Futurez  Kulkukoira

Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto

  • 13 Vastauksia
  • 6189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« : 03.09.2011, 23:09:24 »
Eli kiikarissa olis muutama pidempään seissut vanhus, mitäs näille kannattaa tehdä ennen käyttöönottoa? Mahdollisesti siirto ajamalla tulee heti n. 400km. Moottorina tässä on B18/20, manuaali ja 4+1 pykälää laatikossa.

Vois ihan yleisestikin tätä ajatella. Mitä tulee huomioida jos auto on seissyt vaikka 3-6v?

Öljyt ja suodatin vaihtoon?
Uudet bensat tankkiin?
Starttisprayta mukaan?
Jarrujen testaus vähintään, herkistely?
Toiset renkaat/vanteet mukaan?
Jakohihna?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #1 : 03.09.2011, 23:14:06 »
malli amazon 140 ?
jarrut ainakin
akku
sytytys
kytkin ja voimansiirto
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #2 : 03.09.2011, 23:19:27 »
malli amazon 140 ?
jarrut ainakin
akku
sytytys
kytkin ja voimansiirto

Ama on tässä kyseessä.

Mitä kaikkea näille tulee tehdä?
Jarruille herkistely, ok.
Akku latingissa, ok.
Sytytys, ?
Kytkin/voimansiirto, ?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #3 : 03.09.2011, 23:21:30 »
Öljyjen vaihto on terveellistä koneelle mutta ei välttämätöntä kunhan sitä on siellä.
Jarrut on aika varmasti jumissa. Älä koske käsijarruun jos sitä ei ole vedetty päälle.
Renkaat on ihan hyvät vaihtaa, meillä räjähti 2kpl 142:sen rengasta kun 7vuoden jälkeen pisti ilmaa niihin.
Ei ole jakohihnaa. Ketju Ratas pyörittää nokka-akselia eli ei huolta.
Kytkin saattaa olla jumissa myös. Eli eka käyntiin vaihde vapaalla ja sitten kokeilemaan saako vaihteita päälle.

Käyntiin lähtenee kun crc:llä putsaa hapettumia. Kärkien pinnat kannattaa putsata vaikka vetämällä kerran hiekkapaperilla niiden välistä. Virtaa akkuun, sitten vaan bensaa suoraan kaasarin kurkkuun ja avaimesta käyntiin. Kaasarin kalvot on kuivat ja bensapumpussa sama tilanne eli voi hajota siinä ekassa starttauksessa. Kaasarikin voi olla hapettunut ja tukkii suuttimet kun saa taas bensaa.

Mutta välttämättömimmät on akku, bensaloraus kaasariin ja crc:tä kaikkiin sähköihin. Hyvällä tuurilla näillä kolmella volvo liikkuu taas omin voimin :)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2011, 23:35:04 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #4 : 03.09.2011, 23:31:10 »
Ei ole jakohihnaa. Ketju pyörittää nokka-akselia eli ei huolta.

Näytäpä mulle Volvon työntötankokoneen jakoketju...  ;D (ei sitä ole, ratasjakopää kun on kyseessä)
Jäitä housuun!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #5 : 03.09.2011, 23:34:33 »
Tulipas ajatusvirhe. Pistetään flunssan piikkiin :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #6 : 03.09.2011, 23:37:27 »
Tulipas ajatusvirhe. Pistetään flunssan piikkiin :D

Laitan kans flunssan piikkiin.. Onhan mullakin B20 koneella olevia ollu parit, mutta ei vaan mitään liiku päässä kun yritti muistella mitä siellä pellin alla on ollu..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #7 : 04.09.2011, 11:38:26 »
Starttisprayt, pilotit ynnä muut jättäsin bensakoneesta pois, palaa aika herkästi imusarjan tiiviste tai jotain isompaa särkyy ku se on bensakoneen kanssa aika arvaamatonta evästä. Laita vaikka suihkepulloon bensaa ennemmin tai jos on pystyimukaasutin niin antaa "hörpyn" en tiedä milla kaasarilla nuo tikkukoneet yleensä on.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #8 : 04.09.2011, 11:42:05 »
Muuttuvakurkkuisella strömberg vaakakaasarilla yleensä. Mutta on sen verran vinossa imusarjan vuoksi että voi hyvin antaa hörppyä suoraan jostain mukista.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #9 : 04.09.2011, 22:53:20 »
Mulla makaa myös eräs Volvo lähes käyttämättömänä (ei Amazon eikä 140). Kyseessä viimeistä vuosimallia 2-ovisena oleva 240. Jäi perintöautoksi 10 vuotta sitten. Sen jälkeen pari-kolme vuotta liikenteessä vähäisellä ajolla, ja sen jälkeen parin vuoden seisontaan. Sitten taas vuonna 2008 leimattu ja ajettu kyseisenä kesänä varmaan 200 kilometriä. Sen jälkeen taas siirtynyt seisontaan, ja on tälläkin hetkellä seisonnassa.

Tietysti autoa on käynnistelty tasaisin väliajoin, ja pieni jarrujenkiillotus ajolenkkikin tehty (n. 1 km kerrallaan) eli täysin pimeänä se ei ole silti ollut näinä vuosina.

Vähäinen käyttö näkyy seuraavina vaivoina:
Jarrut laahaa, pienimuotoista herkistelyä tehty silloin tällöin, mutta sanoisin, että kaipaisi kyllä isompaa jarruremonttia sitten, kun aikoo liikennekäyttöön ottaa takaisin.

Jäähdytysvettä vuotaa hieman. Veikkaisin kuivuneita vesipumpun tiivisteitä. Säännöllisessä käytössä ei vuotoja esiinny, eli oletan, että tiivistyy itsekseen käytön myötä. Vuotojäljet pumpun alapuolella

Tankista ei enää tule bensaa pumpulle asti. Pumppu kunnossa (pumppaa hyvin suoraan bensakanisterista, mutta ei tankista). Veikkaisin, että tankista lähtevä letku perstunut halkeamille, ja vetää pelkkää ilmaa, eikä bensaa. Letku ei ole tukossa, koska moottoritilan puolelta letkua puhaltaessa tankista kuuluu porinaa, mutta imemällä ei tule muuta kuin bensan "hajuista/makuista" ilmaa.

Renkaina ollut varastointipyörät, eli vanhat koppurat. Päällisin puolin renkaat ainakin kunnossa. Akku irti varastoinnin aikana.

Ei siis mitään suurempia poppakonsteja tarvita, mutta kuten todettu... Tuo ei ole ollut aivan täysin liikkumattomana vuosien aikana, joten se varmasti helpottaa. Vielä kun malttaa odotella 4 vuotta lisää niin saa tuollaisen täysoriginaali -84 museoleimaan. 10 vuotta odoteltu eikä enää kuin se 4 vuotta jäljellä odottelua. Näin se aika menee.

Poissa jorma79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Mullikuski Suomen Simosta
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #10 : 05.09.2011, 16:12:04 »
http://www.youtube.com/watch?v=IFG_dxYZ0c8&feature=channel_video_title

siinä pätkä 4v seisseen volovon eka startista :D
Ex:fiat uno -85 , Toyota Corolla HT -77 , mazda 626 -94,opel corsa ?,saab 900?,bmw 315 -80,bmw 520i -94,audi a6 -96,bmw 325tds -96,kia sportage -06

nykyään:mb vito 108cdi -03,ford transit t300 -04,volvo 144 -72

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #11 : 06.09.2011, 11:31:39 »
Joku sammutin mukaan ehdottomasti! :D Ainahan nää on paloherkkiä ollu, ja seisonnan jälkeen tuo vielä korostuu. Jarru- ja jäähdytinnestettä sekä öljyä on varmasti hyvä varata mukaan, sekä kaikkiin vaivoihin auttavat crc ja ilmastointiteippi. ;) Jarrujen kanssa saa todennäköisesti jumppailla yhden iltapuhteen että saa ajokuntoon.

Useemman vuoden seisseen 144:n kiinni ruostunut kytkin irroitettiin tuossa kesällä. Hinausköydellä kiinni traktoriin ilman akkua, kolmonen sisään, kytkin pohjaan ja vetoa. Ei tarvinnut kun 10 metriä kiskoa että irtosi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #12 : 06.09.2011, 17:45:23 »
Kytkimen irrottaminen tuntuu olevan joskus hankalaa, mutten ole vielä kuullut yhtään hyvää syytä, miksei sitä voisi tehdä niin, että kone käyntikuntoon, starttaa ykkösellä, vauhtia ja joku isompi numero päälle, kytkin pohjaan ja läppä auki, jos ei irtoa niin eiköhän remontti ole ihan tarpeen... Toki kannattanee vaijerin/mahdollisen nestesysteemin toiminta tarkistaa ensin :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Pitkään seisseen Volvon käyttöönotto
« Vastaus #13 : 06.09.2011, 17:57:38 »
Kytkimen irrottaminen tuntuu olevan joskus hankalaa, mutten ole vielä kuullut yhtään hyvää syytä, miksei sitä voisi tehdä niin, että kone käyntikuntoon, starttaa ykkösellä, vauhtia ja joku isompi numero päälle, kytkin pohjaan ja läppä auki, jos ei irtoa niin eiköhän remontti ole ihan tarpeen... Toki kannattanee vaijerin/mahdollisen nestesysteemin toiminta tarkistaa ensin :P

Eiköhän toi oo se tehokkain konsti, jos vaan tilaa on ajaa. Ja kolmas, ahtaampiin paikkoihin sopiva konsti taitaa olla starttailla vuoron perään pakilla ja ykkösellä. :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Carcom Oy  Ateho