Proturbo  Autodiagnoosi

b20b virranjakaja

  • 23 Vastauksia
  • 11105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
b20b virranjakaja
« : 10.03.2012, 08:54:30 »
Nyt ois taasen asiaa.
Tossa eilen vaihdoin katkojankärjet ja kärkiväliä säätäessä huomasin et jakajan-akselissa on klappia pystysuunnassa hieman.
Se välys kuuluu varmaan ollakkin ,mutta kun akselia pyörittää sormin ees/taas niin välystä on reilusti.
Tuota välystä ei kait kuulu olla juuri ollenkaan saatikka poikittaista välystäkään.
Lähteekö jakaja ihan nykäsemällä yles vai onko jokin jippo mitä pitäisi tietää?

Eli onkohan jakaja tullut tiensä päähän vai oletteko pystynyt korjaamaan vanhan vielä toimivaksi.

Duunissa kyllä pystyisi sorvaamaan ,jyrsimään ,hiomaan ja oikeestaan tekemään mitä vaan.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #1 : 10.03.2012, 12:29:19 »
Poikittaisvälys akselissa ei ole kovin suotavaa mutta akselin pyöriminen kertoo vain, että keskipakosäätimen osat liikkuu.
Koko jakaja lähtee ylös vetämällä, kun on ensin avannut laipan kaksi 1/2 tuumaista pulttia.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #2 : 10.03.2012, 14:06:12 »
Joo tiedetään noi keskipakojouset ,mutta että tuntuis noin herkiltä.
Lienee sitten normaalia tai jouset on vaan vuosien saatossa kuoleentuneet.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #3 : 10.03.2012, 19:21:06 »

Koko jakaja lähtee ylös vetämällä, kun on ensin avannut laipan kaksi 1/2 tuumaista pulttia.

Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla  :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #4 : 10.03.2012, 19:44:52 »
Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla  :-\

Mitä tarkoitat? Onko tämä jotain mitä kasatessa pitää ottaa huomioon?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #5 : 10.03.2012, 20:09:17 »
Eli jotain jippoja oli sittenkin  ;D.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #6 : 10.03.2012, 21:00:49 »
Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla  :-\

Mikä sen öljypumpun käyttöakselin nostaa, jos jakajan ottaa laippoineen?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #7 : 10.03.2012, 21:31:41 »
Mitä tarkoitat? Onko tämä jotain mitä kasatessa pitää ottaa huomioon?

Jakajan "ajoitukseen" liittyen, pyörijän ois hyvä jakaa kipinää sille sylinterille joka siellä puristusvaiheessa on menossa. Virranjakajan akselihan käyttää siis samalla öljypumppua.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #8 : 10.03.2012, 21:33:06 »
Jakajan "ajoitukseen" liittyen, pyörijän ois hyvä jakaa kipinää sille sylinterille joka siellä puristusvaiheessa on menossa. Virranjakajan akselihan käyttää siis samalla öljypumppua.

Jaa. No tuon tiesinki. Oli niin mystisesti vaan kirjotettu tuo että
mietin mitäköhän se tarkotti
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #9 : 10.03.2012, 22:00:18 »
Jos on sellainen jakaja, että ei ole alipainekelloa, niin on yksi lysti mihin asentoon öljypumpun akselin laittaa, koska jakajan asennolla saa tilanteen korjattua. Jos on alipainekello, niin sitten akselin asento on tärkeämpi, koska kello saattaa ottaa lohkoon kiinni, ennen kuin ennakko on kohdallaan. Tämäkin olisi toisaalta korjattavissa tulpanjohtojen paikkaa vaihtamalla, mutta jakajaan on kuitenkin merkitty ykkössylinterin kohta, joten ei sitä passaa mennä muuttamaan ;)


Tuolta löytyy sivulta 33 kuva, josta näkee öljypumpun akselin oikean asennon, kun ykkössylinteri on sytytysvuorossa.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #10 : 11.03.2012, 09:55:36 »
Mikä sen öljypumpun käyttöakselin nostaa, jos jakajan ottaa laippoineen?

No konetta voi pyöritellä yms , jota EI voi tehdä kun laippa on pois paikoiltaan  :hello:
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #11 : 11.03.2012, 14:09:11 »
Konetta voi pyörittää vaikka jakaja on jalkoineen otettu pois.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #12 : 11.03.2012, 19:13:46 »
Konetta voi pyörittää vaikka jakaja on jalkoineen otettu pois.

Tottakai voi , voi vaan se akseli nousta ylös , ja tippua väärälle hampaalle  :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #13 : 18.03.2012, 11:26:10 »
Jakaja pöydällä klappia akselin suuntaisesti ei saa poistettua millään.
Sokkareikä alapäässä ja yläpäässä seekeri tai mikälie jousirengas joka on urassa.
Klapit tulee noista ja tokkopa vaikuttaa mihinkään.

Poikittaista klappia on hieman mutta toi sokka on aikas tiukassa ,et hajottaa jakajan rungon jos meinaa lyödö pois.
Ruustukki puristaa jakajan soikeaksi.
Yläpuolen tota seekeriä ei saa millään pois kun on tapinpää olakkeellisessa reijässä ja reijän halkaisija on millin pari isompi kuin akseli.
Miten lie kasattu.
Olkoon noi klapit tossa toistaseksi.

Mutta tosta keskipakosäätimestä.

Kuuluuko olla eriparijouset tuolla.
Toinen on halkaisijaltaan noi 0,5mm luokkaa ja toinen on noin 1,0mm luokkaa.
Ohuempi jousi pienessä vireessä jo valmiina ,mutta toi toinen jousi on väljästi siinä ei jännitystä ollenkaan koko säätöalueellaan?

Joko jousi on kuoleentunut tai joku on laittanut joskus vääränmallisen jousen sinne.
Mutta jousen paksuuden perusteella lienee mahdotonta toi kuoleentuminen.

Vinkkejä kaivataan taasen guruilta.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: b20b virranjakaja
« Vastaus #14 : 18.03.2012, 11:47:06 »
Ensinnäkin jakajaa ei saa kiinnittää rungosta sokkaa irrottaessa.

 

Autoracing  KL-varaosat