Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Dopes996 - 08.08.2021, 22:41:04
-
Onko kuinka mahdollisuuksia nykyään saada muutoskatsastettua -89 vm. volvo 240. käykö vertailumalliksi tuo 114kw (155hp) b21et?
kyseessä kuitenkin 244 mallissa käytetty moottori, eli katsovatko sen erimalliksi 240 kanssa konttorilla. ja kuinkas nykyään kun tehon täytyy nousta ahtimen kanssa VÄHINTÄÄN 20%.
lähtökohdassa olisi b200e eli 87kw, näiden ero ei siis ole 20%, kelpaako vanhempi malli (244) vertailukohdaksi 240 volvolle.
Jos joku on jo asian selvittäny/tehnyt kyseisen kaltaisen muutoksen kuulisin mielelläni kokemuksia.
olen yrittäny sisäistää uutta lakia mutta ei siitä ota kyllä kovin helpolla selvää, esimerkiksi katalysaattoreiden nykytilasta vanhoissa autoissa joissa sitä ei ole vielä vaadittu. :o
-
Reilu viikko sitten leimasin itse tuon allekirjoituksen 242:n tuolle B230FT tekniikalle (tietenkin isompaa ahdinta jne. perussettiä).
Itse käytin vertailumallina 244:stä jossa oli juurikin tuo B21ET. Nykyään kun mennään noilla teho / paino-suhteeseen pohjautuvilla rajoilla niin 200-sarja asettuu tuohon väh. 7kg / kW luokkaan. Itse laskeskelin että rekisteriotteen 1240kg painolla (omamassasta riippuen, punnitaan konttorilla) tehoraja huitelee siellä 232hv nurkilla. Oma auto painoi vaa'alla 1190kg joten ollaan hieman alle tuon 232hv rajan. Tosin penkkilappu oli 202hv joten varaakin jäi reilusti.
Ja ainakin omassa tapauksessani riitti itse tehty Excel-taulukko jossa oli alustan vertailu mallisarjan tehokkaampaan ja kaverilta hain korjaamon leiman vielä lappuun jotta se vaikuttaisi hieman virallisemmalta. Tähän päälle toki laput jotka täyttää tehonmittaaja ja mitä konttorilta antavat kun menee kyselemään
-
Ja ainakin omassa tapauksessani riitti itse tehty Excel-taulukko jossa oli alustan vertailu mallisarjan tehokkaampaan ja kaverilta hain korjaamon leiman vielä lappuun jotta se vaikuttaisi hieman virallisemmalta. Tähän päälle toki laput jotka täyttää tehonmittaaja ja mitä konttorilta antavat kun menee kyselemään
Jännä valmistajan/maahantuojan todistus. ??? :D
Ei vaan, hyvä jos näitä saadaan leimaan. Varsinkin toyota puolella iso ongelma kun maahantuoja ei kirjoita mitään...
-
Jännä valmistajan/maahantuojan todistus. ??? :D
Ei vaan, hyvä jos näitä saadaan leimaan. Varsinkin toyota puolella iso ongelma kun maahantuoja ei kirjoita mitään...
Ei sitä valmistajan/maahantuojan todistusta ole tarvinnut pitkään aikaan. Onko 2vai 3 vuotta sitten kun oman 940 katsastin itse allekirjoittamallani exelillä. Ja vedin siis ihan henk koht nimmarin siihen.
Jos joku katsuri moista vaatii, niin elää menneessä.
-
Vastaavuustodistusta ei ole tarvinnut ennen uusia sääntöjä(nehän muuttuivat 1.5.). Säännöissä erikseen mainitaan, että todistus on oltava. Poislukien oliko -77 ja vanhemmat.
Konttori/katsastajakohtaisesti on vaihtelua siinäkin kelpaako vanhan säännön aikaan tehty muutoskatsastus mallisarjan tehokkainta vastaavaksi pohjalle, ettei tarvitse vastaavuustodistusta kun katsastetaan uusilla säännöillä.
-
Vastaavuustodistusta ei ole tarvinnut ennen uusia sääntöjä(nehän muuttuivat 1.5.). Säännöissä erikseen mainitaan, että todistus on oltava. Poislukien oliko -77 ja vanhemmat.
Konttori/katsastajakohtaisesti on vaihtelua siinäkin kelpaako vanhan säännön aikaan tehty muutoskatsastus mallisarjan tehokkainta vastaavaksi pohjalle, ettei tarvitse vastaavuustodistusta kun katsastetaan uusilla säännöillä.
Jaa, se on taas tullut takaisin. Perhana kun näitä jaksetaan veivata.
Mitäs volvo ottaa tosta paperista? Taitaa talviauton muutoskatsastus ahtimelle jäädä tekemättä.
-
124e on nykyhinta. Ennen sitä ei ole tosiaan vaadittu missään säännöissä ainakaan viimeiseen 20 vuoteen, se on ollut ainoastaan katsastajan vaatimus.
Siirtymäajan takia vanhoilla säännöillä voi katsastaa 1.3.-23 asti kunhan autoa ei ole katsastettu 1.5.-21 jälkeen. Jos on katsastettu ennen 1.3., niin silloin muutos on voitu edes teoriassa aloittaa ennen uusien sääntöjen voimaantuloa.
-
124e on nykyhinta. Ennen sitä ei ole tosiaan vaadittu missään säännöissä ainakaan viimeiseen 20 vuoteen, se on ollut ainoastaan katsastajan vaatimus.
Siirtymäajan takia vanhoilla säännöillä voi katsastaa 1.5.-23 asti kunhan autoa ei ole katsastettu 1.5.-21 jälkeen. Jos on katsastettu ennen 1.5., niin silloin muutos on voitu edes teoriassa aloittaa ennen uusien sääntöjen voimaantuloa.
Eikös se ollut 1.3. kun säännöt muuttuivat :juhau:
Mutta tosiaan vielä on kelvannut nuo itse tehdyt vertailut, pari autoa on leimattu nyt uusien sääntöjen aikaan. Ja sikäli hyvä ettei ole vaatineetkaan sen virallisempia lappuja kun niinkuin puliukkokin totesi niin esim. Toyota ei kirjoita minkään valtakunnan lappuja
-
Eikös se ollut 1.3. kun säännöt muuttuivat :juhau:
Niinpäs olikin.
-
Eikös se ollut 1.3. kun säännöt muuttuivat :juhau:
Mutta tosiaan vielä on kelvannut nuo itse tehdyt vertailut, pari autoa on leimattu nyt uusien sääntöjen aikaan. Ja sikäli hyvä ettei ole vaatineetkaan sen virallisempia lappuja kun niinkuin puliukkokin totesi niin esim. Toyota ei kirjoita minkään valtakunnan lappuja
Mites jos haluaisin muutoskatsastaa vaikkapa Wartburgiin moottorin, kuka on lähin maahantuoja tai valmistajan edustaja...? Ei ihan hirveästi tota lakia ole mietitty.
-
Volvolta ei ainakaan enää keväällä kirjoittaneet mulle mitään lappua näillä uusilla nykysäännöillä. Vastasivat sieltä että tehon pystyisi nostamaan niin suureksi että eivät luvanneet jarrujen enää riittävän uusille säännöille. Joten kieltäytyivät enää kirjottamasta todistusta ja sielä on vissiin yksi mies mikä näitä todistuksia tekee. Noh onneksi sai vanhalla säännöllä vielä leiman.
-
Volvolta ei ainakaan enää keväällä kirjoittaneet mulle mitään lappua näillä uusilla nykysäännöillä. Vastasivat sieltä että tehon pystyisi nostamaan niin suureksi että eivät luvanneet jarrujen enää riittävän uusille säännöille. Joten kieltäytyivät enää kirjottamasta todistusta ja sielä on vissiin yksi mies mikä näitä todistuksia tekee. Noh onneksi sai vanhalla säännöllä vielä leiman.
Erikoista, koska niitä on kirjoittaneet mun tietääkseni vielä kesän aikanakin. Raja menee siinä että 200/700 uudempaan eivät ole tehneet lappuja ennenkään.
-
740 vm89 yritin sitä saada mutta eivät luvanneet tehdä. Huhtikuun alussa sitä kysyin sieltä. Muuten olisin lapun saanut mutta painoja eivät luvanneet siihen laittaa. Joku petri salo tai muu oli se joka niitä tekee sielä. Katsastus konttoriltakin katsuri kysyi niiltä asiasta mutta eivät luvanneet sellaista paperia tehdä mikä uusilla säännöillä vaadittais.
-
Vastaavuustodistusta ei ole tarvinnut ennen uusia sääntöjä(nehän muuttuivat 1.5.). Säännöissä erikseen mainitaan, että todistus on oltava. Poislukien oliko -77 ja vanhemmat.
Konttori/katsastajakohtaisesti on vaihtelua siinäkin kelpaako vanhan säännön aikaan tehty muutoskatsastus mallisarjan tehokkainta vastaavaksi pohjalle, ettei tarvitse vastaavuustodistusta kun katsastetaan uusilla säännöillä.
Tämä aihe kiinnostaa vähän itseänikin. Onko noita uusia sääntöjä traficomin sivuilla? Tämän sivun linkki vie vuonna 2016 annettuun määräykseen. https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/muutoskatsastus?toggle=Esimerkkej%C3%A4%2C%20milloin%20ajoneuvo%20on%20viet%C3%A4v%C3%A4%20muutoskatsastettavaksi%3A%20
-
Onko noita uusia sääntöjä traficomin sivuilla?
On.
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/uusi-maarays-auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen