Kannattaa tosiaan uusia termostaatti,kuluva osa sekin on.Auton oma lämpömittari taitaa olla enemmänkin ns. suuntaa antava,eli pienet lämpövajaukset ei siinä välttämättä näy.Olen itse myös tuskaillut oman autom.ilmastoidun viileyden kanssa.Ero 1990 mallin seiskasatkuun on kyllä melkoinen,se lämpeni jo parin kilsan ajolla ja oli tarvittaessa hyvä saunan korvike.
Puhdistin alkusyksyllä tuosta omasta otsikkoa vastaavasta Volvostani lämppärin kennon huuhtelemalla.Tein pieneen kanisteriin sitruunahappoliuoksen kuumaan veteen,jota sitten ajelin porakonepumpulla molempiin suuntiin hyvän aikaa.Jotain mujua sieltä kyllä tarttui mukaan ja myös yksi todella kiinnostava muovinpala,jota epäilen joskus muinoin hajonneen lämppärinhanan läpän palaseksi! Pala oli vähän 5 centin kolikkoa pienempi,eikä enää tasaisesti pyöreä.Aika tehokkaan virtausvastuksen se oli kennoon joutuessaan ilmeisesti muodostanut,koska aikaisemmin "lämmin" puhallus muuttui aina tyhjäkäynnillä viileäksi.Nyt lämppäristä tulee pidemmän ajon jälkeen melkein jo sitä kuuluisaa Volvokuumaa..varsinkin kojelautasuuttimista ja alaspuhalluksesta.Pitääpä vielä mitata lämpötilat.Mutta suosittelen "lämmöllä" kennon lutrausta,suht helppo homma ja kyllä siellä jotain tapahtui,koska eron huomaa.Minkä näköinen on muuten se alkuperäinen lämppärinhana? Pitääkö löytyä pienellä printattu Volvo -teksti jostain?
Omia havaintoja,verraten tuohon seiskasatkuun,on se,että pitää vain ajaa pidempi ajo ennen kuin lämpöä alkaa tulla ja puhalluksen pitää olla nelosella tai vitosella tai namikat autom. asennossa.Puhalletulla ilmalla on tuossa ECC;ssä jotenkin enemmän vastusta.Ja kun alkaa hytti lämmetä,voi pudottaa tehot jopa kakkoselle.