Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Joukor - 10.11.2021, 07:56:13
-
Ajettu 92 tkm. Huollettu asianmukaisesti. Hiton hyvä ja mukava auto kaikin puolin.
Öljynkulutus ilmeni n. 85 tkm kohdalla, aen jälkeen 1000 km välein 0,5 l öljyn lisäys. Määrä on noussut koko ajan pikku hiljaa. Soitin aiheesta syksyllä paikalliselle Volvon jm lle, sovittiin testauksesta. Testaus alkoi n. 3 viikkoa sitten ja toissapäivänä vein auton kontrolliin ’ lisää öljyä ’valon syttyessä.
Asentaja kytki testerin ja tutkaili dataa. Tuumasi, että kone ( ilmesisesti kai siis lohko ) menee vaihtoon, koska kuluttaa aivan liikaa öljyä. Autolla ei hänen mukanansa pitäisii lainkaan ajaa. No pakkohan se on vaan kuitenkin liikkua ja töissä käydä..
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä saattaa olla ehkä valmistus, - tai suunnitteluvirhe ? Tällöin moottorin vaurioitumisen vastuukysymykset ovat kysymysmerkki, vaikka ilmoitettu takuuaika ( 2 v ) olisikin jo mennyt umpeen.
En tunne sen tarkemmin tekniikkaa, mutta ao videossa on selkeästi selitetty, miksi jotkut Volvon koneet syövät öljyä.
https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio&t=15s
Mielenkiintoinen juttu ja kauankohan tuollainen koneremppa vie sitten aikaa ? Hintaa sille kyllä tulee, vaikka vakuutuksesta saisikin osan.
-
EGR tuhoaa nuo alkupään VEA-koneet. En tiedä elpyisikö kone tuosta jos EGR:n ottaisi pois päältä ja vaihtelisi öljyjä tiuhempaan tahtiin...
-
Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoinen juttu, ja kas kun asentaja ei tuosta mitään sanonut.
EGR venttiili olisi siis tuohon syypää. Tukkeutuuko se, vai mitä tapahtuu ?
eikä siis esim tuo videolla näkyvä vääräntyyppinen öljyrengas ?
-
EGR:n tuoma "moska" ja herkästi tukkeutuvat öljyrenkaat ovat surman syy. Uudempiin VEA-koneisiin nuo öljyrenkaat muutettiin, niin ne eivät kuole aivan yhtä nopeasti.
-
Koneista tehdään noin ympäristöystävällisiä ja saadaan sitten ns luokitus paremmaksi ja ne CO2 päästöt alas.Sehän se sitten luontoa kovasti säästää, kun toimivia moottoreita joudutaan vaihtamaan.
-
EGR:n tuoma "moska" ja herkästi tukkeutuvat öljyrenkaat ovat surman syy. Uudempiin VEA-koneisiin nuo öljyrenkaat muutettiin, niin ne eivät kuole aivan yhtä nopeasti.
Mistä vuosimallista lähtien on uudemmat öljyrenkaat?
-
Olisiko muutos tullut joskus 2015-2016 välimaastossa…? Muistelisin, että ekoihin XC90:siin tuo saatiin jo korjattua.
-
Näkeekö tuon muutoksen moottorin tyyppinumeron avulla ?
-
Näkeekö tuon muutoksen moottorin tyyppinumeron avulla ?
Muutos tapahtui samalla kun EGR toimittaja vaihtui. Uudet korimallit 2016- on jo uusilla osilla.
-
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo egr otetaan pois käytännössä pois toiminnasta. Ja vaikuttaako tuo elektroniseen moottorinohjaukseen. Entä päästömittaus katsastuksesta, pitääkö palauttaa katsastuksen ajaksi. Itselläni on 2015 D4, 180 000 mittarissa eikä syö öljyä.
Yhdestä mersusta poistin joskus EGR:n, mutta se oli pelkästään tulppaaminen egr putkeen ja imusarjaan, eli helppo homma oli ja niin vanhassa autossa ei tarvinnut murehtia moottorin ohjauksen elektroniikasta. Päästöihin ei juuri vaikuttanut mutta kulkupuoli parani ehkä aavistuksen.
-
Moottoriohjaukseen tuo muutos tehdään. Eli ei mitään fyysistä tulppausta. Katsastukseen tällä ei ole vaikutusta.
-
Paikallinen Volvo kauppias haluaa vielä avata tuon koneen kannen. Epäilevät jostain syystä ohivuotoa tjsp ?
-
Kansi otettiin irti. Pari pyttyä kuulemma sökö. Purkavat huomenna konetta lisää ja hakevat syytä moiseen. Oli kuulemma asentajan mukaan oikein harvinaisen outo juttu tämä….
Saapa nähdä, kuka sitten maksaa ja mitä. Veikkaavat, että pata vaihtoon, maksaa n 5.000 €.
-
Kannattaa koittaa itse tai kuluttaja asiamiehen kautta koittaa saada volvo maksamaan osan siitä rempasta koska noin vähän ajettu. Vaikka takuu olisikin jo ummessa niin ei ole kohtuullista että 92tkm tuon hintaluokan autossa pitää tehdä moottori remonttia.
-
Näin se on. Keskustelu korvausvastuista jatkuu. Tänään kaivavat syyn koneesta esille.
-
(https://i.ibb.co/GR6hRDd/30-DF741-A-370-F-4-AEC-AA17-998-E9373-FE26.jpg) (https://ibb.co/GR6hRDd)
Tuossa kuva, jonka nappasin.
-
Kuvan perusteella en osaa tilannetta arvioida, mutta eikö VEA-koneet ole noilla kilometreillä saatu kuntoon vaihtamalla uudet männät renkaineen? Näin ainakin ulkomailla ilmeisesti toimitaan.
Joskus ohivuoto on selvitetty ihan mittaamalla ennen kannen (tarpeetonta?) aukaisua ja koska öljynkulutus ei näissä ole mitenkään uusi ja yllättävä asia, olisi ehkä ollut fiksua kaivaa männät esiin alakautta?
Kokemukseni mukaan Sinisen huoltohalleissakin palkkaa nauttii henkilöstöä, jota en hevillä päästä omaisuuteni koskemaan.
-
Koneita on tosiaan rempattu mäntiä vaihtamalla ja lohko hoonaamalla, mutta tuo tulee kuulemma yhtä kalliiksi, kuin käytetyn lohkon vaihtaminen.
VEA D3 lohkoja on täällä Ruotsissa kyllä tarjolla. Hinnat lienee 20.000 kr alkaen.
Vaihtoehtona remontin tekoon on yksityinen, tai Volvo handlare. Jos Volvolta saa vaihtoon ns Good willia, niin vaihto tehdään siellä. Ellei, niin paikallinen paja tekee sitten vaihdon, ja se tulee maksamaan n 30-50.000 kr. Riippuen lohkosta.
Tuossa malliksi :
https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=120&page=1&vc%5B0%5D=204133100&vcx=5078&pc%5B0%5D=120101101&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=&t_vehiclemodelyear=&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=D3
Kustannukset Ruotsin lakien mukaan menevät toki myyjälle, jos myyjänä on yritys, jopa kolmeen vuoteen asti kaupasta. Yli 6 kk kaupasta, niin ostajan on näytettävä toteen vian olleen autossa jo ostohetkellä. Ts 6 kuukautta kaupasta, niin näyttövastuu on aina myyjällä.
Tässä autossa on ’yllättäen’ jo aiemmin tehty öljynkulutustesti 4/8- 20. Sain tuon toedon Volvia vakuutusyhtiöltä, joka samalla tyylikkäästi vetäytyi myös korvausvastuusta ( motorskada ) koska vakuutukseni ei ole ollut tuolloin voimassa. Enhän ole ollut auton omistaja.
Ongelma tuossa on nyt se, ettei aikaisempaa tietoa tämän auton historiasta saa mistään esille, edes maahantuojalta, koska ns. EU n yhteinen henkilösuojalaki ( GPDR Ruotsissa ) estää aikaisempien huoltotietojen saamisen henkilösalaisuuteen vedoten.
Aikaisempi omistaja voi nuo huoltotiedot kyllä saada,mutta tuskin hän haluaa niitä hakea. Koska aikaisemmalla omistajalla on riski joutua vastaamaan tiedon pimittämisestä, on erittäin suuri = petos.
En sitten tiedä, jos veis koko jutun suoraan Lakitupaan. Silloin todisteiden hakemiselle olis lainvoima ja korvaus tulisi myyjältä, koska moottorivaurio on ollut jo kaupantekohetkellä.
No, odottelen tässä Volvon ehdotusta, kuinka edetään.
-
Koneita on tosiaan rempattu mäntiä vaihtamalla ja lohko hoonaamalla, mutta tuo tulee kuulemma yhtä kalliiksi, kuin käytetyn lohkon vaihtaminen.
Joku tuossa yhtälössä ei nyt toimi, ellei tilalle vaihdeta uudempaa, alkujaan paremmilla osilla koottua lohkoa. Uudemmat taas näyttävät olevan kovemmissa hinnoissa, joten säästöä ei taida siitäkään syntyä. Mitähän maksaa mäntäsarja, öljypohjan tiiviste, öljyt, suodatin ym hilut ja muutama työtunti?
No, ei pyytäjä tyhmä ole...
-
Päästiin yhteisymmärrykseen, kone remontoidaan ( uudet männät ja hoonaus ) ja kulupuolessa tullaan reilusti vastaan. Olen ratkaisuun tyytyväinen.
Syy ns vaurioon oli männissä, tarkemmin männänrenkaissa.
-
Hienoa, varmasti paras ratkaisu kannaltasi, kun ottaa huomioon ainakin suomalaisittain olemattomat ajokilometrit.
-
Joo. Auto on mielestäni edelleen, kuin uusi.
-
Tänään hain auton verstaalta, oli siellä reilun viikon.
Olivat vaihtaneet kaiken tarpeellisen ja pytyt hoonattu, uudet männät jne. Kansikin oli vaihdettu ja myös remmi vaihdettu sekä paljon muuta Samalla tekivät 90.000 km huollon.
Saapa nähdä, vieläkö syö öljyä