluisaa Volvokuumaa..varsinkin kojelautasuuttimista ja alaspuhalluksesta.Pitääpä vielä mitata lämpötilat.Mutta suosittelen "lämmöllä" kennon lutrausta,suht helppo homma ja kyllä siellä jotain tapahtui,koska eron huomaa.Minkä näköinen on muuten se alkuperäinen lämppärinhana? Pitääkö löytyä pienellä printattu Volvo -teksti jostain?

Omia havaintoja,verraten tuohon seiskasatkuun,on se,että pitää vain ajaa pidempi ajo ennen kuin lämpöä alkaa tulla ja puhalluksen pitää olla nelosella tai vitosella tai namikat autom. asennossa.Puhalletulla ilmalla on tuossa ECC;ssä jotenkin enemmän vastusta.Ja kun alkaa hytti lämmetä,voi pudottaa tehot jopa kakkoselle.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #11 : 01.12.2013, 20:52:11 »
Termari vaihdettu ja kenno huuhdeltu, tulee kierroksilla kuumaa mutta joutokäynnillä haaleaa. Vastaavaa en muista takavetovolvossa(ollut useita) tavanneeni ainakaan MCC:llä puhumattakaan perusmallista.. Liekö vika tarvikekennossa.. Taitaa olla.
Hana ei oo jumissa ku sitä ei oo ja läpät pelaa oikein. Kansipahvi vaihdettu ja ei tee painetta tms. epämääräistä. Vesipumppu vaihdettu alkuperäiseen, ei vaikutusta.

Potilas on siis -98 940 ECC:llä, kumminpäin se vesi kiertää kennossa? Putkesta kennoon ja siitä kanteen vai toistepäin? Laitan kiertovesipumpun, kennon vaihto ei houkuttais yhtään  :(

E: Tarkennuksia.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2013, 15:31:47 kirjoittanut janne81 »

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #12 : 02.12.2013, 19:54:28 »
Tuli myös mitattua oman ECC:n puhalluslämpö naamasuuttimista,lyhyen kauppareissun jälkeen.Annoin käydä vielä hetken tyhjää ja työnsin digimittarin anturin kuskinpuolen suuttimeen.Lukema kävi korkeimmillaan 65 asteessa 2000rpm ja puhallus kakkosella,ulkolämpötila plus 3,8.Tarkenee ainakin näillä keleillä,mittaan uudestaan kovilla pakkasilla,jos niitä tänne länsirannikolle nyt edes tulee.

Termostaatti mulla on mallia Motonet.Oliko se nyt niin,että termari on ostettava siniseltä?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #13 : 07.12.2013, 15:30:41 »
Oon pannu termariks laatu merkkejä kuten Wahler tai Calorstat, saa ihan tarvikeliikkeestä. Motonetista sai viimeks Calorstatin joka joskus oli ainakin sama kuin alkuperäinen.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
« Vastaus #14 : 08.12.2013, 20:20:19 »
Tänään laitoin omaan tuon kiertovesipumpun kuten jo uhkasin koska muutoin ei tuntunut tarvikekenno puhkuvan kunnolla kuumaa pikkukierroksilla. Nyt muuten tulee kuumaa! Samalla tapaa kuin orggiskennolla mitä edellisiä muistelen, täytyy vielä mitata kaverin ja omasta autosta niin saadaan sitä himoittua dataa ei jää mutuks. Kyllä kelpaa  :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi