Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 24.02.2019, 10:03:54
-
Aika monta konetta on suomessakin porsinut. (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuluttajajarjesto-volvon-moottoreiden-rakenneongelmasta-kalliita-remonttilaskuja/d3abef04-4f37-432d-a205-395382e0e4d0) Suomessahan on joku keksinyt tehdä suojaraudan estämään apulaitehihnan kulkeutumisen jakohihnan väliin.
-
Kuluttajajärjestön mukaan Volvo on kyllä suojannut jakohihnan muovikatteella, joka ei kuitenkaan aina suojaa riittävästi.
Apulaitehihnan ja kiristimen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Apulaitehihnan rikkoutumista on vaikea ennakoida ja Suomen vaativissa olosuhteissa on syytä noudattaa huoltosuosituksia. Erityisesti talvella tienpinnoissa on likaa ja pölyä”, Hallbäck painottaa.
Hänen mukaansa Volvo on tietoinen ongelmasta.
”Emme näe tässä yleistä ongelmaa liittyen juuri Volvoon. Vastaavia tapauksia on tiedossamme, mutta automäärään suhteutettuna määrä ei ole suuri.”
-
Tuota mietin, että moniko ei merkkikorjaamo vaihtaa myös kiristimen eikä pelkkää hihnaa. Ihmiset tuppaa menemään halvan hinnan perässä ja osat on sieltä halvimmasta päästä. Sitten jos jotain sattuu niin onpas huono auto ja huonoa laatua. En sitä sano etteikö jakopään suojaus voisi olla parempi sillä, vaikka huolto-ohjelmaa noudatettaisiinkin niin ei se silti sulje tuota mahdollista Jakopää vauriota pois. En jaksa uskoa, että jokainen Volvon omistaja ymmärtää viedä autoaan huoltoon jos ilmestyy jokin ylimääräinen ääni esim: laturin vapaakytkin alkaa ääntää ja jumiin jossain kohtaa ja jakopää moro..
-
Onkos teillä tietoa myykö joku mustakoppaiseen alkupään D5:een jakokotelon alasuojaa, uudempaan koneeseen olen nähnyt?
-
Onkos teillä tietoa myykö joku mustakoppaiseen alkupään D5:een jakokotelon alasuojaa, uudempaan koneeseen olen nähnyt?
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.
-
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.
Kiitos tiedosta, en kyllä vielä löytänyt. Joskus näin kyllä harmaakoppaisen myynti-ilmon jossain.
-
Maailmalta löytyi tälläinen metallinen suoja jakohihnalle ei varmaan käy uudempaan -015 malliin
onko tietoa tästä ja löytyykö vastaavia
(https://i.ibb.co/HqmCmhR/lataus.jpg) (https://ibb.co/HqmCmhR)
-
Maailmalta löytyi tälläinen metallinen suoja jakohihnalle ei varmaan käy uudempaan -015 malliin
onko tietoa tästä ja löytyykö vastaavia
(https://i.ibb.co/HqmCmhR/lataus.jpg) (https://ibb.co/HqmCmhR)
mistä tämä löytyi? linkkiä?
-
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-246107.html
-
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?
-
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?
Tässä kuvakaappaus.
Ilmoitus löytyy, kun kirjoittaa hakuun jakopään suoja.
(https://i.ibb.co/cL097Lh/Screenshot-20190228-083449.png) (https://ibb.co/cL097Lh)
-
Ainakin nuo 2 tässä topicissa kuvattua ihan eri mallisia, pitääpä katsoa.
-
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?
(https://i.ibb.co/tqnTFVy/021.jpg) (https://ibb.co/tqnTFVy)
tuollaset reijät löytyy!
-
(https://i.ibb.co/tqnTFVy/021.jpg) (https://ibb.co/tqnTFVy)
tuollaset reijät löytyy!
Sitten tuon pitäisi mielestäni käydä?
Omasta en ole vielä päässyt tutkimaan.
-
Sitten tuon pitäisi mielestäni käydä?
Omasta en ole vielä päässyt tutkimaan.
tuo on d5244t17 - 2012
-
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
-
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
Se vaan on vähän kuumottavaa joka kerta kun oikein tehtyjen huoltojen välissä rupeaa jostain kylmästä hihnapyörästä kuulumaan vikinää..
-
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
Kyllä niitä on mennyt poikki vaikka ei ole ylitetty suositeltuja vaihtovälejä.
-
Näitähän on sattunut usealle merkille. Yleensä moniurahihna ei katkea kokonaan, vaan siitä irtoaa sivusta säilä joka kiertyy kampiakselin päässä olevan hihnapyörän tyveen ja kiilautuu siitä muovien välistä ajoitushihnan hampaiden väliin tai vaihtoehtoisesti irronneen säilän pää työntyy suoraan muovisen kopan välistä ajoitushihnan väliin. Yleensä hihna on vielä pitänyt räpsyttävää ääntä mutta ajoa on silti vain jatkettu! Vai onko tässä kysymys jostain muusta ilmiöstä?
-
Näköjään Facebookin VolvoRyhmässä Matti Kallioniemi noita suojia myy 58: hintaan ja sopivuus riippuu tosiaan siitä onko niitä kahta pultinreikää. Suoja asennetaan alkup. muovikotelon päälle.
-
Hello. Juuri omin silmin näin hihnankiristimen jostain syystä siirtyneen n.4milliä sivuun ja hihnakin oli hieman liian pitkä :nohnoh Johtuisiko ongelmat esim . tällaisista mokista? Diisselihemmot tarkistakaa asia ennen ku kilahtaa. Eipä kestä.
-
Epävirallisesti tutkinut niin Gatesin hihnat ei kestä kuin parisen vuotta ja on ihan loppu. Continentali kestää paljon pidempään ja enemmän kilsoja. Jouduttu töissä vaihtamaan jo (12kk) varaosatakuuseen Gatesit Conteihin.
Continental on jopa yleensä halvempi! Gatesin laatu on ihan sekundaa nykyään...
Gatesin maahantuonnin muka ei ole vikaa, vain autoissa/olosuhteissa. Jännästi itte tiedän mitä ostaa omiini...
Nykyään asennetaankin Volvoihin INAn jakopäät, Aisinin vesipumput, INAn kiristimet ja Contin moniurahihnat. Kummasti vähentyneet takasin tulot (kaikista autoista) noiden muutosten jälkeen... Gatesin hihnasarjoissa löytynyt rikkinäisiä kiristimiä valmiiksi useita.
-
Ei tullu katottua minkä merkkinen oli vanha kiristin :nohnoh Ens viikolla katon jos ei oo menny romuihin.
-
Ei tullu katottua minkä merkkinen oli vanha kiristin :nohnoh Ens viikolla katon jos ei oo menny romuihin.
Orkkis on ollu INA, aina vaihdettu samalla kun jakopää meilläpäin. Lopun alkua niissä monissa on ku pyörittelee.
Jos jollain on se iskarilla oleva, niin sehän on takasinkutsulla volvolla ja asentaa sen uuden mallisen (ilman iskaria). Rikkoutumisien takia.
Sitten oli joku kolmas malli missä yhdessä kiristimessä kaksi rullaa, mutta ne tuntuu olevan harvinaisempia.
En muista kuollaksenikaan miten ne nyt menikään vuosimalleittain... :-[
-
Vanhaa topicci mutta tiskillä kävin niin tietystä moottorinumerosta eteenpäin on päivitetty jakopäänkoppa missä on parannettu alapään suojausta. Jos ei erillistä kotitekoista suojaa laita niin edes tuon päivitetyn vaihtamalla saa vähän enemmän mielenrauhaa.
-
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
Sepäs se kun pelkät hihnan vaihdotkaan ajoissa ei auta.
D6 PHEV langassa on nyt kirjattuna kaksi esimerkkiä jossa ollaan päädytty moottoriremonttiin apulaitehihnan palasien päätymisestä jakoon.
Ja molemmissa itsessään ei ole ole ollut ongelmana hihnan katkeaminen vaan kampiakselin rullapyörän hajoaminen jonka myötä hihna/palasineen on päätynyt jakoon. Tuossa D6:ssa apulaitehihna on kovemmalla rasituksella mutta näissäkin tapauksissa hihnat oli juuri vaihdettu, omassa esimerkissäni myös kiristäjä. Rullia ei jostain syystä vaihdeta huolto-ohjelmassa vaikka ne on kuluvia osia.
että tuon purkkavirityksen hinta on aika pieni verrattuna 7000e kansiremonttiin.
-
Ja molemmissa itsessään ei ole ole ollut ongelmana hihnan katkeaminen vaan kampiakselin rullapyörän hajoaminen. Ko. mallissa apulaitehihna on kovemmalla rasituksella mutta näissäkin tapauksissa hihnat oli juuri vaihdettu. Rullia ei jostain syystä vaihdeta vaikka ne on kuluvia osia.
Noiden rullien vaihto kannattaa ehdottomasti vaatia hihnan vaihdon yhteyteen. Itselleni on omamekaanikko jo vuosia suositellut, että myös rullat vaihdetaan samalla.
-
Vanhaa topicci mutta tiskillä kävin niin tietystä moottorinumerosta eteenpäin on päivitetty jakopäänkoppa missä on parannettu alapään suojausta. Jos ei erillistä kotitekoista suojaa laita niin edes tuon päivitetyn vaihtamalla saa vähän enemmän mielenrauhaa.
Mistähän moottorinumerosta eteenpäin? Itselläni on D5244t12, joko lie siinä?
Nykyään asennetaankin Volvoihin INAn jakopäät, Aisinin vesipumput, INAn kiristimet ja Contin moniurahihnat. Kummasti vähentyneet takasin tulot (kaikista autoista) noiden muutosten jälkeen... Gatesin hihnasarjoissa löytynyt rikkinäisiä kiristimiä valmiiksi useita.
Tämä oli myös mielenkiintoinen tieto. Tietää mitä tilaa seuraavaan Jakopää remppaan
-
Korjaamolta lupasivat Gatesin hihnasarjalle takuuta 4vuotta /100 000km.
Vähän houkuttelisi vaihdattamaan jakopään tuolla, kun hinta oli, vesipumpun kanssa vaihdettuna 399e.
Volvolla noin 700e.
Ei kait nuo Gatesin sarjat niin huonoja voi olla, kerta tuommoisen takuun voivat antaa.
-
Korjaamolta lupasivat Gatesin hihnasarjalle takuuta 4vuotta /100 000km.
Vähän houkuttelisi vaihdattamaan jakopään tuolla, kun hinta oli, vesipumpun kanssa vaihdettuna 399e.
Volvolla noin 700e.
Ei kait nuo Gatesin sarjat niin huonoja voi olla, kerta tuommoisen takuun voivat antaa.
Kyllä yleensä takuu on hihnan vaihtovälin... Ainakin tähän mennessä. :D
-
Tuota pitää kyllä kysyä. Continental lupaa takuuksi 5vuotta, mutta kilometrejä en löytänyt.
-
Tuota pitää kyllä kysyä. Continental lupaa takuuksi 5vuotta, mutta kilometrejä en löytänyt.
Eipä sillä niin väliä mitä tarviketehdas sanoo, vaihtoväli suositusta noudatetaan... Ei sille asiakkaan kannalta ole väliä kuka sen aikasemmin poikenneen hihnan maksaa. (Yleensä valmistaja/maahantuoja).
Tietenkin jos hihna poikkeaa muista syistä niin sittenhän artisti maksaa itse (ulkoisia syitä yms).
Muutamissa merkeissä noita hihnoja poikkeaa 7v varsinaisen takuuajan jälkeen, ja ennen ensimmäistä hihnan vaihtoa ja kyllä mukisematta merkkiliikkeet on moottorit rempanneet ilmaisiksi.
Sama pätee tarvikeosillakin, välillä asennusvirhe (esim. liian kireä hihna) ja hienot perustelut(ja tutkimiset) valmistajalta jolloin maksaa korjaamo itse luonnollisesti.
-
Eipä sillä niin väliä mitä tarviketehdas sanoo, vaihtoväli suositusta noudatetaan... Ei sille asiakkaan kannalta ole väliä kuka sen aikasemmin poikenneen hihnan maksaa. (Yleensä valmistaja/maahantuoja).
Mulla meni aikoinaan pajerosta tasapainoakselin laakeri poikki, Kouvolan moottori koneistamo laskutti kyllä Koivusta uusista osista ja vakuuttivat vaihtaneensa kaikki vaurioituneet osat (n.3000km ajettu tehdasuusi vaihtomoottori), mutta mulle korjauksen jälkeen luovutetussa autossa oli venttiilinkuvat joka männässä. Tuosta porsi kansi vajaan 100tkm jälkeen, ja kun avasin kannen niin männät ei olleet kauniita. Ajamalla kuulemma oli tulleet tuon korjaamon mukaan. Kukaan haastattelemani koneistaja ei tuota usko, mutta kun tuon firman toimari oli moottorikoneistamoliiton puheenjohtaja, niin kukaan ei kirjallista todistusta kirjoittanut .
-
Mulla meni aikoinaan pajerosta tasapainoakselin laakeri poikki, Kouvolan moottori koneistamo laskutti kyllä Koivusta uusista osista ja vakuuttivat vaihtaneensa kaikki vaurioituneet osat (n.3000km ajettu tehdasuusi vaihtomoottori), mutta mulle korjauksen jälkeen luovutetussa autossa oli venttiilinkuvat joka männässä. Tuosta porsi kansi vajaan 100tkm jälkeen, ja kun avasin kannen niin männät ei olleet kauniita. Ajamalla kuulemma oli tulleet tuon korjaamon mukaan. Kukaan haastattelemani koneistaja ei tuota usko, mutta kun tuon firman toimari oli moottorikoneistamoliiton puheenjohtaja, niin kukaan ei kirjallista todistusta kirjoittanut .
Samanlaisia kokemuksia myös samasta koneistamosta.
-
Nyt meni omasta apulaitehihnan palanen jakohihnan väliin ja arvioksi 6000€ remontti... Ei edes katkenut koko hihna vaan pieni palanen oli lohjennut ja livahtanut jakohihnalle...
autona siis XC60 D5 2014 175tkm ajettu. Merkkiliikkeessä huollettu, jakopää tehty vuosi sitten ja viimeisin huolto tammikuussa.
Kyselty on Volvon kantaan merkkihuollon kantaa sekä autoliikkeen kantaa osallistumisesta korjauskustannuksiin... Meinaa alkaa vituttaa hieman... >:(
-
Eli ei se uudempi jakopään suoja ole sen kummempi kuin vanhakaan >:(
-
Nyt meni omasta apulaitehihnan palanen jakohihnan väliin ja arvioksi 6000€ remontti... Ei edes katkenut koko hihna vaan pieni palanen oli lohjennut ja livahtanut jakohihnalle...
autona siis XC60 D5 2014 175tkm ajettu. Merkkiliikkeessä huollettu, jakopää tehty vuosi sitten ja viimeisin huolto tammikuussa.
Kyselty on Volvon kantaan merkkihuollon kantaa sekä autoliikkeen kantaa osallistumisesta korjauskustannuksiin... Meinaa alkaa vituttaa hieman... >:(
Eikös näissä mennyt vielä niin, että (en muista tarkkaan) hihnan vaihtoväli on 180tkm/5v ja moniurahihnan vaihto on sitä edeltävässä huollossa?
Itse vaihtanut aina jakopään kanssa viimeistään. Se 50€ kiristinkin on hölmö jättää vaihtamatta, ei ne tupla matkaa (360tkm) kestä ilman vaihtoa kuitenkaan.
Uudemmissahan on fiksusti jakopää + moniura + moniurakiristin on aina vaihdettava setti.
-
Asia etenee ja auto alkaa olemaan taas kunnossa.
Saka ottaa osaa 2000€ korjauskustannuksiin *taavih->
Volvon kanta on että he eivät hoida yksittäisiä tapauksia sähköpostin välityksellä, Volvon jälleenmyyjän pitää ottaa yhteyttä ja selvitellä heidän kanssaan tuleeko volvo vastaan tässä asiassa.
Pienoinen pettymys Volvon asenteeseen tässä asiassa. Heillä on tiedossa asia mutta kuulemma autokantaan nähden niin vähän tapahtuu tämmöisiä.
-
Volvolta tuli vastaus... EIVÄT OSALLISTU KORJAUSKUSTANNUKSIIN... Taitaa mennä auto vaihtoon ja muutamia viestejä tuonne sosiaalisen median puolelle yms. Tehtaan suunnitteluvirhe minkä itsekin tiedostavat niin eivät osallistu korjaukseen...
-
Volvolta tuli vastaus... EIVÄT OSALLISTU KORJAUSKUSTANNUKSIIN... Taitaa mennä auto vaihtoon ja muutamia viestejä tuonne sosiaalisen median puolelle yms. Tehtaan suunnitteluvirhe minkä itsekin tiedostavat niin eivät osallistu korjaukseen...
siihen nähden paljonko suomessa näitä on niin vähän näitä sattuu.
-
siihen nähden paljonko suomessa näitä on niin vähän näitä sattuu.
Sitä suuremmalla syyllä luulisi että he osallistuisivat oman virheensä aiheuttamiin kuluihin jos eivät vähäisyyden takia halua takaisinkutsua D5 malleja ja korjata kaikkia...
-
Siis ei kai se ole valmistusvirhe jos menee jakopään väliin palasia niin menee rikki?
Edit: ekana olisin yhteydessä korjaamoon joka vaihtoi remmit. Heillä on vastuu ekana.
-
Siis ei kai se ole valmistusvirhe jos menee jakopään väliin palasia niin menee rikki?
Edit: ekana olisin yhteydessä korjaamoon joka vaihtoi remmit. Heillä on vastuu ekana.
Juuri näin, ensin huollon tehneen liikkeen kimppuun, PITÄÄ mennä takuun piikkiin, ei voi vuodessa hajota.
E: onko moniurahihna ja kiristintä vaihdettu vuosi sitten?
-
Vikahan on siis tehtaalta se että sinne on edes jätetty mahdollisuus siihen että jakohihnan puolelle on mahdollisuus mennä tavaraa... Ja ongelma on siis todettu ja tiedossa D5 koneessa...
-
On kyllä outo ratkaisu tuo 5-pyttysten dieseleiden jakopään suojaus :o , kun vertaa PSA-koneisten kotelointiin niin ois kannattanut Volvon ottaa mallia niistä.
Jos varmanpäälle haluaa mennä niin tuntuu että 5-pyttysiin pitää laittaa jakopään yhteydessä apulaitehihnat, kiristin, vapaakytkin ja ilmastoinnin kompressori ;D tulee hintoihin
-
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.
Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?
Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.
Pitääkö olla huolissaan??
-
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.
Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?
Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.
Pitääkö olla huolissaan??
Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...
-
Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...
sama vika on kaikissa vitos dieseleissä. Mutta todennäköisyys pieni kun vaihtaa kaikki ajallaan.
-
Yksi mikä olisi myös kiinnostava tietää, monessako hajoamistapauksessa on pohjamuovi ehjä ja paikallaan?
-
Pitääkö olla huolissaan??
Tuossapa olisi kyseiseen ohjelmaan pohdittavaa ::)
-
Tänään meni vitoskoneesta laturin hihna poikki kun käynnisti koneen.
Onneksi ei käynyt pahasti ja hihna tuli kokonaisena moottoritilasta ulos ja päädyt sopi toisiinsa.
Hinurilla huoltoon kun ei tiennyt kauanko akku jaksaa. Kattoo koska saa takaisin.
-
En ollu aiemmin kuullutkaan näiden moottorien 'pikku ongelmasta', ennen kuin tätä topikkia lueskelin.
Ei voi oikeen apulaitehihnojen laatuakaan syyttää, kun ainakin osassa oem ja oletettavasti pohjamuovit ym. paikoillaan.
Onko näissä ollut joku selkeä vika, että se apulaitehihna antautunut?
Esim. kiristimen hihnapyörä kulunut / päässyt kääntymään vinoon
Esimerkiksi joku hihnapyörä jos on vinossa hihnalinjaan nähden, niin hihna ei pitkään kestä ja poikki menee.
Tai öljyä, jäähdytysnestettä jos päässyt sinne niin saattaa sen hihnan pinta reagoida ja pehmentyä.
Toisen merkkisessä autossa jakohihnasta oli hihnan pinta melkein kokonaan hävinnyt keskeltä, kun oli oletettavasti ajettu pidempään vuotavan vesipumpun kanssa joka piti kyllä melkoista meteliäkin.
Periaatteessa samalla tavalla myös apulaitehihna voi reagoida/alkaa hajoamaan.
Mut tuon kyllä huomaisi huollossa, vinossa olevaa tai vinoon kulunutta hihnapyörää ei välttämättä (pitää aika tarkkaan osata kattoa).
Tai jopa loppuun kulunut hihnapyörä, jonka rakenne voi jo olla pettänyt vähän (ei ole enään pyöreä).. mut sitäkään ei varmaan Volvoissa juurikaan näy.
-
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...
-
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...
Kyllä se vapaapyörä alkaa hakkaamaan sitä hihnaa, jännä jos ei olis huomattu. Pitää kuitenkin ääntäkin...
Tai sitten luultavasti vaan hajonnut sen jälkeen vanhuuttaan, aika harvoin noita vaihdetaan etukäteen. Saati kuinka vähän niitä vaihdetaan verrattaen muihin merkkeihin.
-
Tässä nyt vaan on taas sellainen tapaus mitä ei pitäisi sattua ja pitäisi huomata äänestä yms.... Kummatkin kävi ilman mitään varoitusta... :o
-
Onhan noita ollut joissa vaikka vuoden-kaks vanha apulaitehihna on katkennut kerrasta omia aikojaan. Onneksi ilman muita vaurioita.
-
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?
-
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?
On ja D3 on kans jos on AWD. AWD aina 2.4 5syl merkinnästä riippumatta.
-
Näistä viispyttysistä kannattaa tarkistaa moniura hihnan kunto nyt kuuman kesän jälkeen kun AC on pyörinyt tauotta. Minulla 20 tkm ajettu Contin Extra "vahvistettu" hihna ja nyt alkava repeämä reunassa. Voi toki olla, että vahvistettu hihna tarkoittaa, että vain hintaa on vahvistettu :o. Nyt laitoin orggis volvon hihnan tilalle. Katsotaan kuinka kestää. Kiristin oli myös vaihdettu 20 tkm sitten. Nämä hihnat pitää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä.
-
Paljos se hihna volvolla maksaa? Harva varmaan joka vuosi vaihtaa.
-
Näistä viispyttysistä kannattaa tarkistaa moniura hihnan kunto nyt kuuman kesän jälkeen kun AC on pyörinyt tauotta. Minulla 20 tkm ajettu Contin Extra "vahvistettu" hihna ja nyt alkava repeämä reunassa. Voi toki olla, että vahvistettu hihna tarkoittaa, että vain hintaa on vahvistettu :o. Nyt laitoin orggis volvon hihnan tilalle. Katsotaan kuinka kestää. Kiristin oli myös vaihdettu 20 tkm sitten. Nämä hihnat pitää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä.
Entäs kun on AC omalla hihnalla? Kuluttaako apulaitehihnaa silti?
-
Saatko kuvaa otettua alkavasta repeämästä?
Ne mitkä on kahdella hihnalla, niin niissä on ilmastoinnin kompressorin hihna venytettävä hihna niin sen ei kyllä muutenkaan pitäisi kulua "selkäpuolelta" kun ei ole kiristintä tai välihihnapyöriä.
-
Entäs kun on AC omalla hihnalla? Kuluttaako apulaitehihnaa silti?
Laturin/apulaitehihna on se joka voiman välittää toiselle hihnalle. Eli kaikki voima menee sen kautta.
Viime viikolla oli yksi tapaus jossa noin 90tkm ajettu Gatesin laturinhihna oli kulunut pohjia myöden eli kudokset näkyi uran pohjalta. Yksi siivu oli jo irronnut. Tänään vastaavasti ulkoisesti siisti Contitechin hihna oli halkeillut. Ei kovin vanha koska tekstit näkyi vielä hyvin. Yleensä Contin hihnat on olleet vahvemman oloisia kuin Gatesin.
Dayco on lukenut monessa orkkishihnassa.
-
Kuluttajariitalautakunta haluaa seuraavaksi huoltokirjasta kopion ja kuitit korjauksesta. Asia etenee 8)
-
Paljos se hihna volvolla maksaa? Harva varmaan joka vuosi vaihtaa.
Omaan D5:seen hain siniseltä molemmat remmit yhteensä aika tasan 80e hintaan kun päätin ne vaihtaa samalla kompuran kytkimen laakeroinnin yhteydessä. Ei minusta mitään järkeä arpoa tarvikeremmien kanssa kun hintaero on tuota luokkaa noinkin harvoin vaihdettavassa osassa. Mulla siis juurikin tuo kahden hihnan malli missä kompuran hihna venytetään paikalleen.
-
(https://i.ibb.co/4FYCJR8/received-252191763152611.jpg) (https://ibb.co/4FYCJR8)
Omaan asensin tuollaisen rautaisen suojan. En tiedä sit onko tuosta mitään apua, mutta ei se ainakaan alkuperäistä huononpi ole :-\
Samalla uusin apulaitehihnojen laakerit ja remmit.
-
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".
Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.
-
Tää on niin hieno tapa hoitaa asiakkuutta. Itsehän aattelin joskus huonona hetkenä tilata peräkärry kuormallisen paskaa Kouvolan moottorikorjaamon oven eteen. Pestään kädet ja se on sit sillai. Varmuuden vuoksi rahastetaan tukkurilta 100% korvaus ja asiakkaalle tulee se mopen osa. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
-
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".
Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.
Eli perus tilanne: Molemmat osapuolet osittain oikeassa, ei korvauksia kenellekkään. :D
-
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".
Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.
Kuka jakopään teki? Eikö heillä ole takuuta työlle?
Et kai oikeasti odottanut että Volvo olisi myötänyt mitään? Jos sen olisivat tehneet olisi heidän pitänyt jatkossa korvata kaikki rikkoutumiset.
-
Kuka jakopään teki? Eikö heillä ole takuuta työlle?
Et kai oikeasti odottanut että Volvo olisi myötänyt mitään? Jos sen olisivat tehneet olisi heidän pitänyt jatkossa korvata kaikki rikkoutumiset.
Volvon merkkiliike keravalla teki remontin. Ilmeisesti oli laturin vapaakytkin mennyt huonoksi ja sen takia apulaitehihna rikkoutui... Volvohan on myöntänyt jo tuon vian olevan heillä että jakopään suojaus on liian huono D5 moottorissa...
-
Volvon merkkiliike keravalla teki remontin. Ilmeisesti oli laturin vapaakytkin mennyt huonoksi ja sen takia apulaitehihna rikkoutui... Volvohan on myöntänyt jo tuon vian olevan heillä että jakopään suojaus on liian huono D5 moottorissa...
Eli sinä et huomannut että vapaakytkin pitää ääntä? Omassa S80 aikoinaan sen ääni oli semmoinen että kuului sisälle. Ja juurikin tämän takia silloin auto meni hinurin lavalla pajalle ettei mene remmi. Ja remmin katkeaminen ei automaattisesti tarkoita konerikkoa. Sukulaisella meni D5 koneesta apulaite remmi ilman mitään vaurioita.
-
Ei kai heitä tässä maksajaksi saa, autoista tuppaa osia vanhemmiten hajota. Ajetaan vain uusilla autoilla niissä on takuu niin ei joudu maksumieheksi ite
-
Eli sinä et huomannut että vapaakytkin pitää ääntä? Omassa S80 aikoinaan sen ääni oli semmoinen että kuului sisälle. Ja juurikin tämän takia silloin auto meni hinurin lavalla pajalle ettei mene remmi. Ja remmin katkeaminen ei automaattisesti tarkoita konerikkoa. Sukulaisella meni D5 koneesta apulaite remmi ilman mitään vaurioita.
Meillä ei vapaakytkin varoittanut mitään ennen hajoamista valitettavasti eikä sitä huomattu edes huollossa muutama tuhat aiemmin...
-
Minulla on sen verran noista D5:sta kokemusta, että työkaverilla meni XC60:sta apulaitehihna jakopään väliin ja tuli kalliinpuoleinen n. 5000e moottoriremontti. Oli mennyt siis laturin remmi/apulaitehihnan katketessa säikeitä sinne jakohihnan väliin ja poks! Moottorin kyljestä oli irroittanut jonkin kiinnikkeen. Vaihtomoottorilla saanut homman korjattua, mutta aika kalliiksi tuli. Kyseessä ruotsintuonti vm. X kuitenkin ennen siis tätä uusinta korimallia (VEA) ja oliko aiemmin ajettu jotain 200tkm pintaan. Harmittaa kyllä työkaverin puolesta hyvän auton kannalta tuollainen aika yhtäkkinen tapaus ja noin iso juttu tuli.
-
5000e versus 68e. Kummanko mielummin maksatte? Minä valitsin jälkimmäisen.
Tässä kuva omasta D5244T12 moottoriin asennetusta suojaraudasta. Eli XC70 2.4 D4 vm14 ja tässä on olevinaan tuo Volvon "parannettu" suojaus.
(https://i.ibb.co/3z9VscN/DSC-0584.jpg) (https://ibb.co/3z9VscN)
-
Laitetaan ilmoitus myös tänne, vaikka keskustelussa mun nimi aiemmin mainittiinkin.
Teen jakopäänsuojarautoja Volvoihin.
Raudat sopivat Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin D5, D4, D3, 2,4 ja 2,0 vm. 2007-2017
Rauta suojaa moottoria, kun apulaitehihna menee poikki. Jakopään suoja estää apulaitehihnan pääsemisen jakopään kopan sisälle. Raudat valmistetaan laserleikatusta teräksestä, joten sillä saavutetaan mittatarkka sopivuus. Hinta on 58€ tai 68€ moottorityypistä riippuen. Minut tavoittaa tämän palvelun yksityisviestillä, tai facebookista.
-
Jälleen kerran Volvo korjaamolla... Edellisen kansiremontin jäljiltä oli jäänyt vuotamaan jakotukilta dieseliä joka kasteli apulaitehihnan... Se rispaantui ja jälleen kerran on palasia jakohihnan puolella. Suojakin laitettuna sinne jo mutta silti pääsi jostain... 2 hammasta jako pielessä ja nyt tutkitaan onko mennyt pahemmin mitään... N.10000km ajettu edellisen remontin jälkeen...
-
No nyt on kyllä jo eeppisen huono tuuri, melkein sanoisin että kannen takuu voimassa
-
Jälleen kerran Volvo korjaamolla... Edellisen kansiremontin jäljiltä oli jäänyt vuotamaan jakotukilta dieseliä joka kasteli apulaitehihnan... Se rispaantui ja jälleen kerran on palasia jakohihnan puolella. Suojakin laitettuna sinne jo mutta silti pääsi jostain... 2 hammasta jako pielessä ja nyt tutkitaan onko mennyt pahemmin mitään... N.10000km ajettu edellisen remontin jälkeen...
Tuo kuulostaa jo että työntehneen yrityksen vastuulla. Jos heidän jäljiltä jää vuotamaan.
-
Tuo kuulostaa jo että työntehneen yrityksen vastuulla. Jos heidän jäljiltä jää vuotamaan.
Keravan Autosalpa teki edellisen remontin ja siellä on auto käytetty kaikissa huolloissa...
-
Keravan Autosalpa teki edellisen remontin ja siellä on auto käytetty kaikissa huolloissa...
Sinne olisin nyt yhteydessä ja kertoisin miten käynyt.
-
Sinne olisin nyt yhteydessä ja kertoisin miten käynyt.
5.11 auto hinattiin mökiltä Seinäjoen Volvolle. Samana päivänä oltiin salpaan yhteydessä... Odottavat että seinäjoki tutkii ennenkuin ottavat kantaa...
-
Nyt on tutkittu. Hihnan paloja oli tosiaan taas välissä ja jako 1.5 hammasta pielessä... Kaikki imupuolen venttiilit paskana ja koko kansi menee jälleen uusiksi...
-
Ja edellisen remontin tekijä (Keravan Autosalpa) kiistää osuutensa. Seinäjoki totesi että jopa ilmastoinnin hihna kun on turvonnut ja selkeästi polttoaineen kanssa ollut tekemisissä...
-
Tänään meni omasta V60 D4 apulaitehihna poikki. Aivan järjetön tuuri kävi, siististi poikki mennyt hihna löytyi kampiakselin hihnapyörältä pudonneena moottoritilan pohjalta. TIG lisäainelangalla pilkin hihnan pois kun käsi ei mahdu yläpuolelta riittävän syvälle.
Jatkossa hihna vaihdetaan kerran vuodessa huollossa.
(https://i.ibb.co/ygzpM2D/20211224-211606.jpg) (https://ibb.co/ygzpM2D)
-
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?
-
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?
Kuvan perusteella ei näyttänyt pahalta. Paitsi katkoskohdasta :)
-
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.
-
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.
Olikos tuo nyt sitten pelkästään D5-koneen murheita? Eli ei koske D4-konetta?
Taitaa olla 55 tkm ja vajaa kaksi vuotta ollut omassa tuo nykyinen hihna paikallaan.
-
Olikos tuo nyt sitten pelkästään D5-koneen murheita? Eli ei koske D4-konetta?
Taitaa olla 55 tkm ja vajaa kaksi vuotta ollut omassa tuo nykyinen hihna paikallaan.
Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.
10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.
-
Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.
10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.
Sitä minäkin, ettei noissa fyysistä eroa ole. Ketjun otsikko vaan saattaa monia hämätä että "Mulla on D3/D4, ei siis hätää."
-
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.
-
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.
Muistaakseni on, sekin selviää kuitista. Kaikki menee varmuudeksi vaihtoon, kun saa osat hommattua. Kiristimen rulla ainakin pyöri ilman rahinoita. Jousesta en tiedä, en sitä huomannut kokeilla. Aiemmin kesällä hihna pyöri nätisti, ei hyppinyt. Laturin vapaakytkin toimii, kokeilin sen eilen ja kesällä katsoin kun moottorin sammutti, laturi jäi pyörimään hetkeksi.
-
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.
Kuitin perusteella näyttää, että kiristin on vaihdettu mutta hihnaa ei. :facepalm: Kuitissa oli ajankohtana 5/2020.
Huoltokirjaa en muistanut katsoa ja loppu kuittipino jäi vielä perkaamatta.
-
Auto saatu takaisin välipäivinä 29.12. Autoa haettaessa seinäjoelta oltiin iloisesti lähdössä liikkeelle kunnes n. 2km päässä syttyi latauksen merkkivalo jälleen. Auto takaisin korjaamolle jossa todettiin että laturikin on hajalla ja märkänä dieselistä. Sitä sitten selviteltiin että mistä uusi ja he löysivätkin paikalliselta varaosaliikkeeltä sopivan. Puhelu autosalpaan joka maksoi koko remontin oman työvirheen seurauksena. Ei ollut ketään paikalla joka olisi voinut antaa luvan korvata myös laturin koska se ei ollut ensimmäisessä korjausarviossa mukana.
No itse sitten maksoin 455€ siitäkin ilosta jonka toki sain sitten maanantaina (haku oli ke) takaisin autosalvasta. Nyt auto toimii ainakin vielä, harkinnassa on kyllä jo vaihtaa se pois...
-
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?
-
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?
Juu, 2kk miettivät ja sitten myönsivät virheensä...
-
Onko tuosta suojaraudasta mitään hyötyä jos se hihna alkaa suoltamaan niitä säikeitä sinne väliin?
-
Vähentäähän se sitä riskiä merkittävästi.
Voi verrata vaikka siihen et juoksetko ilman kenkiä vai kenkien kanssa. Onnistuu ilmankin mut on helpompaa kengät jalassa.
-
Oliko moniuranhinnan kiristimelle D3 -11 jotain vaihtoväli suositusta?
Teetin juuri jakopään remontin ja samalla vaihdettiin moniurahihna, mutta enpä tajunnut pyytää vaihtaa kiristintä. Vanhalla kiristimellä ajettu 70tkm.
-
Kiristimellä ja apulaitehihnalla taitaa sama 180tkm/5v vaihtoväli, kuin jakopäällä.
Jos auto on rullattu 200-300tkm väliltä, eikä ole tietoa laturin vapaakytkimen vaihdosta, niin samaan rahaan vaihdatuttaisin sen. Ilmeisesti aika yleistä, että tuolla kilometrivälillä rupeaa olemaan ehtoopuolella
-
No sit ei varmaan hätää. Mun D3 2011 vm autolla ajettu vasta 135tkm :)
edit. Vähän tulee näillä kilsoilla kalliit kilometrit mutta on vastaavasti kyyti mukavaa…
-
Huomioi toki tuo 180tkm/5v. Tuon ikäsessä autossa tulisi kirstin olla vihdettu kahteen kertaan Suomen olosuhteissa.
Etelänmaissa tai länsinaapurissa suositus taisi olla 180tkm/10v. Ilmeisesti Suomessa nuo kuluu nopeampaa kun Pohjois-Ruotsissa, :idiot2:.
Mikäli kiristin on alkuperäinen, niin itse suosittelisin sen vaihtamista.
-
totta, edellisessä jakorempassa vaihdettu, mutta tosiaan onhan siitä jo se 5 vuotta :o.
Harmi kun en älynnyt vaihdattaa samalla. Mites iso homma pelkästään kiristin vaihdattaa?
Miten yleensä toi kiristin menee rikki. Onneks oli silloin 5 vuotta sitten ihan Volvon oma kiristin. Olisko vahvempi kuin tarvike?
-
Jos vähäkään pysyy työkalut kädessä, niin onnistuu aivan parkkipaikalla tehdä. Aikaa tuhrautuu suunnilleen tunteroinen.
Pistä yksityisviestiä, niin tarpeen tullen voin olla avuksi.
Pajalle vietynä uskoisin olevan 150-200€ luokkaa, riippuen tuntuvelotushinnasta ja varaosan laadusta.
-
Miten yleensä toi kiristin menee rikki.
Itselle ei ole tullut vielä vastaan yhtään rikkinäistä kiristintä. Rullan laakerithan niissäkin kuluu ihan kuten vanhemmissakin.
-
Mä vaihdoin oman apuhihnan kiristimen varmuuden vuoksi, kun siitä oli toinen kiinnityspultti kadonnut ja toinen löysällä. Startissa koputteli aika äänekkäästi. Oli takuuajalla merkkihuollosta tehdystä vaihdosta, jotain 3v ja 80tkm ajettu.
-
Kiristintä on ollu kahta versiota. Vanhempi missä on pyöreä jousi ja uudempi versio jossa lattajousi. Tuo vanhempi pyöreäjousinen malli vääntää rullaa vinoon. Sillä seurauksella että moniurahihnaa kiristetään toisesta laidasta painamalla, ja se pyrkii repimään hihnan reunaa. Kannattaa varmistaa että rulla ei ole vinossa ja kiristin lattajousella.
-
Pitäiskö olla jo huolissaan vai vieläkö tuolla kesälomareissut kiertäisi :idiot2:
(https://i.ibb.co/YkRJFB7/IMG-20220612-145005.jpg) (https://ibb.co/YkRJFB7)
-
Vaihtaisin uuden hihnan ja tutkisin rulien kunnon
-
Laitetaan ilmoitus myös tänne, vaikka keskustelussa mun nimi aiemmin mainittiinkin.
Teen jakopäänsuojarautoja Volvoihin.
Raudat sopivat Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin D5, D4, D3, 2,4 ja 2,0 vm. 2007-2017
Rauta suojaa moottoria, kun apulaitehihna menee poikki. Jakopään suoja estää apulaitehihnan pääsemisen jakopään kopan sisälle. Raudat valmistetaan laserleikatusta teräksestä, joten sillä saavutetaan mittatarkka sopivuus. Hinta on 58€ tai 68€ moottorityypistä riippuen. Minut tavoittaa tämän palvelun yksityisviestillä, tai facebookista.
Mitä kaikkea pitää purkaa, että tuon raudan pääsee asentamaan -08 2.4D koneessa? Saman ikäisessä D5 varmaan samanlainen laittaa?
-
Ulkomuistista menee, mutta:
-Apukuskin puoleinen rengas
-lokarin muovi
-apulaitehihna+kiristin
-kampiakselin hihnapyörä
-
Tuossa yksi v70 mk3 jälleen jossa on apulaitehihna mennyt jakopään väliin https://huutokaupat.com/3756904/volvo-v70-2014. Sivuston liitteen pdf:stä selviää, että uusi moottori 5990e + työt& tarvikkeet.
Liekkö ollut Oulun seudulla vaikutusta, kun Oulun yliopiston tutkimuksessa oli päädytty siihen, että siellä käytetty teiden pinnoitusaine aiheuttaa jollain aikavälillä moottorikkoja kyseisellä seudulla https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7512ffe4-4872-49cd-a183-4262223e199e
-
Ei ole sattunut silmiin onko sillä ouluntaudilla ollut vaikutusta myös moniurahihnoihin. Hammashihnojahan se on syönyt niissä autoissa joissa hihna ei ole kovin tiiviisti koteloitu.
-
Mikä pultin katkeamisen aiheuttaa?
(https://i.ibb.co/kKvpQXR/IMG20221028130512-1.jpg) (https://ibb.co/kKvpQXR)
-
Jätetty löysään tai kiristetty liikaa. Eipä oikein muuta vaihtoehtoja ole.
-
Jätetty löysään tai kiristetty liikaa. Eipä oikein muuta vaihtoehtoja ole.
Pitkään jumittuneena ollut laturin vapaakytkin aiheuttaa kiristimeen paljon rasitusta, voi olla sekin.