Futurez  Kulkukoira

Tehokas vapari

  • 262 Vastauksia
  • 104211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #15 : 24.04.2011, 16:22:43 »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #16 : 24.04.2011, 16:41:24 »
http://www.sunpoint.net/~mmodel/pako.htm

En tiiä onko tuo oikee  :-[

Taitaapi olla pakosarjan laskemiseen tuo kaavuri.
Ihan näin putken halkaisijasta jotain tietoa kaipaisi :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa make 245

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #17 : 24.04.2011, 19:08:03 »
www.martelius.com  ja sieltä tuotteet niin löytyy suuntaa antavat putken koot eri teho alueille.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #18 : 25.04.2011, 12:26:01 »
http://www.motoiq.com/magazine_articles/articletype/articleview/articleid/870/pageid/975/header-design--part-2.aspx

Tuolta lukeen lisää tietoa jos amerikan murre taipuu. Siinä on aika hyvin kerrottu miten tuo homma kannattee tehdä ja mitä tulee ottaa huomioon pakosarjaa suunnitellessa. Isompi ei ole aina parempi ;)

EVO8

  • Vieras
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #19 : 25.04.2011, 12:45:18 »
Voi kyllä niitä euroja on tohon ahdettuunkin menny.  :idiot2:  :2funny: Harrastaminen maksaa aina.


Ei kyse siitä ole paljonko rahaa saa polttaa ja että harrastaminen maksaa! Vaan siitä paljonko sitä on pakko polttaa jos tahtoo tehokkaan vaparin rakentaa. 350hv on ahdetusta vinokoneesta (8v:näkin) vaatimaton lukema nykyään mutta kaivappas lähellekään sama teho ilma ahdinta ja tule sitten kertomaan mitä maksoi ;)



Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #20 : 26.04.2011, 14:51:59 »
http://www.motoiq.com/magazine_articles/articletype/articleview/articleid/870/pageid/975/header-design--part-2.aspx

Tuolta lukeen lisää tietoa jos amerikan murre taipuu. Siinä on aika hyvin kerrottu miten tuo homma kannattee tehdä ja mitä tulee ottaa huomioon pakosarjaa suunnitellessa. Isompi ei ole aina parempi ;)

Pirun hyvä sivu! Jos nyt tuota yber tehokasta B200F:ää lähtisin viriittämään, lähestymällä nokalla, kannen muotoilulla ja pakosarjalla, niin voikohan tuo aikasemmin linkittämääni laskuria hyödyntää/toimiiko se? Mikä tuossa moottorissa on tuo EAKK? (onko se joku ennen alakuolo kohtaa? Homma on rahaa ja aloittamista vaille valmis  ;D

http://www.sunpoint.net/~mmodel/pako.htm
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #21 : 26.04.2011, 15:07:00 »
Pirun hyvä sivu! Jos nyt tuota yber tehokasta B200F:ää lähtisin viriittämään, lähestymällä nokalla, kannen muotoilulla ja pakosarjalla, niin voikohan tuo aikasemmin linkittämääni laskuria hyödyntää/toimiiko se? Mikä tuossa moottorissa on tuo EAKK? (onko se joku ennen alakuolo kohtaa?

Kyllä. Se on pakonokan aukeamisen alkamiskohta asteina kampiakselilla.

Vakionokkien vakioajoituksen jollain lailla kootut arvot:
http://www.stonis-world.net/docs/volvo_camshafts.pdf

Tuo pakosarjalaskuri antoi ihan oikean suuntaisia arvoja, kun syöttelin omat lähtötiedot siihen:
Pako alkaa aueta 65 astetta EAKK
RPM 5500
Yhden pytyn koko 579cc (B230)
-> Primäärien pituudeksi tuli 886mm ja halkaisijaksi 46mm. Kollektorilta katille pitäisi olla 962mm, mutta ei tämä ei tule onnistumaan.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 15:14:32 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8926
  • Teiden tukko
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #22 : 01.05.2011, 22:36:18 »

Ei kyse siitä ole paljonko rahaa saa polttaa ja että harrastaminen maksaa! Vaan siitä paljonko sitä on pakko polttaa jos tahtoo tehokkaan vaparin rakentaa. 350hv on ahdetusta vinokoneesta (8v:näkin) vaatimaton lukema nykyään mutta kaivappas lähellekään sama teho ilma ahdinta ja tule sitten kertomaan mitä maksoi ;)

Onhan se vaparin virittäminen kyllä toisaalta sama asia kuin lyödä päätä seinään.  ::) Pysytään ahdetuissa niin ei tartte miettiä tommosia asioita.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #23 : 01.05.2011, 23:16:07 »
Onhan se vaparin virittäminen kyllä toisaalta sama asia kuin lyödä päätä seinään.  ::) Pysytään ahdetuissa niin ei tartte miettiä tommosia asioita.
Vaikkakin näin yleisesti sanottuna saman tehoinen vapari on hieman helpompi ajaa kuin turbo.. Muuten kyllä samoilla linjoilla. :pomo:
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #24 : 01.05.2011, 23:18:13 »
Missäköhän kaikki vanhat SRC koneet on? Vai onko ne kaikki loppunajettuja?

Eikös siellä ollut jo muinoin "billet" akseleita pikäiskuina.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #25 : 01.05.2011, 23:30:28 »
Missäköhän kaikki vanhat SRC koneet on? Vai onko ne kaikki loppunajettuja?

Eikös siellä ollut jo muinoin "billet" akseleita pikäiskuina.
Kieltämättä voisi olla aikas rouhea katukäytössä..
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8926
  • Teiden tukko
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #26 : 01.05.2011, 23:33:02 »
Vaikkakin näin yleisesti sanottuna saman tehoinen vapari on hieman helpompi ajaa kuin turbo.. Muuten kyllä samoilla linjoilla. :pomo:

Riippuu varmasti tapauksesta. Esim. jokin 2 litranen tappiin viilattu vapari, joka ei käy tyhjäkäyntiäkkään kunnolla, ei varmasti ole helpoimmasta päästä.  :pomo: Sama teho ahdestusta moottorista ei ole temppu eikä mikään ominaisuuksien kärsimättä yhtään.

Missäköhän kaikki vanhat SRC koneet on? Vai onko ne kaikki loppunajettuja?

Eikös siellä ollut jo muinoin "billet" akseleita pikäiskuina.

Jos tuommoinen billet-akseli, tai ylipäätään jokin pitkäiskuakseli, tulis puoli-ilmaikseksi vastaan, pelimerkeistä riippuen korjaisin kyllä talteen.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

EVO8

  • Vieras
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #27 : 02.05.2011, 10:34:11 »
Missäköhän kaikki vanhat SRC koneet on? Vai onko ne kaikki loppunajettuja?


Eihän toki. Löytyy 342/370Nm moottori täydellinen. KMS ohjaus, Alcon kytkin. Alakerta 1 kisa ajettu ja kansi juuri Raunon huoltama (JR-Tehokansi). 15000€

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #28 : 13.05.2011, 19:59:51 »
Kun nyt tehokkaista vapareista puhutaan, niin onko olemassa mitään kaavaa tai taulukkoa, jolla voisi tarkistaa minkä kokoiset läppärungot riittävät / sopivat minkälaiseen ja kuinka tehokkaaseen koneeseen?

Jos nyt mietitään, että nuo yhdellä läpälläkin olevat tuntuvat virtaavan aika paljon ja neljässä pienehkössäkin läpässä on poikkipinta-alaa melko paljon, niin luulisi kohtuullisen pienienkin läppien riittävän pitkälle, mutta miten näitä mitoitetaan? Ja kuinka suuria suuttimia suosittelette esim. 200-250 hevoisvoimaiseen koneeseen vapaastihengittävänä?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #29 : 13.05.2011, 21:24:42 »
Nyrkki sääntönä kaasutinta mitoittaessa on että läppä on yhtä suuri kuin imuventtiili.
Eli vakio vinokoneen imulle tarvitaan 45mm kaasarit että saadaan kaikki irti

Ruiskussa jää tuo sisäkurkku (joka on pienempi kuin kaasuläppä) pois.
Voisi kuvitella että vakio vinokoneen imulle riittää 40mm läppärunko jolla saadaan kaikki irti

Kannattaa kattoa läpi tuo 940 SRC projekti. Taisi alkaa vanhan foorumin puolella
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron