Futurez  Kulkukoira

140 sarjan välitykset

  • 14 Vastauksia
  • 7934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
140 sarjan välitykset
« : 20.04.2011, 10:00:35 »
Juu olis siis tuommonen 73 142 Volvo. Juurikaan yli 80 km/h ei tuolla viitti ajella, kun sen jälkeen kuule omia ajatuksiakaan ja polttoaineen kulutuskin alkaa noin 90 km/h olemaan 10 litran korvissa sadalle kilometrille ja satasen todellisella nopeudella menee jo liki saman verran kuin nelitahtisessa moottorikelkassa (12 litraa/100km) :o. Ajattelin, että saisko tuohon huomaamattomasti muutettua välityksiä pitemmiksi? Sen takia huomaamattomasti, koska tuo on museorekisterissä, joten joka toisena vuotena tapahtuvassa katsastuksessa ei kärsisi tulla ongelmia. Eli tuli mieleen, että käviskö jonkin toisen Volvon 4 lovinen laatikko tai perä, joissa olis pitemmät välitykset?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #1 : 20.04.2011, 10:41:13 »
Se perän pitempään vaihtomahdollisuus riippuu siitä mikä nykysen perän välitys on?

Laatikoissa samat välitykset.(suunnilleen)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #2 : 20.04.2011, 10:49:10 »
Kyseessä on 73 rekisteröity, mutta 74 mallinen 142 Volvo, jossa on B20 moottori. Onko noissa sitten ollut useammallakin eri välityksellä olevia periä? Mistähän tuohon saisi helpoiten ongittua tiedot välityksistä?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #3 : 20.04.2011, 12:30:38 »
Kyseessä on 73 rekisteröity, mutta 74 mallinen 142 Volvo, jossa on B20 moottori. Onko noissa sitten ollut useammallakin eri välityksellä olevia periä? Mistähän tuohon saisi helpoiten ongittua tiedot välityksistä?
Jos on niinku 240ssä välitykset, niin siellä voi olla melkeen mikä tahansa saatavilla olleista välityksistä. Volvolla laittaneet vähän mitä sattuu noihin sisälle.  ;)
Laskemalla välityssuhteen kartaania pyörittämällä, tai avaamalla kopan ja laskemalla hampaat.

Toki helpointa on jos arvataan(lasketaan) välitys, eli tarvis siihen tietää 100kierroksen tarkkuudella moottorin kierrokset vaikkapa 80kmh GPS-nopeudessa nelosella. Ja renkaiden koko
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #4 : 20.04.2011, 16:39:31 »
Siellä on todennäköisesti alunperin 4,1:1 välitys. Perään sopii kaikista 200-sarjan pikkuperistä (1030) välitys ja niitä on tarjolla 3,54:1 alkaen. Jos moottori on ihan vakio, niin sopiva välitys voisi olla 3,73:1 tai 3,9:1, niin jaksaisi vielä liikkuakin normaalisti.

Vaihtoehtoisesti voisi ajatella laittavansa ylivaihteellisen M41 vaihdelaatikon, kun niitä on noissa ollut alunperinkin, niin ei museomielessäkään olisi mitään estettä operaatiolle.

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #5 : 21.04.2011, 16:01:37 »
Siellä on todennäköisesti alunperin 4,1:1 välitys. Perään sopii kaikista 200-sarjan pikkuperistä (1030) välitys ja niitä on tarjolla 3,54:1 alkaen. Jos moottori on ihan vakio, niin sopiva välitys voisi olla 3,73:1 tai 3,9:1, niin jaksaisi vielä liikkuakin normaalisti.

Vaihtoehtoisesti voisi ajatella laittavansa ylivaihteellisen M41 vaihdelaatikon, kun niitä on noissa ollut alunperinkin, niin ei museomielessäkään olisi mitään estettä operaatiolle.
Jaahas ja nyt sitten kysely, että lojuisiko jollain nurkissa yllämainituilla välityksillä ( 3,73:1 tai 3,9:1) olevaa 200 sarjan perää? Tai vaihtoehtoisesti tuota M41 ylivaihteellista askia?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #6 : 21.04.2011, 16:56:51 »
Jaahas ja nyt sitten kysely, että lojuisiko jollain nurkissa yllämainituilla välityksillä ( 3,73:1 tai 3,9:1) olevaa 200 sarjan perää? Tai vaihtoehtoisesti tuota M41 ylivaihteellista askia?

Kierrätyskeskukseen laatimaan ilmoiusta hop hop...

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #7 : 25.04.2011, 20:37:10 »
Onko nuo 200:sen perät muuten ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään samanlaiset kuin 140 sarjassa? Eli meneekö kardaani yms. kiinnitykset suoraan heittämällä paikalleen?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #8 : 25.04.2011, 21:09:46 »
Onko nuo 200:sen perät muuten ulkomitoiltaan ja kiinnityksiltään samanlaiset kuin 140 sarjassa? Eli meneekö kardaani yms. kiinnitykset suoraan heittämällä paikalleen?
Välitys sopii, ei ilmeisesti koko akseli, ainakin tälläisen kuvan saa jos lukee ajatuksella kulmamiehen tekstin  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #9 : 15.04.2012, 15:03:37 »
Nyt kysymys kuuluu, että kun 240 Volvon pikkuperän välityksen voi laittaa 140-sarjaan 70-74 perään, niin voiko sen heittää myös 60-luvun 140-sarjan periin yhtä lailla?

Mitä kaikkia perävälityksiä 140-sarjassa on ollut tarjolla aikanaan 1967-74?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #10 : 15.04.2012, 15:25:17 »
Pitäisi sopia kaikkiin 140-sarjaisiin. Alunperin on ollut sedaneissa 4,1 ja farkuissa 4,3 välityksiä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #11 : 15.04.2012, 17:51:02 »
Nyt kysymys kuuluu, että kun 240 Volvon pikkuperän välityksen voi laittaa 140-sarjaan 70-74 perään, niin voiko sen heittää myös 60-luvun 140-sarjan periin yhtä lailla?



Joo. Myös Amazoniin, Duettiin ja Pyhimykseen kunhan vain niissä on Spicer M30 perä eli vm. 66-67 eteenpäin.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #12 : 15.04.2012, 18:01:32 »
Kiitoksia vastauksista. Mitä tuossa hommassa pitää erityisesti ensikertalaisen muistaa? Mikä voi mennä helposti vikaan? Onko linkkiä jostain projektista esim. tällä palstalla missä välitys on otettu jostain perästä irti?

Voiko 140-sarjaan tähyillä välityksiä myös anturikehällisistä 1986-93 ikäisistä 240 Volvoista, vai pitääkö olla vanhempia 240 Volvoja?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #13 : 15.04.2012, 18:29:31 »
Kiitoksia vastauksista. Mitä tuossa hommassa pitää erityisesti ensikertalaisen muistaa? Mikä voi mennä helposti vikaan? Onko linkkiä jostain projektista esim. tällä palstalla missä välitys on otettu jostain perästä irti?

Voiko 140-sarjaan tähyillä välityksiä myös anturikehällisistä 1986-93 ikäisistä 240 Volvoista, vai pitääkö olla vanhempia 240 Volvoja?

Välityksen vaihtamiseen tarvitsee PALJON erikoistyökaluja ja taitoa. Kannattaa hakeutua ammattilaisen autettavaksi. Riittää työtä kuitenkin perän irrottamisessa ja takaisin laittamisessa.

Perän tulee olla tyyppiä 1030 eli ns. pikkuperä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kartanobox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 140 sarjan välitykset
« Vastaus #14 : 20.04.2012, 18:46:37 »
Pistä 164 volvon taka-akseli. Bolt-on

Mulla tippus maantiekulutus 8 litraan muistaakseni n. 3.9:1 välityksellä olevalla 164 taka-akselilla. Vakio B20A kone.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy