Oon joskus kuullut tällaisen nyrkkisäännön.
530 kannesta voi saada viilaamalla yhtä hyvän kuin vakio 531.
531 kantta viilaamalla siitä voi saada yhtä hyvän kuin vakio 16v.
Eli hanki ennemmin ehjä 531 aihioksi.
Oon vierestä seurannut tota 531 työstöä ja tuntuu olevan jo suorastaan kallista täydellisen 16v kannen hankinta hintaan :buck2: 16v tosin vaatii sitten kaikkea muuta kivaa 8v kannen tilalle. Taitaa mennä silti kustannukset aika fifty-sixty (?)
Ostaa ehjän -531 jos saa halvalla(~200e), teetättää siihe paremmat seetit(~100e) ja ei muutako painetta pyttyy.. O0Siinä on ainakin mun suunnitelmat hyvin lueteltuna :)
Kylläpähän se seetitetty -531 auttaa aika paljon -530 nähden turbokoneessa.. Selvä ero. ::)
Itse taas kuullut, että sama se kummasta lähtee viilaamaan.
Vituiks menee kumminki. :D
Itse taas kuullut, että sama se kummasta lähtee viilaamaan.
Vituiks menee kumminki. ::)
Kylläpähän se seetitetty -531 auttaa aika paljon -530 nähden turbokoneessa.. Selvä ero. ::)
Mitäs muita eroja on B230FD ja b230FB välillä, kuin kansi? ??? Jotain huhuja oon kuullu, mutta onko kellään faktoja?Nokka-akselit, M vs. VX.
Nokka-akselit, M vs. VX.
Mitäs muita eroja on B230FD ja b230FB välillä, kuin kansi? ??? Jotain huhuja oon kuullu, mutta onko kellään faktoja?Saaste laitteita, joku egr tai siihen suuntaan.
Ja fb:n nokka taitaa muuten olla vx3 eikä vx ;)
Saaste laitteita, joku egr tai siihen suuntaan.
Ettei olis mitään eroja ohjauksen kartoissa tms.? T: halukas oppimaan. :hello:
tolla 250€ saa kanteenkin jo jonkun verran tehtyä (vaikka sitten noi kanavat ja seetit) toki on puljuja jotka ei alle 300€ ota kuin työn vastaan.
Meiän porukassa on kahteen 531 kanteen teetetty "perushommat" (ml. toi mun oma kansi) ja kummassakin oli työt&venat n.900e +aihio +nokka. Ja on tossa sitten yksi 16v kansikin tehty missä maksoi työt n.1500e +nokat +venat +aihio. Kahessa eri firmassa teetetty joiden nimiä en tässä nyt mainitse mutta tosta saa vähän kuvaa mitä maksaa hommat.Niin no turbomosassa voi kovilla paineilla itsekairattu kansi jarruttaa paljonkin.
Eli itse en 530 kanteen kummosia rahoja laittaisi. Voi harmittaa jälkeenpäin että kansi tuli maksamaan yli 1000e ja jäi panostamatta 100-200e jolla ois saanu kannen virtaamaan enemmän. Kunnollisesti tehdyssä turbokoneessa parin barin paineilla voi tehoero olla kumminkin 30-60hp. Sitten tietysti jos on pienempi budjetti ja joku tuttu tekee halvalla niin voihan sitä sitten kokeilla mitä 530 luovuttaa.
Niin no turbomosassa voi kovilla paineilla itsekairattu kansi jarruttaa paljonkin.
niin siis mitä toi 900€ sisältää??? tuo 80€ mitä maksoin omasta kannesta niin siinä oli ainoastaan kannen lasku, seetityö, venttiilien säätö ja kanavien kairaus. Tuohon päälle tietysti materiaalit (kansiaihio ja nokka)
Kyllähän sieltä voimaa voi saada. Kyllä jokainen osaa ison kanavan kairata jos snurraa osaa käyttää. Mutta kun iso ei ole aina paras. Ei maksimivirtaus kerro mitään koneen käytöksestä. Pitää ottaa monta muuttujaa huomioon että täyttö ja virtausnopeus on fiksuja. Ei ketään halua moottoria joka toimii ainoastaan kaasupohjassa ja 5000rpm->.juu kyllähän niitä kansia jokainen hiukankin asiaan perehtynyt tekee ja tuurilla voi saada ihan toimivankin kannen. Se, ketä mulle on kannen tehnyt on ns. kotivirittäjä, mutta hänellä on tallissa mirakone ja virtauspenkki ja parikymmentä vuotta jokkiskansia kaivanut ja nyt kun kyse on jokkiksesta niin väistämättä tulee mieleen että "no eihän se nyt roskapönttö rallissa niin tärkeetä ole", mutta ihan hyviä lukemia noillakin on saatu. Yhen penkkilapun näin kaverilla ja yllättävän hyvät lukemat mielestäni oli 8v kaasarivaparissa, 206hp oisko ollu reilu 5000rpm. Jokusen noita kansia nähnyt ja mielestäni jälki on hyvä. Itellä riittää jos B230 saisi 180hp vaparina, Tuossa syy miksen laita siihen kannen kaivamiseen 900€.
900e on sisältänyt: Perus plaanaus (taso-oikaisu, ei ns.laskua), kairaus, r-seetit, k-linet ja 46/38 perusvenat. Sitten jos ruvetaan kokonaan seetirenkaita ja ohjureita vaihtamaan niin hintaan saa laskea kivasti lisää. Mutta noi 46/38 menee vielä vakiorenkailla.
Toi oma kansi joka siis aikaisemmin ollut turbokalsareissa on vielä noiden töiden jälkeen kokenut pieniä muutoksia. Hiotun nokan takia oli alunperin laitettu lashcapit joiden johdosta ekassa penkityksessä oli lashcap hajonnut. Sen jälkeen lashcapit poistettu, laitettu pidemmät Ferrea venttiilit ja kannesta ajettu lisää siivua pois (puristusten nosto 8,5->9,5). Tuokaan kansi ei paras mahdollinen ole. 12mm nostolla kansi virtaa 230-235hp riippuen virtauspenkistä (mitattu parissa eri penkissä). Tosin toimii ihan kivasti. Kyllä tollasen 531 kannen saa rajummilla muutoksilla virtaamaan 250-260hp. Tai jopa enemmän sitten kun ruvetaan oikeen täyttämään ja muuttamaan kanavan mallia.
Toipilaana tässä pohdiskelen keskenäni erilaisia asioita. Nyt jäi vaivaamaan jos kantta lähdetään työstämään ajatuksella "sille tehdään kaikki mitä mahdollista" eli muokataan kanavia, tulee isommat venttiilit ehkä palotiloja muokataan yms. Onko lopputuloksessa enää mitään merkitystä oliko lähtökohta -530 vai - 531? :idiot2:
Ainahan kaikki maksaa, jos meinaa saada laitteet kunnolla korskumaan. Tainnu aiemminkin mainita, mutta Morgo Systems vois olla yks paja, mistä sopii kysellä kansihommia, jos vähän kevyemmällä konkurssilla haluaa selvitä.
Joopa joo...tossa viikko sitte näin portatun -530 isovena kannen jota laskettu millejä..Mahtaakohan olla enää mitään tavaraa vesikanavan ja palotilan välissä... :o
mullakin oli morgon tekemä kansi toyotassa ja kone teho oli 128hv ;Deli uudella kannella 293hv? Aika hyvin :D
seuraavan kannen tein itte ja koneteho nousi 165hv ;)
eli uudella kannella 293hv? Aika hyvin :D
mullakin oli morgon tekemä kansi toyotassa ja kone teho oli 128hv ;D
seuraavan kannen tein itte ja koneteho nousi 165hv ;)
Ja vain kansi vaihtui välissä? Mikä mosa?
kansi vain vaihtu. toyotan 2T
Mahtaakohan olla enää mitään tavaraa vesikanavan ja palotilan välissä... :o
Ei meinaan ihan millitolkulla kestä madaltaa, on se tiivisteen liekkirengas ainoota kiinteää materiaalia nesteen ja palotilan välissä silloin.
Kattokaapa pienivesikanavaista kantta ja kuvitelkaa vaikka 3mm silpasevanne siitä pois, miten suhtautuu vesikanavan muoto siihen?
No, ehkä vähän enemmän vara vetää mutta jos olis isoilla vesikanavilla niin 1 millikin on liikaa höylätä.
no mulla on tuossa kovapuristeisessa vaparissa laskettu kantta (530) 3-4mm yhteensä kokeilujen saatossa. poksahdusta odotellessa :2funny:. enemmän huolettaa pitääkö vesipumpun tiiviste :o
pensalta kysyyki sit vähän enemmän ;) kun kummasti kilistää perus 95 eellä . ;DEihän tuo 95E (E10) kelpaa kun pensseleiden putsaamiseen :) Rehellisesti täytyy myöntää että ikinä en ole tuota litkua tankannut...enkä tankkaa.
Mites näiden 531 ja 530 kansien erot käytännössä ihan perus arkikäytössä vaparimoottorissa? Onko nokka-akseleissa eroa ja jos on niin minkälaista?Jossain muualla vikaa jos ei mee alle 9 edes matkassa yrittämällä. Pakovuotoja ennen lambdaa? Syttyosat missä kunnossa?
Minulla itselläni on vuoden 1991 940 ja B230FB, eli 130hv versio (kannessa koodi 1000531). Eikös tämän nokka nyt ole vx3?
Kuullut aika paljon juttua, että 530:llä kannella ei ole huipputehoa niin paljoa, mutta moottorin käyttöalue on huomattavasti laajempi ja kulutus vastaavasti pienempi. Kaverit pääsee B230FD:llä matkassa sinne 7,8-8,5l/100km tuntumaan, kun omani ei mene alle 9l/100km millään. :D
Kyllähän sen eron huomaa, omani herää kunnolla vasta noin 4000rpm kohdalla ja vetää aika siististi sinne 6000rpm asti, kun taas kaverin B230FD alkaa vääntämään jo jostain ~2000rpm tietämiltä, mutta veto alkaa hyytymään 5000rpm jälkeen. Erään kuulemani mukaan näissä on eri bensalastukin. :o
Mielessäni kävi, että jos on nokka-akseleissa eroa, voisiko tulla hyvä käyttömoottori halvalla jos laittaisi 1000530 +vx3?
531 kansi on juurikin se parempi kansi. En lähtisi sitä missään nimessä vaihtamaan 530 kanteen. Nokka-akseli selviää vain kurkkaamalla mikä siellä on. Itse kansi ei kerro mikä nokka sielä majailee.
Jossain muualla vikaa jos ei mee alle 9 edes matkassa yrittämällä. Pakovuotoja ennen lambdaa? Syttyosat missä kunnossa?Pitänee nuo katsella, mutta ei sotketa nyt vikoja tähän, ettei mene ketju piloille. Lähinnä mielessä käynyt tuo kansien ja nokkien erot ja mahdolliset vaikutukset moottorin toimintaan tuommoisessa isossa perhelossissa.
Mulla ois ylimääräsenä 530 kansi. Oon niin reilulla tuulella että voin jopa suostua antamaan tuon paremman kannen vaihdossa ilman välirahaa.Vaihdossa mihin? En minä nyt sulle 531:stä anna vaihdossa 530 vastaan. :2funny:
Onhan tuossa 531 paremmat / isommat kanavat jne. Ei tuota 530 kantta saa virtaamaan samaa vertaa edes välttämättä kittailu/täyttö kötöstyksillä. Oisko ollu niin että 530 kannessa isommat vesikanavat eli imu/pakokanavia ei saa tehtyä niin isoiksi/hyvänmuotoisiksi vaikka mitä tekisi. 530 on vaan aihiona monin kertasesti halvempi joten se on varmaan syy miksi se olisi parempi aihio jonkunmielestä? Noita 531 kansiahan noi on saanut virtaamaan jotain 260-270hp kunnolla tehtynä..
Vaihdossa mihin? En minä nyt sulle 531:stä anna vaihdossa 530 vastaan. :2funny:
Miksi et vaihtaisi paskaa 531 kun saat ilman välirahaa 530 kannen :idiot2:
Juttelin joskus yhden moottorivelhon kanssa ja sen mukaan 530 työstettynä on vallan mainio. Tästä ollaan näköjään montaa mieltä.kaveri joka mulle teki 530 kannen, sanoi kun puhuttiin tulevan moottorin kannesta että mielummin 531:stä alkaa tekemään..ja tuo ainoastaan siitä syystä että 531 kannessa ei ole niin paljoa kairaamista.
Niinkun edellä mainittiin, niin rahaa saa palaan kyllä kun viedään kansi johonkin pajalle. Riippuu mitä sille haluaa tehdä.
Jos ei oo tarve hakee mitään huipputehoja, eikä rakentaa kilpuria niin antaa olla ton 531 paikallaan rauhassa vaan.
Mites sitten 405 vs 531? Näiden eroista ei niin dataa löydykkään.
:o
Isovesikanavainen kansi kestää laskea ainakin 3,5 milliä. Omassa kilpurissa on sen verran otettu lastua 160:stä ja kansi kesti jopa 16:1 puristuksilla, liekirengas vaan venähti vesikanavaan.
405 kannessa taitaa olla suuttimien paikat pääsääntösesti. Ja venakoppa on erilainen. Muutenhan nuo on täysin samanlaisia.eikä ole päätyjakajan paikkaa ::)
:oV-poweri ja maltilliset ennakot (maks 33°) oli käytössä, ja nokka ajoitettu tekijän ohjeen mukaan. Muuten oli hyvä laitos mutta kuumeni pirusti ja kansipahvit eivät tahtoneet kestää jostain kumman syystä kuin pari kisaa :D Nykykokoonpano on vähän maltillisemmalla puristussuhteella mutta ennakoita enämpi.
Käytätkö lentokonebensaa, vai väärin ajoitettua nokka-akselia?
Kansia on tullu kairattua jo yli 20 vuoden ajan ja lukemattomia volvon kansia..näkisin että tämä "531 kansi on paras" myytti on murrettu :)
Huolellinen kokonaisuus on toimiva paketti autourheilussa..
Ensiksi kanattaa miettiä kieros alue moottoriin,
Mitä halutaan?
Mielestäni 530 kansi on riitävä tavoittamaan 7000 kieroksen vaatimukset 46,imu ja 38,pako venttiileillä
531 on tehty jopa 10 000 kierroksen moottoreihin vaikkapa 48,imu 42,pako venttiileillä.
näkisin että tämä "531 kansi on paras" myytti on murrettu :)
eikös turbobricks foorumilla jotkut olleet verranneet vakio 530/531 kansia keskenään,en muista oliko vapari vai turbokone.mutta saman koneen päällä olivat kansia ja nokkia vaihdelleet ja penkissä käyneet.Kuulostaa järkevältä. itsellä on ollut ajatus että nokan nosto valitaan kannen virtauksen mukaan. esim. muistelen että 531 vakio imukanava ei virtaa 12mm noston jälkeen enempää, joten nokaksi voidaan valita 12,5-13mm nostoinen nokka, ja duraatio valitaan haluttujen maksimikierrosten mukaan, ja ajoituksella voidaan rajata tehoaluetta.
muistaakseni olivat todenneet että jos nokka akseli on alle 12mm nostolla ei ole juurikaan väliä kumpi kansi on kiinni.suuremmalla nokalla 531 on parempi.
Mutta eikös viiskolmekymppiäkin ole pienillä vesikanavilla?Kyllä on.
Mutta eikös viiskolmekymppiäkin ole pienillä vesikanavilla?
meillä yks tommonen -530 vakioventtiileillä ja -531 pakokanavia vastaaviksi tehdyillä pakokanavilla.530 ja 531 pakokanavahan on samanlaine?
Eikös 530 ja 531 ole ns. pienillä vesikanavilla aina?531 en tiedä mutta 530 on sekä pienillä että isoilla vesikanavilla. Mulla on tuollaisia isovesikanavaisia 530 kansia jokunen hyllyssä ja pitäis jossain vaiheessa tutkia noiden kansien työstömahdollisuuksia
530 ja 531 pakokanavahan on samanlaine?ainaki meillä ollu kaikissa -530 kansissa semmonen pieni pahka heti siinä kanavan alussa alhaalla :o en oo sitte ihan satavarma että onko sitte -531 semmosta vai ei, tietäjät saa kertoa ;D
Tyhjäkäyntiä kone ei meinaa käyä huonostikkaan kanavien muodontakia mutta eipä tuota tarvi hirviästi tyhjäkäynnillä käytelläkkään
No eikai se siihen mitään vaikuta :)
Vanha intiaanilegenda kertoo, että...
Loppuun asti viilattu 530 virtaa saman verran kuin STD 531.
ugh
Mikäpä voisikaan olla parempi kuin 530 ja T nokka-akseli.
Itse liputan nykyisessäkin projektissa vahvasti moniventtiilitekniikan puolesta. Lyömätön hinta suhteessa tehoon kasitappisen viilaamiseen verrattuna.
Vai jääkö vaan päänaukomiseksi?
Jää.
Meillä kummallakaan ei liene aiheesta niin paljon kokemusta että olisi tähän keskusteluun jotain annettavaa.
Inlet - Based on these numbers, the stock 531 head flowed dramatically better than a stock 530 head on the intake side.
Exhaust - Exhaust side flowed almost exactly the same (within 1-2 cfm).
Thus, whatever perceived casting advantages there may be in the exhaust ports, in stock form, the 531 EXHAUST FLOW IS THE SAME AS THE 530 EXHAUST FLOW. The stock 531 head is a great starting point, but I would recommend investing some time and money on the exhaust side. With a street driven turbo motor, it is generally advisable to tighten up the intake to exhaust flow ratio over that generally advised for a non turbo motor.
Note that Volvo did not do any porting or change valve sizes for the turbo motors. The intake to exhaust flow is already less than ideal for the turbo motor. Obviously you can still make good power with it and run reliably for years, but there is power and efficiency to be had if you are willing to spend some time and money.
The 531 head definitely should get larger exhaust valves if used on a turbo motor and the 530 head should if it is being more than very lightly modified. The exhaust flow is valve limited much more than port limited. Port all you want, but you still cannot get more than about 123 cfm of air through a 35mm valve according to Superflow.
As I understand, once the 530 combustion chamber is opened up to the 531 size (see pic above A.H.), the 531 will take no bigger valves than the modified 530. Neither can be opened further due to the piston bore size. The advantage in the 531 is that the intake flows more and perhaps that the intake and exhaust will both take more porting. The walls on a 530 definitely have limits and it is possible to hit water without too much effort. Maybe someone has details on the 531.
Tätä keskustelua seuranneena pakko kysyä, lukeeko kukaan toistensa kirjoituksia vai alkaako olemaan pelkkää mutua ja päällehuutoa?
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html (http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html)
Tuo linkki on linkitetty tähänkin topickiin useamman kerran :buck2:
Ja jos ei ruotsi taivu niin:
Insug=imu
Avgas=pako
Lyft=nosto
(http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/Volvo530/volvo530insug_DIA.jpg)
(http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/volvo531/volvo531insug_DIA.jpg)
(http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/Volvo530/volvo530avgas_DIA.jpg)
(http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/volvo531/volvo531avgas_DIA.jpg)
Tuosta voisi tulkita ainakin nämä pari asiaa:
-12mm jälkeen virtaus ei vain kasva
-531 imukanava virtaa 20% paremmin vakiona
-maksiminostolla pakopuoli on yhtä kökkö kummassakin, 531 virtaa pienellä nostolla paremmin
Itse päädyin omaan ahdettuun budjettikoneeseen 530, josta imu- ja pakokanavaa hieman nostettu, seetit kohdistettu kanavaan, venttiilimaljan reunat pyöristetty ja 38mm pakoventtiilit+palotila muoltoiltu isommille venttiileille. Pakoventtiilit maksoi 50€ ja seetien koneistus 60€.
Mitä tulee kansien valupaksuuksiin niin muistaakseni sävarturbon puolelta löytyi kuvat ja mitat kaikista kansista halkaistuina... Kaivakoon se ketä kiinnostaa
Nokka | Nosto (IMU) | Nosto (PAKO) | Asteet (IMU) | Asteet (PAKO) | LSA | Notes: |
A | 10.5 | 10.5 | 254 | 249 | 109 | B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET |
B | 10.6 | 10.6 | 256 | 249 | ? | B21F/E, B23ET |
D | 11.2 | 11.2 | 253 | 253 | ? | B19E, B21E |
H | 12.0 | 11.5 | 272 | 268 | ? | B23E (79-80) |
K | 11.95 | 11.95 | 270 | 257 | 110 | B23E (81-83), B19 Sport, B230 Penta marine engine |
L | 9.8 | 9.8 | 252 | 252 | ? | B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Can.), B200K |
M (F) | 9.5 | 10.5 | 242 | 234 | ? | B21F (77-80 in US & Can.), B21F, B23F, B200F/G, B230F/FD |
T | 9.94 | 9.94 | 225 | 218 | 109 | B19ET, B21ET/FT, B23ET/FT, B200FT, B230K/FT/FK/GT |
V | 11.27 | 11.27 | 245.4 | 245.4 | B200E, B230E | |
VX | 11.37 | 10.65 | 245.4 | 236.2 | 111 | Sport, V-intake, X-exhaust |
VX3 | 11.37 | 10.65 | 245.4 | 236.2 | 111 | Sport, new style, VX advanced 3 degrees. B230EB/FB/G |
X | 10.65 | 10.65 | 236 | 236 | ? | B230K |
Y | 10.35 | 10.35 | 232 | 232 | ? | B200K |
Mulla olisi kyllä päänaukomista mutta kun en tiedä kummalla kannalla olen :idiot2:
Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?
Tahi: Jos viilaat kanavat itse, kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?
16v kannet, Kouvola tai ahtaminen eivät suoranaisesti kuulu tämän otsikon alle
Rakentava keskustelu toki toivottua ::)
Oma vastaukseni on tämä.
Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
Uskon kyllä itse vahvasti pienellä viilaamisella 530 on varmasti tehokkaampi mitä 531. Näkihän sen tuosta parametristä imukana vain erona.
Mulla olisi kyllä päänaukomista mutta kun en tiedä kummalla kannalla olen :idiot2:530...kanavat teen itte, seetityöt+oikasu 50€, isot venttiilit n.80€, 12,7 nokka 150€. Rahaakin jäi 320€ vaikka alakerran tekoon.
Eli: Jos käytät kannen virittämiseen vaikka 600e, niin kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?
Tahi: Jos viilaat kanavat itse, kumpaa aihiota käytät?
-530, hinnat alk. 20e
-531, hinnat alk. 200e
=kokonaiskustannus/lopputulos?
530...kanavat teen itte, seetityöt+oikasu 50€, isot venttiilit n.80€, 12,7 nokka 150€. Rahaakin jäi 320€ vaikka alakerran tekoon.
Mitäs penkki on näyttänyt näiden viritysten jälkeen?
Ihan villi veikkaus et tuota konetta ei olla penkissä käytetty vaan jokkis ajossa. Ei kaikkia kotitallin viritelmiä viedä penkkiin.Eikö ole vähän turhaa keskustella kotitalli viritelmien ylivertaisuudesta jos ei ole esittää minkäänlaisia mittaustuloksia kannesta/moottorista?
Eikö ole vähän turhaa keskustella kotitalli viritelmien ylivertaisuudesta jos ei ole esittää minkäänlaisia mittaustuloksia kannesta/moottorista?
Toki pitää paikkansa mutta tällä foorumilla on ihmisiä joilla on välineet ja tieto joilla saadaan kannesta sopivaan käyttötarkotukseen. Ei se virtauspenkki tee autuaaks jos kokoonpano on koneessa päin hanuria.
Tuossa s40racingin viestissä varmaan tulee olennaisin esille tuosta väitteestä että 530 saa yhtä hyvän kuin 531..
Kyllä, osalla menee vaan puurot ja vellit sekaisin tässäkin keskustelussa.
Vaparina 530 ei saa yhtä hyvää kuin 531.
Jokkiksessa taas aihion hintakin sanelee paljon, ei puolta auton rakennusbudjetista pistetä pelkkään kanteen, noin kärjistäen.
Turbokoneessa taas 530 voidaan "pakkohengittää" sellaisiin lukemiin että tehot alkaa rajoittua muista syistä eikä näinollen välttämättä tarvita parempaa kantta.
En tiedä sopiiko aiheeseen mutta kysyn kuitenkin. Onko normaalia että 531 halkee seetien välistä? Itsellä kansi jossa hius halkeamat kolmessa sylinterissä imu ja pako seetien välissä. Halkeama ei yllä seetien alle. Koeponnistuksessa ei kansi vuotanut. Kansi olis tulossa normaali käyttöön FK koneeseen. Eli onko toivoo vielä että kansi kestäisi jos ahdot 0.7 bar ja ei päästä keittään tai nakuttaan konetta?
Minkäs kokoset palotilat on noissa kansissa?
Minkälaisia mittalaitteita porukka käyttää nuitten palotilojen mittaukseen? Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä ja ohut kerros vaseliniä kannentiivisteen kohile niin pitää paremmin ja lääkeruutala sitte jotaki nestettä ruutaa palotilan täyteen. Mutta jotenki tuntuu ettei tuolakaan menetelmälläkään saa 100% varmaa tulosta kun kuitenki tahtoo mittaan jäähä kupla ja joka kerta satu niin kohilleen ku täyttää ruutan.Tuolla menetelmällä rallikatsastuksessa mittaillaan palotiloja.
Minkälaisia mittalaitteita porukka käyttää nuitten palotilojen mittaukseen? Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä ja ohut kerros vaseliniä kannentiivisteen kohile niin pitää paremmin ja lääkeruutala sitte jotaki nestettä ruutaa palotilan täyteen. Mutta jotenki tuntuu ettei tuolakaan menetelmälläkään saa 100% varmaa tulosta kun kuitenki tahtoo mittaan jäähä kupla ja joka kerta satu niin kohilleen ku täyttää ruutan.sama menetelmä mulla käytössä. Tähän asti on ollut riittävän tarkka tulos.
Ite mittaillu yleensä niin että pleksin pala siihen kannenpäälle jossa pieni reikä keskelä..
Mutta meinasinki että minkälaista mittaa porukka yleensä käyttää millämittaa sen nesteen määrän? Anteeksi huonosti asian ilmaisu.Apteekista haettu pari erikokoista ruiskua.
kaikki palotilat saman kokosiksi.
Ite kun teetti kannen porin special motorssilla ja kysyin kumpi parempi 530 vai 531 nii sanovat että sama lopputulos. Kun molempiin porataan saman kokosella jyrsimellä isommat kanavat.
Minkälaisen hyödyn saavuttaa jos saavuttaa jotain jos laitaa 46/38 venttiilit 531 kanteen. Minkälaisia muutoksia olis hyvä tehä samalla kanaviin?
Juu turbokäyttöön oli suunitteilla.
Luuliskait sen kuiten turbokäytössäki apua olevan et saapii vähän miedommalla paineella saman tehon mitä vakio venoilla? Kiitos tästä tiedosta kuitenkin.
Kuin pitkälle tolla stanu 531 kannella pääsee? siis turbokoneessa. En löytäny mistää oikee selvää vastausta:/