KL-varaosat  Race.fi

240 Volvon viritys

  • 40 Vastauksia
  • 35325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
240 Volvon viritys
« : 20.05.2012, 03:36:56 »
Eli olis tarkotus projektoida 240 kaasari kone hieman virkeemmäksi. Olen touhunnut vakio koneitten kanssa jonkin verran mut tämä viri homma on ihan utopiaa ja kuulopuheita. Ajattelin,et laittas tämmösenkin topikin meille tietämättömille. et mistä lähdetään etenemään ja millä muutoksilla. Teho tavoitteena voitas ajatella min.200hv ja ylärajana lienee taivas mut jos ajatellaa vaikka niin,että noustaa 50-100hv hypyin kohti sitä taivasta. Kone on muistaakseni B20. Jos tälläinen jutustelu on jo olemassa niin osoite sinne olisi terve tullut.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #1 : 20.05.2012, 13:52:37 »
Taitaa se B200 olla,kun jäi nolla pois vahingossa.  Kyseessä 240  vm.82. Eli on tarkotus käydä koko vekotin läpi tulevaisuudessa. Purkaa siis atomeiksi niin,kun noissa jenkki ohjelmissa...mut projektin valmistumiselle ei ole valmistumis päivämäärää, eli mennää sillon,kun keritään,on inspiraatiota ja ennekaikkee valuuttaa, ei siis olekkaan tarkotus näin alkuun ainakaan mitään V8 projektia siitä tehdäkkään vaan mennään ihan normaalin rajoissa....hmm V8 siinäpä oiskin idistä  ;D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #2 : 20.05.2012, 14:01:52 »
Ja se oikea nimitys kyseiselle koneelle taitaa olla B19. B200 tuli vasta 1985. Periaatteessa sama kone mutta B200 on kevyempirakenteinen alakerraltaan, linnunluukanget, pienemmät kampiakselin laakerit yms.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #3 : 20.05.2012, 15:16:56 »
Niin siis paljonko tarvii ruuvata tuohon 200hv? Kaasarit,pakoputki,flektin vaihto sähköseen,vaikka siitäkin näkyy olevan montaa mielipidettä,vauhtipyörän kevennys....mitä vielä?

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #4 : 20.05.2012, 15:22:41 »
100 hevosvoiman litratehon saavuttaminen volvon vinokoneesta vaatii melko paljon työtä ja rahaa.

Itse miettisin myös turbokoneen vaihtoa.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #5 : 20.05.2012, 17:04:10 »
Juuri tälläisiä heittoja, mitä Olli juuri laittoi tarkoitinkin tähän topikkiin....vaihtoehtoja liikkeen lisäämiseksi...itselläkin löytyy yllätys yllätys Volvon osaa jos toistakin mm.pari moottoria ja itseasiassa yksi kokonainen autokin vielä lisäksi ja paikkakunnalla on vielä rautaromun kerääjä jolta ylimääräisiä härpäkkeitä voisin ostella.....mut mitä noin teknisesti ottaen sen 100hv.n ottaminen vinokoneesta tarvitsisi ihan siis näin teknisessä mielessä teoreettisesti. Tokihan varmaan halvemmaksi tulee laittaa vaikka 2.3l 16v ruisku turbo mut ihan näin tekniikka millä saadaan tehoa nostettua kiinnostaa :P

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #6 : 20.05.2012, 17:36:50 »
Kansi pitää viilata virtauspenkissä viimeisen päälle kuntoon. Nokka-akseli, pakoputki, kaasarit ja imusarja pitää myös sovittaa sopimaan tähän. Sitten yleis kevennystä ja tasapainotusta.
Jotain tälläistä varmaan haluat?:
http://www.youtube.com/watch?v=JAjnOGkNVoM
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #7 : 20.05.2012, 17:41:15 »
B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm   

Siinä yks vaihtoehto, lainattu tuolta tehotopicista
Eikä nyt miltään ihan hirveältä prokkikselta
välttämättä kuulosta
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #8 : 20.05.2012, 17:50:39 »
Kansi pitää viilata virtauspenkissä viimeisen päälle kuntoon. Nokka-akseli, pakoputki, kaasarit ja imusarja pitää myös sovittaa sopimaan tähän. Sitten yleis kevennystä ja tasapainotusta.
Jotain tälläistä varmaan haluat?:
http://www.youtube.com/watch?v=JAjnOGkNVoM

Itsellä juuri vastaavanlainen suunnitteilla nyt ja lohkon metsästys aloitettu  ;)
Ei varmaan noilla tehoilla vielä tarvi huolehtia esim. vaparin mäntien kestosta?
BMW M5
Volvo 740

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #9 : 21.05.2012, 14:58:31 »
B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm   

Siinä yks vaihtoehto, lainattu tuolta tehotopicista
Eikä nyt miltään ihan hirveältä prokkikselta
välttämättä kuulosta

Tuohon vielä optimaalinen peltisatsi, säädettävä ruutta tahi vaakaimukaasarit ja about 4kg köykämiini- tai teräsvauhtipyörä, ni alkas kuulostaan ihan hyvältä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa northwolf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #10 : 21.05.2012, 18:46:52 »
topiccia sivuten, tekeekö yhdistelmällä a-nokka, 530-kansi siistittynä ja b230F (se lh2.4 kattikone) mitään?

Tuli purettua tuollainen b200k, josta olisi 200k ajettu kansi odottamassa..

edit: Ei tuolla tarvitsisi mitään ihmeitä saada aikaan, tarkoitus on joka tapauksessa harjoitella tuon b230F:n hihnan ja kansipahvin vaihtoa yms. niin tuo kannen vaihto menisi samalla ja kansityöt saattaisi onnistua asevelihintaan..
« Viimeksi muokattu: 21.05.2012, 18:57:26 kirjoittanut northwolf »

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #11 : 23.05.2012, 08:30:52 »
Lähtisin itse virittelemään tuollaista seuraavasti:

-Puristuksia lisää
-Kannen porttaus
-Kireä nokka
-4-1 peltisarja ja 2,5" putkisto
-45mm tuplat/läppärungot lyhyellä imusarjalla... 40mm saattaisi ehkä myös riittää 200hepan tehoihin
-virranjakajan muokkaus -> ennakoiden rajaaminen ettei pääse kilkkaamaan
-flektin vaihto

Ei noilla vielä välttämättä pääse 100hv/litra tehoihin, mutta en usko kauas jäävän  :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #12 : 25.05.2012, 22:23:17 »
Hyvää tietoo on näköjään kertyny...hyvä juttu ja varmaan tulevaisuudessa tulen käyttämäänkin ko.tietoja.....kokoajan kerään ja mietiskelen sopivimpia säätöjä.....toden näkösesti kone menee joko koneistukseen tai sit hommaan aihion jostain käyttö autosta...nykyisellä moorrtorilla ajettu 700000 alkaa väljyyden merkkejä olla havaittavissa.....Itseasiassa on käynyt yhtenä ajatuksena sellaine,kun mulla on 2,3l kone kiertokanki vikaisena niin onnistuskohan porauttaa tää 200 lohko 2,3 männille ja miten lienee iskun pituus et joutusko kiertokankee muuttamaan? nää nyt on taas näitä tietämättömän horinoita. halvemmaksi tosiaan tulis ostaa suoraan turbo ruisku vehje mut kun kiinnostas sepitä itekkin jotai siis harrastuksellisesti meinaan ;)...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #13 : 25.05.2012, 22:54:43 »
Hyvää tietoo on näköjään kertyny...hyvä juttu ja varmaan tulevaisuudessa tulen käyttämäänkin ko.tietoja.....kokoajan kerään ja mietiskelen sopivimpia säätöjä.....toden näkösesti kone menee joko koneistukseen tai sit hommaan aihion jostain käyttö autosta...nykyisellä moorrtorilla ajettu 700000 alkaa väljyyden merkkejä olla havaittavissa.....Itseasiassa on käynyt yhtenä ajatuksena sellaine,kun mulla on 2,3l kone kiertokanki vikaisena niin onnistuskohan porauttaa tää 200 lohko 2,3 männille ja miten lienee iskun pituus et joutusko kiertokankee muuttamaan? nää nyt on taas näitä tietämättömän horinoita. halvemmaksi tosiaan tulis ostaa suoraan turbo ruisku vehje mut kun kiinnostas sepitä itekkin jotai siis harrastuksellisesti meinaan ;)...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?
Tosta oli jossaaa toisessa topicissa että ei pysty... Mutta mikse et ottas kiertokankea 2litrasesta ja laita siihe 2.3 lohkoon  ??? Vai käyköhän noikaa ristiin

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #14 : 25.05.2012, 23:19:27 »
...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?

Näitä uudempia ruiskupelejä et saa katsastettua millään tuplakaasareilla. Ohjeita on topicit vääränään, hakua vaan käyttämään.


 

Proturbo  Autodiagnoosi