Autoracing  KL-varaosat

Plugareiden rehellinen kulutus ja range

  • 84 Vastauksia
  • 6659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #15 : 04.02.2024, 16:26:29 »
Kyllä Sensus järjestelmä siitä keskinäytöstä laskee (jotenkin...) sen sähkön käytön myös, koska ratin takana mittaristossa tripissä jne on pelkkä bensankulutus/mikäli nollailee tankkausten väleillä ja Sensus laskee koko ajan nollauksesta/auton olemassaoloajasta sen bensan+sähkön. Meillä se edellinen 1. omistaja oli ajanut vain 0,6L keskikulutuksen (asia vahvistettu sähköpostikeskusteluna) eli käytännössä pelkällä sähköllä ja vähän bensaa päälle peräti 81tkm. Sitten kun auto tuli meille ja nollasin sen koko Sensuksen, niin siitä lähtien on ilmoittanut sen mitä meillä mennyt eli nyt kaikki yhteensä 4,9L. Välillä käynyt jopa 4,3 - 4,5L. Bensankulutus on ollut nyt n. 4,7L kun katson Drivvo-ohjelmalla sitä koko ajan joka tankkaukset ja tuo Sensuksen mukaan näytettävä bensa+sähkö tarkoittaisi sitä, että se sähkön käyttö lisää kulutusta vain ehkä 0,2L satasella. Näin olen sen ainakin itse ajatellut.

Paljonko sinun sähkö maksaa? Jos kulutus on 25kwh/100km ja sähkö maksaa esim 6c/kwh + siirto 6c/kwh + vero niin se on 3€. Paljonko saat 3€ bensaa? Noin 1,85 litrahinnalla noin 1,62 litraa. Aika kaukana tuommoiset 0,2 kulutukset. Eihän se auto tiedä minkä hintaista sähköä sinä sille lataat.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #16 : 04.02.2024, 22:43:15 »
Eiköhän toi 0,2l/100km ole vaan auton mittaaman ja todellisen lasketun kulutuksen ero...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #17 : 05.02.2024, 19:31:47 »
Eiköhän toi 0,2l/100km ole vaan auton mittaaman ja todellisen lasketun kulutuksen ero...
Voihan se noinkin olla. En ole vaan koskaan tajunnut sitä, koska siinä on aina ollut noin pieni muutaman desin ero. Se kaikki bensat nyt 4,72L ja Sensuksen 4,9L ovat kyllä koko ajoajalta mitä auto meillä ollut eli melko tasan vuosi ja 21tkm nyt ajeltu. Sähkön kulutuksen käyttöä autosta ainakaan ei voi juuri kuin palkeilla tarkkailla, veikkaan yleensä että on jossain n. 20kWh/100km molemmin puolin se kulutus. Melko paljon silti pääsee pelkällä sähköllä töihin ja takaisin, yleensä joka päivä vaikka kuinka olisi pakkasta. Joskus höräyttää moottoria, mutta senkin saa nyt etänä lämpimäksi, niin pitäis lyhentyä nekin ajopätkät. Tänään testasin eka kertaa bluetooth-palikkaa ja Car Scanner Pro -ohjelmaa. Ei maksanut kuin 5,49€ Play -kaupasta ja saa vaikka sun minkälaista livedataa autosta talteen. Onko se Volvo On Call -ohjelman mittausalgoritmi sitten niin, että se ilmoittaa bensan ja sähkön kulutuksen yhdessä vai jääkö se joka paikasta pois, vissiin...?
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #18 : 10.02.2024, 18:49:11 »
7 litraa sataselle näyttää Volvo Cars sovellus. En tiedä mille ajalle tuo on, trippimittarissa on noin 9500km. Viime talven jäljiltä oli muistaakseni alle 6 litraa sama lukema, eli tuon verran vaikuttaa rikkinäinen Webasto ja -35 pakkaset. Auto on käytännössä aina laturissa, kun seisoo pihassa. Samalla ajoprofiililla mk1 XC60 D5 näytti jotain 7,5-8 litraa talven jäljiltä muistaakseni.

Mutta minkä polttoaineessa säästää niin muualla sitten saa maksaa. :D

Viimeisen puolen vuoden viat tässä minun yksilössä:
- Lasinpesimen moottori (350€ töineen)
- Erad voimansiirto (3500-4000€ töineen)
- Webasto (2000€?)
- Tällä hetkellä ilmajousitus ei toimi, kerran käyty pajalla ja vika uusiutui.

Tähän mennessä kaikki menneet Selektiin, mutta ilman takuuta olisi ollut melko halpaa lystiä.

Yksi C40 Twin ehti mennä sivu suun tuon uusiutuneen ilmajousiongelman takia, ei oikein perä lintassa kehtaa autoa viedä vaihtoon.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #19 : 12.02.2024, 09:20:08 »
-25C pakkasilla ei edes anna ajaa sähköllä :(. Bensakulutus oli 17km työmatkalla vaivaiset 13l/100km
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #20 : 13.02.2024, 15:36:32 »
-25C pakkasilla ei edes anna ajaa sähköllä :(. Bensakulutus oli 17km työmatkalla vaivaiset 13l/100km
Sama täällä, yli 10L/100km menee v60T8. Eipä ole ikinä ollut -69 Amazonin jälkeen näin paljon litroja vievää autoa, vaikka on ollut 3L kutosia suoria ja V-koneita. Varmaan osasyynä on tässä on se että sähköpuolessa on vikaa, joka korjataan takuuuseen kuukauden päästä. On kuulemma sähköautomekaanikoilla pitänyt kiirettä. Melko varmaa on paluu dieselvehkeisiin seuraavassa autossa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2024, 23:05:48 kirjoittanut MakeV70D »
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #21 : 13.02.2024, 16:34:36 »
Jep, nyt on taas aamuisin ollut noin 20 astetta pakkasta, niin muinaisella D5-hybridillakin työmatka menee löpöllä. VoCin mukaan 22 km työmatkalla on palanut 1,4 litraa löpöä. Esilämmitystä tuo ei liene osaa laskea, joten puolituntia webastoa vaatii vielä oman osansa...

Nyt kävin tankilla, kun tätä nurkka-ajelua pakkasessa oli vedetty yhteensä 470km., niin tankkiin meni vajaa 32 litraa, eli kulutus oli noin 6,7l/100km. Lienee suurin  lukema omien 50tkm ajojen aikana.

Kesällä vastaavassa ajossa on parhaimmillaan päästy 30 litralla 1500km
« Viimeksi muokattu: 13.02.2024, 16:36:15 kirjoittanut Aeroad »
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #22 : 13.02.2024, 19:51:31 »
Siis eikö nämä mene ollenkaan sähköllä näillä kovemmilla pakkasilla vaikka ajaa pidempää matkaa ja akustossa virtaa? Moottori käy yhtäsoittoa vaikka vedät 200km? Luulisi että se nyt edes välillä hybridi/pure moodilla menisi sähköllä

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #23 : 13.02.2024, 20:40:55 »
Jep, tuo on -20 on ainakin d5-hybridille sellainen lämpötila, että ei enää mene sähkölle. Noin -15 asteessa menee välillä hetken sähköllä, mutta maantiellä mosa käynnistyy herkästi. Purelle kytkeminen aiheuttaa vain ilmoituksen, että lämpötila estää puren käyttämisen.

Eikä se patteri kovin pitkään kovalla pakkasella maantiellä kestä, kun vehje lopulta suostuu menemään sähkölle... Putoaahan se range täyssähkössäkin noin puoleen luvatusta  :P
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #24 : 13.02.2024, 21:22:07 »
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2124
  • Tampere - Pori
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #25 : 13.02.2024, 22:04:24 »
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D

Kyllä T8 ainakin meillä -20 pakkasessa vetää 20km sähköllä ja sitten vasta käynnistää moottorin ja pätkii sitä sitten alamäissä. Lähtö lämpimästä tallista. Toinen puoli päivästä lähtö kylmästä ja 30min esilämmitys. Lähtee sähköllä ja 5km jälkeen moottori käynnistyy ja käy lämpimäksi ja taas loput mennään sähköllä samalla tavalla pätkien. Purella en ole huomannut mitään muuta eroa kuin laskee alustaa ja näin saa pienemmän ilmastuksen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #26 : 13.02.2024, 23:12:34 »
Ja sähkön kokonaiskulutustahan ei näissä ei saa selville ilman erillistä mittaria joka mittaa ladatun sähkön määrän.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #27 : 14.02.2024, 07:04:44 »
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D
Tänään oli -14 ja polttomoottori käynnistyi mutta antoi sitten ajella hetken päästä sähköllä. Ei vain antanut täyttä tehoa aina. Jos on lämpimempää kuin -10 astetta niin antaa ajaa täysin sähköllä. Omassa S90 ajotietokone laskee mukaan myös webaston kulutuksen. Täysin sähköllä ajaessa 18km työmatkan kulutus on 1.5l/100km. Ja tuo tulee siis esilämmityksestä sekä ajonaikaisesta lämmityksestä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #28 : 14.02.2024, 10:32:05 »
Jep, tänä aamuna tuli ajettua 33km ja lähtö tapahtui kotipihasta -10 asteen lämpötilassa. Esilämmitys oli päällä noin 20min ja mosa lähti käyntiin heti, kun painoi start-nappia. Kone kävi noin kilometrin, kunnes siirtyi sähkölle. Sähköä riitti noin 25km ja loppumatka mentiin hybrid-tilassa vuorotellen sähköllä ja mosalla. VoCin mukaan tällä matkalla paloi löpöä 0,6 litraa ja sähköä kului 6,7kWh ja sen talteenottoa tapahtui 0,9kWh.

Jos kone lähtee suoraan sähköllä käyntiin aamulla ja patteri riittää perille asti, niin VoC ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi <0,1litraa, joka on minimi. Siihen ei vaikuta onko konetta esilämmitetty, joten epäilen, että VoC ei osaa huomioida sitä...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #29 : 14.02.2024, 11:59:09 »
Jep, tänä aamuna tuli ajettua 33km ja lähtö tapahtui kotipihasta -10 asteen lämpötilassa. Esilämmitys oli päällä noin 20min ja mosa lähti käyntiin heti, kun painoi start-nappia. Kone kävi noin kilometrin, kunnes siirtyi sähkölle. Sähköä riitti noin 25km ja loppumatka mentiin hybrid-tilassa vuorotellen sähköllä ja mosalla. VoCin mukaan tällä matkalla paloi löpöä 0,6 litraa ja sähköä kului 6,7kWh ja sen talteenottoa tapahtui 0,9kWh.

Jos kone lähtee suoraan sähköllä käyntiin aamulla ja patteri riittää perille asti, niin VoC ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi <0,1litraa, joka on minimi. Siihen ei vaikuta onko konetta esilämmitetty, joten epäilen, että VoC ei osaa huomioida sitä...
S90 ajotietokone näyttää polttoaineen kulutuksen sataselle vaikka polttomoottori ei olisi käynnistinyt ollenkaan. Mutta VoC näyttää just samaa kuin sinulla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

KL-varaosat  Race.fi