Autoracing  KL-varaosat

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113797 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kaverilla oli 745:ssa talvirengaskoko 185/85R14.

Oli pehmeä kyyti S*

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ai tommonenkin koko on olemassa :o

Minusta oli aivan mahtavaa käydä tilaamassa renkaat koossa 185/70 R14 S* En muistanut kysyä olisko ollut saatavilla 175/80 R14 - jossakin nurkissa pyörii sen kokoiset muinaiset Gislavedin nastat, jotka jäivät purku-240:stä aikoinaan :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Viikonlopun projektina oli jakoremmin ja kiristimen vaihto. Juuri äsken tulin koeajolta, vaikuttaisi siltä että remontti onnistui - vielä ei ainakaan tullut romuja pihalle jakokopasta.

Vanha remmi:



Yläsuojus jäi kansipahvin vaihdon jälkeen laittamatta paikoilleen, kun ei se onneton suostunut menemään vesipumpun hihnapyörän ohi koloseensa eikä jaksanut purkaa enää silloin uudestaan ::) Onpahan tullut seurailtua jakoremmin kuntoa aina kun konehuoneessa olen jotain touhunnut. Alkoi tuo olla jo vähän kulahtaneen oloinen, ja jotain tuollaisia säikeitäkin on tullut esiin:



Hihnakopassa olevassa tarrassa oli edellinen vaihtomerkintä 30.6.2005 / 374510 km. Voisin kuvitella, että tuon jälkeenkin on remmi jossakin vaiheessa vaihtunut, ainakin tarrassa oli Volvon logo ja hihnassa SKF:n.

Hihnapyörissä alkaa olla kiillottumaa, mutta ei kai näille reilu 500 tkm vielä ole mitään:



Luntakin tietty tiputteli taivaalta, täytyi pressu laittaa:





Putsailua ja osia takaisinpäin:







Varaston kätköistä valitsin eniten ehjät muovit jakopään ympärille, tästä tuli nyt sitten B200K :P



Uusi remmi on Daycon setistä KTB177, johon kuului myös kiristin. Hintaluokka reilu 50 euroa, tilasin setin Mister-autosta joskus viime kesänä. Kiilahihnoiksi laitoin Bilteman Optibeltit.

Tuollaisen tekaisin kampiakselin pultin avaamista varten:





Olisi pitänyt ehkä olla vahvempaa tavaraa - kyllä tuollakin homma onnistui, mutta tahtoo taipua ja lipsahtaa pois paikoiltaan. Pultin avaus onnistui helposti sähkömopolla, kun nostin syyläriä vähän ylöspäin. Letkut ja vaihdelootan öljyputket antavat sen verran periksi, että homma onnistuu. Ja samalla tulee koeponnistettua syylärin letkulähdöt - tällä kertaa ei tarvinnut lähteä syylärikaupoille :P

Kiinni laittamisen (60 Nm + 60 astetta) lukitustyökaluni kesti juuri ja juuri - seuraavaa remonttia varten joutunee taivuttelemaan kaikaleen taas muotoonsa ja keksimään siihen jotain vahvistusta...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija


Vanha kiristin ei itse asiassa tuntunut ollenkaan pahalta, kun sitä pyörittelin. Olipahan kuitenkin lahjakkaasti alkanut ruostua ja jotakin maailmanlopun jankkia (liekö sekin ruostetta jossakin olomuodossa...) oli tarttunut pintaan, ei lähtenyt mihinkään ainakaan kynnellä raapimalla. Tähän on onneksi osat niin halpoja että melkein sama laittaa uusi hihna ja kiristin joka kerta kun vaivautuu jakopään suojamuoveja availemaan ::)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Totesin että minulla ei ole aavistustakaan paljonko lootaöljyillä on ajettu, joten tänään taas huoltohommia:





Ennen:



Jälkeen:



Jälkeen-kuvasta erottaa purppuraisen sävyn - tuoreet Fluid S:t kirkastivat mehua selvästi. Toivottavasti myös jatkavat wanhan wammalaatikon elinikää pienen tovin :)

Ja tehostin samalla metodilla, tyhjenee vaan tolkuttoman nopeasti tuo säiliö kun täräyttää auton käyntiin:



Uutta mehua kului ehkä 9.5 litraa lootan ja ~litra tehostimen huuhteluun, puolisentoista litraa jätin vielä varoiksi.

Kävin lenkin heittämässä lopuksi, kaikki toimi kuten pitääkin. Ajon jälkeen mittasin infrapunalämpömittarilla öljypohjan lämpötilaksi 48-51 asteen lukemia, joten tarkastin öljymäärän tikussa olevan 40 C asteikon mukaisesti (moottori käynnissä, vaihde P:llä). Melko paljon oli lipsahtanut liikaa, n. litran jouduin ottamaan vielä pois. Nyt täsmäsin määrän vähän yli minimin - kelvannee.

Ohjeita hommaan tuolla:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAuto.html#TransmissionService

Tulpat vaihtelin myös, laitoin Volvon leimalla varustetut (4 kpl sarja osanumerolla 270746, hinta n. 20€ tiskillä).

Kilometrejä ei valitettavasti pysty näihin huoltomerkintöihin kirjaamaan... Ei ole matkamittari liikkunut enää ollenkaan, vaikka nopeusneula aika usein jotakuinkin oikeaa nopeutta onkin näyttänyt viime aikoina. Minulla on tuskin koskaan tullut yli 10 tkm mittariin vuoden aikana mihinkään autoon, eli sen puoleen on ihan sama tehdä huollot kalenterin mukaan. Kerran vuodessa tai parin vuoden välein, huoltokohteesta riippuen.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Siinäpä vielä vanhat tulpat:



Näyttää mielestäni aika normaalilta, jos vaikka vertailee tuollaiseen taulukkoon, jonka löysin:



Taulukon mukaan vaaratonta "Corona stain":ia ehkä havaittavissa eristeen juuressa. Ei mikään ihme kun tuota syyksi mainittua öljyä tuntuu ikävä kyllä tihkuvan venakopan/öljykorkin tiivisteistä mm. tuonne tulppien ympäristöön.

Varastoja kaivellessa vastaan käveli luultavasti purkamastani 240:stä jäänyt ehta Brakonin "puskurirasia", sehän piti ruuvata tietysti kiinni autoa komistamaan:





Auton alkuperäinen lämmitinkaapelointi oli mallia kyseenalainen.. Nyt se on ehkä aavistuksen verran vähemmän kyseenalainen, ainakin ehjän oloiselta vaikuttivat kaikki kaapelit ja liittimet - tietysti kansi tuosta puuttuu, sellaisen kun vielä jostain löytäisi :-\. Jonkinlaista pihinääkin alkoi lohkovastuksesta kuulumaan kun tarjosin virtaa, täytyy huomenna aamulla kokeilla antaako tuo ihan lämpöäkin :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Täytyy tunnustaa, että ennen tätä päivää en ollut muistini mukaan koskaan vaihtanut peräöljyjä autoon, vaikka takavetoisia onkin ollut useita ajossa. Eilen tutustuin aiheeseen sen verran, että kokeilin lähtevätkö täyttö- ja tyhjennystulpat avautumaan suosiolla - ja nehän lähtivät. Sitten totesin, että eipä löydy mitään, millä pumpata uudet liemet sisään, joten homma jäi siihen. Itse öljythän on ollut hankittuna jo kuukausia, odottivat vain inspiraatiota :P Tänään kävin Bilteman kolmenkympin öljypumpun ja eikun hommiin:



(Ei tarvinnut nostaa autoa millään keinoin, puuttuva takavaimennin antaa mukavasti työskentelytilaa tuonne...)

On muuten aika jampakkaa pumpattavaa tuollainen n. -10-asteinen peräöljy, käy ihan treenistä... Seuraava vaihto tapahtuu sitten joskus kesähelteillä 8) Pumppu kesti läjässä huolimatta siitä, että kiskoin sitä tasan kaikella voimalla minkä itsestäni irti sain ja öljykin siirtyi onnistuneesti perämurkulan sisään. Parisen desiä jäi yli (kahdesta litrasta), loppu on peräkopan paremmalla puolella ja jotakin tietty jäi siirtopumppuun ja esim. vaatteisiini...

Lohkolämmitin ja sisähaaroitus tuntuivat toimivan aamulla, sekä kone että sisätilat saivat lämpöä osakseen. Tuumailin puuttuvaa läppää ja muistelin nähneeni kaikenlaisia lämmitysjohtosätöksiä ihmisten autoissa, parhaimmillaan tolppajohto sivupeilin ympärille kiedottuna. Kaikkea sitä ihmisen laiskuus teettääkin, pysyypä ainakin johto aina mukana tuollaisilla virityksillä ::). Siitä se ajatus sitten lähti:



Suurensin hieman edellisen lämppärin pistorasian jäljeltä puskuriin jäänyttä reikää ja nuijin siihen jatkojohdon päähän tarkoitetun pistorasian. Siihenpä on sitten kätevä työntää säilytykseen kauniisti lisävalon ympärille kiedotun tolppajohdon pistoke.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tämä tuntuu olevan koko ajan jonkinlaista huomiota vailla... Edellisen postauksen jälkeen olen mm. laittanut takapönttöön uuden kannattimen ja kumit sekä tehnyt kaikenlaista yleistä pientä fiksailua konehuoneessa.

Lämppärin puhallin pitää inhottavaa kitinää, tutkailin sitäkin:





Hiilien lisäksi kommutaattorikin on aivan loppu, joutuu metsästämään uuden tai ainakin paremman pöhisijän jostakin (moottorin numero 0130111151, puhallinsiiven 3136612066 012286 ja halkaisija 14 cm).

Turvavyöt kelautuivat huonosti sisään, joten niillekin piti jotakin keksiä. Otin etuvyöt ja oikeanpuoleisen takavyön irti autosta ja imuroin pölyt pois. Käsittelin autoglymin interior shampoolla ja kynsiharjalla, huuhtelin (mekanismia lukuunottamatta) ämpärissä ja kuivattelin ensin hiustenkuivaajalla ja vielä roikottelin yön yli auki kelattuina pesuhuoneessa. Vasenta takavyötä en käsitellyt mitenkään, se kelautui ihan nätisti - kuten nyt muutkin vyöt putsauksen jälkeen.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Dokumentoidaanpa vähän noita valokytkentöjä, mitä olen pommikäyttikseeni askarrellut. Kaikki alkoi tästä suunnitelmasta, joka suurinpiirtein tuollaisena toteutuikin:



Ensiksi pari paksua narua akulta ja niiden päähän parit sulakkeenpitimet:



Haaroitetaan vähän lisää ja löysin tuollaisen hienon sulakerasiankin:



Sitten syntyikin varsinainen käärmeenpesä, relepohjat releineen ja kaikki niille tarvittavat piuhoitukset:



Yo. kuvan nätillä punossukalla suojattu johtokimppu lähtee viemään virtaa lyhdyille, ja herätteet tulevat releille muovispiraalin sisällä, ryöstettynä alkuperäisen johtosarjan H4-liittimestä - tuon ryöstön voisi toteuttaa vielä elegantimmin, kun jaksaisi etsiä sopivan valmiin liittimen.

Kuvasta voi myös huomata, että pari mustaa piuhaa lähtee kohti ohjaamoa. Niitä pitkin tarjoillaan maata H3- ja H7-lisäpitkien releiden ohjauspuolelle, kabiinissa olevan ON-ON kytkimen kautta:



Tuo on tehty ihan katsastusta varten, valoissahan menee referenssit yli sen sallitun satasen jos kaikki pitkät palavat yhtä aikaa... Käytännössä joudun katsastusta varten myös poistamaan H4-pitkien releen tai sulakkeen, kun nekään eivät saisi palaa yhtäaikaa H7-ämpäriparin kanssa (pelkästään niiden kahden referenssiluvuista tulee jo se maaginen 100). Mutta:



Katkaisijaan keskelle tulee maa kuskin jalkatilan sivulta, jossa on valmis liitinkampa... Katsastusta varten siirretään H3-releen ohjauspuolelle menevä maapiuha katkaisijan alempaan liittimeen, muutoin se on samassa haarassa kuin H7-serkkunsa ja molemmat pitkät palavat katkaisijan H7-asennossa 8) *Tähän sellaista maanista superpahisnaurua*

Tarkoitus on siis, että katsastuksessa esitän partiopoikaa: H4-pitkät eivät pala ollenkaan, ja H3- ja H7-pitkistä vain jompikumpi pari palaa ohjaamossa olevan kytkimen mukaisesti.

Muuten kuin katsastuksessa sitten kaikki mahdolliset tuikut keulalla ovatkin toiminnassa, myös H7-ämpäreissä olevat T10-parkit... Jos muistan oikein, niin pysäköintivalojen (mikä lie virallinen termi niille) kahdentaminenkin taisi olla kiellettyä täällä DDR-Suomessa, eli eikun ensimmäisiä sakkoja odottelemaan...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kävin sunnuntai-iltana testaamassa kaukovalojen suuntausta pimeällä metsätiellä, ja jäin jumiin :-\



Laitoin ketjut takapyöriin, pääsin pakittelemaan vähän matkaa mutta sitten jäin mahasta kiinni. Ei ollu kuin reilu kilometri kotiin, joten eikun lapiota hakemaan.

Ja n. tunnin päästä:



Ja kotona taas :)



Bilteman ketjut, ovat ainakin edulliset ja helppokäyttöiset:





Ilman noita olisi saanut kaivaa vielä vähän enemmän...

Päästyäni tukevasti kovalle maalle, yritin sitten vielä kuvailla valopatteriston keiloja. Kuvia tuli otettua satunnaisessa järjestyksessä, johtuen Oukitelin kameran surkeudesta: keskimäärin ehkä joka kolmas kuva onnistuu ja jälkikäteen jouduin uusimaan osan kuvista... Arvon tähän kuvat valoisuuden mukaiseen järjestykseen, voi vastata todellisuutta tai sitten ei... Ensin lähivalot:



Tossa taitaa olla pelkät H4-pitkät, eli kantikkaista umpioista isompi pari:



Tossa niiden lisukkeena H7:t, eli Bilteman 9" ämpärit:



Ja tuossa on ehkä koko patteristo, eli em. lisäksi pienemmät kantikkaat ojavaloiksi suunnatut H3:t:



Tänään ajelin lätäkköön reippaammin, ja kastelin lahkeeni :o



Tuo pikkuruinen reikä oli vain massan varassa. Ei ole enää:



Sen verran oli siis vauhtia, että massaukset ja ilmeisesti sopivasti hieman vinossa ollut jalkatilan kumimatto antoivat suihkuavan veden paineelle periksi... Oli siinä vähän WTF-olo, kun alkoi lahkeeseen roiskumaan vettä ;D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Konehuoneen siivoilua, maadoitusten putsailua ym. puuhastelua:







Tuollaiset löytyi pissapojan säiliön alta:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Puhallinmoottori vaihdettu... Puhallinkotelo on helppo ottaa pois ainakin tässä ilmastoimattomassa vaijerimallisessa lämppärissä. Löytyy siis vänkärin jalkatilan "katosta":



Yksi T10 torxruuvi pois ja puhaltimen saa kierrettyä pois paikoiltaan:



Ebaysta ostamani saman näköinen puhallin ei tietenkään ollut samanlainen. Tein kuvan, josta näkyy erot:



(Pienemmässä siivessä ei muita tunnisteita kuin kirjaimet "A B C D E F G H J K". Vanhassa eli isommassa siivessä on numerot 3136612066 012286)

Moottorit ovat kuitenkin samankokoiset:



(Uusi on Bosch 0130111106, vanha 0130111151)

Siipi ja kotelo ovat siis auton alkuperäiset, ja niiden väliin askartelin "uuden" moottorin vanhan loppuunkuluneen tilalle. Erona noissa oli pyörimissuunta ja liitin, joten pieni piuhamodaus vaadittiin:





Toimii, ja kitinät hävisivät. Siitä en tiedä, mitä hiilet tykkäävät vastakarvaan pyörimisestä pitemmän päälle, nehän on epäkeskeisesti sijoitettu...

Sen verran sain selville, että jotakuinkin samankokoista puhaltimen moottoria vaikuttaisi olevan useammassa automallissa - jos jaksaisi, niin voisihan tässä vielä etsiä valmiiksi oikeaan suuntaan pyörivän (ja ennenkaikkea halvan!) moottorin jostakin...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Maadoitusjuttuja...









Ruuvattava päävirtakatkaisin, ihan vaan koska se on tuuninkia :P Kuvissa havaittavissa myös kovaa yritystä suojata maakaapelia ja lohkolämmitintä kaapeleineen pakosarjan lämmöltä...

En voinut vastustaa kiusausta käyttää kallistuksenvakaajan kiinnityspisteitä maadoitukseen, olivat niin sopivasti hollilla... Mistä tullaankin kysymykseen: Pitääkö vakaajan olla katsastuksessa paikallaan? Ja puuttuuhan minulta jarrukilpikin vielä näköjään, puuttui myös viime katsastuksessa ::) Onneksi eivät kaikkea aina huomaa...

Projektissa käytin Bilteman tuotteita, jotka olin joskus ostanut varmuusvarastooni...
35-182 Maakaapeli 350 mm / 70 mm2  (päissä liittimet, joiden reiän halkaisija 12mm)
35-183 Maakaapeli 600 mm / 70 mm2 (toisessa päässä miinuskenkä, toisessa päässä 12mm halkaisijalla oleva liitin)
80-516 "Battery disconnector"

Plussakaapelia akulta startille sitten lienee vaikeampi löytää valmiina järkevään hintaan, mokoma lie ainakin pari metriä pitkä.

Niko_S

  • Vieras
Asiallisen näköiset maadoitusjohdot.  :)

En haluaisi olla mulkvisti, mutta roiskevesi pesee aika nopeasti vaseliinin pois noista maadoituspisteistä, jotka on niitä pohjapanssarin entisiä kiinnityspisteitä.




Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Eivät ne pohjapanssarin kiinnityspisteissä ole... Tai roiskesuojamuovin, mikä tuo lieneekään.... Askartelin sen äsken paikoilleen:





Voisihan sitä jonkin roiskeläpän tuohon vielä viritellä jos ei rasvat ala kestämään...

Muita sekalaisia viritelmiä, alkaen lisävalojen ylätuennasta:



CTEK Comfort Indicator ja imukuppikiinnike (ilman imukuppia, as you see):



Tuolle en keksi mitään järkevää selitystä: ::)



Ja sitten vielä virittelin pommiteemaan sopivasti latauksen merkkivalon (punainen) kaveriksi öljynpaineen merkkivalon (oranssi):



Öljynpainevalohan ei tässä ole toiminut varmaan vuoteen, nyt vasta sain aikaiseksi tutkia asiaa... Anturi ja johtosarja olivat OK, eli tuo onneton mädäntynyt mittaristohan se oli syyllinen tuohonkin toimimattomuuteen. Plussan haaroitin omatekoiselta latauksen merkkivalolta ja miinus on kiinni alkuperäisessä johtosarjassa, eli lohkon kyljessä oleva anturi antaa maata jos ei öljynpainetta ole tarpeeksi. Ainakin kylmällä koneella tuntuu vielä painetta löytyvän, myös tyhjäkäynnillä :) Jännityksellä odotan alkaako valo hehkumaan kuumalla koneella...

 

Kulkukoira  Proturbo