Autodiagnoosi  Carcom Oy

700-sarja jarru parannukset

  • 116 Vastauksia
  • 69666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #45 : 13.09.2015, 19:27:36 »
Myöhässä tulee mutta vastaan silti. Mitäs se abs jarrulevyn koosta tietää, hammaskehä on kumminki laakerissa ja anturi olka-akselissa kiinni.

Semmonen huomio, että ainakin v70 mk1 280mm levyillä kannakerautaa joutuu viilaamaan ettei se ota kiinni abs-kehään. Ei paljoa, mutta kantti pois kumminkin. Sopivat shimmit saa 12mm korinaluslevyjä rälläkällä muotoilemalla. Tavan prikkoja ei 3mm paksuina tahdo löytyä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #46 : 09.12.2015, 10:15:18 »
Täällä kun näitä päivityksiä jarruihin kerran kyselty niin tuolla omasta takajarrujen kuvia. --> http://s84.photobucket.com/user/ImportTuning06/Jarrut/story

Reseptinä siis taakse V70 mk2 R takalevyt 330mmx28mm ja satulana camaro ss brembot, eteen tulee sitten samasta autosta satulat kanssa ja levynä käytetään 345mmx30mm Amg mersun levyä.
Etusista kuvaa kunhan saadaan adapterit tehtyä ja romut paikoilleen.

Rupeaa olemaan jo ahdasta takana tuolla 17" eikerillä ja 30mm spacerilla, ilman spaceria ihan turhaa kokeilla ei nimittäin mahdu kun ottaa satulaan kiinni :)
Eli minimi vannekoko on ilmeisesti siis 18" jos se vaan eteen mahtuu sitten, muussa tapauksessa 19"
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #47 : 08.03.2016, 12:43:06 »
Mitäs raati neuvoo pistämään 740 etupäähän, 960 olkavarret on kiinni ja vois kerralla laittaa vähän paremmat jarrut tohon.. Löytyy turboseiskan satulat , mutta eipp sovi

16" vanteelle eli ei xc90 levyjä ym mörköjä kuitenkaan ::)

Volvo 740 b230ft

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #48 : 08.03.2016, 13:01:37 »
850 volvon 302mm levyt + kannakeraudat ja satulat on bolt on ratkaisu 960 olkavarteen
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 740esedu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #49 : 09.03.2016, 02:06:49 »
Koitin noita kannakkeita ettiä muttei ainakaan uutena satu silmään.. Missä malleissa pitäs olla originellinä?? Satula vissiin sama pienemmälläkin levyllä?
Volvo 740 b230ft

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #50 : 09.03.2016, 03:48:37 »
Eipä oikein näytä missään olevan tarjolla, pirauta siniselle, josko ne olis saanut tehtyä niitä?

Volvo C70 (-2005)
Volvo S70, V70(-2000)

edit: onhan noita, 27.5€ näkyy olevan kipale skandixilla

Verrattuna 280mm systeemiin, jarrutusteho kasvaa 8% :)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2016, 06:03:50 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #51 : 09.04.2016, 21:59:27 »
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319
« Viimeksi muokattu: 09.04.2016, 22:03:36 kirjoittanut Orlov »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #52 : 10.04.2016, 01:58:06 »
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319


Tääkin on nyt uusi, ei ollut pari kuukautta sitten kun omaan ysiin hain näitä. Ei skandixilla, ei missään.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #53 : 11.04.2016, 10:54:28 »
Onkohan kukaan sovitellut Nissanin satuloita Volvoon? Z32 300ZX:n nelimäntäsatuloita pyörii kavereilla nurkissa ja äkkiseltään voisi olla helpot sovitella ysin tolppaan? Löytyy alumiinista ja rautaista, 26mm tai 30mm männillä 280mm levylle.

Aihetta liipaten, mulla on 945:ssa absit, 1-mäntäset etusatulat ja 40mm takaset. Poljintuntuma on jokseenkin epämääräinen, jarrut kyllä löytyy mutta tyhjää liikettä on aika reippaasti ja ilmaus on joka kerta yhtä kummallisen tuntuista. Meneekö pääsylkky vaihtoon jos sovittelee isompia satuloita keulalle?
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #54 : 11.04.2016, 11:07:42 »
Ne on skandixilla, sillä toisella numerolla, mikäs se nyt oli?

Jeps, eli 8251319
Tää olikin hyvä tieto ja noin edullisiakin. Ei ole viime vuoden kevään jälkeen viitsinyt etsiä, koska silloin saatavuus oli nolla joka paikassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #55 : 11.04.2016, 12:44:35 »
Eipä oikein näytä missään olevan tarjolla, pirauta siniselle, josko ne olis saanut tehtyä niitä?

Volvo C70 (-2005)
Volvo S70, V70(-2000)

edit: onhan noita, 27.5€ näkyy olevan kipale skandixilla

Verrattuna 280mm systeemiin, jarrutusteho kasvaa 8% :)
Eli kunnon paloilla tekee saman vaikutuksen.
Huomanneeko normaalissa tai rata-ajossa 8% parannuksen entiseen?
Enpä näistä tiiä mutta en rahoja laittais tuollaseen parannukseen.??

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #56 : 11.04.2016, 13:01:51 »
No, se on vain yksi osa-alue, pitää miettiä kokonaisuutta. Samallahan voisi jättää ostamatta isommat vanteet jne
Tuleehan tuossa muitakin etuja mukana, eikä ne "kunnon" palat ilmaisia ole, halvemmaksi nuo tulee pitkän päälle

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #57 : 12.04.2016, 10:31:04 »
Tuleehan tuossa muitakin etuja mukana, eikä ne "kunnon" palat ilmaisia ole, halvemmaksi nuo tulee pitkän päälle
Kerrotko tyhmälle mitä muita etuja tuossa tulee kun kasvattaa inasen levyn halkaisijaa?
Suurempi jousittamaton paino?

Kyselen kun en ole ihan vakuuttunut eduista, suurempi levy on tietysti näyttävämmän näköinen mutta entäpä ne todelliset hyödyt?
Juu tiedetään, ehkä jopa 8% jarrutehon lisäys. Vau! Kuka tutkinut?

Enkä tässä mitenkään Orloville vänkäile vaan olisin kiinnostunut faktoista. :)

Kiitos jos joku valaisee tosiasioilla ja tutkimustuloksilla tätä dilemmaa.
Tietäisi maksaako ulkonäöstä vai ajettavuudesta.

Ps. Mitä hyötyä niistä isommista vanteista sitten on, muutakuin huonontunut kiihtyvyys koska välitykset tavallaan pitenevät.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2016, 10:32:47 kirjoittanut rocktie »

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #58 : 12.04.2016, 12:19:06 »
Levyn massan kasvamisen johdosta se on lämpötilavakaampi. Jarrujen lämpötila pysyy täten vakaampana toistuvissa jarrutussykleissä, esimerkiksi rata-ajossa ja yleisesti lämpötila pysyy hieman alempana, kun on enemmän jäähdyttävää pinta-alaa. Totta on, että jousittamaton massa kasvaa, mikä ei ole ajettavuudeltaan hyväksi. Siksi autot eivät vakiona tule 400 mm jarrulevyillä, mikäli pienemmät on laskettu riittäväksi, sen lisäksi että pienemmät ovat materiaalikustannuksiltaan halvemmat. Jarrutusteho on kuitenkin tärkeämpi kuin jousittamaton massa, ja varsinaisesti eroa ajettavuudessa ei huomaa samassa autossa eri levyjen aiheuttamalla jousittamattomalla massalla, ainakaan voimakkaasti, tälläisissä yleisissä muutamankymmenen millin muutoksissa.

Jarrutehon lisäystä ei tarvitse "tutkia". Se on ihan puhtaasti mekaniikkaa/fysiikkaa/matematiikkaa. Jarrulevyn suuremman halkaisijan kautta muodostuu suurempi vipuvarsi. Tällöin samalla kitkavoimalla joka jarrupalojen ja levyjen välissä tuotetaan, saadaan suurempi jarruttava vääntömomentti pyörälle, ilman että palojen tai levyn kitkakerrointa tai pinta-alaa muutetaan tai paloja painavaa voimaa muutetaan (tietty määrä voimaa (N) jarrupalojen kohdalla * levyn säde (m) = jarruttava vääntömomentti (Nm)). Tästä johtuu tuo jarrutehon lisäys. Ero on huomattava, varsinkin massaan nähden pienijarrulevyisissä autoissa jo noin 20 mm halkaisijamuutoksella, ainakin omasta mielestä. En ole prosentuaalista eroa itse laskenut. Harmi kun nyt tarkkaan muista, mutta oliko myös niin, että tuon halkaisijan johdosta kulmanopeuden kasvaessa jarrupalat tekivät suuremman kitkatyön jarrulevyn kasvaessa? Tätä puolta asiasta en nyt muista, joku voisi muistuttaa. :)

Tästä S. 915 -> löytyy tosiasioita tästä aiheesta jonkun verran, että jyvälle pääsee.

Varsinaisesti asiassa ei ole yhtään mitään tutkittavaa, se on puhtaasti matematiikkaa asioiden perusteella jotka on havaittu/todettu vuosisatoja sitten. Joitain töitä/tarkasteluja voi netistä koittaa kaivella asiaan liittyen jos et usko.

Maksat ulkonäöstä, jos jarrusi ovat riittävät teholtaan ja lämmönsiirtokyvyltään. Jos jarrusi ovat heikot, niin maksat ajettavuudesta ja turvallisuudesta. Eli riippuu lähtökohdasta.

Isommistta vanteista on hyötyä, sillä suurempi rengashalkaisija pienentää epätasaisissa olosuhteissa vierintävastusta vähentäen kulutusta (tiet ovat loppujenlopuksi todella epätasaisia). Isommilla vanteilla mahtuu myös isommat jarrut. Välitysten pidentyminen voi jossain tapauksessa myös parantaa kiihtyvyyttä, johtuen vähentyneistä vaihteenvaihdoista, jolloin vetovoimaton aika kiihdytyksen aikana vähenee. Toisaalta, tämä vaatii laaja-alueisen ja suorituskykyisen moottorin, jotta pienemmästä välityksestä  huolimatta saadaan välitettyä riittävän suuri vetovoima pyörälle. Tämän vuoksi laiskassa lusmussa kiihtyvyys huononee, kun välitykset pitenee. Joissain tehokkaammissa autoissa voi ykkösvaihde riittää yli 90 km/h nopeuteen, ja silläkin kumi käryää. Siinä tapauksessa pidemmät välitykset ovat vain eduksi, kun jokatapauksessa saadaan riittävä momentti pyörälle, mutta ei jouduta vaihdetta turhaan vaihtelemaan. Ei autonvalmistajat rengaskokoa ihan puhtaasti ulkonäkösyistä ole suurentanut... En toisaalta kyllä yritä millään tavalla väittää, että 70-luvun Ladassa ajettavuus paranee kun siinä on 20" vanteet. Renkaan koko lisäksi vaikuttaa alustan käytökseen ja laakerirasitukseen, tämä lienee syynä sille miksei Trafi ole sallinut koon muuttamista miten mieli tahtoo. Tässäkin rengaskoon suurenemisessa on varmasti jotain joka jäi kertomatta ja olen unohtanut. Mutta foorumi kun on kyseessä niin joku paikkaa sen mitä toinen missaa.

Uudessa Koenigsegg Regerassa on pitkät välitykset, siinä ei ole vaihdelaatikkoa ja se kulkee yli 400 km/h, moottorit ovat kiinteävälitteisiä, polttomoottori on pultattu suoralla vedolla perävälitykseen. Silti se kiihtyy aika haipakkaa, ainakin minun ymmärryksen mukaan. :) Se on vain voiman puutetta jos välitysten piteneminen huonontaa kiihtyvyyttä.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #59 : 12.04.2016, 13:01:44 »
No kiitoksia vaan runsaasta tietopaketista vaikka mitään merkkikohtaista tuossa ei olekaan.
Sen olen huomannut jos auto on tuollainen laiska lusmu ja tehoja vain n. 250-300hp niin pyöräkoon suurentaminen ihan oikeasti huonontaa kiihtyvyyttä jos rengas vain pitää ja samankokoinen aluvanne on myös painavampi kuin peltivanne.
Matematiikkaa siihen ei tarvita, kello riittää.

Uskon kyllä sen että suuremmat jarrut ovat tehokkaammat, nyt vain on kyse siitä että mistä on valmis maksamaan, saavutettuun hyötyyn nähden.
Toki jos tehdään nopean ajon autoa niin jarruja tarvitaan aina enemmän, se mikä on järkevää lienee jokaisen oma asia.
Itse kun teen vain normaalikäyttöön autoja niin mietin kyllä tarkkaan mihin euroni laitan. Vieläpä kun autoja on monta, eikä vain se yksi ratahirnu...
« Viimeksi muokattu: 12.04.2016, 13:03:18 kirjoittanut rocktie »

 

Ateho  Elekma