Carcom Oy  Ateho

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 114166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Säädin äsken kaasuläpän asentotunnistimen naksahtamaan, kun poljin on ylhäällä. Mitään eroa en äsken tyhjäkäynnissä huomannut, vaikka aikaisemmin ei naksahtanutkaan. Vaikka otin koko asentoanturin johdon irti, kävi samalla tavalla tyhjää reilussa 1000 kierroksessa.

Ilman asentoanturia antoi 2-2-3:n lisäksi toisenkin vikakoodin. Väittäisin että se oli "3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu", mutta aloin epäillä muistiani kun ei tuo oikein kuulosta loogiselta...

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Jaaha, luin tuon ja selvisi että näköjään ajelen päästömittausmoodissa sitten :o

Lainaus
LH:n täytyy saada nopeustieto, jotta se toimii oikein.

Jos nopeustietoa ei tule, sopat pysyvät maailman tappiin asti stoikassa ja kiihdytysrikastuksiakaan ei kummemmin ole!
Eli paikallaan ollessaan LH ajelee itseään kaikilla kierroksilla ns. päästömittausmoodissa, jolloin rikastukset ovat kateissa ja voima samaten.

Ei tuossa oikein ole sitä voimaa mikä voisi olla kateissa, ehkä sen takia en itse huomaa mitään ja auto tuntuu vetävän ihan nätisti... Tai eihän sitä tiedä millainen raketti tuosta toimivan nopeusmittarin kanssa tulisi ???


Slerbahuuli

  • Vieras
Vakiokarttojen "kiihdytysrikastus" on niin ääliömäinen, ettei välttämättä eroa päästömoodiin ole havaittavissa.

Mutta kyllä minä tuon korjaisin. Vaikka onkin MadMax-hengessä oleva laitos. Automaatin kanssa kun se tyhjäkäynnin säätö on vielä oma juttunsa.

Oletko/olisiko mahdollista päästä kokeilemaan toisella mittaristolla?

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Minäkin korjaisin, jos löytyisi sopiva ehjä mittaristo tai nopeusmittari. Tinaushommiin en kauhean mielelläni lähde, suoraan sanottuna ajelen mieluummin huonosti toimivalla autolla kuin tartun kolviin :buck2:

Jossakin vaiheessa katselin noita, oikeanlaista ei oikein löytynyt joten luovutin :-\ Tuolla oli tietoa mittaristoista ja niiden vaihtokelpoisuudesta:

https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentClusterInterchangeability.htm

Slerbahuuli

  • Vieras
Oletko piirilevyä kolvannut? Tai jos et, onko kokemusta kolvaamisesta?

Se kylmäjuotosten kolvaus on helppoa. Periaatteessa vain kuumentaa kolvilla tinattua kohtaa ja pikkuisen täppää tuoretta tinaa kolvin kärkeen. Näkee silmällä kun tina sulaa kokonaan. Toki on mahdollista tehdä tuhoa, liikaa lämmittämällä tai liialla tinalla.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Aika vähän, lähinnä johtoja tinaillut yhteen... Tuollaista ohjeistusta tavasin tässä jokin aika sitten:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm

Vaikutti siltä ettei ole meikäläisen hommaa tuollaiset hienomekaaniset suoritukset.... Muu osa mittaristosta kuitenkin vielä toimii... Paitsi joskus varoitusvalot jättävät syttymättä kun kääntää virrat päälle, siihen on kevyt kopautus auttanut toistaiseksi :P

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Lisätään vielä, että nyt kun nopeusanturin piuha on irrallaan niin virtojen kytkeytyessä nopeusmittari pomppaa siis yhä sinne ~75:n kohdalle ja pysyy siellä PAITSI välillä neula hyppää nollaan, pysyy siellä jonkin aikaa ja sitten taas jossakin vaiheessa saattaa pompata 75:een.

Anturin piuha kytkettynä käyttäytyy samalla tavalla, mutta lisäksi välillä mittari saattaa alkaa näyttää oikeaa nopeuttakin kun on ajeltu hetken aikaa. Mittari yleensä herättyään toimii aina loppumatkan ajan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Miten tuo kuulostaa niin paljon mittariston maa-/ kylmäjuotos vialta. :D

Noh, suosittelen kokeilemaan kylmäjuotosten korjausta. Aloittaa vaikkapa piirilevyn isoimmista/helpoimmista tinauksista ja taitojen mukaan etenee. Puhun siis nyt koko mittariston piirilevystä, mittaripaneelin takana.

Olen tuon nopeusmittarin kerran purkanut palasiksi tarkastaakseni juuri tuon linkkaamasi ongelman. Minulla oli konkat kunnossa ja piirilevy hyvä, joten en tehnyt sille mitään. Senverran siellä on sitä pientä romua yms. juttua, että vaatii kyllä keskittymistä ja suosittelen jättämään tekemättä, ellei välttämättä halua.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Imatralla on yksi kodinkonehuolto joka noita laittelee, veljen kasipätkän abs boksin kävi kolvin kanssa läpi ja alta parikymppiä hintaa.

Itsekin joskus kun jaksan irrottaa mittariston nii vien sinne näytille.
Tai eihän sitä tiedä millainen raketti tuosta toimivan nopeusmittarin kanssa tulisi ???
Nämähän on tunnetusti melkoisia raketteja :2funny:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Se tyhjäkäynti ei sitten välttämättä tule edes kuntoon, vaikka mittarin ehjäisikin. Mulla oli samanvuotinen seiska ja aivan samanlainen tyhjäkäynti oireilu. Kolme TK-moottoria, kaks mittaristoa, kaks ecua, kaks lämpöanturia, sytkäosat, lambda, immu ja ykk-anturi meni uusiks mun aikana ja edelleen vaivas sama. Kolmannenkin vastaavan olen nähnyt. Sama vuosimalli ja sama tekniikka. Tässä tapauksessa sai bensamittarin nolliin painamalla toista torven nappulaa ja molempia painamalla näytti oikein. Ilman torvea aina täys tankki.  ;D

Jos se mittari ei itessään häiritse, niin laita sinne koojettikoneen lisäilmaluisti ja kovaa-ajoa. Kustannukset pari kymppiä. Voiman määrä on edelleen vakio ja soppaakin menee ihan samalla tavalla.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija






Lahotkoon Yazaki rauhassa, ajetaan sitten ilman sitä.

Samalla kun mittaristo oli irti, kötöstelin uuden latauksen merkkivalon, ennenkuin mittariston koputtelukikka lakkaa toimimasta:







Perehdyin kytkentäkaavioihin sen verran, että osasin ryöstää mittariston piirilevystä (kalvosta) ruuvinkannan alta mittaristolle tulevan plussan ja mittariston kaikista pisimmästä liittimestä laturille menevän herätepiuhan - punainen joka näkyy tuossakin kuvassa:



Niiden välille tuli siis tuo punainen 5W polttimo. Nyt näyttää jotakuinkin tuollaiselta, kun virrat kääntää päälle:



Lamppu syttyy kun kääntää virrat päälle ja sammuu kun auton käynnistää. Ja jännitemittarin perusteella laturi jopa oikeasti lataakin.

Tyhjäkäynti on nyt ruuvattu sen verran koholle, että ei sammu vaikka laittaa vaihteen päälle. Ajellaan tuollaisena niin kauan kun tuo suinkin toimii, onhan näitä Mad Max -viritelmiä tehty maailman sivu :D

Ja kiekkamittari jatkaa nopeusmittarina :P Sitten jos se hajoaa niin voisihan sitä viritellä vaikka kalibroitavan yleismallisen moottoripyörän nopeusmittarin, joka varmaankin osaisi siis lukea orkkisanturia perämurikasta.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tänään aamulla auto alkoi nykimään ja siitä sitten varsin nopeasti sammui 6-tien varteen. Kokeilin starttailla - kone pyöri ihan nätisti ja lupaili kyllä mutta ei ihan jaksanut kuitenkaan käydä. Bensapumpun surinan kuuli varsin selvästi penkin alta, tuumailin että ei liene siinä vikaa. Konehuoneeseenkin kurkkasin, ei mitään ihmeellistä sielläkään... Bensamittarin valo ei vielä palanut, vaikka aika vajaata tankkia se olikin näyttänyt jo jonkin aikaa (edellisen viestin viimeisessä kuvassa eilisillan tilanne). Kaadoin kuitenkin 10 litraa bensaa takakontista tankkiin ja starttailin uudestaan toiveikkaana. Parin yrityksen jälkeen mylly hörähtikin käymään ja siitäpä sitten ajelin ST1-automaatin kautta töihin.

Mittaristo siis kosti eilisen ropeltamisen - tähän asti on aina bensavalo syttynyt ennen kuin aine loppuu... Noh, onneksi olin varautunut tuohon ja kyllä jatkossakin pidän bensaa täynnä olevan 10 litran kanisterin takakontissa :P

Slerbahuuli

  • Vieras
Jos liikkuu syrjemmässä, niin varakannu on ihan fiksua olla mukana.

Itekkin olen nyt reissussa, eikä täällä missä olen, ole 110km:n säteellä etanolopistettä. 43 litraa wiinaa kontissa mukana...

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
43 litraa? Kuulostaa vähintäänkin riittävältä :o Polttoaineen lisäksi olen koonnut takakonttiin mukana kuljetettavaksi kaiken näköistä muutakin perillepääsyn varmistavaa tuotetta - pikku hallitunkki siellä kulkee, työkaluja, releitä, antureita yms. sähköosia, varapyörä tietty... Vielä voisi ainakin ensiapulaukun hommata ja mitäköhän vielä keksisi :) Noista voisi jonkun keskusteluaiheenkin väsätä (ellei ole jo), meille jotka korpitaipalia ajelemme. On minulla autoliiton jäsenkorttikin ja siinä puhelinnumero mistä saa apua, mutta uskoisin että nopeammin sitä itse hoitaa sellaiset ongelmat, jotka osaan selvittää. Ja tosiaan tulee säännöllisesti ajeltua tuolla Etelä-Savon synkillä metsätaipaleilla. Siellä on paikoitellen kovin vähän asutusta ja avun saaminen voi kestää.

Ajoin äsken kotiin lambdavalon loistaessa. Aikaisempien 2-2-3:n ja 3-1-1:n lisäksi antoi nyt myös koodin 1-3-1 "Ignition system RPM signal missing on starting". Liittyykö päivän sekoiluihin vai alkaako kampuran anturi pätkiä, aika näyttänee... Nollasin koodit, käynnistin ja lambda-valo sammui koneen käynnistyttyä.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Aikaisemmin syksyllä laitatin tuliterät Hankookin nastarenkaat nurkissa pyörineille ATS/GT-vanteille (erään lähteen mukaan 5.5x14", osanumero 283075-0). Viikonloppuna sovittelin ne alle, eteen piti spacerit (Steyrtek 25mm, 5x108/5x108) laittaa ettei ota noihin "isoihin" jarruromuihin kiinni:







Ei tuu kaaresta ulos:



Viime aikoina perä on alkanut näyttää hieman roikkuvalta, ehkä kuormajouset joutuu laittamaan:



Ja kuskinpuolen vanteethan tuli vetäistyä Bilteman kumimaalilla mustiksi:





Kyllä 14 tuuman vanteet näyttävät hyvältä autossa kuin autossa S* Ja wheelgappia pitää olla myös "sopivasti" :)

 

KL-varaosat  Race.fi