Minä en löytänyt tutkimuksesta tukea tuolle väitteellesi. Kylmimmän talven aikana kitkarenkailla ei kolaroida niin paljon muita enemmän kuin paljon jääkelejä sisältävinä kuukausina, mutta myös talvikuukausien talvikeleissä joulu - helmikuun aikana kitkarengas on esiintymistiheyttään useammin kolarin aiheuttajana.
Taulukko 2 osoittaa kitkarenkaan pääsevän reilun 11% esiintymistiheytensä alle kolarien aiheuttaja-autossa vain kesäkelissä.
Jaa: Nastattomien talvirenkaiden osuus liikenteessä havaituista talvirenkailla
varustetuista autoista 1993–2010 (Malmivuo ja Luoma 2010).
Tuossa on 2010 vuoden luku yhteensä 15,4%. Eli jos A-syyllisenä on useammin kuin 15,4%, on syyllisenä "useammin kuin esiintymistiheyden verran".
Kuvasta 2 nähdään, että joulu-helmikuussa rajan yli mennään vain "paljas jää" -kelissä. Marras-maaliskuussa rajan yli menee "Jäinen keli" ja "paljas jää".
Helsingissä on vielä enemmän: Helsingin kantakaupungissa selvitettiin kitkarenkaiden osuutta talvina 2010–2011 sekä 2012–2013 (Rekilä ja Prittinen 2013). Kitkarenkaiden osuus oli henkilöautojen osalta 21,2–24,0 %. Pakettiautojen vastaavat osuudet olivat 17,5– 19,7 %.
Taulukossa neljä on kuukausikohtainen jakauma, ja yli 15,4%:n rajan menee:
Jääkelit marras-, joulu- ja helmikuussa.
Talvikelit marraskuussa.
Kaikkina muina kuukausina syyllisten osuus kitkarenkailla on pienempi kuin esiintymistiheys.
Voisiko siis tutkimuksesta repäistä myös seuraavan otsikon: nastat aiheuttavat kitkoja enemmän onnettomuuksia, kun keli ei ole jäinen?