Elekma  Autoracing

240 Volvon viritys

  • 40 Vastauksia
  • 35322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #30 : 09.10.2012, 22:37:12 »
weberi, olis tiedossa mistä sais sellasen  ;)

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #31 : 10.10.2012, 12:20:24 »
weberi, olis tiedossa mistä sais sellasen  ;)

weber dgv vai mikäkö?

Kiitokset vastauksista kaikille.

Tähän vekottimeen ei hirveitä tosiaankaan olla sijoittamassa eli noin 500e budjetilla mennään. Käyttövehkeeseen vain pieni voimanlisä 10+ hv olisi tervetullut. Ei nimittäin viitsisi heivata hyvin toimivaa konetta poiskaan/vaihtoon, sillä tämä 240 ei todennäköisesti minulla enää paria vuotta kauempaa ole. Varakansi löytyy ja kaveri ei paljoa sen laskemisesta ota (1mm). VX3-nokka varmaankin toimisi tapauksessani. Sähköflekti + nurkissa pyörivä peltipakosarja lisäksi, niin josko niillä jo päästään haluttuun lopputulokseen.

Katsotaan nyt, jos aika riittää tuohon pikkuviriin...
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #32 : 17.12.2012, 18:57:02 »
Ruisku ja nokka. Hifistelyltä säästyneet rahat voi lähettää vaikka kreikkaan

Mitenkäs tuon B200k muutos ruiskuksi kannattaa noin käytännössä tehdä kohtuullisen pienellä budjetilla? Onko mahdollista laittaa 531-kansi kyseiseen myllyyn ja saako sillä mitään järkevää hyötyä? On nimittäin yksi ylimääräinen kansi jemmassa.

Mikä nokka? VX3 vaiko joku muu?
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #33 : 28.12.2012, 01:32:13 »
Mulla on "lankussa" myös tuo B200k moottori, ja auton kun ostin niin ajattelin että ei pe***le..tää on autoista laiskin :) no ideana oli kuitenkin löytää vaan hyväkorinen aihio mitä lähdetään jalostamaan ja alkuun saa palvella talviautona, mutta asiaan.

Volvon nykyisistä tehoista ei mitään hajua, mutta tuskin kauheesti ainakaan alle 100hp on ;)
Nykynen kokoonpano on:
-Vakio alakerta
-530-kansi (R-seetit, laskettu 1mm, kanavat siistitty+avarrettu)
-H-nokka
-Weber DGV 32/36
-Omavalmiste, säädettävä nokkapyörä

Toista moottoria olen kaavaillut seuraavista osista:
-B230et lohko+kampura
-13mm kanget (kestänee vissiin 200hp ottaa??)
-B230k männät
-4-2-1 pakosarja+2,5" putkella
-parempi imusarja DGV:lle tai 1kpl 40mm vaakaimuja
-Nykyinen kansi+nokka
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #34 : 28.12.2012, 09:25:07 »
Kannesta se millin siivu pois, jyrkempi nokka (D, K, H, V, A), Weberin DGV, imu- ja pakosarjojen kohdistus kanteen, imukanavien valupurseiden poisto, sähköflekti ja takapönttö (ahdistaa uskomattoman paljon) pois niin tulee se parikymmentä konia lisää. Vauhtipyöränä on varmaan toistakymmentä kiloa painava "pottapyörä", joko keventää sitä tai vaihtaa "littupyörän" (ja keventää sen), tulee vähän herkkyyttä koneeseen. Vakiopakosarja piisaa 160 heppaan asti, sitä ei tarvitse ensimmäisenä olla vaihtamassa.

Pelkällä ruiskun vaihdolla ei saa pariakymmentä heppaa lisää. Helpoin tapa ruiskuksi muuttamiseen on etsiä jostakin sähköruiskullinen (LH) 240 ja ottaa siitä ruisku kaikkinen osineen ja johtosarjoineen. 240:ssä ruiskun johtosarja on erillään muista sähköistä, joten on helppo purkaa pois ja siirtää toiseen koriin. Muissa (740, 940) ruiskun sähköt on sekoitettu auton sähköihin ja vaatii paljon enemmän työtä purkaa erilleen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #35 : 28.12.2012, 10:35:56 »
Pakko puuttua tuohon kun 'exclusive' toisen moottorin kaavailussa mainitaan 1 kpl sivuimu kaasutin. En kyllä suosittele kenellekään, ei saa kunnolla toimimaan ainakaan voortin koneissa. Että tuplat vaan niin äänimaailmakin on jo kunnon kilpurista! :)

Ja muutenkin tuo toisen moottorin kokoonpano huutaa jo tuplia ruokinta pyolelle.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012, 10:38:00 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #36 : 28.12.2012, 13:09:36 »
OHI AIHEEN, JOTEN SORRY!

Päädyin sittenkin vaihtamaan tekniikan (lue: tulin järkiini), sillä ei älyttömiä maksanut ja voimaa saa tuplaten nykyiseen eli B200K -> B230FT.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #37 : 28.12.2012, 13:44:59 »
Pakko puuttua tuohon kun 'exclusive' toisen moottorin kaavailussa mainitaan 1 kpl sivuimu kaasutin. En kyllä suosittele kenellekään, ei saa kunnolla toimimaan ainakaan voortin koneissa. Että tuplat vaan niin äänimaailmakin on jo kunnon kilpurista! :)

Ja muutenkin tuo toisen moottorin kokoonpano huutaa jo tuplia ruokinta pyolelle.
ideana tuossa oli sellanen teho/maltillinen kulutus, kyllä tupliakin olen miettinyt.
Tehotavotteita ei tähän autoon ole asetettu, nuo palikat ja niin että kunnolla saa säätöihin ja tehoa tulee sen mitä tulee, pääasia että ajettavuus pysyy hyvänä ja bensankulutus olisi käyttöautomainen :)
OHI AIHEEN, JOTEN SORRY!

Päädyin sittenkin vaihtamaan tekniikan (lue: tulin järkiini), sillä ei älyttömiä maksanut ja voimaa saa tuplaten nykyiseen eli B200K -> B230FT.
Mulla on yksi ahdettu auto,eikä siinäkään nyt niin älyttömästi voimaa ole, hieman piristetty tuosta vakio 200hepasta mutta onhan ahdetussa erilaista voimaa mitä vaparissa, ja liikkuu 100km/h--> ihan eri tavalla mitä vapari ja halvemmalla kyllä pääsee, mutta toisaalta trimmatussa vaparissa on joku mikä kiehtoo :P :)
Vauhtipyöränä on varmaan toistakymmentä kiloa painava "pottapyörä", joko keventää sitä tai vaihtaa "littupyörän" (ja keventää sen), tulee vähän herkkyyttä koneeseen. Vakiopakosarja piisaa 160 heppaan asti, sitä ei tarvitse ensimmäisenä olla vaihtamassa.
Ymmärsinko oikein että mulla olisi tuon B200k:n perässä tuo pottapyörä??? eikö tuo ole sille isommalle kytkimelle??
Muuttuuko moottorin luonne jotenkin tuon peltisarjan myötä?? saisin uuden home made sarjan 100€ niin meinasin että onko vielä hyötyä ostaa?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012, 13:52:20 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #38 : 28.12.2012, 15:56:24 »
Ymmärsinko oikein että mulla olisi tuon B200k:n perässä tuo pottapyörä??? eikö tuo ole sille isommalle kytkimelle??
Muuttuuko moottorin luonne jotenkin tuon peltisarjan myötä?? saisin uuden home made sarjan 100€ niin meinasin että onko vielä hyötyä ostaa?
Hyvin vahvasti sitä mieltä olen, että sieltä löytyy pottapyörä. Kaikissa B200/B230 koneissa mitä on vastaan on ullut on ollut pottapyörä. POttapyörään sopii 228 millinen kytkin, mutta B200K:n perässä pitäisi olla vakiona sama 215 millinen levy kuin littupyörän kanssa (levy on sama mutta asetelma eri).

Riippuu pakosarjasta miten vaikuttaa luonteeseen. Päin arsea tehty teinsenitsevituiks-sarja voi jarruttaa/sekoittaa virtauksia niin, että puolet koneista häviää. Oikealla mitoituksella saa luonnetta enemmän ylä -tai alakierroksille, primäärien pituudet etenkin ratkaisee. Kevytviritteisessä koneessa laittaisin sen satkun johonkin muuhun kuin peltisarjaan, sillä kun ei isoa hyötyä saa. Jos laskee, että peltipakosarja ja DGV maksais yhteensä noin pauttiarallaa 200, niin siihen kun laittaa satkun lisää niin saa 40 vaakatuplat ja imusarjan niille, joista on paljon enemmän iloa vaikka innostuisi virittämään enemmänkin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #39 : 28.12.2012, 20:51:05 »
-Ostaa moottoripyörän läppärungot rompepäiviltä tai vaikka ebaysta
-Imusarjan teräslaipan ja läppisten laipat voi teettää Suomessa
-Sovittaa sähkösuuttimet kanteen
Hitsailee kasaan halutun mittaisen imusarjan. Läppisten kanssa ei tarvitse miettiä oikeaa asentoa tai värinänvaimennussysteemejä. Imusarjan voi taittella vaikka kannen yli pakosarjan päälle imemään kuumaa ilmaa :idiot2:
Tuplien kanssa noilla tosipitkillä imusarjoilla oli jotain ongelmaa kaasuunvastaavuuden kanssa. Tuoko ruisku sitten ratkaisun ongelmaan, mene ja tiedä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Volvon viritys
« Vastaus #40 : 28.12.2012, 23:22:49 »
Hyvin vahvasti sitä mieltä olen, että sieltä löytyy pottapyörä. Kaikissa B200/B230 koneissa mitä on vastaan on ullut on ollut pottapyörä. POttapyörään sopii 228 millinen kytkin, mutta B200K:n perässä pitäisi olla vakiona sama 215 millinen levy kuin littupyörän kanssa (levy on sama mutta asetelma eri).

Riippuu pakosarjasta miten vaikuttaa luonteeseen. Päin arsea tehty teinsenitsevituiks-sarja voi jarruttaa/sekoittaa virtauksia niin, että puolet koneista häviää. Oikealla mitoituksella saa luonnetta enemmän ylä -tai alakierroksille, primäärien pituudet etenkin ratkaisee. Kevytviritteisessä koneessa laittaisin sen satkun johonkin muuhun kuin peltisarjaan, sillä kun ei isoa hyötyä saa. Jos laskee, että peltipakosarja ja DGV maksais yhteensä noin pauttiarallaa 200, niin siihen kun laittaa satkun lisää niin saa 40 vaakatuplat ja imusarjan niille, joista on paljon enemmän iloa vaikka innostuisi virittämään enemmänkin.
Tuo peltisarjan tekijä on sellanen paikallinen volvo-harrastaja joka on ajanut ja tehnyt moottoreita jokkikseen, ralliin, ja nyt hän tekee amazonista kiihdytysautoa. Tuon oman volvon kannen myös on samainen henkilö tehnyt ja tietää mitä tekee, tallissa äijällä on virtauspenkki, mirakone, sorvia sun muuta. Nuo pakosarjat on tehty jigien mukaan ja niitä on mennyt jokkikseen, ralliin kuin myös katuautoihin. Täälläpäin hän on tunnettu volvojen virittämisestä ja hyvästä työjäljestä jo parinkymmenen vuoden ajalta.
Pakosarja on hitsattu tigillä kasaan ja ulkoa päin sarja vetää vertoja merkkisarjalle.
Joitain penkkilappujakin hän näytti mitä nuo sarjat oli joissain muokatuissa kansissa vaikuttaneet. Lisäksi hän suositteli 4-1 pakosarjan jatkeeksi 2,5" putkea niin että alussa olisi pieni pätkä ohuempaa putkea jotta saadan hieman vastapainetta, 4-2-1 sarjassa ei kuulemma välttämättä tuota tarvitse. Nuo ohjeet siis pätevät hänen tekemiin sarjoihin.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Futurez  Kulkukoira