Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: TeamPiriläRacing - 17.12.2013, 00:31:37

Otsikko: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 17.12.2013, 00:31:37
Jees elikkä tulipa rakenneltua omaan 244.seen hiukan piristetty vapari pannu.

Aihioksi otettiin x määrä kilometrejä nähnyt b230a joka ilmeisesti on kotoisin 740.sestä. kone tuntui olevan aivan ok kunnossa.. siis ei ollut pahoin pykälää lohkon yläpäässä. Nelosen pytyyn oli seisomisen aikana päässyt hieman vettä, jonka johdosta sylinterin seinämässä oli hitusen ruostetta, joka hierottiin pois kevyesti santapaperilla ja öljyisellä rätillä.. tämän jälkeen koneeseen suoritettiin ns. Pysty hoonaus :idiot2: ,eli pytty kerrallaan mäntä alas ja pikainen hoonaus akkuporakoneella ja motonetin kivihoonilla  ;)...

Joo ja kanneksi otettiin b200k.on päältä kansi mallia 530.. No aivan täydellinen ei tämäkään ollut vaan ainakin 2 imu venttiiliä ja seetiä oli ruosteessa, ja kaikissa seeteissä oli pistesyöpymiä.. :2funny:
No eipä muutakun kansi pöydälle ja hiluiksi venttiililautaset ensin rälläkän pyörivällä teräsharjalla puhtaaksi ruosteesta ja noesta, jonka jälkeen venttiilit sorviin ja tiiviste pinnat suoriksi ja kiillotus päälle.
Seuraavaksi oli vuorossa kannen koneistamoon höylättäväksi 1,5mm pois. Kun kansi saapui koneistamolta niin palotilojen ja kanavien kiillotus jonka jälkeen venttiilien läppäys ja eegeeärrän tulppaus 10mm pulteilla.
Kansi nippuun ja venttilien säätö h-nokalle.. ja ei muuta kun kansi päälle alakertaan..

Seuraavaksi oli vuorossa vanhan b19aan nosto pois keulilta ja koneet vierekkäin pajan lattialle..

Vanhasta koneesta otettin vauhtipyörä kytkimineen koska sattui olemman mallia littu ja uudessa oli pannu.. turhapaino pois  ;)

laturi ja virranjakaja mallia kärjellinen tulivat myös vanhasta pannusta.

Imusarja tuli otettua mallia solex koska tähän sai weberin sovitettua pikku viilaamisella.. weberi tuli taunukseta ja on mallia ihan v××un kulunut dgav  ;D

Ei muuta kone keulille ja koe ajolle joka meinas olla melko kohtalokas ko. Koneelle nimitäin pysähtyessäni essolle tankkaamaan kuuluui ihmeellistä helinää, ei muuta kone seis ja ihmettelemään mistä moinen kuuluu.. Pannuhuoneessen kurkatessa havaittin kampiakselin siivapyörän pultin kiertyneen auki ja jako hihna melkein pudonnut pois päältä...

Oli melkosen mielenkiintosta muuten ruveta tekemään jakopää remppaa esson katoksessa 15raatia pakkasta yhdeltätoista illalla ja työ kaluina Iso bahkon jakoavain.. sen verran tein diaknoosia että viivapyörän kiila oli hakannut itsensä paskaksi.. varovasti kotiin ja varaosakoneesta tarvittavat hilut paikoilleen ja kone käymään...

Tuloksena on lähes ilmaiseksi tehty kohtuulliseti vetoja omaava b230..

Seuraavaksi työn alle:
- nakutus ongelman selvittäminen.(soppaa saa riittävästi, ainakin luulisi kun röpöttää.. ja sytytys niin myöhällä kuin tyhjäkäyntin antaa periksi alipaine ja keskipako säätimet lukittu hillitsemään nakuttamista..)
- säätöjen hakeminen ,, aika paljon on vielä vetoja mielestäni hukassa...
-kovaa ajoa

Kommentteja otetaan mielellään vastaan , kone on ensimmäinen rakentamani ja sitäkin halvemmalla...
Hinta arvio koneelle, 120€ b230,  110€ h-nokka, jakopää sarja 45€ ja kansipahvi 17€ loput on saatu ilmaiseksi tai löytynyt valmiiksi nurkista, eli koneelle on tullut hintaa noin 290€..

Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Miuzo - 17.12.2013, 08:56:00
Käsitinkö oikein että sulla nyt on "viri" kone mikä on käytännössä sama kuin b230a? Nokan vaihdon ja kannen madaltamisen tähden teho on varmasti siellä ylhäällä, mutta ei liene suurempaa piristystä kokonaisuudessaan?  ??? Teho on vain siirtynyt ylös mikä sinällään on hauskaa  :)

290e on kyllä pieni budjetti ettei voi ihan kuurakettia odottaa   ;)
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Ari E - 17.12.2013, 16:34:42
onks tässä nyt b230A heronhead alakerta, jossa palotilat männissä+530 kansi omilla palotiloilla.
Onks kulutus luokkaa 500e/1000km
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Joni- - 17.12.2013, 16:37:35
onks tässä nyt b230A heronhead alakerta, jossa palotilat männissä+530 kansi omilla palotiloilla.
Onks kulutus luokkaa 500e/1000km
B230K on heron head, ei B230A ;)
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 17.12.2013, 22:25:34
Käsitinkö oikein että sulla nyt on "viri" kone mikä on käytännössä sama kuin b230a? Nokan vaihdon ja kannen madaltamisen tähden teho on varmasti siellä ylhäällä, mutta ei liene suurempaa piristystä kokonaisuudessaan?  ??? Teho on vain siirtynyt ylös mikä sinällään on hauskaa  :)

290e on kyllä pieni budjetti ettei voi ihan kuurakettia odottaa   ;)

Eipä tästä mitään kuurakettia oltu rakentamassakaan, vaan pikkasen yläkireää katumoottoria....
Jep ja toi budjetti homman tuli ihan siittä kun piti intin päivärahoilla rakentaa kohtuullisesti vetoja omaava vaparikone, joka jaksais edes kohtuudella kulkea näin talvenliukkailla.. ;D Ja tuntuhan toi jo heti alkuun aika mukavalle kun edellinen motti oli tosiaan toi b19a ja huimat 90villiponia ;D

Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Kyllä sillä nyt jo päin v××tua käyvänä pärjäsi vakiolle 940 b230f  volvolle....
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: järviin - 17.12.2013, 22:39:43
Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Paljonko tuli puristussuhteeksi?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 17.12.2013, 22:52:35
Paljonko tuli puristussuhteeksi?

Laskin siittä tulleen jotakuinkin 11,5:1...
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Miuzo - 18.12.2013, 07:31:15
Seuraavaksi työn alle:
- nakutus ongelman selvittäminen.(soppaa saa riittävästi, ainakin luulisi kun röpöttää.. ja sytytys niin myöhällä kuin tyhjäkäyntin antaa periksi alipaine ja keskipako säätimet lukittu hillitsemään nakuttamista..)

Sulta ilmeisesti löytyy sieltä jostain b200k? Jos vielä sattus löytymään sytkäosat kärjettömään niin heitä ne paikalleen. Nimim. t0mpp4 ihan menestyksekkäästi ajellut virivaparia tolla vakio kärjettömällä sytkällä.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 18.12.2013, 09:46:08
Täytyypä tota kärjetöntä koittaa.. mahtaako jollain olla kytkentä kaaviota siihen pelkkään sytkään?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Miuzo - 18.12.2013, 11:10:49
kai sekin jostain löytyy. Mikäli kuitenkin saat orkkis sytkäosat kasaan niin kytkentä ei voi mennä väärin. Vaikkei kytkentäkaaviota olisikaan.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Veksi - 18.12.2013, 19:47:46
Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Suuttimet kertoimella 1,5 ja E85 tankkiin

Sulla on nyt siellä korotetut puristukset ja myöhästetty nokka => pitää olla seos ja ennakko kohdillaan että menee nakuttamatta bensalla.

Säädettävä nokkapyörä hyvä sijoitus; saa pelattua vetoaluetta, ei maksa paljoa ja helppo myydä jos jää tarpeettomaksi
Kärjetön sytkä satsi kanssa hyvää valuuttaa. Helppo, halpa toimiva jne
Mulla olisi K-jet osia. Pistä YV jos haluat askarrella


Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Veksi - 18.12.2013, 19:49:55
Näin hienoa rakentelua
Mää voin skannata kytkentäkaavion
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 18.12.2013, 22:09:38
Neuvokaas vähän tyhmää... kuinka tuo nokan ajotuksen muuttaminen vaikuttaa nakutukseen? Saako sillä pelattua nakutusta ylipäätään pois?,, sitten vielä mitenkä tuo kärjellinen sytytys (siis kunnolla toimiessaan) on huonompi kuin kärjetön? Molemmissa kuitenkin on ilmeisesti samallaiset alipaine kellot ja keskipako säätimet?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: järviin - 18.12.2013, 22:16:47
Neuvokaas vähän tyhmää... kuinka tuo nokan ajotuksen muuttaminen vaikuttaa nakutukseen? Saako sillä pelattua nakutusta ylipäätään pois?,, sitten vielä mitenkä tuo kärjellinen sytytys (siis kunnolla toimiessaan) on huonompi kuin kärjetön? Molemmissa kuitenkin on ilmeisesti samallaiset alipaine kellot ja keskipako säätimet?
Nokan ajoitus vaikuttaa siihen minkälaiset paineet siellä sylinterissä on työtahdin alussa.(Meneekö nakurajan yli)
Kärjetöntä ei tarvi pikkuvirissä.
Alipainesäädin ei vaikuta kokonaisennakkoon "tasakaasun" yläpuolella.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 18.12.2013, 22:36:38
Elikkä jos halutaan siirtää nakurajaa suuremmalle ennakolle, niin nokkaa myöhemmälle vai aikasemmalle? :idiot2:
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: järviin - 18.12.2013, 22:43:30
Elikkä jos halutaan siirtää nakurajaa suuremmalle ennakolle, niin nokkaa myöhemmälle vai aikasemmalle? :idiot2:
Koska sinulla on vakionokka ja vakio muutenkin, niin se muutama aste ei tee mitään. Laskitko ihan oikein tuon puristussuhteen? Onko tankissa 98?

Edit: Niin ja se lambda-arvo?
Edit2: Imuvuoto?

Edit3: Kirjoitit:
Lainaus
Imusarja tuli otettua mallia solex koska tähän sai weberin sovitettua pikku viilaamisella.. weberi tuli taunukseta ja on mallia ihan v××un kulunut dgav  ;D

Mitä mieltä itse olet tästä asennuksesta?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Elk - 19.12.2013, 06:04:02
Mitä mieltä itse olet tästä asennuksesta?
Kaasarissa todnäk suuttimet pitkin vidduja ja vähintäänkin 30 vuotta vanha huoltamaton Weberkin on aika kuraa. Tosin toi DGAV istuu Solex Cisacille tarkotettuun imusarjaan kiinnitysreikiä hieman viilaamalla että perusasennuksessa vika tuskin on. Bensanpainetta toi Volvon mekaaninen pumppu vaan työntää liikaa Weberille.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: järviin - 19.12.2013, 16:34:38
Kaasarissa todnäk suuttimet pitkin vidduja

Tuota lähinnä ajoi takaa.
Se voi olla, että se menee nyt yläpäässä liian laihalle.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: miikel - 19.12.2013, 17:14:05
Samaa mieltä, että nokan ajoituksen säätäminen se nyt viimeinen on. Eiköhän nyt kannata aloittaa vaikka laajakaistalambdalla seosten tarkistaminen koko alueelta. Sytytysennakon paikkaansa pitävyys kannattaa kanssa tarkistaa. Ei se vinomotti nyt niin helposti nakuta vaikka olisi puristussuhdettakin aika paljon nostettu.
Perus asiast, perus asiat!
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 20.12.2013, 11:52:59
Täytyy hommata laajaistalambda.. onko kokemuksia noista fmi.n mittareista?
Noita imuvuotoja täytyy kans ihmetellä täs viikolopun aikana... sytty ennakotkin varmaa viksuinta siirtää suurtapiirtein vakioksi...

No nyt on noita perus asiota aikaa ihmetellä tässä joulunpyhinä....
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: miikel - 20.12.2013, 17:53:59
Itselläni innovaten mtx-l toiminut hyvin eikä moittimasta. Fmi:t taitaa suurin osa ainakin olla kapeakaistoja, voin olla ajasta jäljessäkin.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Juzi - 20.12.2013, 18:23:53
Itselläni innovaten mtx-l toiminut hyvin eikä moittimasta. Fmi:t taitaa suurin osa ainakin olla kapeakaistoja, voin olla ajasta jäljessäkin.
Ei kyllä se on FMI mikä on ajasta jäljessä..  :D
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: random - 22.12.2013, 21:45:31
Laajakaistaksi voisin suositella KKD:een PLX pakettia, itsellä toiminut loistavasti.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Miuzo - 22.12.2013, 23:32:18
anteeksi himmarointini mutta plx:n hinta uutena taitaa olla 2/3 osaa tämän hetken kokonaisbudjetista..? Otsake kuitenkin mallia säästin niin eiköhän tässä tarkotuksena oo ottaa irti sen mitä saa pikku rahalla..?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: järviin - 22.12.2013, 23:42:34
anteeksi himmarointini mutta plx:n hinta uutena taitaa olla 2/3 osaa tämän hetken kokonaisbudjetista..? Otsake kuitenkin mallia säästin niin eiköhän tässä tarkotuksena oo ottaa irti sen mitä saa pikku rahalla..?
Totta puhut.
Minibudjetti jos on kyseessä, niin silloin kannattaa ostaa osuuskaupanpussillinen erikokoisia suuttimia(jos niitä mistään saa), ja kokeilla perstuntumalla oikea seossuhde.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Ari E - 23.12.2013, 15:04:35
kertaveto pikkuputjetilla ja paaliin, se on sitä motosporttia
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: estate - 23.12.2013, 15:45:12
Kyllä sillä kapeakaistaisella seosmittarillakin pärjää. Ennen ei oltu kuultukaan koko keksinnöstä ja silti on saatu vehkeet rokkaamaan. Nykyajan kermaperseet tarttee kaikki viimestä huutoo olevat vehkeet, että saa edes koneen tulille ;D. Omat kilpurit oon säätäny fmi:n kopiolla ja ei ole mäntäpistiäinen iskenyt. Yleiselle tielle kun ei ole aina viitsinyt mennä hakemaan säätöjä niin olen tallissa nostanut vetävät pyörät ilmaan ja jarrua vasten vetänyt kierrosalueen läpi. Sitten sätkä huuleen ja poraamaan suuttimia isommaksi tai tinaamaan pienemmäksi.

Täältä ainakin tulee rispektiä "low cost" vaparivirittämisestä  O0
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 24.12.2013, 01:30:35
Totta puhut.
Minibudjetti jos on kyseessä, niin silloin kannattaa ostaa osuuskaupanpussillinen erikokoisia suuttimia(jos niitä mistään saa), ja kokeilla perstuntumalla oikea seossuhde.
 

Kyllä sillä kapeakaistaisella seosmittarillakin pärjää. Ennen ei oltu kuultukaan koko keksinnöstä ja silti on saatu vehkeet rokkaamaan. Nykyajan kermaperseet tarttee kaikki viimestä huutoo olevat vehkeet, että saa edes koneen tulille ;D. Omat kilpurit oon säätäny fmi:n kopiolla ja ei ole mäntäpistiäinen iskenyt. Yleiselle tielle kun ei ole aina viitsinyt mennä hakemaan säätöjä niin olen tallissa nostanut vetävät pyörät ilmaan ja jarrua vasten vetänyt kierrosalueen läpi. Sitten sätkä huuleen ja poraamaan suuttimia isommaksi tai tinaamaan pienemmäksi.

Täältä ainakin tulee rispektiä "low cost" vaparivirittämisestä  O0

Eiköhän se näissä budjetti vehkeissä persdyno ja korvakuulolta ole se kaiken aa ja oo? :D
Alkaa vaan itteä välillä oikeen vituttaa kun esimerkiksi tätä foorumia lukiessani osuu silmiin päivittäin; teetimpä kansityöt siellä ja sitten ostin sitä,tätä ja tota ,..yms paskaa :D
Tulee vaan välillä mieleen että mikä sellaanen auto harrastus on johon laitetaan koppakaupalla rahaa? Mihin jää oma disaini ja suunnittelu, ja ennenkaikkea oma toteutus? Mihin on jäänyt käsityön leima? Omasta mielestäni on ainaki Pe×keleen hauskaa rakentaa näitä romuja aivan omilla pikku kätösilläni ja nauttia omasta kädenjäljestä :2funny:

Joo mutta itse projektiin...
Kolmensadan koeajo kilometrin jälkeen alko kytkytin luistamaan niin maan perkeleesti :D. Ihmekkös se, kytkin on 30vuotta siellä jo pyörinyt ja nyt kun saatiin muutama lisäpolle ja kenkää oikein kunnolla niin se päätti antautua....
Eli säätäminen siirtyy tulevaisuuteen.

Täytyy ostaa uus levy ja tehdä tupla tähtilevyllä uus asetelma,, jos se sitten alkais pitelemään...

Mutta se menee tammikuuhun,  tarttis yks saappi tinata leimakuntoon ensiksi...
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Sittana - 24.12.2013, 11:01:34
Se on se digi-digiaika ja uusavuttomuus. Eikä aina tarvi uskoo mitä netissä neuvotaan.. eihän kaasareillakaan sen mukaan tekis yhtään mitään. Mut joo paljon mielummin mä seuraan old school projekteja kuin noita muovipuskuri sähköautoja..
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: retox - 24.12.2013, 11:22:27
Täältä kans ääni old schoolille! Täällä kans yks korvakuulolla säätäjä, iteltä löytyy neljänkympin fmi mittari, mitään en kyllä sillä ole edes koittanut säätää  :2funny: Kaasarit kunniaan  O0
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Miuzo - 24.12.2013, 12:04:03
itse en oo ku sivusta seurannut noita virivirikaasaripelejä eikä yhdessäkään mistään lambdasta oo ollut tietoa. Korvalla ja perstuntumalla säädettyjä ja ihan kivasti ovat liikkuneet  :P
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Sittana - 24.12.2013, 18:02:07
Joo ja sitten tää käsitys, että sais tuplia olla koko ajan säätämässä. Meidän f-ryhmän escortin weberit on ollu samoissa säädöissä vuodesta 2008 ja tehty uus konekin siinä välissä. Pelaa hienosti alhaalta niin ylös ku uskaltaa laulattaa. :)
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Make - 24.12.2013, 19:31:13
Joo ja sitten tää käsitys, että sais tuplia olla koko ajan säätämässä. Meidän f-ryhmän escortin weberit on ollu samoissa säädöissä vuodesta 2008 ja tehty uus konekin siinä välissä. Pelaa hienosti alhaalta niin ylös ku uskaltaa laulattaa. :)
Escoon tulee 20 000km vuodessa mittariin?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Veksi - 24.12.2013, 19:55:55
Sama kait millä sitä soppaa syöttää, kunhan ei mennä laihalle

Omia 100e virityksiä säätelin sillä perustein että syöttöä (K-jet) niin paljon että rötää ja vähän takas.
Sytkä ennakkoa niin paljon että nakuttaa ja vähän takas.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Sittana - 24.12.2013, 23:50:29
Escoon tulee 20 000km vuodessa mittariin?

Harvaan harrasteautoon tulee..
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: jake74 - 25.12.2013, 13:39:30
Joo ja sitten tää käsitys, että sais tuplia olla koko ajan säätämässä. Meidän f-ryhmän escortin weberit on ollu samoissa säädöissä vuodesta 2008 ja tehty uus konekin siinä välissä. Pelaa hienosti alhaalta niin ylös ku uskaltaa laulattaa. :)

näin on. omassakin äffäryhmäläisessä corollassa kaasarit säädetty 2001. pari vuotta sitte ajoin seos tarkistusvedon omassa dynossa ja eikä tarttenut tehä mitää. autossa vanha isokoteloinen fmi ja dynossa lc1 laajakaista. molemat näytti samaa :D
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: lassii - 25.12.2013, 19:26:16
Ihan turha tosiaan ostaa mitään omia lambdavehkeitä. Jollain pikkukorjaamolla jossa on pakokaasutesteri niin saa tulokset aika edullisesti varmasti jos lukuja haluaa pöytään. Täälä kylällä päästölappu maksaa kympin tai jotain ja vielä säätävät jos on tarve. Säädetävä nokkapyörä on kätevä kyllä. Itellä odottaa hyllyssä moinen. Ostin eräältä foorumilaiselta 40e, itse tehty mutta aivan pätevä.

Tuolla kokoonpanolla jättäsin ihan kärjellisen sytkän paikalleen ja ennakkon kanssa sitten hakee sopivan.

Itellä on tallissa b23a, jossa on 2mm laskettu 530 kansi ja K-nenä. Kärjellinen sytkä on myös. Ennakon taisin laittaa vähän päälle 10 astetta, ihan korvakuulolla vaikka lamppu olikin apuna. Kun kone toimi koko kierrosalueen nätisti niin se oli siinä.

Kokemukset tuosta koneesta oli positiiviset jos ei oteta huomioon alakierroksia. Kytkin meni tosiaan heti vaihtoon kans, ei mitään pitoja ollu vanhalla lätyllä. Kaasarina oli ihan perus vaakaimu strömberg tai joku vastaava hilavitkutin. Eiköhän tuo kone vielä joku päivä löydä tiensä tonne 242 keulalle kun savuttaa jo tuo vanha b19a siihen malliin että se taitaa koittaa kertoo mulle: "korjaa mut, tai huolla edes kunnolla"  ;D

Mulla on jossain joku melko vähän ajettu kytkin ja tuossa b23 koneessa on kytkimellä ajettu vajaa 1000km.

Kyllä sitä pikku budjetilla pärjää kun on pakko ja osaa käyttää työkaluja. Suuttimia voi kysellä vaikka freetechnics puljusta.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: jake74 - 26.12.2013, 01:46:47
Ihan turha tosiaan ostaa mitään omia lambdavehkeitä. Jollain pikkukorjaamolla jossa on pakokaasutesteri niin saa tulokset aika edullisesti varmasti jos lukuja haluaa pöytään. Täälä kylällä päästölappu maksaa kympin tai jotain ja vielä säätävät jos on tarve.

miten korjaamon pakokaasutesterillä säädät täyskaasu alueet kuorman alaisuudessa?
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: lassii - 26.12.2013, 09:12:53
miten korjaamon pakokaasutesterillä säädät täyskaasu alueet kuorman alaisuudessa?

No ei mitenkään. Muotoilin vähän huonosti tuon asian. Tarkoitin, että saa suuntaa ainakin ilman kuormaa.
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: TeamPiriläRacing - 13.02.2014, 23:49:45
Jees poks
 Intti tuli lusittua ja saappi hitsattua/leimattua ja toimii nyt työväli kilkuttimena...
Herättelin tänään volvon tosta räystään alta ja aika leviää oli hymy naamalla kun kävin pikku kierroksen ennen kuin ajoin sen pajalle kuivumaan..

Ja sitä käynti onkelmaa sytkä on nyt siis jumitettu, eli puuttuu ennakon säätö täysin, kyllä tiedän se on aivan perseestä mutta sillä pystyy ajamaan ilman nakutusta...

Tuli joulun aikoihin ajettua tankkiin re85tosta ja vaikutus oli positiivinen, nakutus sekä jälkikäynti ongelmat kaikkos sen siliäntien, ja ennakkoakin pystyi lisäämaan jo jonkin verran.
Laihalla se kävi tietysti ,kun kaasari säädetty 98sille. Mutta vetoja tunti olevan tosiaan senkinverran että kytkytin päätti sulaa täysin:D

Nelosella 180 taulussa ja täyskaasulta nappivitonen pesään ja avot, käry oli melkonen ja kotiin ei meinannut päästä :D

Huomenna laatikko alas ja vauhtipyörä sorvarille oikastavaksi..

Jatkuu..
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: spesialisti - 14.02.2014, 09:37:55
Muistilappu
-2 sarjaa uusia tulppia
- suurennus lasi tai tiimarin lukulasit
- sytkä lamppu
- lämpömittari jonkinlainen halpa laaseri
-suutimia
Eiköhän näillä saa budjetti säädön aikaseksi.
Virranjakajan säätöaluetta (mekaanisen) kanataa kaventaa..
Otsikko: Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
Kirjoitti: Kalamies - 14.02.2014, 10:04:51

Nelosella 180 taulussa ja täyskaasulta nappivitonen pesään ja avot, käry oli melkonen ja kotiin ei meinannut päästä :D

Huomenna laatikko alas ja vauhtipyörä sorvarille oikastavaksi..
Ettet kuitenkin vaan sulattanut sitä M46 kitkapakka systeemiä?