Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Arzi95 - 09.07.2021, 14:16:44
-
En ainakaan heti löytänyt topiccia aiheesta akselimassojen selvitys konttorille..
Eli katsurisetä vaatii jotain lappua todisteeksi että ei mene akselimassat keulasta yli tekniikanvaihdossa b230ft-->OM606.
Om606 painaa karkeasti 210kg ja akku siirretty takakonttiin.
Ja b230 taitaa painaa karkeasti 165kg?
Eli painoahan ei tule lisää kun n.50kg joten ei mene yli mutta kai jotain faktaakin asiasta pitäisi saada.
Eli jos jollain sattuisi löytymään volvosta etuakselin painoa tai painojakaumaa prosentteina niin senhän saisi sitten laskettua.
Trafin mukaan etuakselimassa saisi olla 935kg ja omamassa 1490kg.
Ja suurin tekninen massa muistaakseni n. 1950kg
Pahoittelut jos tuli väärään osioon, kun en ollut ihan varma minne kuuluisi. :idiot2:
-
Ja tosiaan siis kyseessä on 940 farkku vm96.
-
Niin mikä tässä siis on ongelma?
Konttorillahan ne saa puntaroitua auton ja katsottua rekisteriotteesta maksimi keulapainon. Melko simppeli keissi ja helppoa matematiikkaa.
Painojakaumia voi sitten taas ynnäillä vaikka tämmösillä vaakoilla https://instagram.com/nurkkavaaka mutta eihän sitä tietoa sinällään tarvise tässä tapauksessa mihinkään.
-
Aa, eipä oo ikinä tarvinnu punnita mitään konttorilla :D
Tai edellinen painon lisäys heitettiin ihan omasta päästä lappuihin..
Kiitos ja anteeksi
-
Taitaapi jopa olla niin, että muutosten jälkeen aina pitäisi akselimassat mitata leimalla... Noin niinkun virallisesti. :D
Mutta joka konttorilla on pakollista olla kalibroidut mittarit. Monista niitä saa jopa lainatakkin jos tarttee.
-
Pääsääntöisesti iskaritesterissä on integroituna puntarit.
-
Pääsääntöisesti iskaritesterissä on integroituna puntarit.
Niin on, se iskaritesteri näyttää pyörään kohdistuvan painon silloin kun auto ajetaan testerille jarrudynon edessä. Se voi näyttää vaikka 432kg ja 412Kg = 844kg/akseli. Tämän jälkeen alkaa iskaritesti ja lopuksi tulee ne iskarien arvot pyörä kerrallaan samalle näytölle.
-
Näin on, mutta ne ei ole kalibroituja siihen hommaan. Eli jokaisella konttorilla on kyllä erikseen puntaritkin... Ainakin syytä olisi olla. :)
Ei sillä, etteikö nuo iskaritesterit olisi tarpeeksi tarkkoja yleisesti. Yleensä on.
-
Joo nyt on leima lapussa ja painot heitettiin hatusta lappuihin ;D nyt on yks viimeisimpiä dieselöintejä tehty (ei onnistu käyttövoiman muutos enää), saa taas talven räpeltää kaikki loput hommat nyt hyvillä mielin kun on muutokset jo otteessa :) tehotkin sai tarkasti lapulle 197,4hp
-
nyt on yks viimeisimpiä dieselöintejä tehty (ei onnistu käyttövoiman muutos enää
Mitä ihmettä?!
-
"6 Auton käyttövoiman muuttaminen
Muut kuin tässä kohdassa tarkoitetut käyttövoiman muutokset edellyttävät Liikenne-
ja viestintäviraston poikkeuslupaa.
6.1 Käyttövoimaksi sähkö
6.2 Käyttövoimaksi kaasu
6.3 Käyttövoimaksi pääosin etanolista koostuva polttoaine
Ja kun missään ei mainita dieseliä tai bensaa niin meneekö ne sitten tuonne poikkeuslupa pykälän alle?
-
Noin se menee parilta eri konttorilta kysyttynä.
-
Ei herranen aika! Sittenhän ei saa dieseliäkään muuttaa bensaksi :idiot2:
-
Mutta voisiko silloin käyttää pykälää 6.3 eli muutoskatsastaa e85:lle? Sitten sinne saa kyl pienin muutoksin menemään bensaakin ::)
-
Alkaa mennä vähän akselimassa-aiheen ohi, mutta kyllä mä voisin varovasti olla sitä mieltä, että bensa/diesel muutokset ovat niin perusjuttuja, että niitä ei ole lakitekstiin vaan kirjattu. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että ei niitä saisi muutella, jos joku omassa tallissa saisi sähköautonkin rakentaa. Menee samaan kategoriaan, kun aikanaan oli legendaa, ettei 900-sarjaan saa tinakonetta :D
-
että niitä ei ole lakitekstiin vaan kirjattu. :D
Luulis, että sitten olisi kannattanut olla säästämättä mustetta ja kirjoittaa diesel lakiinkin... Toi koko lakimuutos on kyllä niin sekava kaikinpuolin, ettei edes tuon kirjoittaja ymmärrä kun siltä asiaa kysytään. :D
-
Joo tosiaan näin sano itelle konttorin setä että jos on muutoksen tekeminen alotettu ennen maaliskuuta niin onnistuu muutos, muuten ei ois kuulemma enää onnistunu. On kyllä ihan perseestä nämä nykyset päättäjät..
-
Joo tosiaan näin sano itelle konttorin setä että jos on muutoksen tekeminen alotettu ennen maaliskuuta niin onnistuu muutos, muuten ei ois kuulemma enää onnistunu.
Niin no, muuten se tarvii poikkeusluvan mikä maksaa vajaan 400e. Eli diiselöintejä voi tehdä ihan samallalailla kuin ennenkin. Tossahan on tosiaan vielä tuo siirtymäaika, joten sen puitteissa voi puljailla vielä tovin ni saa säästettyä ton lupamaksun verran.
-
Palaanpa tähän vielä vähäsen. Tänään konttorilla käydessä kysäisin heidän mielipidettään tähän dieselöintiongelmaan. Olivat kuulleet asiasta, mutta ihmettelivät kovin, että mistä moinen legenda on lähtenyt liikkeelle ja siinä ei ole mitään perää.
Jos siis jollain on dieselöintisuunnitelmia, niin ainakin täällä päin Suomea sen saa katsastettua :)