Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Ollikuhta - 12.02.2019, 17:59:17

Otsikko: 850 automaatti-tuska ohi
Kirjoitti: Ollikuhta - 12.02.2019, 17:59:17
Auto on siis-93 20 v bensa aut.
Ongelma on laatikon toiminta.
Tuntuisi ikäänkuin luistavan eteenpäin lähdettäessä. Pakilla veto tarttuu heti.
(Kone ei ota kierroksia jarru ja vaide päällä yli 2500)
Nyt olen putsannut katkaisijat ja ne valojen perusteella todnäk toimii ok.
Pnp-kytkin oli osina ja putsattu.
Toista ecuboksiakin on kokeiltu.
Ykkösreiästä antaa vain valokoodin   1-1-1. Sitä hiukan mietin, miksi pistokkeen, kun laittaa yköseen, niin valo himmeästi palaa koko ajan... mitähän sitä nyt keksisi...
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: B30A - 12.02.2019, 22:21:32
Auto on siis-93 20 v bensa aut.
Ongelma on laatikon toiminta.
Tuntuisi ikäänkuin luistavan eteenpäin lähdettäessä. Pakilla veto tarttuu heti.
(Kone ei ota kierroksia jarru ja vaide päällä yli 2500)
Nyt olen putsannut katkaisijat ja ne valojen perusteella todnäk toimii ok.
Pnp-kytkin oli osina ja putsattu.
Toista ecuboksiakin on kokeiltu.
Ykkösreiästä antaa vain valokoodin   1-1-1. Sitä hiukan mietin, miksi pistokkeen, kun laittaa yköseen, niin valo himmeästi palaa koko ajan... mitähän sitä nyt keksisi...

Ei sen enempää kuulukkaan jarrua vasten kiertää. Onko nämä "luiston" oireet ilmestyneet yhtäkkiä vai onko auto/vaihteisto uusi tuttavuus ja onko aikaisempaa kokemusta automaateista?
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 13.02.2019, 12:19:32
On auto mulla pari vuotta jo ollu ja oon muutoin kunnostellut ja ihan leimassakin hän on.
Nyt tuntui vaan siltä, että pitäisi saada volvo sinne, mihin se kuuluu, eli maantielle. :) koriltaan hän on nyt ikäisekseen oikein komiassa kunnossa
Automaatit noin teknisesti ei niinkään hallussa. Ajan kyllä 100000 km vuodessa volvolla ja d:llä.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Xanthe_ - 14.02.2019, 11:19:34
Eihän ole Winter toimintoa laatikossa ja se päällä? *köyhä heitto*
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.02.2019, 12:26:03
Laatikon öljyt kunnossa? En vielä lukenut että niitä olisi tsekattu tai vaihdettu.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 14.02.2019, 16:09:10
Öljyt on vaihdettu kyllä. Winter/sport/economy-nappula oli osina ja putsattu ym. Ja nuolivalo syttyy ja sammuu w-napin mukaisesti. Otin auton nyt liikenteeseen, että pääsee kunnolla testailemaan. Taitaa olla niin, että ainakaan ykkönen ei kytkeydy ollenkaan päälle.
Liikkeellelähtö tuntuu yhtä vaikealta oli sitten d, 3, tai L. Pieneen ylämäkeen lähtiessä varsinkin...
Mitä seuraavaksi? Kokeilen vaihtaa varaosaautosta ton katkaisijan ainakin.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 14.02.2019, 19:30:19
L-vaihteella saa paikaltaan lähtiessä vähän pyörät sutaisemaan.
Ei öljy näköjään ihan kirkkaan punaista kuitenkaan todellakaan ole.
Volvoltako sitä kannattaa hakea?
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.02.2019, 20:43:27
Onko öljytaso oikea? https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130.0)Voipi kyllä olla lian aiheuttamaa jumia venttilissä tms. 
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 18.02.2019, 11:42:12
Noniin. Nyt sain vikakoodin ilmestymään.
222 S2 solenoid open circuit.
Mitä voinee tarkoittaa... :(
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Nick - 18.02.2019, 12:07:38
Solenoidin testaus:

DTC 222/P0755: OPEN IN NO. 2 SHIFT SOLENOID CIRCUIT

1) Turn ignition on. Set gearshift lever to “P” position. Check solenoid function by using test mode No. 4 or Volvo scan tool. See TEST MODE NO. 4. If solenoid operates, check wiring for an intermittent short circuit. If solenoid does not operate, go to next step.
2) Turn ignition off. Connect measuring unit to TCM. Connect ohmmeter between measuring unit terminals No. 20 and 28. If ohmmeter
reads about 10-15 ohms, repair poor terminal contact at TCM connector. If ohmmeter does not read about 10-15 ohms, go to next step.
3) Remove air cleaner housing to access transaxle connector. Disconnect transaxle connector. Connect ohmmeter between transaxle connector terminal No. 22 (Violet wire) and measuring unit terminal No. 28. If ohmmeter reads about zero ohms, go to next step. If ohmmeter does not read about zero ohms, check for open circuit in Violet wire.
4) Disconnect transaxle connector. Connect ohmmeter between transaxle connector terminal No. 22 (Violet wire) and ground. If ohmmeter reads 10-15 ohms, repair poor terminal contact at TCM connector. If ohmmeter does not read 10-15 ohms, go to next step.
5) Access and disconnect shift solenoid No. 2. Connect ohmmeter between solenoid terminal and ground. If ohmmeter reads about
10-15 ohms, check for short circuit to ground in Violet wire. If ohmmeter does not read about 10-15 ohms, replace solenoid.


Solenoidiin pääsy edellyttää hieman hommia:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=47779

Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Veeseitenkantti - 18.02.2019, 13:27:51
En tiedä onko sama vika mut itellä vilkku v70 tdi:ssä se vaihelaatikon nuolivalo, sama vaihelaatikko pitäis olla siinäki. Ja sillon ei toiminu ku vaa 3-4 vaihe. Liikkeele lähtö todellakin hidasta ku luistatti menemään. Noh vaihoin tuon s2 solenoidin vitullisen auton purkauksen jälkeen ja vaihoin öljyt nii lähti pelaamaan.
Ja itellä tosiaan tuli kans tuo s2 solenoidin vikakoodi.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 18.02.2019, 21:24:12
En tiedä onko sama vika mut itellä vilkku v70 tdi:ssä se vaihelaatikon nuolivalo, sama vaihelaatikko pitäis olla siinäki. Ja sillon ei toiminu ku vaa 3-4 vaihe. Liikkeele lähtö todellakin hidasta ku luistatti menemään. Noh vaihoin tuon s2 solenoidin vitullisen auton purkauksen jälkeen ja vaihoin öljyt nii lähti pelaamaan.
Ja itellä tosiaan tuli kans tuo s2 solenoidin vikakoodi.
Mistä hommasit osan ja millä hinnalla?
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Veeseitenkantti - 19.02.2019, 07:24:13
Mistä hommasit osan ja millä hinnalla?
https://www.ebay.com/itm/Aisin-Warner-AW-50-40LE-50-42LE-Shift-Solenoid-Volvo-Saab-Brand-New-99270-/201386190251?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.com%252Fulk%252Fitm%252F201386190251%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D043850f51690ad798fb48877ffe9ab65&ul_noapp=true&pageci=920b991f-5f11-45c9-85a9-aee6592454ef
Osa 40e ja postikulut aikalailla 40e veroineen kans. Saa nuita euroopastaki mut maksaa x2 tuosta
(edit:laitoinkin sen linkin tuohon. En oo sit vastuussa jos ei muilla toimi yms :D. Itellä ainaki tuli just samanlainen osa.)
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 20.02.2019, 18:25:24
Nro 22 piikistä ei anna vastuslukemaa. Solenoidia esiin kaivamaan huomennako?
(https://i.ibb.co/0cq3JqQ/20190220-182232.jpg) (https://ibb.co/0cq3JqQ)
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Veeseitenkantti - 21.02.2019, 17:52:29
Nro 22 piikistä ei anna vastuslukemaa. Solenoidia esiin kaivamaan huomennako?
(https://i.ibb.co/0cq3JqQ/20190220-182232.jpg) (https://ibb.co/0cq3JqQ)
Varmaankin. Ei ole kuiteskaan kallis osa mutta hirvee työ avata tuo. Semmonen vajaa 2pv meni itellä nosturilla avatessa ja ihmetellessä kun ennen oo ottanu apurunkoa tuosta irti. Mut toi ohje mikä linkattii nii antaa iha hyvät ohjeet. Mut iha täydellisiä ohjeet ei ole niin voi jouta vähän soveltamaan.
Toi s2 solenoidi on vihreä liitin sitten kaikissa nuissa automaateissa. S1 voi olla sama tai sitten ei riippuen vuosimallista mutta sitähän sun ei tarvi vaihtaa.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 22.02.2019, 11:25:05

(https://i.ibb.co/dWvpxBZ/15508271688105254833320478192056.jpg) (https://ibb.co/dWvpxBZ)
Kumpikos noista on se 2?
Mulla meni yksin amatöörinä tuhertaessa lattialla n. 4 tuntia.
Kuoren torxien avaus tällaisella pulttikoneella ihanasti.

(https://i.ibb.co/tCWwYpb/15508274252812741593142509504528.jpg) (https://ibb.co/tCWwYpb)
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 24.02.2019, 17:08:49
Varmaankin. Ei ole kuiteskaan kallis osa mutta hirvee työ avata tuo. Semmonen vajaa 2pv meni itellä nosturilla avatessa ja ihmetellessä kun ennen oo ottanu apurunkoa tuosta irti. Mut toi ohje mikä linkattii nii antaa iha hyvät ohjeet. Mut iha täydellisiä ohjeet ei ole niin voi jouta vähän soveltamaan.
Toi s2 solenoidi on vihreä liitin sitten kaikissa nuissa automaateissa. S1 voi olla sama tai sitten ei riippuen vuosimallista mutta sitähän sun ei tarvi vaihtaa.
(https://i.ibb.co/9qbgGTt/15510205190557883806267645566129.jpg) (https://ibb.co/9qbgGTt)

(https://i.ibb.co/nLg63dQ/15510205583582882449903103410347.jpg) (https://ibb.co/nLg63dQ)

(https://i.ibb.co/Y3j6Fk5/15510206368055824674134829071800.jpg) (https://ibb.co/Y3j6Fk5)
Edestä katsottuna oikeanpuoleinen solenoidi ei antanu mitään ohmilukemaa, ja vasen 15.
Rikkinäisessä lukee Aisin 1...
Tuo jonkinlainen sarjanumero näyttäisi samalta.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Veeseitenkantti - 26.02.2019, 12:34:43
(https://i.ibb.co/9qbgGTt/15510205190557883806267645566129.jpg) (https://ibb.co/9qbgGTt)

(https://i.ibb.co/nLg63dQ/15510205583582882449903103410347.jpg) (https://ibb.co/nLg63dQ)

(https://i.ibb.co/Y3j6Fk5/15510206368055824674134829071800.jpg) (https://ibb.co/Y3j6Fk5)
Edestä katsottuna oikeanpuoleinen solenoidi ei antanu mitään ohmilukemaa, ja vasen 15.
Rikkinäisessä lukee Aisin 1...
Tuo jonkinlainen sarjanumero näyttäisi samalta.
Edestäkatsottuna toi oikea ylin. Eli just se mikä ei antanut lukemaa. Uus sisää nii eiköhä kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: 850 automaatti-tuskaa...
Kirjoitti: Ollikuhta - 11.03.2019, 15:59:31
Niin se vaan taas vaihteet vaihtuu ainakin suunnilleen, kuten kuuluukin.