Elekma  Autoracing

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Jaahas, täälläkin on väännetty uudet takajarrut :) Juurikin tehtiin omaan sama. Letkuja en saanut putkista irti, tiukassa tahtoo olla :D Puhalsin kaikki liitokset hiekalla ja laitoin frost offia yms myrkkyä, mutta ei ::) Pyörittelin sitten satulat letkuihin. Hyvin toimii, eikä letkutkaan jääny kovin kierteelle ???

Samaa metodia sovelsin itse ja ei jäänyt yhtään kierteelle letku. Mainittakoon, että noi Mätäsen satulat on ATE:n runkoon kasattu (yllättäen) ja työlaadultaan hyvät.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Siitähän nää siun ketjus on just hyviä, että tarinaa ja kuvia tulee. Tuota DIY-käyttöautoiluketjuakin luen aina sitä mukaan ku lisää viestejä tulee. O0

Näytti se Motonetistä ostettu peruskunnostettu satulakin oudolta, minkä ostin mutta vielä ainankin kestänyt eikä laahaa tai jumita. Tosin sen näkösiä taitaa olla kaikki tommoset satulat.

Melkein tätä siun sedania katsoessa tekis mieli ostaa sedaniseiska samalla värillä (mikä se nyt olikaan, 130 silver metallic?). :D

Tällä hetkellä on tarkoitus tuottaa enemmän turinoita 850-projektiini, joka on kyllä vähän tylsä, tai ainakin auto on aika tylsä 10V-perusmalli.

Tähän toivottavasti tulee vähemmän remonttijuttuja, tarkoitus olisi ajellakin välillä tällä ja talvitauolla vasta laitella autoa lisää. Uusi periaatteeni on, että ajossa olevalle autolle ei pesuja kummempaa tehdä jos ei ole ihan pakko, tarkoitus välttyä ikäviltä yllätyksiltä joita minun remonteissa tuntuu aina tulevan :P

Mutta kiva jos joku jaksaa lueskellakin, ei tunne itseään ihan niin oudoksi kun täällä höpöttelee näitä juttujaan. :D

130 silver metallic tosiaan, kerääpä sit koko sarja - myös ainakin 240:siä on samalla värillä olemassa ;)

Jaahas, täälläkin on väännetty uudet takajarrut :) Juurikin tehtiin omaan sama. Letkuja en saanut putkista irti, tiukassa tahtoo olla :D Puhalsin kaikki liitokset hiekalla ja laitoin frost offia yms myrkkyä, mutta ei ::) Pyörittelin sitten satulat letkuihin. Hyvin toimii, eikä letkutkaan jääny kovin kierteelle ???

Täytyy katsoa irtoavatko, kun ovat muhineet, peräöljyt pitäs vielä vaihtaa.....Täytyy katkoa putket ja vetää uudet nipat, jos ei lähde. En ole kyllä uusien putkien hintaa katsonut, voisihan nekin uusia samaan vaivaan, melkonen vetäminen vain ::)

Nyt ei enään etujarrutkaan vingu kohtaloaan, huomaa kyllä eron muutenkin :)

Puolet takajarruista tarkemmin sanottuna... Toinen puoli sit viimeistään talvitauolla jos ei ala aikaisemmin jumittamaan... Itse sain letkun irti putkesta sekä satulasta CRC Penetrating Oil +MoS2 -nimisellä aineella ja pikku kaasutoholla lämmittämällä. Nippa kyllä kärsi kun joutui lukkopihdeillä avaamaan, mutta sai kuitenkin vielä kierrettyä takaisin ja tiiviiksikin onneksi vielä osoittautui.

Tosiaan kannattaa suosiolla jättää (ehjät) letkut vaihtamatta, jos ei liitos millään aukea - suhteellisen kettumainen jos joutuu vetämään konehuoneesta asti putken taakse. Ja vielä molemmille puolille omansa, tai ainakin tässä on.

Edit: Pystyykös orkkis-jarruputkiin laittamaan uudet nipat jos katkaisee? Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä että olisi hankalaa, tai ainakin hankalampaa kuin uusioputkiin, jotka tuntuvat olevan pehmoisempia.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 22:06:13 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Tällä hetkellä on tarkoitus tuottaa enemmän turinoita 850-projektiini, joka on kyllä vähän tylsä, tai ainakin auto on aika tylsä 10V-perusmalli.

Tähän toivottavasti tulee vähemmän remonttijuttuja, tarkoitus olisi ajellakin välillä tällä ja talvitauolla vasta laitella autoa lisää. Uusi periaatteeni on, että ajossa olevalle autolle ei pesuja kummempaa tehdä jos ei ole ihan pakko, tarkoitus välttyä ikäviltä yllätyksiltä joita minun remonteissa tuntuu aina tulevan :P

Mutta kiva jos joku jaksaa lueskellakin, ei tunne itseään ihan niin oudoksi kun täällä höpöttelee näitä juttujaan. :D

130 silver metallic tosiaan, kerääpä sit koko sarja - myös ainakin 240:siä on samalla värillä olemassa ;)

Puolet takajarruista tarkemmin sanottuna... Toinen puoli sit viimeistään talvitauolla jos ei ala aikaisemmin jumittamaan... Itse sain letkun irti putkesta sekä satulasta CRC Penetrating Oil +MoS2 -nimisellä aineella ja pikku kaasutoholla lämmittämällä. Nippa kyllä kärsi kun joutui lukkopihdeillä avaamaan, mutta sai kuitenkin vielä kierrettyä takaisin ja tiiviiksikin onneksi vielä osoittautui.

Tosiaan kannattaa suosiolla jättää (ehjät) letkut vaihtamatta, jos ei liitos millään aukea - suhteellisen kettumainen jos joutuu vetämään konehuoneesta asti putken taakse. Ja vielä molemmille puolille omansa, tai ainakin tässä on.

Edit: Pystyykös orkkis-jarruputkiin laittamaan uudet nipat jos katkaisee? Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä että olisi hankalaa, tai ainakin hankalampaa kuin uusioputkiin, jotka tuntuvat olevan pehmoisempia.
Ainakin juurikin tein kesän aikana 240:n putkiin uusia päitä :)
No kun halvalla sai.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Katselin, että olis senverran varaa eli poikki vain ja uudet päät/nipat. Liiemmälti ei kyllä ole ylimääräistä!


Ostin tosiaan boschin palat taakse, niissä kun on kaasupoistourat. Nyt mitä on ajeltu, niin ei edes etujarrut vingu(vaikkei mitään ole tehtykään) :)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 22:44:01 kirjoittanut Orlov »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Ikävä sotkea ketjua, mutta nyt jäi häiritsemään.

Ostin tosiaan boschin palat taakse, niissä kun on kaasupoistourat. Nyt mitä on ajeltu, niin ei edes etujarrut vingu(vaikkei mitään ole tehtykään) :)

Laitoitko mitään ylimääräistä mattoa tjsp sinne palan alle vai sellaisenaan? Mukanahan tulee kyllä kitinämatot jotka laitoin, mutta itellä vinkuu silti niin perhanasti.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Mukana tulleet kitinälevyt laitoin. Myös levyt ovat boschilaiset(olikos ne nyt 34€ pari :o ) 48€ kotiovelle kannettuna, tarkistin :)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 23:07:28 kirjoittanut Orlov »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Bilteman takapaloissa on matto kiinni valmiina, ja ei muuten vingu yhtään *koputtaa puuta*...

Niko_S

  • Vieras
Itse kun jumppasin takajarrut tuohon 745:een noin 1,5 vuotta sitten (satulat tosin vain herkistelin, kun niissä ei ollut vikaa).
Palat ja levyt tuli silloin laitettua uusiksi.

Boschin palat laitoin kanssa. Ihmettelin silloin kanssa, kun vinkui, ja ostin kahden viikon sisään asennussarjan taakse, koska meinasin, että sillä olisi ollut jotain tekemistä asian kanssa.
Sitten huomasin uutta asennussarjaa laittaessa, että olin laittanut Boschin paloihin nuo kitinämatot kiinni ilman, että otin kalvon välistä pois.
Eli siinä kitimaton asennuspinnassa on liimaa, jolla tulee kiinni palan selkään. Sen jälkeen eivät vinkuneet takajarrut.

Tämä nyt on oma kokemus, eli sillä varauksella.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Liimata ne pitää, muuten rupeaa resonoimaan ja korkealta ;D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Kalvon otin kyllä välistä pois, mutta yhdestä jouduin käyttämään sen lapun hetkeksi irti. Josko se tarvis sitten liimata uudestaan jollain erillisellä liimalla. ??? Tai sitten mulla vinkuu etuset ja en tajua koko asiaa.  :D

s73

  • Vieras
Kalvon otin kyllä välistä pois, mutta yhdestä jouduin käyttämään sen lapun hetkeksi irti. Josko se tarvis sitten liimata uudestaan jollain erillisellä liimalla. ??? Tai sitten mulla vinkuu etuset ja en tajua koko asiaa.  :D
Laita jotain muuta kuin pikaliimaa, sen pitää kestää pakkasta.

Skandixilta löytyy vaimennuslevyjä, joskus kysyin siniseltä ja sieltä ei saanut enää.  :-\
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 09:37:40 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ekassa Volvossani eli nappisilmä-242 L:ssä oli kiva ominaisuus: Hyvin vahatulta ja sateen kastelemalta konepelliltä valuvat vesihelmet hyppivät takaisin pellille etureunan saavutettuaan, kun sopivasta vauhdista jarruttaa napakasti.

Tässä jenkkikeulaisessa 740:ssä on sama ominaisuus :) Faceliftistä tai yseistä en tiedä, mutta luulisi euromallin tiilikeulassakin tekevän tuota (?):
https://youtu.be/9VsU-1YDhio

Joku voisi pitää tuota ärsyttävänä suunnitteluvirheenä, mutta minusta tuo on kerrassaan hupaisa ominaisuus.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" (Kesäauto) & 745 GL -90 (ZZzzZZzz)
« Vastaus #117 : 28.07.2015, 18:44:58 »
On kyllä facelift 740:ssäkin samaa ominaisuutta, nyt kun tuli siitä juttua.

Itse en ole kyllä kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota, mutta tekee samaa.

Jos sateella ajaa 40 - 50 km/h sateella, ja sitten pysähtyy, niin huomaa, että tulee johtuen aerodynaamisesta muotoilusta, niin pisarat kertyvät konepellin reunaan, ja hidastuvuuden, sekä tarpeeksi pienen kitkan voimalla sinkoituvat sitten konepellille, tai jopa tuulilasille asti.

Edelleen FL 740:n tilanteessa, kun viime viikolla pesin kunnolla, mutten vahannut, niin konepelti ei ole kovin liukas.
Sadekuuron jälkeen pisarakertymä jäi vahvasti konepellille, koska keulan pystysuorasta muotoilusta johtuen puskee suurimman ilmamäärän katon yläreunaan.

Monen mielestä FL 740 saattaa näyttää aerodynaamisemmalta verrattuna tiilikeulaan, mutta ero on kuitenkin oikeassa elämässä aika marginaalinen.







Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" (Kesäauto) & 745 GL -90 (ZZzzZZzz)
« Vastaus #118 : 10.08.2015, 20:35:04 »
Monen mielestä FL 740 saattaa näyttää aerodynaamisemmalta verrattuna tiilikeulaan, mutta ero on kuitenkin oikeassa elämässä aika marginaalinen.

Mikä lie todellisuus, kyllähän se tosiaan näyttää hieman sutjakammalta. Vähän virutettu ja pyöristetty, ja puskurin alalippa aika dramaattisesti aerodynaamisemman näköinen.

Tulikohan tehtyä tämän kesän viimeinen tankkaus tänään... 1. syyskuuta tarkoitus laittaa seisontaan. Todella epätieteellisen yhden tankkauksen kokeeni perusteella nopeuden pienentäminen 70 mph => 60 mph tienoille (reilu 100 km/h => vajaa 100 km/h) pienentää kulutusta vajaat puoli litraa (9.61 l/100km => 9.16 l/100km). Tämähän on itse asiassa ollut nyt jopa 0.5-1 l/100km taloudellisempi kuin käyttis-Peugeot (vm 2004), jossa on 2-litrainen bensakone ja manuaalilaatikko. Pesosessa on tosin omamassaa n. 470 kg enemmän, korkeutta reilut 34 cm ja leveyttäkin vajaat 10 cm enemmän - ja toimiva ilmastointi. Ihan kiva välillä vertailla, vaikka aivan eri luokan menopelit onkin kyseessä.

Aamulla katselin että jäähdytysnesteen lämpömittari ei noussut. Napautin terävästi mittariston päälle kojelautaan ja neula pomppasi napakasti pystyyn. Piti oikein naurahtaa itsekseen, vaikka nämä 7-satkun mittaristoviat lähinnä surullisenkuuluisia ovatkin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" (Kesäauto) & 745 GL -90 (ZZzzZZzz)
« Vastaus #119 : 01.09.2015, 09:41:44 »
GLE:n ajokausi on nyt sitten ohi. Ei siis mitään vakavaa, ei vaan tarvitse kahta autoa nyt talvikaudella. Pääseepä vanhus taas talvilevolle ja minä harjoittelemaan peltisepän hommia lisää.

Autossa on kovin tuttu tuoksumaailma, samanlainen kuin lapsuudessani. Kovin menee herkistelyksi, mutta auringon lämmittämän sisustuksen ja plyyssipenkkien ominaistuoksahdus tuovat mieleen vanhempien muinaisen Fiat Ritmon, jollaisen kyydissä 80- ja 90-luvun taitteessa pikkunaperona tuli matkusteltua. Tähän pitää tyytyä, kun noita Ritmojakaan ei oikein ole enää olemassa ;) Olisi kyllä aivan kuningaspeli, joku Abarth-Ritmo nimittäin :P

Pessimisti sanoisi että homeesta se tuoksahdus vain johtuu, mikä on tietysti hyvin mahdollista kun katselee kattoverhoilua luukun ympäristöstä. Topikin ykkössivulle laitoin jo aikaisemmin kuvan TL 3/85 Volvo 740 kestotestin loppuraportista. Siinäkin on mainittu kattoluukun tiiveysongelmista, eli sellaisia näissä lienee ollut heti uutuuttaan.

Lisäksi minusta katalysaattoriauton pakokaasut tuoksahtavat ikäviltä ja myrkyllisiltä, näissä ilman kattia olevissa on puhdas ja luonnollinen, rehellinen paksu pakokaasun jopa hieman makeahko tuoksahdus, katoavaa kansanperinnettä sekin. Ruohoa leikatessa voivat uudempien autojenkin omistajat vielä kokea tämän elämyksen - ei tietenkään terveellistä, mutta pieninä annoksina piristää kummasti päivää ja onhan noita vieläkin epäterveellisempiä tapoja ja harrastuksia olemassa :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy