KL-varaosat  Race.fi

Volvo 855 -95 T5 A

  • 16 Vastauksia
  • 5719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Volvo 855 -95 T5 A
« : 13.01.2020, 18:55:41 »
Ostin taas kasin... Tällä kertaa vähän pirteämmän yksilön.




Mittarissa reilut 409 tkm, josta tosin historiatietojen perusteella puuttunee puolentoista vuoden ajot (10-15 tkm?) mittariston kuuluisan pikkurattaan takia... Muutakin pientä vaivaahan tuossa on/oli... Jotakin olen jo fiksaillut ja lisää korjauksia on luvassa, katotaan nyt tuleeko tästä ihan ajoauto vai yksi pihakoriste lisää :P

Lisää tarinaa kirjoittelen myöhemmin, kuvia löytyy flikkeristä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #1 : 19.01.2020, 03:43:01 »
Ensimmäinen selvitettävä kohde oli etujousituksen kitinä. Iskarin yläpää ei ollut enää insinöörien suunnittelemalla tavalla kiinni:



Motonetista "vahvistettu malli" eli XC90:n etujousituksen ylätuki:



Maksoi 25 euroa, ja tuli tällä kertaa KYB-merkkisenä. Hassuna yksityiskohtana huomasin, että kuskin puolella on iskarina oikein Bilstein B4... Ja vänkärin puolella "vain" TRW:





Purkuautosta etsin ehjää ylätukea huonolla menestyksellä (ne on aina rikki kaikista...), ja samalla vertailin jousia:



Toinen on T5 automaatista, toinen purkuautostani eli espanjantuonti 20V manuaalista - ihan samalta näyttävät, ja samassa kohtaa vihreät maalitäpätkin. Luulin, että T5:ssa olisi matalampi ajoasento vakiona... Toki jompaankumpaan voi olla alkuperäiset jouset vaihtuneet erilaisiin jossakin vaiheessa.

Palikat nippuun ja nauttimaan kitinättömästä menosta:


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #2 : 25.01.2020, 21:18:22 »
https://www.youtube.com/watch?v=eiprQft6ZmA

Tuon videon opeilla vaihdoin matkamittarin rattaan - uusi tuli auton mukana. Vanhasta näkyi puuttuvan puolet yhdestä hampaasta, ja koko ratas oli ihan pehmeä... En tiedä kuuluisiko sen olla sellainen, uusi oli kova. Ja nyt rullailee kilometrit taas.



Samalla hankkiuduin eroon service-valosta vaihtamalla sen polttimon seuraavaan koloseen (muistaakseni Tracs-merkkivalo - ko. varustetta tässä ei ole). Auton mukana tuli myös ajotieturi, joten laitoin sen samalla paikoilleen:



Info-nappulakin löytyi hanskalokerosta, mutta sille piuhaa en löytänyt... Vilkaisin purkuautoa, ja siinähän näytti onneksi myös olevan mittaristossa ajotietokone => ei muuta kuin piuhaa irroittelemaan, vähäsen sen kanssa joutui vaivaa näkemään... Mutta nyt on toimiva ajotietokone, ja ensimmäisten tankkauksien perusteella tuo jopa näyttää kulutuksen ihan oikein, tai ainakin desilitran tarkkuudella verrattuna tankkauksesta laskettuun.

Vänkärin puolta oli kolhittu ja konepellissä oli tosi paljon lakkavikaa. Teemu-:n laanilla oli sopivan värinen purkuauto, joten eräänä päivänä töiden jälkeen kävin siitä lunastamassa mm. vähän paremman konepellin ja vänkärin puolen ovet:



Puhaltimen moottori piti kamalaa ääntä, joten kaivelin tallista sen tilalle toisen yksilön, johon ruiskuttelin hieman spray-vaseliinia laakereille. Fööni paikalleen ja taas hiljeni äänimaailma kivasti.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #3 : 08.02.2020, 12:09:47 »
Alla oli huonot nastarenkaat takavedon peltivanteilla, joten pyörien fitmentti erityisesti edessä oli upean härski.



Kaivelin kuitenkin tallista 850:n peltivanteet Michelin X-Ice North 4 -nastarenkain. Pappa/sleeper -lookkia täydentämään hienot pölykapselit:





Ja edellinen ei ollut sarkasmia, olen aina tykännyt Volvon pölykapselien muotokielestä. Noista kapseleista muuten tulee mieleen Mersun "AMG Monoblock" -tyyliset vanteet.

Aikakauden lisävaruste näissä on ilmeisesti ollut kilven taakse piilotettu lämppärin pistoke:



Erikoinen ratkaisu... Näppärä, mutta tekisi mieli sanoa, että turhaa kikkailua...

Ovipahvi/mittaristojumpan yhteydessä täytin tyhjän soittimen paikan SC-805:lla, jonka nappasin purkuautosta (häiritsevästi repsottaa tuo kojelaudan päällys, kuten näissä yleensä...):



Ilmeisen laadukas soitin, radiokanavat löytyvät helposti ja kuuluvat hienosti. Kylläpä tuo volvon kabiini onkin (90-lukuiseen tyyliin?) ihmeellinen sekasotku mustan/harmaan eri sävyjä ja noista jalopuumuoveista löytynee monenlaista mielipidettä ::)

Vikojakin vielä riittää... Ainakin öljykorkin tiiviste pitänee vaihtaa:



Välillä lirahtaa kunnon annos öljyä pakosarjan päälle ja käry on aivan järkyttävä :buck2:
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 12:14:45 kirjoittanut dneproshin »

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #4 : 08.02.2020, 16:15:17 »
Hienoa että joku rakentelee vielä näitäkin  :)
Mahtaisiko olla se pcv-pönttö letkuineen siellä imusarjan alla tukossa ja puskee siksi öljyä öljykorkin välistä ?
R:ssa tuppasi tekemään talvella samaa kun ne purkilta turbolle päin menevät letkut olivat varmaan öljynmoskaa täynnä. Olisi pitänyt purkaa ja uusia koko systeemi, mutta auto vaihtui ennen kun ehdin tekemään.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #5 : 13.02.2020, 22:54:39 »
Hienoa että joku rakentelee vielä näitäkin  :)
Mahtaisiko olla se pcv-pönttö letkuineen siellä imusarjan alla tukossa ja puskee siksi öljyä öljykorkin välistä ?
R:ssa tuppasi tekemään talvella samaa kun ne purkilta turbolle päin menevät letkut olivat varmaan öljynmoskaa täynnä. Olisi pitänyt purkaa ja uusia koko systeemi, mutta auto vaihtui ennen kun ehdin tekemään.

Jostain syystä en ymmärrä antaa periksi näiden suhteen ;D Öljyvuoto näyttäisi korjautuneen uudella öljykorkin tiivisteellä, vanha oli ihan rapea. Ei tämä mielestäni huohota juurikaan.

Vikakoodivilkutin oli mykkä, mutta löysin tallista toisen jolla sain koodeja luettua ja nollattua (Ohjeet: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0):

A1 Transmission
111

A2 Motronic 4.3?
414 Turbo boost pressure too high
232 Long term fuel mixture too weak at idle

A3 ABS
111

A7 Combined Instrument (Trip Computer)
122 Temp. sensor interval too long
121 Temp. sensor interval too short
113 Fuel gauge open circuit

B1 Electronic climate control
141 Faulty signal from driver’s side temperature selector switch
411 Blower fan seized or drawing excessive current
414 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
417 Passenger’s side interior temperature inlet fan seized
418 No control signal to blower fan power stage

B2 Cruise Control
(mykkä)

B5 SRS
111

B6 Power Seat
(mykkä)

Yllä mainittu kaikki koloset, joista naarasliitin löytyi - pari olivat mykkiä mutta eipä tässä niitä vastaavia varusteitakaan ole.

Sisäpuhallin temppuilee, välillä jää pyörimään kun auton sammuttaa virtalukosta ja kerran ei lähtenyt pyörimään - elpyi kuitenkin seuraavalla ajokerralla. Aina kun sammutan auton kuulostelen jääkö puhallin pyörimään ja tarvittaessa kiskon siltä piuhan irti (vänkärin potkumuovi puuttuu joten liitin on hyvin esillä siellä). Ajoon lähtiessä vaihtelevalla menestyksellä joko muistan laittaa piuhan takaisin tai jos unohdan niin sitten palelen ;D Ilmastointi ei perimätiedon mukaan toimi, mutta sitäpä testailen lisää kesemmällä.

Mihinköhän tuo "414 Turbo boost pressure too high" viittaa? Auto toimii muuten hienosti ja vetää pirteästi, mutta hyvin usein kun pyytää kaasupolkimella n. 80:n vauhdista mahdollisimman ripeää kiihdytystä sataseen, alkaa jurnuttamaan ja arpomaan kiihtyy-ei kiihdy-kiihtyy-ei kiihdy...

Tyhjäkäynti toimii ihan hienon tuntuisesti huolimatta tuosta koodista "232 Long term fuel mixture too weak at idle". Vikakoodeja lukiessani tosin huomasin, että auton ollessa sammuksissa mutta virrat päällä, pitää tyhjäkäyntimoottori surisevaa ääntä. Tuollaista "kammiovärinää" en ole muissa autoissani huomannut.

Laittaessani koodinlukijan piuhaa kuljetusasentoon meni se poikki... Joten seuraava koodinluku tapahtuu kun löydän jostain taas ehjän vilkkuvaloyksikön tai saan nykyisen ehjättyä...

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #6 : 14.02.2020, 12:59:23 »
Hieno valinta, täältä löytyy saman värinen -94 T5, joka tuli ostettua avovaimon käyttöön ensimmäiseltä omistajalta. Vuosien mittaan olen tehnyt esimerkiksi juurikin tuon ajotietokoneen lisäyksen ja soittimen päivityksen Premium Soundiksi alkuperäisellä lisävahvistimella, sen lisäksi sähköpenkit muistilla molemmille puolille, manuaali ilmastointi päivitetty automaattiseksi, jalopuurattia jne. jne.

Tuo kojelaudan reunan repsotus johtuu siitä että siinä kohtaa oleva kynsi ei ole paikoillaan, eli yläosan kun otat irti ja laitat huolellisesti takaisin, niin vian pitäisi korjaantua.

"Mihinköhän tuo "414 Turbo boost pressure too high" viittaa? Auto toimii muuten hienosti ja vetää pirteästi, mutta hyvin usein kun pyytää kaasupolkimella n. 80:n vauhdista mahdollisimman ripeää kiihdytystä sataseen, alkaa jurnuttamaan ja arpomaan kiihtyy-ei kiihdy-kiihtyy-ei kiihdy..."
-Tämä on selkeä ahtopaineen ohjaukseen liittyvä alipainevuoto. Eli kun lähdet seuraamaan niitä mustia muoviletkuja ahtimelta, niin tarkista että kaikki ovat ehjiä, ja kiinni niissä kumisissa liitinkappaleissa. Tämän on enemmän kun yleinen vika näissä, mutta helppo ja halpa vika korjata, kun tietää mistä hakea. Tämä sama vika liityy siihen että käy laihalla, ja itse asiassa sen takia että käy laihalla niin alkaa moottoriohjaus jarruttelemaan kiihdytyksessä joka ilmenee juurikin sellaisena hakkaavana nykimisenä.

Itse asiassa nämä kaikki koodit liittyivät minun toisessa T-5R:ssä juurikin tuohon yllämainittuun ongelmaan:
A1 Transmission
111

A2 Motronic 4.3?
414 Turbo boost pressure too high
232 Long term fuel mixture too weak at idle




Kevättä odottaa hyllyssä uusi etupuskuri sumuvalojen reijillä.


Pari kuvaa sähköpenkki päivityksestä.


« Viimeksi muokattu: 14.02.2020, 13:08:39 kirjoittanut S4ce »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #7 : 19.02.2020, 14:19:57 »
^ Hyvän näköinen maalipinta autossasi. Harmi kun tässä minun yksilössä on aika paljon lakkavikaa, sitä ei helpolla elvytetä... Oma suosikkivärini olisi musta... Muita värejä en osaa oikein laittaa järjestykseen, mutta onneksi näissä ei huonoja vaihtoehtoja olekaan.

Yritin eilen katsella noita ahtimen pikkuletkuja. Yksi oli halkeilleen näköinen, joten vaihdoin sen - ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan.

Tuosta:


Tuonne:


Turboista ei kauheasti kokemusta... Sen verran kuitenkin lueskelin ja kuvia katselin, että tuo olisi CBV:n (Compressor Bypass Valve) ja imusarjan välinen letku. Jos oikein ymmärsin, niin bypass avautuu kun kaasupoljin nostetaan (ja imusarjaan tulee alipaine), jolloin ilmeisesti vältetään ahtimen sakkaaminen.

Kokeilin imeä sekä vanhasta että uudesta letkusta (imusarjan päästä eli toinen pää kiinni tuolla bypassissa), molemmilla sama homma: (pahanmakuista :buck2:) ilmaa tulee niin kauan kun jaksaa imeä. Eli laitetaanko tällä diagnoosilla bypassin kalvo tilaukseen?

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #8 : 19.02.2020, 14:39:08 »
Kiitos, auto oli hyvin säilyneellä maalipinnalla jo ostaessa, mutta konepellissä laajentuneita kiveniskuja jne. niin autosta maalattiin puskurit, konepelti ja takakyljet uudestaan 1,5vuotta sitten, ja loppuauto myllytettiin.

Suosittelen että käyt läpi kaikki kovatkin muoviletkut. Niitä kulkee jopa lukkopellin alla. Minulla oli esimerksi lähtenyt T-5Rssä jäähdyttimen kohdalla olevasta kumisesta T-haarasta kova muoviletku irti, ja aiheutti yliahtamista.

Mikäli bypassin kalvo on rikki, niin auto ei kerää ahtoja ollenkaan. Minulla oli aikoinaan V70Rssä tuossa kalvossa neulan kokoinen reikä mitä ei nähnyt kuin valoa vasten katsomalla, ja tämä oli syynä siihen että autossa ei ollut ahtoja ollenkaan. Nyt en muista miten nuo kanavat siinä ahtimen valussa menee, mutta se voi olla syy että saat imettyä letkusta ilmaa loputtomiin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #9 : 19.02.2020, 15:08:43 »
Nää on kyllä tosi hyviä autoja ja jos itse ostaisin taas kasipätkän niin nimenomaan -95-malli olisi mitä hakisin. Onko tässä pohjassa ruostetta vai onko kestänyt hyvin aikaa alustan puolesta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #10 : 20.02.2020, 20:07:37 »
Tuolla on bypassista juttua:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62177

Olen tuon perusteella nyt siinä käsityksessä, että bypassille menevän pikkuletkun imutestissä sen pitäisi pitää paine eikä vuotaa koko ajan läpi.

Löysin vielä tuollaisenkin, kun tutkin letkuja:



Korjasin vähän pitemmällä letkunpätkällä (olipa taas tarpeettoman hankalaa tapella letku paikalleen yhdellä kädellä, mutta onnistuinpa :buck2:):



Tuo on tankin huohotus, joka menee siis tankilta vas. etusiiven sisällä olevalle aktiivihiilipöntölle. Mitään vaikutusta tuolla ei ollut auton kulkupuoleen, jatkamma tutkimuksia...

Nää on kyllä tosi hyviä autoja ja jos itse ostaisin taas kasipätkän niin nimenomaan -95-malli olisi mitä hakisin. Onko tässä pohjassa ruostetta vai onko kestänyt hyvin aikaa alustan puolesta?

Helmakotelot pitänee käyttää irti kesällä, vähän on viitteitä että sieltä voi löytyä jotain epämiellyttävää... Hirveästi en ole auton alla makoillut, se on mukavampaa kesähelteillä...

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #11 : 20.02.2020, 21:08:03 »
Kyllä sen bypassin kuuluu pitää paine. Saattaa ahtojakin löytyä lisää ehjällä kalvolla, kun ei pääse vuotamaan imupuolelle. Tähän yksilöön, kun auto oli minulla hetken muutama vuosi sitten, tuli kalvo vaihdettuakin, mutta tällä välin ahdin on jo vaihtunut edellisen sanottua sopimus irti.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #12 : 23.02.2020, 14:19:38 »
Juuh. Laitoin kalvon tilaukseen ja auton huoltoseisokkiin, pitää tuolla 745:llakin ajella välillä ettei rupea siinä paikat jumimaan.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #13 : 05.03.2020, 20:43:42 »
Bypassin kalvo vaihdettu... Vanha oli riekaleina:



Ei tuo nyt mitenkään esillä ollut, mutta löytyi armottoman purkamisen jälkeen. Uusi Kinugawa (ebaysta) on tuossa jo paikoillaan:



Vakiomallinen ahdin:



Huohotuslinjasta löytyi lämmitysvastus, kaikkea ne keksiikin:



Ahtopaineen säädin ("TCV", osanumero 1271666) letkuineen:




Minulla oli letkut eri järjestyksessä kuin useimmissa netistä löytyneissä kuvissa. Mutta niin oli tuo venttiilikin eri näköinen - itse asiassa samanlainen kuin tuossa videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=Myu-yAypjrs

Eli tässä on samanlainen TCV kuin videossa ja letkut samassa järjestyksessä. Värikoodaus kyllä vaikuttaisi olevan aina sama, eli venttiilin keltainen lähtö menee aina ylös hukkaportin kellolle, sininen ahtimen imuhormiin ja punainen alas kompressorikoteloon.

Imusarjan alta huohotuspöntöltä imuhormiin menevät muoviputket rapsahtivat komeasti poikki, korjasin isomman 12 mm kumiletkulla ja pienemmän jämään laitoin jatkoksi muistaakseni 4 mm alipaineletkua. Alkuperäistyyliä mukaille laitoin päälle pätkän Bilteman putkieristettä, olikohan 22-millistä.





Sinne ne menee ja huohottelevat mitä huohottelevat:


Paikkojen putsailua ja kokoamista:




Uuden ilmanputsarin laitoin samalla:



Melkein valmista:



Pieni takaisku vielä:



Nuo liittimet on onneksi helppo avata, purkuautosta napsaistu korjauspiuha paikoilleen:



Koeajolle, ja autohan toimii edelleen... melkein yhtä huonosti... Nyt antaa A2:sta vikakoodin 514 "Engine cooling fan faulty at half speed" :P (Muista kolosista 1-1-1:stä). Edelleenkin siis useimmiten nyhtää kaasu pohjassa kuten ennenkin... Sain kyllä tänään jostakin syystä tehtyä pari mielestäni ihan puhdastakin täyskiihdytystä kutostien rampeista. Selvittelyt jatkuvat...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 855 -95 T5 A
« Vastaus #14 : 08.03.2020, 22:27:47 »
Tuollaiset otin pois (Bosch FR7DPP+):



Tilalle ehdat Volvolaiset, paketissa koodi 8692071:



Ja kuin taikaiskusta nykimiset hävisivät - jo kolmena päivänä olen ajellut pirteästi ja täysin puhtaasti vetävällä autolla (mikä onkin itse asiassa ihan uusi kokemus meikäläiselle :P).

Auton allekin tuli kurkattua, ja korjattavaahan sieltä löytyi:



Hieman yllättäen Clas Ohlsonilta aikoja sitten ostamani sähkömopo jaksoi ampua napamutterin auki:



Nivelen irroittaminen akselista on varsinainen pain-in-the-ass-homma. Note to self: ota jatkossa suosiolla vetari irti ja tee ruuvipenkissä. Mutta lähti se kuitenkin:



Nivel oli jo melko kuluneen näköinen ja alkanut syöpymäänkin pahasti (ei edes vielä pitänyt mitään ääntä...):





Tilalle löytyi parempi:



Puuhasarja:



Jonkin verran sai taas tapella, mutta löytiväthän nuo lopulta paikkansa:



Pikaisen koeajon perusteella remontti onnistui. Mainittakoon vielä, että vasta jälkikäteen sain selville korjausoppaasta löytyvät rasvamääräsuositukset. Pikkunivelelle 80 grammaa, isommalle vaihtoehdolle 120 grammaa. Ainakin turboissa on isommat ulkonivelet, kuten siis tässäkin. Tuli nyt laitettua vain se 80 grammaa, mikä oli yhden pussin sisältö tuossa SKF:n suojakumisarjassa... Katotaan kestääkö nivel vaiko ei ::)

Laitetaan vielä speksejä muistiin:
Iso nivel: 26/28 uraa, suojakumin strategiset mitat n. 28/98 mm.
Pikkunivel: 26/25 uraa, suojakumi lähteestä riippuen n. 25/88 mm.

Pyörän puolella on siis aina 26 urainen booritus - mikään ei tietääkseni estä laittamasta pieniboorista akselia pikkunivelellä turbokoneellisiin. Paitsi ehkä nivelen odotettavissa oleva elinikä (?).

 

Carcom Oy  Ateho