Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Nikladz - 27.01.2012, 21:52:29

Otsikko: Venttiilien säätö B18
Kirjoitti: Nikladz - 27.01.2012, 21:52:29
Löytyykö joltain neuvoa venttiilien säätämiseen B18 koneelle?
Onkohan joku venttiileistä säädetty liian pienelle välykselle koska alkaa hiieman naputtaa, mutta vasta koneen lämmettyä.
Käy siis kylmänä sievemmin.
Otsikko: Vs: Venttiilien säätö B18
Kirjoitti: Kulmamies - 28.01.2012, 09:39:57
Tapoja on monia, mutta tässä yksi. Välykset kylmänä 0,4-0,45mm.

syl 1 ykk:ssa -> syl 4 säädettävissä

syl 4 ykk:ssa -> syl 1 säädettävissä

syl 2 ykk:ssa -> syl 3 säädettävissä

syl 3 ykk:ssa -> syl 2 säädettävissä

Tietyn sylinterin yläkuolokohta on helppo havaita, kun silloin sen sylinterin venttiilit "vaihtavat", eli toinen on menossa kiinni ja toinen aukeamassa. Pyörittää koneen sellaiseen asentoon, että molemmat venttiilit ovat saman verran auki, tai tässä B18 moottorin tapauksessa molemmat venttiilit taitavat juuri ja juuri olla kiinni.
Otsikko: Vs: Venttiilien säätö B18
Kirjoitti: Matson66 - 08.02.2012, 22:18:07
Jos sulla on käytössäsi heittokello, niin säädä sillä. Rakotulkilla ei välttämättä saa oikeita arvoja, jos nostimien nokat ovat kuluneet kupille. Muutaman kun on säätänyt niin loput saa sormituntumalla, sen välyksen oppii tuntemaan melko pian käsin.
Naputusilmiön pitäisi toimia päinvastoin, kylmässä koneessa on isommat välykset ja lämpölaajenemisen myötä välykset poistuvat. Siitä johtuu, että kantamaan jääneet venttiilit palavat pitkässä juoksussa. Eli vaikka kone käy nätisti hiukan liian pieniksi säädetyillä välyksillä (kuten ennen muinoin moottoreita säädettiin, jos niillä ajeltiin vain kaupungissa kauppa-asioita) niin sillä on omat riskinsä.
Otsikko: Vs: Venttiilien säätö B18
Kirjoitti: Ilari - 09.02.2012, 10:24:36
Yleensä olen juuri tuon kuluneisuuden takia säätänyt välykset aavistuksen verran raja-arvoja pienemmiksi, siis ihan rakotulkilla.