Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla

  • 45 Vastauksia
  • 9245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #30 : 04.12.2020, 23:38:09 »
Kiitos selityksestä. Vahvari on tosiaan pieni D-luokkainen eli Eton Micro120.2 jonka todnäk hommaan..
Se on 11x8x4cm kooltaan.

JOS laitan vahvistimen, niin laitan sen joko hanskalokeron alle tai vastaavaan paikkaan kuskin puolelle. Nuo häiriö asiat on selkäpiissä, olen ollut ihan maahantuojalla asti hifimekaanikkona ja paljon tehnyt ja lukenut sähköä niin tuollaiset aika vakiota. Toinen vaihtis on edelleen ketjuttaa kaikki ovi kaiuttimet tuohon mankkaan ja siitä ottaa takakaiutinlähdöillä signaali noille hattuhyllyosastolle. Tämä mankka kun on tosiaan normaalista poikkeava sillä että siinä on ihan oikea pieni pääte mukana. Mutta aika limitillä se silti menisi, kun taas vahvarilla ois selkeempi tehdä. Tällähetkel ajatus että vahvarilla mennään. RCA:t tosiaan riittää silloin 50cm pituudeksi hyvin.

Kiitos kuvasta ja ota ihmeessä kuva jos sopii. Aika tiukkaan pakatulta näyttää ränni kyllä jo valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2020, 23:44:36 kirjoittanut remotion »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #31 : 05.12.2020, 22:32:16 »
Tarkempi kuva läpiviennistä konehuoneen puolella. Oikenapuoleisin johdoista on siis virtapiuha, ja sen kohdalla oli umpitötsä jonka leikkasin auki, niin että halkaisija jäi sopivaksi. Sisäpuolelta katsottuna näyttää tältä. Kytkinpolkimesta vasemmalle ja ylös niin löytyy.
Apparin puoleltakin löytynee vastaava läpivienti, ainakin vaparista löytyi. Mutta se oli veemäisempi (ahtaampi).

Hieno soitinkehys ja suojat hattuhyllyllä :tykkää:

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #32 : 06.12.2020, 05:44:27 »
Kiitos Acke kuvista ja selityksestä. Täytyy ensiviikolla avata ne ruuvit siitä kuskin jalkotilan muovista ja kurkata.
Sulakehan pitäis olla lähellä akkua, ni onko sulla sille myös hyvä paikka sieltä? Vai onko vaan kaapelissa mukana ilman että se on mitenkään se sulakepesä ankkuroitu koriin? Kai se tuollaises ohuemmassa AWG12 tai 10 kaapelissa menis semmoinenkin jos vaan pito riittää.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #33 : 06.12.2020, 11:26:20 »
Sulakepesä on tilapäisesti (klassikko  :D) kiinni nippusiteillä jossain laturin ja runkopalkin läheisyydessä, en muista tarkalleen missä. Saattoi olla samassa telineessä kuin aftermarket-hälyttimen sireeni. Yhden rempan jälkeen oli tilapäisesti pelkästään johdoissa. Tarkoituksena on ollut tehdä kannake sille, mutta hyvin se on pysynyt noinkin.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #34 : 06.12.2020, 11:47:11 »
Ite työnsin vahvistimelle kaapelin repsikan puolelta keskikonsolin sisään josta mattoja purkamatta repsikan etupenkin alta maton alle ja takapenkin alta ulos ja konttiin. Samaa reittiä vein rca jossa herätepiuha, oli varmasti liian likellä toisiaan jos uskoo että häiriöitä tulee niin sit uskoo. Ei omaan korvaa eikä muutenkaan tuosta tullu mitään huminoita tai vinkumisia. Sitä alko miettiin et kuinka paljon sitä ennen tehny ihan turhaa hommaa kun eri puolelta autoo vedelly piuhoja joskus aiemmin.

Onko minkä painonen tuo vahvistin. Jos eteen piilottaa joutuu tekeen jonkun telineen kun ei siellä oikeen ole muutakun rattiakselin ja polkimien telineet joissa rautaa ja siihenkin on sytkäpurkkia ja monta muuta sähköön liittyvää asiaa kiinni. Repsikan puolella sit ilmastoinnin kotelointia hanskalokeron takaa alaspäin. Tyhjää ehkä siellä mihin apukuskin varpaat menee.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #35 : 07.12.2020, 01:13:03 »

Vedin tänään myöhään illalla ihan tyhjässä kauppakeskuksen parkkihallissa kaiutinkaapelit eteen.
Vedin apparin puolelta. Otin penkin selkänojaa auki ja työnsin kontin puolelta huovan taakse ja sitten näin kaapelin päät pellissä olevasta reiästä ja siitä sitten vedin ne koko matkalta kynnyslistan alla. Kyllä sormenjäljistä varmaan tuli heikommat kun avasin ovien kohdalta kotelot, mutta muutenhan ne ei lähde vieläkään irti, niin ihan sormilla työnsin ja raotin joka kohdasta sitä muovia ja sain painettua siististi kotelon alle, aina hanskalokeron sisänurkkaan saakka josta mulla nyt roikkuu päät niistä. Liittimet ja kutistesukat yms tein tietenkin kotona pöydällä ennen mitään asennuksia.

Vahvarin asennusta vai käytänkö mankan erikoispäätettä tuohon. Sitä vielä mietin edelleen.
Etonin sivulla eikä vahvarin manuaalissa mainita painoa ollenkaan. Epäilisin että aika tarkkaan kilon.


ps. laturi vinkuminen voi indusoitua kaiutinkaapeleihin mikäli RCA lähtötaso on alhainen ja liikaa gainia päätteessä. Vinkumisesta pääsee eroon lisäämällä syöttöä RCA:han, esim nostamalla subwooferin tasoa, ja hiljentämällä gainia päätevahvistimesta. Tässä ei tarvitse edes RCA:den kulkea läheltä virtakaapeleita mutta sillä saa toki lisättyä riskiä. Olen suoraan sanottuna odottanut 20v että milloin digitaalinen signaalitie tulisi autovahvistimiin. Olisi melko helppoa kun signaali kulkisi laitteiden välillä joko optisena tai esim Cat6 piuhassa ja sitten mankka ja vahvari keskustelisi vain volyymin siihen päälle. Vielä fiksumpaa olisi langaton tiedonsiirto, tai niinpäin että headunit on vain kontrolliyksikkö volyyminapille ja virtanapille ja kännykkä mistä musiikit tulee bluetoothilla keskustelisi suoraan vahvistimen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2020, 01:25:21 kirjoittanut remotion »

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #36 : 08.12.2020, 21:27:16 »
Onnistuin jotain tyrimään, mankan aukon takana oli joku muovinen peitelätkä minkä sitten sain puolen tunnin yrityksen jälkeen repimään veks mutta sitä tehdessä ilmeisesti painoin liikaa johonkin johtoon ja nyt ei enää pyyhkijät liiku ylöspäin vivusta työntämällä eikä automaattisesti kun laittaa pissapoikaa lasille. Eli varmaan joku johto katkes tai liitin vähän irtosi osittain. Miten fiksaan?

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #37 : 08.12.2020, 23:07:13 »
Eikös laturin vinkuna näissä hommissa liity yleensä huonoon maadoitukseen?

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #38 : 09.12.2020, 15:03:11 »
Ja fiksattu. Isoin takimmainen rele pyyhkijöiden. Se oli päässyt irtoamaan.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #39 : 09.12.2020, 16:23:04 »
 Nyt tuli muuten kreisi idea! Paljonko tupakansytytin saa virtaa? Onko sillä 20Amp sulake tai yli? Jos tekisin uuden mallisen keskikonsolin jossa ei ole tupakansytytintä lainkaan. Käyttäisin sen virrat vahvariin mikä mahtuisi siihen samaan tilaan mankan alle asiallisesti! Ja riittäis 10cm pitkä heräte ja RCA. Virtakaapelit ois valmiina ja kaiutinkaapelit on vedetty jo viereen. Lisäksi mankan takaa lähtee usb kaapeli jolle voisin tehdä printtiin helposti mestan.

Katsoin tosin 940 1992 diagrammin ja siinä se oli samassa 15A sulakkeessa kuin mankka. Silloin se ei kyllä ole hyvä idea...
« Viimeksi muokattu: 09.12.2020, 16:28:45 kirjoittanut remotion »

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #40 : 09.12.2020, 16:26:19 »
Kato siitä tuhkiksen takakannesta sulakkeet, siellä on varmaanki hanskalokero valo ja tupakinsytkä samassa 10A sulakkeessa.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #41 : 17.12.2020, 09:37:57 »
Kaiutinkaapelit tuli vedettyä aiemmin.
Aloitin elementtien luota ja reitittämällä pellissä olevasta aukosta takapenkin takaa, ja sen jälkeen koko matkan jalkalistaa pitkin.


Työn tuoksinassa:


Tähän nämä jää odottamaan vahvistinta:



Vahvarin takana kun on iso määrä piuhasarjoja ja vielä pitkä usb johto jonka poistamista vakavasti harkitsen että purkaisin mankan ja ottaisin liittimen mankan sisältä oikeen irti.
Niin päätin sitten kahden johtosarjan väliltä ottaa ISO adapterit pois ja sen sijaan kolvasin kaapelit yhteen ja sukka päälle.


Laitoin myös tilaukseen saksasta (kun Autostudiolta kukaan ei kahteen viikkoon vaivautunut vastaamaan puhelimeen) vahvistimen ja pätkän kaapelia. Tuota kaapelia nyt saisi mistä vaan ja halvemmallakin mutta mennään nyt tuommoisella.




Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #42 : 23.12.2020, 21:20:56 »
Täytyy kyllä sanoa että tämän koko miellyttää itseä suunnattomasti.
Älkää hämääntykö isosta kädestä. :P



Teoriassa vielä tänään voisi yötämyöden mennä vetämään kaapeleita ja tekemään asennuksia. Ja saisi paketin kasaan omaksi joulu- ja synttärilahjaksi (vaikkei noilla niin väliä itselle olekaan). Mutta taidan ehkä odotella että pääsen kaverin talliin puuhailemaan. Siellä on parempi valaistus ja ei niin yksinäistä kuin kauppakeskuksen parkkihallissa.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #43 : 25.12.2020, 14:04:25 »
Heräsin tänään aikaisin ja mietin parituntia että pitäisikö repäistä ja lähteä kauppakeskuksen parkkihalliin että nyt siellä olisi tyhjää.
Repäisin sitten ja menin ja jätin muijan nukkumaan...
Ensimmäinen puolitoistatuntinen kului virtakaapelin vetoon akulta jalkatilaan.


Apparinpuolelta sisään ja kaapelit lyhennetty ihan ok mittaan. Ilmaisesta 2h parkkiajasta käytin 1.59 ja äkkiä takaisin himaan hakemaan pidempi RCA-kaapeli.


Himasta uusi RCA-kaapeli ja muija nukkui sikeästi eikä edes huomannut että tulin. Aattelin että eikun takas vaan.
Työn tuoksinassa tuli purettua taas vähän turhaankin about kaikki mahdollinen kun etsin sijoituspaikkaa vahvarille. Monta melkein sopivaa löytyi muttei yhtään mihin se oikeasti mahtui.


Hattuhyllyssähän oli alunperin paljon niitä reikiä, mitä sitten tukin silikonilla yms.. Vetäisin nyt sitten vielä millistä bitumia jossa alumiinikalvo pinnassa, jotta suoraan elementin ympäriltä ei akustista oikosulkua pääse tapahtumaan.

Lopuksi purin hanskalokeron kun tajusin viimeinkin että siinä edessä on ruuvit peiteläppien alla piilossa. Tässä näkyy mihin vahvari sijoitettiin. Tuota pitää ehkävielä revisitoida että kiinnityspinta on kolmion muotoinen kuoppa, ja vahvarissa 1mm 3M VHB kaksipuolinen tarra koko takaosassa, mutta se ei välttämättä pysy paikallaan siellä...


Valmiina näyttää niinkuin ei olisi koskaan käytykään missään. Eli juuri siltä miltä pitääkin. :) Taas kuin ihmeen kaupalla aikaa meni 1.59 siitä 2h ilmaisesta parkkiajasta!


Kaikenkaikkiaan sain mankan todella monipuolisilla asetuksilla naulattua tosi makeesti saundin ja äänikuvan pysymään riittävän edessä subbarin etäisyys asetuksella.
Mankan tekemä parannus ovikaiuttimiin oli sellainen mitä en alunperin tahtonut edes uskoa, luulin että elementit olisi särkeneet mutta ei todellakaan, kaikki särö tuli kasettimankasta, ja uudessa mankassa puhtia riitti.
Nyt sitten tämä vahvarin lisäys ja noiden hattuhyllyjen midbassojen käyttö toi juuri toivotusti bassoa, voimaa ja sielua koko toistoon. Äänenpaine varoja on todella paljon vielä käyttämättä joten homma meni just niinku pitää maaliin.

Loppujen lopuksi kun löin auton parkkiin ja kävelin kotiin niin niin harvinainen onnellinen hymy istahti naamalle. Ja en saanut virnettä pois pariin minuuttiin. Eli olihan tämä sitten kannattava projekti loppujen lopuksi. Kiitos kaikille jotka seurasivat.

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 98 classic hifistämisen partaalla
« Vastaus #44 : 28.12.2020, 14:33:05 »
Nojoo, tämä meni nyt sitten jollain tapaa vituiksi kuin jeesuksen pääsiäinen tai muu vastaava sanonta.

Akku sileänä. >:( :( Ilmeisesti tämä keltainen piuha mitä olen pitänyt mankan herätteenäkin ei ole heräte vaan jatkuva, enkä sitä mitannut kun kuitenkin mankkakin sammui aina sammuttaessa...
Tulikin kalliimpi homma kai tästä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy