Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 31.07.2021, 13:36:26
-
Hieman tihkuu jokapuolelta, mulla on jo uusi tiiviste haettu. Ostin samalla Hylomarin tiivisteputkilon, jos sipaisisi ohuen kalvon molemmin puolin uutta tiivistettä, meneeko raappahousuiluksi ?
-
Voihan sen liimata mollemmin puolin, mutta mulla on tapana liimata korkkitiiviste koppaan kevyesti ja kantta vasten sipaisu vaseliinia. Saa seuraavankin kerran ehjänä irti. Tarkasta että pultin reiät ei ole ylikiristetty montulle.
-
Mulle aikanaan sanoi yksi vanhan polven asentaja että tuo korkkitiiviste pitäisi liimata kumpaankin pintaan, ja suositteli kontaktiliimaa. Taisi puhella sellaistakin että kannattaisi liottaa lämpimässä vedessä tuo tiiviste ennen asennusta. Lieneekö enemmän uskomuspuolta ollut...
Nuo pultinreiät on melkolailla laidastaan ollut ylikiristettyjä noissa koneissa.
-
Tärkeintä tuossa on kunnostaa ensin se venttiilikoppa. Eli naputella pultinreijät suoriksi. Ne kun yleensä tuppaa olemaan liikakiristyksen jäljiltä kuopalla. Muutenkin katsoo, että tiivistepinnat olis suorat. Minä olen sipaissut ohuelti kontktiliimaa tiivisteeseen ja kopan tiivisteuraan. Sitten 15-20minuutin jälkeen asetellut tiivisteen paikkaansa koppaan ja sitten koppa paikalleen ja käsin tasainen kiristys joka pulttiin. Sitten vasta pikku momenttiavaimella oikeaa momenttia. Eli en ole laittanut mitään liimaa kannen ja kopan väliin.
-
Tuon kopan ruuvinreikien kuopalle menemisen voi estää käyttämällä leveämpiä aluslaattoja, jotka painavat koppaa tasaisemmin pidemmältä matkalta.
-
Tuon kopan ruuvinreikien kuopalle menemisen voi estää käyttämällä leveämpiä aluslaattoja, jotka painavat koppaa tasaisemmin pidemmältä matkalta.
Tai ostamalla alumiinikopan. Tosiaan noissa on ollut niitä leveitä (mitenkähän sen nyt perhosen tai lepakon muotoiseksi kuvailisi) prikkoja mutta monesta ne on saattaneet vuosien saatossa hukkua.
-
Saas nähdä kuinka kävi. oli tuo motonetin tiiviste hieman epäsopiva reiiltään. No paikallaan kuitenkin on, naputtelin reiän ympärykset suoriksi.
-
Pesin äskettäin painepesurilla b20 ryönät pois kun selvittelyn mikä sotkee koneen. Pahiten heti pienen ajon jälkeen näytti valskaavan kopan kiinnitys pulttien kannat. Laitoin alumiiniprikat ja tiivisteliimaa pultteihin niin loppui vuodot (ainakin väheni reilusti).
-
Tuon kopan ruuvinreikien kuopalle menemisen voi estää käyttämällä leveämpiä aluslaattoja, jotka painavat koppaa tasaisemmin pidemmältä matkalta.
Tuolta löytyy ainakin jotain sellaisia, toki kopan ruuvinreijät täytyy ensin naputella suoriksi.
http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3011&editmode=showmain&s=1&p_id=181
-
Mistäs niitä alumiinisiä venttiilikoppia kannattaa edukkaimmin tilailla, toki saa YV:näkin tarjota jos on nurkissa ylimääräisiä asevelihintaisia :D
-
Mistäs niitä alumiinisiä venttiilikoppia kannattaa edukkaimmin tilailla, toki saa YV:näkin tarjota jos on nurkissa ylimääräisiä asevelihintaisia :D
Jos löytyy paikka mistä saisi semmoisen siron version edullisesti niin täällä myös kiinnostusta.
-
Saas nähdä kuinka kävi. oli tuo motonetin tiiviste hieman epäsopiva reiiltään. No paikallaan kuitenkin on, naputtelin reiän ympärykset suoriksi.
Motonetin tiiviste mullakin hieman liian lyhyt. Hain muualta sopivan.
-
Motonetin tiiviste mullakin hieman liian lyhyt. Hain muualta sopivan.
Mistä löysit sopivan ?
-
En tiedä mitä materiaalia on MOTONETIN tiiviste ,mutta jos on samanlaista KORKKIA kun alkuperäinen , sen saa vedessä "turvotettua " isommaksi . Alkuperäinen , vanha, uusikin tiiviste on helposti 5mm lyhyt , vedessä niitä on "esikäsitelty" aina , liotusaika vaihtelee tiivisteen iästä ja valmistajasta riippuen .
(sama toimenpide tehtiin myös öljypohjan tiivisteelle aikoinaan ,korkkia kun olivat )
-
Itselle tuli jälkeenpäin mieleen, jotta jos olis öljyssä turvottanut sopivaksi ::)
-
Kyllä, juurikin öljyssä turvottaminen korkkitiivisteille. Näin ohjeisti meikäläistä aikoinaan enoni, Volvo-mekaanikko 43 vuotta, ja hyvin on tiivisteet toimineet noin.
-
JOS haluaa käyttää jotakin liimaa korkkitiivisteen kanssa , vedessä turvotetun kanssa onnistuu helpommin .
" molempi parempi " Tapauksesta riippuen .
-
Minullakin tuota vuoto ongelmaa on ollut. tein kiristyskohtiin parin millin levystä noin 50 mm pituiset kappaleet, kiristää siis kopan urasta 50 mm matkalta, ja noin 30 mm korkeat. yläpäässä levy on taitettu 90 astetta jossa ruuvinreikä. reiästä pitempi ruuvi sitten kanteen kiinni.
t. jussi
-
Minullakin tuota vuoto ongelmaa on ollut. tein kiristyskohtiin parin millin levystä noin 50 mm pituiset kappaleet, kiristää siis kopan urasta 50 mm matkalta, ja noin 30 mm korkeat. yläpäässä levy on taitettu 90 astetta jossa ruuvinreikä. reiästä pitempi ruuvi sitten kanteen kiinni.
t. jussi
Auttoiko öljyn tihkumiseen ?
-
Kyllä , öljyn tihkuminen loppui kokonaan. Oikaisin ensin kopan ruuvinpainaumat, en laittanut korkkitiivisteelle mitään liimoja enkä muutakaan. Kun peltistä koppaa kiristetään pitemmältä matkalta saa ruuvien kiristysvoimakin olla isompi ja koppa pysyy silti suorana.
-
Mistä löysit sopivan ?
Fixus, tilaustavaraa.
Tiiviste oli niin lyhyt ettei liottelut paljon auttanut.
Motonetistä hain myös laturin. No vanha pois ja huomasin ettei kiinnityspultti mahtunutkaan uuteen laturiin. Hiilisillan tilasin myymälään kysyin että mitenkäs toi laatikko on noin iso. Myyjä mumisi jotain, jännitteensäätäjähän siellä oli.
-
Mistä löysit sopivan ?
Fixus Suomenoja.