Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: äshooäf - 15.11.2021, 19:05:28
-
Eli ostin tuommoisen -98 classicci rullaavan korin josta oli räpelletty sähköjä sieltä täältä(lue sähköt silputtu). Hain kaverilta sähkösarjan josta oli myös ryövätty muutama piuha mutta siitä sain parsittua ehyen. Moottoriksi tuli toisesta autosta purettu b230fk ja boksit samasta vehkeestä.
Tilanne nyt se että auto starttaa ja kipinä tulee mutta käyntiin ei edes yritä. Kiskolle tulee 3bar paine mutta tulpat kuivat, eli suuttimet ei avaudu?
Tähän mennessä kokeiltu/vaihettua;
-suutinrele
-b pumpun rele
-ykk anturi
-koikeiltu eri sytty sekä bensabokseilla.
Maadoituksia sekä piuhoja käyty läpi jo yleismittarilla niin moneen otteeseen että ei edes muista kaikkea.
Oma tietotaito alkaa jo loppua sekä usko hävitä ja auto pitäis saada jo liikenteeseen.
EDIT: ei enää edes kipinää, ykk anturille tulee 3v sytytysvirralla/startatessa, onko normaali lukema vai pitäiskö tulla enemmän?
TILANNE OHI, VIKA LÖYTYI.
Sytkäboksin lastu huonosti/hapettunut tms? Lastu irti ja takaisin; laakista käyntiin.
-
Siellä on konehuoneessa vänkärin puolella (ainakin vaparissa) kaatumarele, se rikkoutuessaan estää käynnistymisen.
Aiheutti itelle aikanaan harmaita hiuksia kun ei lähteny auto ku satunnaisesti käyntiin :D
-
Siellä on konehuoneessa vänkärin puolella (ainakin vaparissa) kaatumarele, se rikkoutuessaan estää käynnistymisen.
Aiheutti itelle aikanaan harmaita hiuksia kun ei lähteny auto ku satunnaisesti käyntiin :D
en ole ikinä kuullut tämmösestä,kerrokko lisää,onko kuvaa?
-
Siellä on konehuoneessa vänkärin puolella (ainakin vaparissa) kaatumarele, se rikkoutuessaan estää käynnistymisen.
Aiheutti itelle aikanaan harmaita hiuksia kun ei lähteny auto ku satunnaisesti käyntiin :D
Jos tarkoitat paisarin kyljessä olevaa, niin se on vain suuttimien virtarele.
-
Varmaan sama rele juu, tolla nimellä vaan kuullu kutsuttavan.
-
Akun vieressä on jotain maajohtoja, veli vaihto akun ja onnistu piuhan nykäsee irti. Ei suuttimet auennu.
Ja yks.... Oot ottanu ohjausboksit toisaalta. Ettei ajonesto nyt koittas kiusata?
-
Akun vieressä on jotain maajohtoja, veli vaihto akun ja onnistu piuhan nykäsee irti. Ei suuttimet auennu.
Ja yks.... Oot ottanu ohjausboksit toisaalta. Ettei ajonesto nyt koittas kiusata?
Tuo ajonesto on ollut mielessä mutta en löytänyt kojelaudan alta tai virtalukon läheisyydestä mitään ajonestoon viittaavaa, ja kuulin huhun että ajonesto jos olisi niin ei antaisi edes startata. Tiedä sitten pitääkö paikkansa?
-
Onko virranjakajan kansi ehyt? Vauhtipyörä käytetty irti?
-
Tappelin vähän saman asian kanssa joitakin vuosia sitten ja muistaakseni se ajonesto kyllä anto pyörittää muttei lähtenyt käymään. Tuo toiminto on sisäänrakennettuna ecu´ssa riippuen vuosimallista. Vanhemmissa sitä ei ole. Sain ostaa silloin jäsen Tonilta tuollaisen toisen ecun ilman ajonestoa. Koeta kysellä josko hänet tavoittaisit. Hän ainakin tuntee nuo varmasti.
Vielä tuli mieleen, että jos on ajonestollinen ecu, niin pitää olla sirullinen avain(koodattuna tuohon ecuun) ja lisäksi virtalukon luona oma osio tuota sirua varten.
-
Onko virranjakajan kansi ehyt? Vauhtipyörä käytetty irti?
Toimivana jäänyt seisomaan mutta tiedä häntä? Vauhtipyörä käyny irti kyllä.
-
Tappelin vähän saman asian kanssa joitakin vuosia sitten ja muistaakseni se ajonesto kyllä anto pyörittää muttei lähtenyt käymään. Tuo toiminto on sisäänrakennettuna ecu´ssa riippuen vuosimallista. Vanhemmissa sitä ei ole. Sain ostaa silloin jäsen Tonilta tuollaisen toisen ecun ilman ajonestoa. Koeta kysellä josko hänet tavoittaisit. Hän ainakin tuntee nuo varmasti.
Vielä tuli mieleen, että jos on ajonestollinen ecu, niin pitää olla sirullinen avain(koodattuna tuohon ecuun) ja lisäksi virtalukon luona oma osio tuota sirua varten.
Tekniikan (ja boksien) luovuttaja on -95 940, liekkö ne vielä ilman ajonestoa? Ja joo luin voorumilta että olisi virtalukon ympärillä tunnisterengas avainta varten mutta ei omassa ainakaan ole paikallaan. Pitää kysästä Tonilta.
-
Joo, Mulla on se käsitys, että tuo sirullinen ajonesto tuli -96 elikä samana vuonna jolta omani on. Etsin tuohon tuon vanhemman vaan siitä syystä kun sattui ongelmia tuon sirun kanssa talvipakkasilla. Lämpimänä se kyllä toimi eivätkä sirun myyjät ym uskoneet juttuihini. Kyllästyin ja vaihdoin. Eipä silti kyllästyin kanssa tuohon hälyyn, joka oli alkuperäisenä, se alkoi välillä pitää ihan omaa konserttiaan. no, se on toinen juttu.
-
Kattokaa sitä virta avainta ni selviää onko ajonestoa. Onko se laiha ku ariana grande vai muistuttaako se tukiaisen johannaa. Jos se on johanna ni sulla on ajonesto.
-
Joka tosin on ecu riippuvainen.
Jos on ajonesto ja laittaa estottoman ecun, ajonesto poistuu.
Tai jos ei ole ajonestoa mutta laittaa estollisen ecun niin ei lähde käyntiin. Vaatii tunnistinrenkaan ja ecun mukana olleen avaimen.
Tai vaihtaa vaan lastun ecuun jossa ei ole ajonestoa.
Edit: tässä on vaihdettu boksit. Pitää olla virta-avain samasta autosta kuin ecu.
-
Edit: tässä on vaihdettu boksit. Pitää olla virta-avain samasta autosta kuin ecu.
Vanha virtalukko ja avain kyllä vielä tallessa mutta virtalukon pohja myyty maailmalle. Tekniikanluovuttajan avain kyllä kuvaistaa tuota aiempaa ariana grandea kun taas korin avain on tuota uudempaa pyöreämpäkahvaista mallia. Virtalukko lähtee siis vaihtoon seuraavaksi katotaan vaikuttaako. :o
-
Virtalukko ei vaikuta millään tavalla ajonestoon. Ajonestollisessa autossa virtalukon lisänä on lukijarengas joka tunnistaa sirun ja lähettää tiedon siitä ajoneston boksille. Näiden lisääminen on oma hommansa autoon jossa ajonestoa ei ole ennestään. Yksinkertaisin vaihtoehto vaihtaa toinen ecu tai sitten paikallaan olevaan ecuun lastu.
-
Virtalukko ei vaikuta millään tavalla ajonestoon. Ajonestollisessa autossa virtalukon lisänä on lukijarengas joka tunnistaa sirun ja lähettää tiedon siitä ajoneston boksille. Näiden lisääminen on oma hommansa autoon jossa ajonestoa ei ole ennestään. Yksinkertaisin vaihtoehto vaihtaa toinen ecu tai sitten paikallaan olevaan ecuun lastu.
Nykyisessä autossa siis ajonesto mutta vanhassa autossa josta tekniikka ja boksit otettu niin ei ollut ajonestoa, vaikuttaako mitenkään?
-
Virtalukon vaihtoa kokeiltu elimenluovuttajasta eikä vaikutusta. Millä keinoin saan selville saako ecu pyörimistietoa?
-
Jaa, se boksi onkin jo siitä estottomasta.
Pitäis toimia, nyt joku piuha poikki tai väärin. Tuleeko sinne suutinreleelle jännite?
-
Jaa, se boksi onkin jo siitä estottomasta.
Pitäis toimia, nyt joku piuha poikki tai väärin. Tuleeko sinne suutinreleelle jännite?
Tulee suutinreleelle jännite.