Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 24.02.2019, 10:03:54

Otsikko: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.02.2019, 10:03:54
Aika monta konetta on suomessakin porsinut. (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuluttajajarjesto-volvon-moottoreiden-rakenneongelmasta-kalliita-remonttilaskuja/d3abef04-4f37-432d-a205-395382e0e4d0) Suomessahan on joku keksinyt tehdä suojaraudan estämään apulaitehihnan kulkeutumisen jakohihnan väliin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.02.2019, 11:34:09
Kuluttajajärjestön mukaan Volvo on kyllä suojannut jakohihnan muovikatteella, joka ei kuitenkaan aina suojaa riittävästi.



Apulaitehihnan ja kiristimen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Apulaitehihnan rikkoutumista on vaikea ennakoida ja Suomen vaativissa olosuhteissa on syytä noudattaa huoltosuosituksia. Erityisesti talvella tienpinnoissa on likaa ja pölyä”, Hallbäck painottaa.

Hänen mukaansa Volvo on tietoinen ongelmasta.

”Emme näe tässä yleistä ongelmaa liittyen juuri Volvoon. Vastaavia tapauksia on tiedossamme, mutta automäärään suhteutettuna määrä ei ole suuri.”
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: 2012 - 24.02.2019, 13:26:14
Tuota mietin, että moniko ei merkkikorjaamo vaihtaa myös kiristimen eikä pelkkää hihnaa. Ihmiset tuppaa menemään halvan hinnan perässä ja osat on sieltä halvimmasta päästä. Sitten jos jotain sattuu niin onpas huono auto ja huonoa laatua. En sitä sano etteikö jakopään suojaus voisi olla parempi sillä, vaikka huolto-ohjelmaa noudatettaisiinkin niin ei se silti sulje tuota mahdollista Jakopää vauriota pois. En jaksa uskoa, että jokainen Volvon omistaja ymmärtää viedä autoaan huoltoon jos ilmestyy jokin ylimääräinen ääni esim: laturin vapaakytkin alkaa ääntää ja jumiin jossain kohtaa ja jakopää moro..
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.02.2019, 13:30:08
Onkos teillä tietoa myykö joku mustakoppaiseen alkupään D5:een jakokotelon alasuojaa, uudempaan koneeseen olen nähnyt?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Merlin - 24.02.2019, 13:37:48
Onkos teillä tietoa myykö joku mustakoppaiseen alkupään D5:een jakokotelon alasuojaa, uudempaan koneeseen olen nähnyt?
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.02.2019, 14:13:20
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.

Kiitos tiedosta, en kyllä vielä löytänyt. Joskus näin kyllä harmaakoppaisen myynti-ilmon jossain.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: allwinner - 25.02.2019, 11:18:50
Maailmalta löytyi tälläinen metallinen suoja jakohihnalle ei varmaan käy uudempaan -015 malliin
onko tietoa tästä ja löytyykö vastaavia
(https://i.ibb.co/HqmCmhR/lataus.jpg) (https://ibb.co/HqmCmhR)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.02.2019, 11:20:35
Maailmalta löytyi tälläinen metallinen suoja jakohihnalle ei varmaan käy uudempaan -015 malliin
onko tietoa tästä ja löytyykö vastaavia
(https://i.ibb.co/HqmCmhR/lataus.jpg) (https://ibb.co/HqmCmhR)

mistä tämä löytyi? linkkiä?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: allwinner - 25.02.2019, 13:26:32
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-246107.html
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: belarus - 26.02.2019, 07:28:22
Facebook-ryhmässä joku myy. Pitää vaan varmistua, että moottorista löytyy kaksi pultin reikää alimman hihnapyörän takaa.
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?

Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Merlin - 28.02.2019, 08:36:14
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?
Tässä kuvakaappaus.

Ilmoitus löytyy, kun kirjoittaa hakuun jakopään suoja.
(https://i.ibb.co/cL097Lh/Screenshot-20190228-083449.png) (https://ibb.co/cL097Lh)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.02.2019, 09:42:26
Ainakin nuo 2 tässä topicissa kuvattua ihan eri mallisia, pitääpä katsoa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: belarus - 28.02.2019, 12:18:57
En löytänyt ilmoitusta onkohan poistettu?
(https://i.ibb.co/tqnTFVy/021.jpg) (https://ibb.co/tqnTFVy)
tuollaset reijät löytyy!
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Merlin - 28.02.2019, 12:39:27
(https://i.ibb.co/tqnTFVy/021.jpg) (https://ibb.co/tqnTFVy)
tuollaset reijät löytyy!
Sitten tuon pitäisi mielestäni käydä?

Omasta en ole vielä päässyt tutkimaan.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: belarus - 28.02.2019, 13:13:22
Sitten tuon pitäisi mielestäni käydä?

Omasta en ole vielä päässyt tutkimaan.
tuo on d5244t17 - 2012
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mepi - 28.02.2019, 16:23:17
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.02.2019, 16:31:43
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile

Se vaan on vähän kuumottavaa joka kerta kun oikein tehtyjen huoltojen välissä rupeaa jostain kylmästä hihnapyörästä kuulumaan vikinää..
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2019, 07:27:16
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile
Kyllä niitä on mennyt poikki vaikka ei ole ylitetty suositeltuja vaihtovälejä.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Häätäjä - 01.03.2019, 08:57:49
Näitähän on sattunut usealle merkille. Yleensä moniurahihna ei katkea kokonaan, vaan siitä irtoaa sivusta säilä joka kiertyy kampiakselin päässä olevan hihnapyörän tyveen ja kiilautuu siitä muovien välistä ajoitushihnan hampaiden väliin tai vaihtoehtoisesti irronneen säilän pää työntyy suoraan muovisen kopan välistä ajoitushihnan väliin. Yleensä hihna on vielä pitänyt räpsyttävää ääntä mutta ajoa on silti vain jatkettu! Vai onko tässä kysymys jostain muusta ilmiöstä?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.03.2019, 14:53:36
Näköjään Facebookin VolvoRyhmässä Matti Kallioniemi noita suojia myy 58: hintaan ja sopivuus riippuu tosiaan siitä onko niitä kahta pultinreikää. Suoja asennetaan alkup. muovikotelon päälle.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: RILLUV70 - 08.03.2019, 23:40:10
Hello. Juuri omin silmin näin hihnankiristimen jostain syystä siirtyneen n.4milliä sivuun ja hihnakin oli hieman liian pitkä :nohnoh Johtuisiko ongelmat esim . tällaisista mokista? Diisselihemmot tarkistakaa asia ennen ku kilahtaa. Eipä kestä.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 09.03.2019, 00:12:23
Epävirallisesti tutkinut niin Gatesin hihnat ei kestä kuin parisen vuotta ja on ihan loppu. Continentali kestää paljon pidempään ja enemmän kilsoja. Jouduttu töissä vaihtamaan jo (12kk) varaosatakuuseen Gatesit Conteihin.

Continental on jopa yleensä halvempi! Gatesin laatu on ihan sekundaa nykyään...

Gatesin maahantuonnin muka ei ole vikaa, vain autoissa/olosuhteissa. Jännästi itte tiedän mitä ostaa omiini...

Nykyään asennetaankin Volvoihin INAn jakopäät, Aisinin vesipumput, INAn kiristimet ja Contin moniurahihnat. Kummasti vähentyneet takasin tulot (kaikista autoista) noiden muutosten jälkeen... Gatesin hihnasarjoissa löytynyt rikkinäisiä kiristimiä valmiiksi useita.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: RILLUV70 - 09.03.2019, 00:21:09
Ei tullu katottua minkä merkkinen oli vanha kiristin :nohnoh Ens viikolla katon jos ei oo menny romuihin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 09.03.2019, 00:28:04
Ei tullu katottua minkä merkkinen oli vanha kiristin :nohnoh Ens viikolla katon jos ei oo menny romuihin.

Orkkis on ollu INA, aina vaihdettu samalla kun jakopää meilläpäin. Lopun alkua niissä monissa on ku pyörittelee.

Jos jollain on se iskarilla oleva, niin sehän on takasinkutsulla volvolla ja asentaa sen uuden mallisen (ilman iskaria). Rikkoutumisien takia.
Sitten oli joku kolmas malli missä yhdessä kiristimessä kaksi rullaa, mutta ne tuntuu olevan harvinaisempia.

En muista kuollaksenikaan miten ne nyt menikään vuosimalleittain...  :-[
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Maukki - 11.06.2020, 09:50:16
Vanhaa topicci mutta tiskillä kävin niin tietystä moottorinumerosta eteenpäin on päivitetty jakopäänkoppa missä on parannettu alapään suojausta. Jos ei erillistä kotitekoista suojaa laita niin edes tuon päivitetyn vaihtamalla saa vähän enemmän mielenrauhaa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: JDFR - 11.06.2020, 10:29:57
No johan on purkkavirityksiä. Huollot ajallaan niin ei ne henkselit katkeile

Sepäs se kun pelkät hihnan vaihdotkaan ajoissa ei auta.

D6 PHEV langassa on nyt kirjattuna kaksi esimerkkiä jossa ollaan päädytty moottoriremonttiin apulaitehihnan palasien päätymisestä jakoon.
Ja molemmissa itsessään ei ole ole ollut ongelmana hihnan katkeaminen vaan kampiakselin rullapyörän hajoaminen jonka myötä hihna/palasineen on päätynyt jakoon. Tuossa D6:ssa apulaitehihna on kovemmalla rasituksella mutta näissäkin tapauksissa hihnat oli juuri vaihdettu, omassa esimerkissäni myös kiristäjä. Rullia ei jostain syystä vaihdeta huolto-ohjelmassa vaikka ne on kuluvia osia.

että tuon purkkavirityksen hinta on aika pieni verrattuna 7000e kansiremonttiin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Gazza - 11.06.2020, 11:54:16

Ja molemmissa itsessään ei ole ole ollut ongelmana hihnan katkeaminen vaan kampiakselin rullapyörän hajoaminen. Ko. mallissa apulaitehihna on kovemmalla rasituksella mutta näissäkin tapauksissa hihnat oli juuri vaihdettu. Rullia ei jostain syystä vaihdeta vaikka ne on kuluvia osia.


Noiden rullien vaihto kannattaa ehdottomasti vaatia hihnan vaihdon yhteyteen. Itselleni on omamekaanikko jo vuosia suositellut, että myös rullat vaihdetaan samalla.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Beagle - 24.01.2021, 22:17:43
Vanhaa topicci mutta tiskillä kävin niin tietystä moottorinumerosta eteenpäin on päivitetty jakopäänkoppa missä on parannettu alapään suojausta. Jos ei erillistä kotitekoista suojaa laita niin edes tuon päivitetyn vaihtamalla saa vähän enemmän mielenrauhaa.

Mistähän moottorinumerosta eteenpäin? Itselläni on D5244t12, joko lie siinä?


Nykyään asennetaankin Volvoihin INAn jakopäät, Aisinin vesipumput, INAn kiristimet ja Contin moniurahihnat. Kummasti vähentyneet takasin tulot (kaikista autoista) noiden muutosten jälkeen... Gatesin hihnasarjoissa löytynyt rikkinäisiä kiristimiä valmiiksi useita.

Tämä oli myös mielenkiintoinen tieto. Tietää mitä tilaa seuraavaan Jakopää remppaan
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: volvo v70 legend - 25.01.2021, 15:20:33
Korjaamolta lupasivat Gatesin hihnasarjalle takuuta 4vuotta /100 000km.
Vähän houkuttelisi vaihdattamaan jakopään tuolla, kun hinta oli, vesipumpun kanssa vaihdettuna 399e.
Volvolla noin 700e.
Ei kait nuo Gatesin sarjat niin huonoja voi olla, kerta tuommoisen takuun voivat antaa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 25.01.2021, 16:47:18
Korjaamolta lupasivat Gatesin hihnasarjalle takuuta 4vuotta /100 000km.
Vähän houkuttelisi vaihdattamaan jakopään tuolla, kun hinta oli, vesipumpun kanssa vaihdettuna 399e.
Volvolla noin 700e.
Ei kait nuo Gatesin sarjat niin huonoja voi olla, kerta tuommoisen takuun voivat antaa.

Kyllä yleensä takuu on hihnan vaihtovälin... Ainakin tähän mennessä. :D
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: volvo v70 legend - 25.01.2021, 18:00:40
Tuota pitää kyllä kysyä. Continental lupaa takuuksi 5vuotta, mutta kilometrejä en löytänyt.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 25.01.2021, 18:52:46
Tuota pitää kyllä kysyä. Continental lupaa takuuksi 5vuotta, mutta kilometrejä en löytänyt.

Eipä sillä niin väliä mitä tarviketehdas sanoo, vaihtoväli suositusta noudatetaan... Ei sille asiakkaan kannalta ole väliä kuka sen aikasemmin poikenneen hihnan maksaa. (Yleensä valmistaja/maahantuoja).

Tietenkin jos hihna poikkeaa muista syistä niin sittenhän artisti maksaa itse (ulkoisia syitä yms).

Muutamissa merkeissä noita hihnoja poikkeaa 7v varsinaisen takuuajan jälkeen, ja ennen ensimmäistä hihnan vaihtoa ja kyllä mukisematta merkkiliikkeet on moottorit rempanneet ilmaisiksi.
Sama pätee tarvikeosillakin, välillä asennusvirhe (esim. liian kireä hihna) ja hienot perustelut(ja tutkimiset) valmistajalta jolloin maksaa korjaamo itse luonnollisesti.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.01.2021, 19:29:37
Eipä sillä niin väliä mitä tarviketehdas sanoo, vaihtoväli suositusta noudatetaan... Ei sille asiakkaan kannalta ole väliä kuka sen aikasemmin poikenneen hihnan maksaa. (Yleensä valmistaja/maahantuoja).


Mulla meni aikoinaan pajerosta tasapainoakselin laakeri poikki, Kouvolan moottori koneistamo laskutti kyllä Koivusta uusista osista ja vakuuttivat vaihtaneensa kaikki vaurioituneet osat (n.3000km ajettu tehdasuusi vaihtomoottori), mutta mulle korjauksen jälkeen luovutetussa autossa oli venttiilinkuvat joka männässä. Tuosta porsi kansi vajaan 100tkm jälkeen, ja kun avasin kannen niin männät ei olleet kauniita. Ajamalla kuulemma oli tulleet tuon korjaamon mukaan. Kukaan haastattelemani koneistaja ei tuota usko, mutta kun tuon firman toimari oli moottorikoneistamoliiton puheenjohtaja, niin kukaan ei kirjallista todistusta kirjoittanut .
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 25.01.2021, 19:38:15
Mulla meni aikoinaan pajerosta tasapainoakselin laakeri poikki, Kouvolan moottori koneistamo laskutti kyllä Koivusta uusista osista ja vakuuttivat vaihtaneensa kaikki vaurioituneet osat (n.3000km ajettu tehdasuusi vaihtomoottori), mutta mulle korjauksen jälkeen luovutetussa autossa oli venttiilinkuvat joka männässä. Tuosta porsi kansi vajaan 100tkm jälkeen, ja kun avasin kannen niin männät ei olleet kauniita. Ajamalla kuulemma oli tulleet tuon korjaamon mukaan. Kukaan haastattelemani koneistaja ei tuota usko, mutta kun tuon firman toimari oli moottorikoneistamoliiton puheenjohtaja, niin kukaan ei kirjallista todistusta kirjoittanut .

Samanlaisia kokemuksia myös samasta koneistamosta.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 29.06.2021, 11:36:25
Nyt meni omasta apulaitehihnan palanen jakohihnan väliin ja arvioksi 6000€ remontti... Ei edes katkenut koko hihna vaan pieni palanen oli lohjennut ja livahtanut jakohihnalle...
autona siis XC60 D5 2014 175tkm ajettu. Merkkiliikkeessä huollettu, jakopää tehty vuosi sitten ja viimeisin huolto tammikuussa.
Kyselty on Volvon kantaan merkkihuollon kantaa sekä autoliikkeen kantaa osallistumisesta korjauskustannuksiin... Meinaa alkaa vituttaa hieman...  >:(
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: janne81 - 29.06.2021, 13:04:54
Eli ei se uudempi jakopään suoja ole sen kummempi kuin vanhakaan  >:(
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 30.06.2021, 13:04:23
Nyt meni omasta apulaitehihnan palanen jakohihnan väliin ja arvioksi 6000€ remontti... Ei edes katkenut koko hihna vaan pieni palanen oli lohjennut ja livahtanut jakohihnalle...
autona siis XC60 D5 2014 175tkm ajettu. Merkkiliikkeessä huollettu, jakopää tehty vuosi sitten ja viimeisin huolto tammikuussa.
Kyselty on Volvon kantaan merkkihuollon kantaa sekä autoliikkeen kantaa osallistumisesta korjauskustannuksiin... Meinaa alkaa vituttaa hieman...  >:(

Eikös näissä mennyt vielä niin, että (en muista tarkkaan) hihnan vaihtoväli on 180tkm/5v ja moniurahihnan vaihto on sitä edeltävässä huollossa?

Itse vaihtanut aina jakopään kanssa viimeistään. Se 50€ kiristinkin on hölmö jättää vaihtamatta, ei ne tupla matkaa (360tkm) kestä ilman vaihtoa kuitenkaan.

Uudemmissahan on fiksusti jakopää + moniura + moniurakiristin on aina vaihdettava setti.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 06.07.2021, 11:50:50
Asia etenee ja auto alkaa olemaan taas kunnossa.
Saka ottaa osaa 2000€ korjauskustannuksiin  *taavih->
Volvon kanta on että he eivät hoida yksittäisiä tapauksia sähköpostin välityksellä, Volvon jälleenmyyjän pitää ottaa yhteyttä ja selvitellä heidän kanssaan tuleeko volvo vastaan tässä asiassa.
Pienoinen pettymys Volvon asenteeseen tässä asiassa. Heillä on tiedossa asia mutta kuulemma autokantaan nähden niin vähän tapahtuu tämmöisiä.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 06.07.2021, 13:27:22
Volvolta tuli vastaus... EIVÄT OSALLISTU KORJAUSKUSTANNUKSIIN... Taitaa mennä auto vaihtoon ja muutamia viestejä tuonne sosiaalisen median puolelle yms. Tehtaan suunnitteluvirhe minkä itsekin tiedostavat niin eivät osallistu korjaukseen...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 06.07.2021, 15:10:56
Volvolta tuli vastaus... EIVÄT OSALLISTU KORJAUSKUSTANNUKSIIN... Taitaa mennä auto vaihtoon ja muutamia viestejä tuonne sosiaalisen median puolelle yms. Tehtaan suunnitteluvirhe minkä itsekin tiedostavat niin eivät osallistu korjaukseen...
siihen nähden paljonko suomessa näitä on niin vähän näitä sattuu.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 06.07.2021, 15:17:54
siihen nähden paljonko suomessa näitä on niin vähän näitä sattuu.

Sitä suuremmalla syyllä luulisi että he osallistuisivat oman virheensä aiheuttamiin kuluihin jos eivät vähäisyyden takia halua takaisinkutsua D5 malleja ja korjata kaikkia...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 06.07.2021, 15:35:53
Siis ei kai se ole valmistusvirhe jos menee jakopään väliin palasia niin menee rikki?

Edit: ekana olisin yhteydessä korjaamoon joka vaihtoi remmit. Heillä on vastuu ekana.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mäkimies - 06.07.2021, 16:52:14
Siis ei kai se ole valmistusvirhe jos menee jakopään väliin palasia niin menee rikki?

Edit: ekana olisin yhteydessä korjaamoon joka vaihtoi remmit. Heillä on vastuu ekana.

Juuri näin, ensin huollon tehneen liikkeen kimppuun, PITÄÄ mennä takuun piikkiin, ei voi vuodessa hajota.

E: onko moniurahihna ja kiristintä vaihdettu vuosi sitten?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 07.07.2021, 06:49:24
Vikahan on siis tehtaalta se että sinne on edes jätetty mahdollisuus siihen että jakohihnan puolelle on mahdollisuus mennä tavaraa... Ja ongelma on siis todettu ja tiedossa D5 koneessa...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: janne81 - 07.07.2021, 07:28:38
On kyllä outo ratkaisu tuo 5-pyttysten dieseleiden jakopään suojaus  :o , kun vertaa PSA-koneisten kotelointiin niin ois kannattanut Volvon ottaa mallia niistä.
Jos varmanpäälle haluaa mennä niin tuntuu että 5-pyttysiin pitää laittaa jakopään yhteydessä apulaitehihnat, kiristin, vapaakytkin ja ilmastoinnin kompressori  ;D tulee hintoihin
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Kaldonia1 - 07.07.2021, 09:38:17
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.

Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?

Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.

Pitääkö olla huolissaan??
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 07.07.2021, 14:34:05
D5 -moottoria on kehuttu vahvaksi, lähes jumalmoottoriksi. Ja tiettävästi se hyvä onkin - noista jakohihnan suojaus- ja apulaitehihnan tarkistuspuutteistaan huolimatta.

Mutta mikä on lähes samanlaisen D3 -moottorin tilanne? Onko yhtä herkkä vaurioille ja pitääkö suojarauta (purkkaviritys, kuten täällä jo mainittiin) hommata?

Autona V70 vm. 2011 juuri D3-moottorilla. Syystalvella teetin jakohihnan vaihtoremontin hyvässä liikkeessä. Ja äskettäin oli Essential-huollossa Sinisellä.

Pitääkö olla huolissaan??

Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2021, 15:45:05
Mielestäni on vaan D5 mallissa kyseinen ongelma. Muutenhan se on ollut kyllä mukava moottori ja varmasti mieluinen jos voisi rauhassa hengittää ilman huolta tosta hihna hommasta... Varsinkin kun volvo ei sitä itse korjaa eikä osallistu kustannuksiin jos näin joskus pääsee käymään...
sama vika on kaikissa vitos dieseleissä. Mutta todennäköisyys pieni kun vaihtaa kaikki ajallaan.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Kojontti - 07.07.2021, 20:06:27
Yksi mikä olisi myös kiinnostava tietää, monessako hajoamistapauksessa on pohjamuovi ehjä ja paikallaan?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.07.2021, 20:09:05
Pitääkö olla huolissaan??
Tuossapa olisi kyseiseen ohjelmaan pohdittavaa  ::)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Stail - 11.07.2021, 20:52:54
Tänään meni vitoskoneesta laturin hihna poikki kun käynnisti koneen.

Onneksi ei käynyt pahasti ja hihna tuli kokonaisena moottoritilasta ulos ja päädyt sopi toisiinsa.

Hinurilla huoltoon kun ei tiennyt kauanko akku jaksaa. Kattoo koska saa takaisin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Juho_ - 11.07.2021, 21:09:18
En ollu aiemmin kuullutkaan näiden moottorien 'pikku ongelmasta', ennen kuin tätä topikkia lueskelin.
Ei voi oikeen apulaitehihnojen laatuakaan syyttää, kun ainakin osassa oem ja oletettavasti pohjamuovit ym. paikoillaan.

Onko näissä ollut joku selkeä vika, että se apulaitehihna antautunut?
Esim. kiristimen hihnapyörä kulunut / päässyt kääntymään vinoon

Esimerkiksi joku hihnapyörä jos on vinossa hihnalinjaan nähden, niin hihna ei pitkään kestä ja poikki menee.
Tai öljyä, jäähdytysnestettä jos päässyt sinne niin saattaa sen hihnan pinta reagoida ja pehmentyä.
 Toisen merkkisessä autossa jakohihnasta oli hihnan pinta melkein kokonaan hävinnyt keskeltä, kun oli oletettavasti ajettu pidempään vuotavan vesipumpun kanssa joka piti kyllä melkoista meteliäkin.
 Periaatteessa samalla tavalla myös apulaitehihna voi reagoida/alkaa hajoamaan.

Mut tuon kyllä huomaisi huollossa, vinossa olevaa tai vinoon kulunutta hihnapyörää ei välttämättä (pitää aika tarkkaan osata kattoa).
Tai jopa loppuun kulunut hihnapyörä, jonka rakenne voi jo olla pettänyt vähän (ei ole enään pyöreä).. mut sitäkään ei varmaan Volvoissa juurikaan näy.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 12.07.2021, 15:10:03
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 14.07.2021, 12:40:24
Laturin vapaakytkin on yksi joka aiheuttaa kulumista kun alkaa jumittamaan. Meillä vaan ei antanut mitään merkkejä eikä huollossakaan (Volvolla) sitä huomattu. Sinne jakopäähän voi päästä jopa kiviä D5 moottorissa huonoimmassa tapauksessa, yleensä kyllä aiheuttaja on apulaitehihna joka menee jakopään puolelle. Tosiaan omassa oli jakopää tehty n. vuosi sitten... Kaikki hihnat ja kiristimet oli myös silloin vaihdettu... Ei vapaakytkintä...
Katsotaan mitä kuluttajariitalautakunta on mieltä Volvon vastuusta tässä ongelmassa...

Kyllä se vapaapyörä alkaa hakkaamaan sitä hihnaa, jännä jos ei olis huomattu. Pitää kuitenkin ääntäkin...
Tai sitten luultavasti vaan hajonnut sen jälkeen vanhuuttaan, aika harvoin noita vaihdetaan etukäteen. Saati kuinka vähän niitä vaihdetaan verrattaen muihin merkkeihin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 20.07.2021, 13:46:58
Tässä nyt vaan on taas sellainen tapaus mitä ei pitäisi sattua ja pitäisi huomata äänestä yms.... Kummatkin kävi ilman mitään varoitusta...  :o
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Lankku - 21.07.2021, 14:20:45
Onhan noita ollut joissa vaikka vuoden-kaks vanha apulaitehihna on katkennut kerrasta omia aikojaan. Onneksi ilman muita vaurioita.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Junker - 27.07.2021, 23:54:27
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: janne81 - 28.07.2021, 07:08:21
Sama homma ilmeisesti loppupään 2.4l viisisylinterisissä nelivetoisissa jotka brändätty D4:ksi? Eikös se ole ihan sama moottori kun D5 kuitenkin mutta vain eri nimellä?
On ja D3 on kans jos on AWD. AWD aina 2.4 5syl merkinnästä riippumatta.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: varttimondeo - 02.08.2021, 11:11:07
Näistä viispyttysistä kannattaa tarkistaa moniura hihnan kunto nyt kuuman kesän jälkeen kun AC on pyörinyt tauotta. Minulla 20 tkm ajettu Contin Extra "vahvistettu" hihna  ja nyt alkava repeämä reunassa. Voi toki olla, että vahvistettu hihna tarkoittaa, että vain hintaa on vahvistettu  :o. Nyt laitoin orggis volvon hihnan tilalle. Katsotaan kuinka kestää. Kiristin oli myös vaihdettu 20 tkm sitten. Nämä hihnat pitää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.08.2021, 11:17:00
Paljos se hihna volvolla maksaa? Harva varmaan joka vuosi vaihtaa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Beagle - 02.08.2021, 22:27:00
Näistä viispyttysistä kannattaa tarkistaa moniura hihnan kunto nyt kuuman kesän jälkeen kun AC on pyörinyt tauotta. Minulla 20 tkm ajettu Contin Extra "vahvistettu" hihna  ja nyt alkava repeämä reunassa. Voi toki olla, että vahvistettu hihna tarkoittaa, että vain hintaa on vahvistettu  :o. Nyt laitoin orggis volvon hihnan tilalle. Katsotaan kuinka kestää. Kiristin oli myös vaihdettu 20 tkm sitten. Nämä hihnat pitää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä.

Entäs kun on AC omalla hihnalla? Kuluttaako apulaitehihnaa silti?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Juho_ - 02.08.2021, 22:42:38
Saatko kuvaa otettua alkavasta repeämästä?

Ne mitkä on kahdella hihnalla, niin niissä on ilmastoinnin kompressorin hihna venytettävä hihna niin sen ei kyllä muutenkaan pitäisi kulua "selkäpuolelta" kun ei ole kiristintä tai välihihnapyöriä.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Lankku - 02.08.2021, 23:06:07
Entäs kun on AC omalla hihnalla? Kuluttaako apulaitehihnaa silti?
Laturin/apulaitehihna on se joka voiman välittää toiselle hihnalle. Eli kaikki voima menee sen kautta.

Viime viikolla oli yksi tapaus jossa noin 90tkm ajettu Gatesin laturinhihna oli kulunut pohjia myöden eli kudokset näkyi uran pohjalta. Yksi siivu oli jo irronnut. Tänään vastaavasti ulkoisesti siisti Contitechin hihna oli halkeillut. Ei kovin vanha koska tekstit näkyi vielä hyvin. Yleensä Contin hihnat on olleet vahvemman oloisia kuin Gatesin.

Dayco on lukenut monessa orkkishihnassa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 03.08.2021, 10:42:30
Kuluttajariitalautakunta haluaa seuraavaksi huoltokirjasta kopion ja kuitit korjauksesta. Asia etenee  8)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.08.2021, 02:56:31
Paljos se hihna volvolla maksaa? Harva varmaan joka vuosi vaihtaa.
Omaan D5:seen hain siniseltä molemmat remmit yhteensä aika tasan 80e hintaan kun päätin ne vaihtaa samalla kompuran kytkimen laakeroinnin yhteydessä. Ei minusta mitään järkeä arpoa tarvikeremmien kanssa kun hintaero on tuota luokkaa noinkin harvoin vaihdettavassa osassa. Mulla siis juurikin tuo kahden hihnan malli missä kompuran hihna venytetään paikalleen.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ande92 - 04.08.2021, 12:23:12
(https://i.ibb.co/4FYCJR8/received-252191763152611.jpg) (https://ibb.co/4FYCJR8)
Omaan asensin tuollaisen rautaisen suojan. En tiedä sit onko tuosta mitään apua, mutta ei se ainakaan alkuperäistä huononpi ole :-\
Samalla uusin apulaitehihnojen laakerit ja remmit.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 03.09.2021, 11:39:46
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".

Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: jaskajokunen - 03.09.2021, 11:49:02
Tää on niin hieno tapa hoitaa asiakkuutta. Itsehän aattelin joskus huonona hetkenä tilata peräkärry kuormallisen paskaa Kouvolan moottorikorjaamon oven eteen. Pestään kädet ja se on sit sillai. Varmuuden vuoksi rahastetaan tukkurilta 100% korvaus ja asiakkaalle tulee se mopen osa. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: puliukk0 - 03.09.2021, 11:51:36
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".

Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.

Eli perus tilanne: Molemmat osapuolet osittain oikeassa, ei korvauksia kenellekkään.  :D
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 03.09.2021, 12:33:47
Volvolta tuli vastine jossa pitävät kohtuuttomana ja perusteettomana hakea heiltä korvausta.
"Vaatimuksessa väitetään että rikkoutuminen johtuisi Volvon suunnitteluvirheestä. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä käytännössä apulaitehihnan rikkoutuminen aiheuttaa merkittäviä vaurioita lähes kaikilla automerkeillä ja malleilla".

Jakopää siis tehty n.25tkm sitten jonka jälkeen tämä katastrofi kävi... Kaikki huollot tehty Volvon merkkiliikkeessä ajallaan.
Kuka jakopään teki? Eikö heillä ole takuuta työlle?

Et kai oikeasti odottanut että Volvo olisi myötänyt mitään? Jos sen olisivat tehneet olisi heidän pitänyt jatkossa korvata kaikki rikkoutumiset.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 03.09.2021, 13:11:00
Kuka jakopään teki? Eikö heillä ole takuuta työlle?

Et kai oikeasti odottanut että Volvo olisi myötänyt mitään? Jos sen olisivat tehneet olisi heidän pitänyt jatkossa korvata kaikki rikkoutumiset.

Volvon merkkiliike keravalla teki remontin. Ilmeisesti oli laturin vapaakytkin mennyt huonoksi ja sen takia apulaitehihna rikkoutui... Volvohan on myöntänyt jo tuon vian olevan heillä että jakopään suojaus on liian huono D5 moottorissa...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 03.09.2021, 13:14:33
Volvon merkkiliike keravalla teki remontin. Ilmeisesti oli laturin vapaakytkin mennyt huonoksi ja sen takia apulaitehihna rikkoutui... Volvohan on myöntänyt jo tuon vian olevan heillä että jakopään suojaus on liian huono D5 moottorissa...
Eli sinä et huomannut että vapaakytkin pitää ääntä? Omassa S80 aikoinaan sen ääni oli semmoinen että kuului sisälle.  Ja juurikin tämän takia silloin auto meni hinurin lavalla pajalle ettei mene remmi. Ja remmin katkeaminen ei automaattisesti tarkoita konerikkoa. Sukulaisella meni D5 koneesta apulaite remmi ilman mitään vaurioita.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mepi - 03.09.2021, 13:15:24
Ei kai heitä tässä maksajaksi saa, autoista tuppaa osia vanhemmiten hajota. Ajetaan vain uusilla autoilla niissä on takuu niin ei joudu maksumieheksi ite
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 09.09.2021, 07:29:03
Eli sinä et huomannut että vapaakytkin pitää ääntä? Omassa S80 aikoinaan sen ääni oli semmoinen että kuului sisälle.  Ja juurikin tämän takia silloin auto meni hinurin lavalla pajalle ettei mene remmi. Ja remmin katkeaminen ei automaattisesti tarkoita konerikkoa. Sukulaisella meni D5 koneesta apulaite remmi ilman mitään vaurioita.

Meillä ei vapaakytkin varoittanut mitään ennen hajoamista valitettavasti eikä sitä huomattu edes huollossa muutama tuhat aiemmin...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: volvoandy - 18.09.2021, 02:39:12
Minulla on sen verran noista D5:sta kokemusta, että työkaverilla meni XC60:sta apulaitehihna jakopään väliin ja tuli kalliinpuoleinen n. 5000e moottoriremontti. Oli mennyt siis laturin remmi/apulaitehihnan katketessa säikeitä sinne jakohihnan väliin ja poks! Moottorin kyljestä oli irroittanut jonkin kiinnikkeen. Vaihtomoottorilla saanut homman korjattua, mutta aika kalliiksi tuli. Kyseessä ruotsintuonti vm. X kuitenkin ennen siis tätä uusinta korimallia (VEA) ja oliko aiemmin ajettu jotain 200tkm pintaan. Harmittaa kyllä työkaverin puolesta hyvän auton kannalta tuollainen aika yhtäkkinen tapaus ja noin iso juttu tuli.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Beagle - 19.09.2021, 14:48:26
5000e versus 68e. Kummanko mielummin maksatte? Minä valitsin jälkimmäisen.

Tässä kuva omasta D5244T12 moottoriin asennetusta suojaraudasta. Eli XC70 2.4 D4 vm14 ja tässä on olevinaan tuo Volvon "parannettu" suojaus.

(https://i.ibb.co/3z9VscN/DSC-0584.jpg) (https://ibb.co/3z9VscN)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Stand-by - 31.10.2021, 00:11:21
Laitetaan ilmoitus myös tänne, vaikka keskustelussa mun nimi aiemmin mainittiinkin.
Teen jakopäänsuojarautoja Volvoihin.

Raudat sopivat Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin D5, D4, D3, 2,4 ja 2,0  vm. 2007-2017
Rauta suojaa moottoria, kun apulaitehihna menee poikki. Jakopään suoja estää apulaitehihnan pääsemisen jakopään kopan sisälle. Raudat valmistetaan laserleikatusta teräksestä, joten sillä saavutetaan mittatarkka sopivuus. Hinta on 58€ tai 68€ moottorityypistä riippuen. Minut tavoittaa tämän palvelun yksityisviestillä, tai facebookista.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 17.11.2021, 09:44:40
Jälleen kerran Volvo korjaamolla... Edellisen kansiremontin jäljiltä oli jäänyt vuotamaan jakotukilta dieseliä joka kasteli apulaitehihnan... Se rispaantui ja jälleen kerran on palasia jakohihnan puolella. Suojakin laitettuna sinne jo mutta silti pääsi jostain... 2 hammasta jako pielessä ja nyt tutkitaan onko mennyt pahemmin mitään... N.10000km ajettu edellisen remontin jälkeen...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.11.2021, 10:04:47
No nyt on kyllä jo eeppisen huono tuuri, melkein sanoisin että kannen takuu voimassa
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 17.11.2021, 10:11:55
Jälleen kerran Volvo korjaamolla... Edellisen kansiremontin jäljiltä oli jäänyt vuotamaan jakotukilta dieseliä joka kasteli apulaitehihnan... Se rispaantui ja jälleen kerran on palasia jakohihnan puolella. Suojakin laitettuna sinne jo mutta silti pääsi jostain... 2 hammasta jako pielessä ja nyt tutkitaan onko mennyt pahemmin mitään... N.10000km ajettu edellisen remontin jälkeen...
Tuo kuulostaa jo että työntehneen yrityksen vastuulla. Jos heidän jäljiltä jää vuotamaan.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 17.11.2021, 10:34:11
Tuo kuulostaa jo että työntehneen yrityksen vastuulla. Jos heidän jäljiltä jää vuotamaan.

Keravan Autosalpa teki edellisen remontin ja siellä on auto käytetty kaikissa huolloissa...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ribbe - 17.11.2021, 11:39:01
Keravan Autosalpa teki edellisen remontin ja siellä on auto käytetty kaikissa huolloissa...
Sinne olisin nyt yhteydessä ja kertoisin miten käynyt.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 17.11.2021, 11:51:02
Sinne olisin nyt yhteydessä ja kertoisin miten käynyt.

5.11 auto hinattiin mökiltä Seinäjoen Volvolle. Samana päivänä oltiin salpaan yhteydessä... Odottavat että seinäjoki tutkii ennenkuin ottavat kantaa...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 22.11.2021, 16:36:15
Nyt on tutkittu. Hihnan paloja oli tosiaan taas välissä ja jako 1.5 hammasta pielessä... Kaikki imupuolen venttiilit paskana ja koko kansi menee jälleen uusiksi...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 23.11.2021, 18:18:36
Ja edellisen remontin tekijä (Keravan Autosalpa) kiistää osuutensa. Seinäjoki totesi että jopa ilmastoinnin hihna kun on turvonnut ja selkeästi polttoaineen kanssa ollut tekemisissä...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.12.2021, 00:38:11
Tänään meni omasta V60 D4 apulaitehihna poikki. Aivan järjetön tuuri kävi, siististi poikki mennyt hihna löytyi kampiakselin hihnapyörältä pudonneena moottoritilan pohjalta. TIG lisäainelangalla pilkin hihnan pois kun käsi ei mahdu yläpuolelta riittävän syvälle.

Jatkossa hihna vaihdetaan kerran vuodessa huollossa.

(https://i.ibb.co/ygzpM2D/20211224-211606.jpg) (https://ibb.co/ygzpM2D)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.12.2021, 09:40:56
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Jameson73 - 25.12.2021, 09:53:31
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?

Kuvan perusteella ei näyttänyt pahalta. Paitsi katkoskohdasta  :)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.12.2021, 09:54:09
Vanhakos se hihna oli katketessaan nyt?

Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Jameson73 - 25.12.2021, 10:28:50
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.

Olikos tuo nyt sitten pelkästään D5-koneen murheita? Eli ei koske D4-konetta?
Taitaa olla 55 tkm ja vajaa kaksi vuotta ollut omassa tuo nykyinen hihna paikallaan.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.12.2021, 10:36:07
Olikos tuo nyt sitten pelkästään D5-koneen murheita? Eli ei koske D4-konetta?
Taitaa olla 55 tkm ja vajaa kaksi vuotta ollut omassa tuo nykyinen hihna paikallaan.

Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.

10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Jameson73 - 25.12.2021, 10:51:19
Tämä minun auton moottori on D4 merkinnällä. Sama 5-sylinterinen se on oli se malli D4 tai D5.

10tkm olen itse tuolla kerennyt ajamaan. Täytyy katsoa kuitista hihnan ikä kun pääsen auton luo.

Sitä minäkin, ettei noissa fyysistä eroa ole. Ketjun otsikko vaan saattaa monia hämätä että "Mulla on D3/D4, ei siis hätää."
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: -jadi- - 25.12.2021, 11:03:04
Edellinen omistaja laittanut. Täytyy katsoa kuiteista. Sanoisin alle 2vuotta.

Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Turbo 242 - 25.12.2021, 11:11:56
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.

Muistaakseni on, sekin selviää kuitista. Kaikki menee varmuudeksi vaihtoon, kun saa osat hommattua. Kiristimen rulla ainakin pyöri ilman rahinoita. Jousesta en tiedä, en sitä huomannut kokeilla. Aiemmin kesällä hihna pyöri nätisti, ei hyppinyt. Laturin vapaakytkin toimii, kokeilin sen eilen ja kesällä katsoin kun moottorin sammutti, laturi jäi pyörimään hetkeksi.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.12.2021, 18:24:19
Toivottavasti on myös kiristin vaihdettu samalla, eikä siis pelkkää hihnaa.
Mutta hyvä tuuri todellakin käynyt, kun ei mennyt kansi vaihtoon.

Kuitin perusteella näyttää, että kiristin on vaihdettu mutta hihnaa ei. :facepalm: Kuitissa oli ajankohtana 5/2020.

Huoltokirjaa en muistanut katsoa ja loppu kuittipino jäi vielä perkaamatta.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 13.01.2022, 07:25:13
Auto saatu takaisin välipäivinä 29.12. Autoa haettaessa seinäjoelta oltiin iloisesti lähdössä liikkeelle kunnes n. 2km päässä syttyi latauksen merkkivalo jälleen. Auto takaisin korjaamolle jossa todettiin että laturikin on hajalla ja märkänä dieselistä. Sitä sitten selviteltiin että mistä uusi ja he löysivätkin paikalliselta varaosaliikkeeltä sopivan. Puhelu autosalpaan joka maksoi koko remontin oman työvirheen seurauksena. Ei ollut ketään paikalla joka olisi voinut antaa luvan korvata myös laturin koska se ei ollut ensimmäisessä korjausarviossa mukana.
No itse sitten maksoin 455€ siitäkin ilosta jonka toki sain sitten maanantaina (haku oli ke) takaisin autosalvasta. Nyt auto toimii ainakin vielä, harkinnassa on kyllä jo vaihtaa se pois...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.01.2022, 08:03:46
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Tsap - 13.01.2022, 14:57:13
Autosalpa muutti mielensä, eikö ne ensin olleet sitä mieltä että eivät olleet tehneet mitään virhettä?

Juu, 2kk miettivät ja sitten myönsivät virheensä...
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Jule - 17.01.2022, 12:23:23
Onko tuosta suojaraudasta mitään hyötyä jos se hihna alkaa suoltamaan niitä säikeitä sinne väliin?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Kankikari - 17.01.2022, 16:14:03
Vähentäähän se sitä riskiä merkittävästi.

Voi verrata vaikka siihen et juoksetko ilman kenkiä vai kenkien kanssa. Onnistuu ilmankin mut on helpompaa kengät jalassa.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: tormund - 21.03.2022, 10:45:47
Oliko moniuranhinnan kiristimelle D3 -11 jotain vaihtoväli suositusta?
Teetin juuri jakopään remontin ja samalla vaihdettiin moniurahihna, mutta enpä tajunnut pyytää vaihtaa kiristintä. Vanhalla kiristimellä  ajettu 70tkm.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ande92 - 22.03.2022, 08:51:32
Kiristimellä ja apulaitehihnalla taitaa  sama 180tkm/5v vaihtoväli, kuin jakopäällä.

Jos auto on rullattu 200-300tkm väliltä, eikä ole tietoa laturin vapaakytkimen vaihdosta, niin samaan rahaan vaihdatuttaisin sen. Ilmeisesti aika yleistä, että tuolla kilometrivälillä rupeaa olemaan ehtoopuolella
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: tormund - 22.03.2022, 12:00:28
No sit ei varmaan hätää. Mun D3 2011 vm autolla ajettu vasta 135tkm :)

edit. Vähän tulee näillä kilsoilla kalliit kilometrit mutta on vastaavasti kyyti mukavaa…
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ande92 - 22.03.2022, 13:17:33
Huomioi toki tuo 180tkm/5v. Tuon ikäsessä autossa tulisi kirstin olla vihdettu kahteen kertaan Suomen olosuhteissa.

Etelänmaissa tai länsinaapurissa suositus taisi olla 180tkm/10v. Ilmeisesti Suomessa nuo kuluu nopeampaa kun Pohjois-Ruotsissa,   :idiot2:.

Mikäli kiristin on alkuperäinen, niin itse suosittelisin sen vaihtamista.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: tormund - 22.03.2022, 15:48:14
totta, edellisessä jakorempassa vaihdettu, mutta tosiaan onhan siitä jo se 5 vuotta :o.

Harmi kun en älynnyt vaihdattaa samalla. Mites iso homma pelkästään kiristin vaihdattaa?

Miten yleensä toi kiristin menee rikki. Onneks oli silloin 5 vuotta sitten ihan Volvon oma kiristin. Olisko vahvempi kuin tarvike?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ande92 - 22.03.2022, 17:33:10
Jos vähäkään pysyy työkalut kädessä, niin onnistuu aivan parkkipaikalla tehdä. Aikaa tuhrautuu suunnilleen tunteroinen.
Pistä yksityisviestiä, niin tarpeen tullen voin olla avuksi.

Pajalle vietynä uskoisin olevan 150-200€ luokkaa, riippuen tuntuvelotushinnasta ja varaosan laadusta.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Lankku - 22.03.2022, 18:17:48
Miten yleensä toi kiristin menee rikki.
Itselle ei ole tullut vielä vastaan yhtään rikkinäistä kiristintä. Rullan laakerithan niissäkin kuluu ihan kuten vanhemmissakin.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Mustalaatikko - 22.03.2022, 20:35:48
Mä vaihdoin oman apuhihnan kiristimen varmuuden vuoksi, kun siitä oli toinen kiinnityspultti kadonnut ja toinen löysällä. Startissa koputteli aika äänekkäästi. Oli takuuajalla merkkihuollosta tehdystä vaihdosta, jotain 3v ja 80tkm ajettu.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: varttimondeo - 22.03.2022, 21:44:30
Kiristintä on ollu kahta versiota. Vanhempi missä on pyöreä jousi ja uudempi versio jossa lattajousi. Tuo vanhempi pyöreäjousinen malli vääntää rullaa vinoon. Sillä seurauksella että moniurahihnaa kiristetään toisesta laidasta painamalla, ja se pyrkii repimään hihnan reunaa. Kannattaa varmistaa että rulla ei ole vinossa ja kiristin lattajousella.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Cr3ss - 13.06.2022, 00:11:28
Pitäiskö olla jo huolissaan vai vieläkö tuolla kesälomareissut kiertäisi :idiot2:
(https://i.ibb.co/YkRJFB7/IMG-20220612-145005.jpg) (https://ibb.co/YkRJFB7)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: janne81 - 13.06.2022, 06:12:21
Vaihtaisin uuden hihnan ja tutkisin rulien kunnon
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: tomtomi - 22.09.2022, 09:28:33
Laitetaan ilmoitus myös tänne, vaikka keskustelussa mun nimi aiemmin mainittiinkin.
Teen jakopäänsuojarautoja Volvoihin.

Raudat sopivat Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin D5, D4, D3, 2,4 ja 2,0  vm. 2007-2017
Rauta suojaa moottoria, kun apulaitehihna menee poikki. Jakopään suoja estää apulaitehihnan pääsemisen jakopään kopan sisälle. Raudat valmistetaan laserleikatusta teräksestä, joten sillä saavutetaan mittatarkka sopivuus. Hinta on 58€ tai 68€ moottorityypistä riippuen. Minut tavoittaa tämän palvelun yksityisviestillä, tai facebookista.

Mitä kaikkea pitää purkaa, että tuon raudan pääsee asentamaan -08 2.4D koneessa? Saman ikäisessä D5 varmaan samanlainen laittaa?
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Ande92 - 22.09.2022, 14:12:51
Ulkomuistista menee, mutta:
-Apukuskin puoleinen rengas
-lokarin muovi
-apulaitehihna+kiristin
-kampiakselin hihnapyörä
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: merkku - 26.10.2022, 14:45:10
Tuossa yksi v70 mk3 jälleen jossa on apulaitehihna mennyt jakopään väliin https://huutokaupat.com/3756904/volvo-v70-2014. Sivuston liitteen pdf:stä selviää, että uusi moottori 5990e + työt& tarvikkeet.

Liekkö ollut Oulun seudulla vaikutusta, kun Oulun yliopiston tutkimuksessa oli päädytty siihen, että siellä käytetty teiden pinnoitusaine aiheuttaa jollain aikavälillä moottorikkoja kyseisellä seudulla https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7512ffe4-4872-49cd-a183-4262223e199e
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Jule - 27.10.2022, 12:00:52
Ei ole sattunut silmiin onko sillä ouluntaudilla ollut vaikutusta myös moniurahihnoihin. Hammashihnojahan se on syönyt niissä autoissa joissa hihna ei ole kovin tiiviisti koteloitu.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: PPV70 - 31.10.2022, 06:53:55
Mikä pultin katkeamisen aiheuttaa?

(https://i.ibb.co/kKvpQXR/IMG20221028130512-1.jpg) (https://ibb.co/kKvpQXR)
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: ArtsiT4 - 31.10.2022, 10:38:27
Jätetty löysään tai kiristetty liikaa. Eipä oikein muuta vaihtoehtoja ole.
Otsikko: Vs: Rakennevirhe syypäänä kalliisiin d5 remontteihin
Kirjoitti: Lankku - 31.10.2022, 11:15:46
Jätetty löysään tai kiristetty liikaa. Eipä oikein muuta vaihtoehtoja ole.
Pitkään jumittuneena ollut laturin vapaakytkin aiheuttaa kiristimeen paljon rasitusta, voi olla sekin.